Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Att man inte vill eller kan acceptera män på div. kvinnojourer tror jag alla fattar är en nödvändighet.
Det är precis som att påstå att det skulle vara en nödvändighet att hålla personer med vissa hudfärger borta från jourer för rasistiskt våld.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Hur jourer förhåller sig till ex. transpersoner, det är mer än vad jag vet. du kan väl bevisa att dessa skulel diskrimineras först.
Jag talar inte om transpersoner som identifierar sig antingen som män eller som kvinnor. Jag talar om ickebinära som varken identifierar sig som det ena eller som det andra. Om jourerna är könsindelade är det den grövsta sortens diskriminering, nämligen att dessa personer inte har några jourer alls att gå till.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Gällande homosexuella män så bör dessa få hjälp av mansjourer
Jag citerar från den länkade trådstarten:
Citat:
Ursprungligen postat av
Tankebrott
När det sägs att indelning av kriscenter och "safe spaces" i kvinnojourer och mansjourer ska skydda offer för våld i nära relationer mot sin partner är utgångspunkten heteronormativ. En indelning av "safe spaces" efter kön ger inget skydd om den våldsamma partnern är av samma kön som offret, det vill säga vid våld i samkönade relationer.
Så om tesen att könsindelning ger säkerhet tas på allvar, då innebär det att heterosexuella får ett skydd som homosexuella nekas. Är det diskriminering av homosexuella offer för våld i relationer?