2018-05-19, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nsbm
Ja män är känslolösa djur medans kvinnor är känsliga små nymfer..
Varför är det, oavsett vad som händer, ALLTID mer synd om kvinnor?
Till och med när statistiken visar att män far mest illa både i hemmet, på jobbet och öå fritiden? Självmordsstatistiken är även den betydligt högre hos män än hos kvinnor, du tror inte det kan ha ett samband?

Det är min egen erfarenhet av de tjejer jag träffat i mitt liv ofta haft dåligt betalda jobb innom vården, eller inget fast arbete alls, och då är det klart att hamnar i en väldigt utsatt situation.

Nu är ju inte alla kvinnor så, men de som är det behöver ju hjälp.

Jag vet inte hur vanligt det är, men jag tror att det finns en hel del kvinnor där ute som lever på sina män, kanske pluggar eller har nån pseduosysselsättning som gör att de inte är med i statistiken.
Citera
2018-05-19, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Jag kräver ingenting, men konstaterar kallt att det krävs en betydlig omsvängning i den allmänna opinionen om förändring skall ske. Fler ideella män som engagerar sig kommer inte förändra jättemycket tyvärr.

Jo, om ni kan få igång samma rörelse/ engagemang för män bland andra män, som de kvinnorörelser som finns, och funnits under mycket lång tid så har ni era mansjorer, som sen staten kan ge stöd till.

Problemet ni män har verkar vara att ni gärna hänger med andra män då det kommer till fotboll, öldrickande, sporter etc. (och inget fel i det) men den där omsorgen om varandra, som kvinnor har, verkar ni sakna. Knyck lite från kvinnor där, kolla hur de gör och ta efter. Åtskilliga gubbs där ute som hade kunnat må så mycket bättre då.
Tips! det handlar om att hålla kontakten utan andra skäl än att just kommunicera.
Citera
2018-05-19, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Nej, det gör den inte. Allt våld man utövar efter att ha blivit angripen är inte straffritt. Du får nog göra om dina straffrättsliga studier från början om du vill begripa det här.
Det är klart det kan bli övervåld, men i en sådan situation så hade båda blivit dömda för misshandel om båda gjort en anmälan.
Eller menar du att en provokation rättfärdigar en misshandel?
Citera
2018-05-19, 14:13
Medlem
bengt-allans avatar
Upplysningsvis så är den den termen man använder "Våld i nära relationer" och oavsett om det gäller kvinnor eller män (övriga närstående mm) så kan ni läsa vilka rättigheter en som utsatts för våld har i SoL.
(En rättighetslag bla)
Citera
2018-05-19, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Män är starka och bör kunna försvara sig. De bör också kunna gå vidare, om de inte är luffare.

Kvinnor är svaga, och vana att leva på andra. De behöver få hjälp annars går det åt helvete för dem. De klamrar sig fast vid männen som misshandlar dem. När de skall gå vidare blir de traumatiserade, fattiga, oförmögna att ta hand om sig själva, kan inte sköta jobb osv.

Därför behövs kvinnorjourer men inte mansjourer.
Det tror jag är en macho-inspirerad myt. Ett uppbrott är mycket svårare för män än för kvinnor. Kvinnor har generellt sett bättre sociala nätverk som kan fungera stödjande och där de kan finna tröst och genom vilka de kan finna nya partners. Män har oftare inte samma nätverk och måste dessutom hela tiden bevisa att de kan klara sig själva. Det finns olika risker för män och kvinnor. För männen är det att de inte vill se svaga ut utan måste hela tiden visa sig starka och självständiga vilket gör att de kan bli isolerade och deprimerade. Risken för kvinnor är att de råkar ut för galningar som utsätter dem för det ena och det andra.
Citera
2018-05-19, 14:15
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nsbm
Det är klart det kan bli övervåld, men i en sådan situation så hade båda blivit dömda för misshandel om båda gjort en anmälan.
Eller menar du att en provokation rättfärdigar en misshandel?
Nej, men det finns ju inte heller någon anledning att tro att det är det jag menar. Du kanske blandar ihop mig med någon annan?
Citera
2018-05-19, 14:16
Avslutad
Citerar mig själv:
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ansvaret för att skydda våldsutsatta vilar på socialtjänsten.
Socialstyrelsens dödsfallsutredning 2016-2017 för att identifiera systemfel i samhällets skyddsnät för män och kvinnor som utsatts för våld i nära relationer innefattade 21 personer som inte fått det nödvändiga skyddet de behövde.

Av dessa var nitton kvinnor som dödats av en man.
En var en man som dödats av en annan man.
En var en man som dödats av en kvinna när han ville lämna relationen.

Statistik från 2011 visar att 4000 kvinnor gavs plats på skyddat boende och 70 män.

2015 fanns uppskattningsvis 200 anordnare av skyddat boende i landet, varav 78% var idéburna organisationer, 15 % offentlig sektor och 7 % privata företag.

20% av boendena kan ta emot både män och kvinnor. 80 % tar enbart emot kvinnor och deras medföljande barn. Tonårspojkar får inte medfölja i 33% av fallen.

Det finns två riksförbund för kvinnojourer: ROKS samt Unizon. Det fanns under några år även ett riksförbund för mansjourer som la ner 2012.

Det finns runt 250 Kvinnojourer i Sverige och de drivs huvudsakligen genom ideell arbetskraft. Några jourer har till viss del även anställd personal. En del erbjuder både boende, stödsamtal, jourtelefon dygnet runt och olika gruppverksamheter. En del jourer erbjuder endast jourtelefon en begränsad tid, eller stöd via chatt.

Kommunernas bidrag till kvinnojourerna varierar, från Aneby kommun som ger noll, till Mullsjö som ger 20 000 till Stockholms stad som ger flera miljoner kronor.

(FB) Lite fakta angående mans- och kvinnojorer
Citera
2018-05-19, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Stödet består idag av kvinnojourer mest.

Vidare så är det fortsatt ca 17 kvinnor per år som dödas av en partner, medan siffrorna för män är 2-3 st. Samt ca 36 000 våldtäkter per år, där ingår visserligen män också, men låt mig gissa det handlar om några hundra kanske och då handlar det oftast om att de blivit utsatta av en annan man inte sin fru/ flickvän.

Den hjälp man behöver om man bli slagen/ psykad i ett förhållande är boende/ annan identitet om patnern vägrar acceptera fakta, samt kanske annan hjälp som psykisk hjälp/ medicinsk/ juidiks ådgivning etc.

Allt detta går att inlemma i mansjourer.
Bara sätta i gång!

Inget som hindrar män från att göra samma arbete som kvinnor gjort.
Eller ni kanske kräver att feminsiter/ kvinnor ska jobba ideellt på mansjourerna också?

Kan de vara så att fler män begår självmord för att slippa problemen med sin partner och istället för att bli mördade så begår de självmord för att slippa bli utskrattade och anses mesiga??

För 7 av 10 personer som begår självmord är män.
Citera
2018-05-19, 14:21
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elijah1
Kan de vara så att fler män begår självmord för att slippa problemen med sin partner och istället för att bli mördade så begår de självmord för att slippa bli utskrattade och anses mesiga??

Intressant hypotes. Vilka tecken ser du på att ett sådant orsakssamband skulle kunna föreligga?
Citera
2018-05-19, 14:23
Medlem
Vad är det för idiotvinkel att personer som tror att män skulle vara biologiskt våldsammare än kvinnor erkänner att män är lika utsatta som kvinnor för våld i nära relationer men att personer som anser att män och kvinnor är likadana i hjärnan förnekar det? Att kvinnor slår män lika ofta som män slår kvinnor är ju ett utmärkt argument mot "evolutionspsykologins" manshatande påståenden om "testosterondriven aggression", inte för den.
Citera
2018-05-19, 14:27
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Vad är det för idiotvinkel att personer som tror att män skulle vara biologiskt våldsammare än kvinnor erkänner att män är lika utsatta som kvinnor för våld i nära relationer men att personer som anser att män och kvinnor är likadana i hjärnan förnekar det? Att kvinnor slår män lika ofta som män slår kvinnor är ju ett utmärkt argument mot "evolutionspsykologins" manshatande påståenden om "testosterondriven aggression", inte för den.
Ja det är något som skaver där. Män som argumenterar mot feminism brukar slå sig för bröstet och hävda att män av naturen är starkare än kvinnor vilket på något sätt skulle göra dem bättre. Den här frågan, där en del män vill kapa åt sig lite offerroll och en del kvinnor vill förneka dem den, leder till syntax error lite här och där.
Citera
2018-05-19, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elijah1

Njae, tror nog flertalet av de män som begår självmord är utan partner
men det har jag ingen annan uppbackning på annat än min tro, går kanske kolla?

men vad jag har läst så är det just unga killar samt gamla gubbs som begår självmord mest.

det manliga genuset ä helt enkelt för jävla taskigt mot män nä det kommer till dessa saker.
Ni avkrävs vara "ensam och stark" så ni söker inte hjälp i tid.
Ni avkrävs vara alltid dugliga, kapabla, starka etc. vilket ni bevisligen inte är, precis som kvinnor inte är det, men skillnaden är att när donnor känner sig för jävliga så ringer de sin drös av väninnor och bölar i telefonen i 2 timmar varvid väninnan vänder ut och in på sig själv för att stötta, säga rätt saker, psykologisera, komma med tips, tröst etc. medan när män drabbas av samma svårmod vad gör ni då? Jo ni vänder er till en kvinnlig partner/ släkting...när dessa inte finns så sitter ni i skiten.

män är alltså fan så mycket mer sårbara och det är er jäkla roll som gör er sårbara.
Ändra på den så är mycket uppnått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in