2018-05-19, 14:38
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Det blir ju också snackis under Almedalen.

Från Maj 2017.
Data samlades in under perioden 28 april till 28 maj.
Det borde rimligen vara mer eller mindre jämnt fördelat.

Fast även SCB:s förra mätning verkade vara outlier. Rent generellt ligger SCB mellan snittet och Sifo.
Kod:
	Snitt	Sifo	SCB		Diff, snitt	Diff, Sifo
maj-15	16,4%	14,7%	14,4%		-2,0%		-0,3%
nov-15	21,0%	17,6%	19,9%		-1,1%		2,3%
maj-16	19,1%	16,1%	17,3%		-1,8%		1,2%
nov-16	19,9%	15,8%	17,5%		-2,4%		1,7%
maj-17	19,8%	16,6%	18,4%		-1,4%		1,8%
nov-17	17,1%	14,7%	14,8%		-2,3%		0,1%
maj-18	19.3???	18.7%	???		???		???
Medel					-1,8%		1,1%

Så SCB brukar ge 1.8% under snittet och 1.1% över Sifo.

Så allt mellan 17% och 19% är ganska möjligt
Tack. Med tanke på att man till viss del missat de senaste veckornas debacle/inte har med mogningstiden av debaclen så tror jag inte det blir skyhögt, men som sagt en stor ökning pga den låga novembersiffran.
2018-05-19, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
"2018 års valresultat kan ha avgjorts en dag 1991 när Bengt Westerberg tyckte ”klart man kan riva upp luciabeslutet, vad kan gå fel?”. Sen stoppade han 50 långtradarsläp med cigglimpor i käften på moder Svea och tände på med eldkastare".

Det var den bästa liknelsen EVER!
Signaturmaterial om tillåtelse gives?
2018-05-19, 14:53
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jag förstår att ni är glada över de framgångar SD har just nu i opinionsundersökningarna. Å andra sidan har diskussionen ännu så länge varit på sverigedemokraternas spelplan. Nu väntar dock kärvare tider där fokuset kommer att ligga på andra frågor och spelet kommer att förläggas till bortaplan. Så gläd er medans tid är. Än är det ett bra tag till valet och många opinionsmätningar väntar innan domaren blåser av.
Många av er är medgångslirare som inte accepterar reglerna i motgång utan då är det fusk och konspirationsteorierna haglar. Kom in i matchen nu och gör er inte till stollar för då väntar endast det röda kortet.

Du fattar ingenting av vad kritiken mot instituten handlar om. Vi noterar att Sifo höjer Sd men vad det betyder är outgrundligt. Men man kan ana och anta att de inte vill ligga för lång efter när valet avgörs. 22% är antagligen någorlunda rätt nivå. Om Sd verkligen ökat det får vi veta med SCB som är vi gör en avstämning mot i början av juni. Inte heller där rätt nivå men de använder säkrare metoder och vi får veta om det är en reell ökning från november. SCB +5-7% = Sd i dagsläget.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanFraser
Det var den bästa liknelsen EVER!
Signaturmaterial om tillåtelse gives?
Tillstånd gives!

(Bättre än när jag kallade Westerberg ”en folkmördare i kanintofflor”, really? Hmm. )
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Fortsätt du att tro SD besitter en världsunik, nästan magisk förmåga att öka 50% de sista månaderna före varje val. Inte en gång. Inte två gånger. Utan varenda val sen de dök upp. Hur lyder egentligen teorin bakom denna otroliga förmåga att dra till sig väljare i massupplaga just när ett val närmar sig?.

Snygg teori. Typ som att YouGov är bäst på mäta SD. Alltid varit!

Problemet är bara att det inte stämmer.

Val 2010 - SD ökar med ca 1.5% ett år innan valet, sedan minskar med ca 1% fram till sommaren för att gå upp till samma nivå under de senaste månaderna.

2014 - SD ökar med ca 3% två år innan valet, sedan står still (bruset) i 1.5 år, sedan minskar med ca 1% fram till sommaren för att gå upp till samma nivå under de senaste månaderna.

2018 - SD minskar ett år innan valet (Kristersson-effekt) med ca 3%, sedan ökar långsamt med ca 2% fram till sommaren för att???

Never go full Arnstad

Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Tack. Med tanke på att man till viss del missat de senaste veckornas debacle/inte har med mogningstiden av debaclen så tror jag inte det blir skyhögt, men som sagt en stor ökning pga den låga novembersiffran.

Kanske det, men jag hoppas lite på "karman". SCB visade extra låga siffror i november - det blir kanske extra höga i maj => 19+%
2018-05-19, 14:54
Medlem
Separatistens avatar
”Alliansen befäster sin ledning före de Rödgröna, nedåtriktad trend för Socialdemokraterna och Miljöpartiet och bruten framgångstrend för Moderaterna. Det visar SKOPs senaste kommunalpolitiska väljarbarometer”

http://www.svensktidskrift.se/alliansen-befaster-sin-ledning-i-kommunerna/

Citat:

– I kommunalpolitiken tävlar Sverigedemokraterna (10,6 procent) och Centerpartiet om positionen som tredje största parti

...

En jämförelse mellan kommunal- och rikspolitiken visar att Sverigedemokraterna har fortsatt svårt att kommunalt förvalta sina rikspolitiska framgångar. Partiet är betydligt svagare kommunalt än rikspolitiskt och har ett kommunalt underskott om 6,1 procentenheter.
– Inget annat parti är i närheten av en så stor skillnad mellan riks- och kommunalpolitiken
2018-05-19, 14:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Men om tesen nu är att de är så illa tvungna att justera upp för att det någorlunda ska matcha valresultatet i höst, varför väljer de då att berätta så SD-vänlig info om saker som inte går att kontrollera på det sättet? Det totala valresultatet får vi ju veta, men inte nedbrutet på kön. Så varför släppa en så oerhörd bomb som att det skett ett genombrott där kvinnor vallfärdar från S till SD? Och varför avslöja alla besvärliga sanningar om väljarströmmar?

- De hade kunnat säga att de som går till SD främst är arga lågutbildade män i glesbygd, men istället avslöjar de att det skett ett trendbrott bland kvinnor. Det är väldigt konsekvensneutralt att våga nämna “kvinnor”, “trend” och “SD” i samma mening. Ungefär som att säga “första 100 som kommer på Black Friday får en gratis Michael Kors-handväska” och hålla tummarna för att ingen kommer.

- De hade kunnat säga att de som gått till V är flyktingvänliga sossar som lämnar i protest, men istället säger de att alla kommer “uteslutande” från F!, dvs S bestraffas inte alls för den tuffare linjen som sidoförbunden påstår och V vinner inte över 7K-väljare genom sin generösare linje. Dagens Sifo är tvärtom ett långfinger till SSU, Bjereld m.fl. eftersom den säger ungefär ‘S-väljare ville inte ha mindre invandringskritisk politik, de ville ha ännu mer, så mycket mer att de gick till SD’.

- De hade kunnat spinna det som att de som lämnar C gör det för att de inte vill ha att göra med ett parti som samarbetar med de hårda, kalla moderaterna som vill förbjuda tiggeri m.m. Istället anför de uppgörelsen om de ensamljugande som den underliggande orsaken.

All denna muntra läsning hade Sifo riskfritt kunnat byta mot budskap som knuffar partierna i PK-vänlig riktning.
Anledningen är tämligen enkel, SIFO måste kunna förklara sin stora justering på något trovärdigt sätt.
2018-05-19, 15:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Jag saknar faktiskt ord! Jag tror det finns bakterier i PETRI-skålar som presterar mer hållbara argument än vad du gör.

90% av väljarna bryr sig inte ett smack om opinionsmätningarna innan augusti valåret.
Tror man att det är bättre att låta SD "vegetera" på en låg nivå under denna perioden för att istället låta dem öka drastiskt när alla jävlar bryr sig om OU så kanske alla afghaner inte finns i förvaret.

Du verkar heller inte gått grundkursen i skogstsokig konspirationsteori. Första lektionen brukar alla aspirerande konspirationsteoretiker få lära sig vikten av att inte fylla teorin med innehåll där det finns lätt verifierbar fakta tillgänglig.

SIFO:

December 2012: SD 10.0%
September 2014: SD:10.0% (4 mätningar)

November 2009: SD 5.8%
September 2010: SD 3,8%
Suck! Och ändå händer det! Mellan varje val. Maj 10 till September 10, SD klättrar i OU.
Maj 14 till September 14, SD klättrar i OU.
2018-05-19, 15:17
Medlem
Citat:
Tillstånd gives!

(Bättre än när jag kallade Westerberg ”en folkmördare i kanintofflor”, really? Hmm. )

Tackar, done and done...
Jo, bättre faktiskt då din liknelse numero kaksi går högt över huvvet på gemene dreglande Svenne Fågelholk. 🙄
2018-05-19, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Jag gissar att det finns ganska många kvinnor som nyktrat till just p.g.a det klavertrampet.

Jag tror det också. Partiledardebatten 6 maj. Intervjuer genomförda 7 - 17 Maj 2018.

Det är sant att enskilda händelser vanligen måste mogna innan de ger utslag i mätningar och därför bör det ta ett tag innan eventuellt Löfvens fadäs slår igenom. Men det bör också vägas in hur stor och potent händelsen är. I synnerhet hur mycket den berör folk känslomässigt. Ju större påverkan desto snabbare bör händelsen rimligen ge utslag i mätningar.

Kanske var Löfvens urspårning i partiledardebatten en mycket stor händelse. Våldtäkterna är det största liket i PK-sektens garderob. Det är den fråga som det genom åren har varit viktigast att kasta ut dimridåer om. Med argument som mörkertal, anmälningsbenägenhet, lagändringar, ”våldtäkter i nära relationer dominerar” etc. Allt för att dölja det uppenbara. Att import av män från vissa kulturområden kommer att öka våldtäkterna i Sverige.

Löfven kunde knappast ha gjort ett större misstag än det han gjorde när han undvek frågan från Åkesson:

”fyra av fem utländska våldtäktsmän som bor i Sverige slipper utvisning. Fyra av fem. Varför ska vi behålla utländska våldtäktsmän?”

Signalen Löfven sänder när han försöker sig på en avledningsmanöver är att frågan för honom inte är viktig. Känslan detta genererar är en känsla av svek. Förmodligen den starkaste känslan när det gäller att påverka ens politiska åsikt. Känslan av att bli sviken kan få människor att vända på en femöring. Från rabiat sektmedlem till rabiat motståndare.

Att händelsen blev viral är en annan viktig komponent med stor betydelse för om det blir ett avtryck i opinionen. Istället för att bara nå det vanliga segmentet som är politiskt intresserade och frivilligt tittar på en partiledardebatt, blev denna fråga en snackis. Alla pratade om det och klippet med ordväxlingen nådde förmodligen ut till hundratusentals kvinnor som annars är måttligt intresserade av politik.

Yougovs siffror för SD:s kvinnoröster indikerar också att något händer mellan april och maj:

okt 14,6%
nov 13,7%
dec 13,0%
jan 13,7%
feb 15,6%
mars 15,2%
april 14,4%
maj 17,9%

Nästan 18% av kvinnorna väljer SD. Det är fler än alla center- och miljöpartist-kvinnor tillsammans (16,9%).

Löfvens blunder kan vara en katastrof av episka proportioner för sossarna. Tiotusentals nya sd-kvinnor som så sent som april 2018 var sossar. De kommer i sin tur hinna påverka många i sina bekantskapskretsar fram till valet.
2018-05-19, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Affesblogg
Yougovs siffror för SD:s kvinnoröster indikerar också att något händer mellan april och maj:

okt 14,6%
nov 13,7%
dec 13,0%
jan 13,7%
feb 15,6%
mars 15,2%
april 14,4%
maj 17,9%
Du har jämfört maj och april? Bra, för jag såg att YG-PDF:en verkar lite paj. I kolumnen längst tv där det står ”alla” så har maj månads rapport siffrorna från april. Alltså, SD har 22,1, ska vara 23,0. Så risken fanns ju att de glömt uppdatera hela den tabellen...
2018-05-19, 15:27
Medlem
SD går framåt främst genom att kvinnor inom LO börjat tala politik med varandra, det är vad jag "tror". Problemet för SD är att både äta kakan och ha den kvar. D.v.s. att som Jimmie och Jomshof framstå som coola och seriösa och inte som jag själv skulle hamna i fällan och utbrista "ut med blattarna".... Samtidigt eftersom opinionen går i främlingsfientlig riktning måste man hänga med och gå på hårdare Ann Heberlein-style...Man måste ändå försöka vara lite PK men ändå radikala, en politisk konst helt enkelt.
Jag "tror" absolut att SD fortsätter att öka fram till valet och jag är övertygad om att OI ser detta och korrigerar lite uppåt hela tiden.

Jag ser inte fram mot SCB. Dom hade den unkna smaken att trycka ned SD till 14,8% förra gången och blotta namnet SCB alltså en "Centralbyrå", det ger mig DDR-vibbar och denna byrå är säkert i regimens smutsiga händer. Dom vill nog inte öka SD till mer än 16,8% och jag säger "shame on you", detta är skamligt, tänk om man bara kunde lämna skiten och flytta till Himalaya och känna frihetens vingslag.

Men jag är ändå glad över den slakt som blir valnatten, jag skall välja ett dyrt vin och det blir årets största fest.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in