Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Du har rätt i det sista och det går längre än vad du tror. Mina analyser bygger inte på några önskedrömmar om regíme change, state building eller toppling utan på det mest sannolika utfallet i globala händelser. Det flestas analyser här är tyvärr ofta färgade över vad man tycker hur världen ska vara och i det flesta fall hamnar man då rejält fel och missar saker som t.ex. att NK:s befolkning i sin levande historia minns hur USA praktiskt taget bombade sönder hela landet och direkt avlivade 20 % av befolkningen, och med det inte direkt suktar efter the American way of living.
Ja, det märks tydligt, om man tar del av Dina inlägg, att det är ett "Tänjbart" begrepp.
När det gäller Kinas expansionistiska politik runt omkring i världen, verkar det vara en acceptabel utveckling, men när det handlar om USA, är det tydligen endast av ondo.
Det verkar vara en "Röd tråd", bland många Libertarianister, att inte ha förmågan att kunna göra dynamiska analyser, utan endast statiska.
Förmodligen är det av den anledningen, man inte kan uttrycka "Önskan" eller "Dröm" om det som verkligen borde ske i Nordkorea, nämligen en reformering och allra helst ett regimskifte.
Om Nordkoreas befolkning hade möjligheten (friheten), att på korrekta och neutrala grunder, få skaffa sig upplysning om vad som sker utanför deras "Slutna och stängda" läs "Grottliknande" sinnevärld dom befinner sig i, håller jag det för högst sannolikt, att dom hellre skulle välja att leva i den "Västerländska världen" än den dom lever under idag.
Vill man inte inse, att den Nordkoreanska regimen idag, är en ondskefull isolerad diktatur, som dessutom kämpar för sin överlevnad, genom ett mycket tvivelaktigt agerande, kan jag inte annat än beklaga.
Nordkoreas befolkning blir inte friskare - friare - framgångsrikare, om regimen får behålla sina kärnvapen.
Det blir dom genom ett öppnare utvecklingsbart samhälle.
Nordkoreas kärnvapen främjar eller skapar inte fred på Koreahalvön, det gör öppnandet av fängelser och läger,
samt avlägsnandet av tyranniet och informations och kommunikationsförbuden.