2018-05-19, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
O var en spritt språngande felstöpt person. Varför vill du försvara en sådan människa tillika barnamördare? Märkligt!
Alla tecken talar för att O var den med normal föräldrakärlek till barnen. Var finns Hannas bok där hon öppet skriver hur mycket hon älskade sina döttrar? Var finns hennes ambition att lära flickorna om samhället och livet? Hon beskrivs som mild, för mig framstår hon som is-kall. Jag tror att planen uppstod ute på långpromenaderna hon tog varje dag för att slippa Oskar och framför allt barnen. När hon lyssnade på Bob Dylan i hörlurarna och hörde rösten tala, orden som kunde ha varit hennes egna, om hennes liv.

I just can't fit
I believe it's time for us to quit
When we meet again
Introduced as friends
Please don't you let on that you knew me
When I was hungry and it was your world
Ah, you fake just like a woman, yes, you do
And you make love just like a woman
And then you ache just like a woman
But you break just like a little girl
She breaks just like a little girl
Citera
2018-05-19, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag noterar bara att rapytt lagt ner den misstanken, det blev kanske för svårt för hen att mentalisera förbi det kliniska begreppet incest?

För egen del noterar jag att två fullt ut, detta både fysiskt och psykiskt, friska barn, 11 och 14 år, blivit mördade i sitt hem.
Normalvägen och annars och när det kommer till det kvinnliga könet så slås där på stora trumman.
Men här tigs det ihjäl.
För att det var BARN det handlade om, skit samma vilket kön, barn är rättslösa för de är barn och som just sådana så går och lyder dem ändå under vuxnas villkor.
Vi lever i Sverige år 2018, men ändå då så?

Två välartade flickor, detta dessutom? Det var Hasse Aros omdöme det, "välartade".
Jag vill bara spy.
Och Tildes uppsyn på det, den inför kameror spelade/ regisserade.
Tur att människan glömmer fort!!

Själv glömmer jag inget och jag glömmer aldrig.

Oskar kanske inte bara var intellektuell utan även välutrustad?
Kanske flickorna Agnes och Moa hade varsitt big smile vid tiden för döden? Joker smile, men då åsamkat av pappas stora kuk?
Who knows?

Och kanske kvinnlig rektor som kände i sitt hjärta att hon gjort rätt hela vägen trots att två barn blev mördade tack vare hennes evinnerliga beslut kanske tagit ett bättre beslut om hon fått kuk?
Allt är möjligt, ALLT är möjligt i detta fallet.
Skönt i alla fall och även förlösande att "vi i tråden" nu äntligen kunnat lägga bort de fina titlarna för att detta äntligen kunna tala klarspråk.
Citera
2018-05-19, 07:27
Medlem
God morgon,

Precis som MeggieCleary så tror jag att polisen bildade sin uppfattning om brevets sanningshalt efter sina intervjuer med folk omkring paret Henkow. Polisen har säkert fått höra ungefär samma version som denna tråd hade vid den tiden. Att O hade en orimligt svår situation hemma, knappt kunde hålla huvudet över vattenytan, en psykiskt sjuk fru och väldigt sjuka barn. Dvs de berättelserna som jag ser att O själv berättat för flera kollegor och troligtvis även för rektor. Vad sa H:s kollegor och familj till polisen? Kanske att de märkt att hon varit nedstämd, arbetat mera hemifrån än normalt, tackat nej till familjesammankomster etc. Ja, att de förstått att något tyngde henne.

Varför lämna ut så mycket negativ information om sin familj som O verkar ha gjort? Hatade han H eller ville han bortförklara varför han själv uppträdde annorlunda och var djupt deprimerad?

Barnens sjukdomar verkar inte ha varit problemet i familjen. Elli09 berättar att barnen inte alls var så sjuka. De var dessutom inga små barn längre utan kunde klara sig själva. Familjen hade alla möjligheter att skaffa hjälp om de hade behövt avlastning.

Hemundervisningen? Kanske bara en fix ide av en eller båda föräldrarna? Att flickorna skulle skyddas från skolans miljö? Att flickorna skulle bli smartare än andras barn? Kanske inte ens hotet att hemundervisningen skulle upphöra var något som utlöste familiciden? Bara ett ytterligare irriterande moment att någon annan skulle bestämma över deras liv?

Problemet som jag ser det är att O medvetet har spridit ut en version av hemsituationen som inte stämmer. Bl.a. de väldigt sjuka barnen och hade problemen med H funnits i verkligheten skulle han kontaktat H:s arbetsgivare, läkare, föräldrar, broder.

Problemet är att O raderade sin linkedin och Facebook.

Problemet är att O hittades hängd.

Problemet är att ryktet säger att O hjälpt H att dö.

Problemet är att anledningen till familiciden som beskrivits i avskedsbrevet inte är sant.

När det gäller familicide, där båda föräldrarna hittas döda, så brukar närmaste omgivningen alltid stå helt oförstående. Det är alltid en familj som haft goda förutsättningar och alltid månat om sina barn. När det så småningom rullas upp att förövaren hade slut på förmögenheten, skulle förlora sitt jobb, skulle bli lämnad i en skilsmässa så kan ingen heller förstå att det, vad detta världsliga bekymmer nu var, skulle vara anledningen att döda hela sin familj. Det som utspelar sig i en djupt deprimerad människas huvud kan ingen frisk hjärna förstå.
Citera
2018-05-19, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
F.ö. tror jag Hanna var drivande angående sjukvård, bot för barnen.

"Drivande" är en (1)sak, men var kom informationen från och då den om en ofattbar fysisk svår sjukdom?
Det var rektors(den äldsta flickans dito)info till allmänheten och som hon i sin tur hade fått från pappa Oskar.
Men var fick pappa Oskar den informationen från?
VEM informerade pappa Oskar om Agnes ofattbara fysiskt svåra sjukdom?
Var det Agnes eller var det Hanna?

Sedan tillkom även lilla Moa och detta dessutom i samma veva granne kan vittna om tjoa och hoppa i poolen
detta dessutom och också i samma veva som pappa Oskar skulle uppgraderas inom jobbet, Agnes blev då plötsligt MER sjuk och då MER sjuk än hon tidigare under samma termin hade varit, Moa blev sjuk, lilla Moa blev nu också plötsligt och akut lika sjuk som storasyster!
På bara tre veckor, inom två veckor, hände allt detta med: Oskar, Agnes och Moa.

På allt detta kom så där genast de spontana orden till Oskar att
detta förtjänade inte du
och
jag vet vad du värderade mest
och
Tragedin som inte fick hända, hände
Senast redigerad av manot 2018-05-19 kl. 07:42.
Citera
2018-05-19, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Man hör ju att vårdköerna i Sverige blir bara längre och längre. Är det väntetider även till BUP? Vi har ju fått en stor andel ”barn” till Sverige som är i behov av BUP.

Varför detta "BUP"?
Var barnen, Agnes och Moa, psykiskt sjuka?
Var det barnen, Agnes och Moa, som mördade sina föräldrar?
Trots att två BARN blivit mördade i sitt hem så pratas alltså om detta "BUP"?
Kan någon förklara detta och kanske också reda ut för jag förstår verkligen inte?

Skrev de båda psyksjuka flickorna ett avskedsbrev tillsammans?
Blev barnen Agnes och Moa psykiskt sjuka i mellanstadiet?
Hade månne BUP kunnat förhindra morden på dessa bevisligen fullt ut fungerande barnen, eller varför är detta "BUP" intressant nu så här i efterhand och då gällande två mördade barn?

Och förutom en ofattbar fysisk svår sjukdom så ska alltså dessa båda barnen även ha varit psykiskt sjuka?
Det är ju helt ofattbart!

Och hur ser det ut med genetiken här angående den psykiska sjukdomen hos barnen?
Går den i arv?
Senast redigerad av manot 2018-05-19 kl. 08:08.
Citera
2018-05-19, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Varför detta "BUP"?
Var barnen, Agnes och Moa, psykiskt sjuka?
Var det barnen, Agnes och Moa, som mördade sina föräldrar?
Trots att två BARN blivit mördade i sitt hem så pratas alltså om detta "BUP"?
Kan någon förklara detta och kanske också reda ut för jag förstår verkligen inte?

Skrev de båda psyksjuka flickorna ett avskedsbrev tillsammans?
Blev barnen Agnes och Moa psykiskt sjuka i mellanstadiet?
Hade månne BUP kunnat förhindra morden på dessa bevisligen fullt ut fungerande barnen, eller varför är detta "BUP" intressant nu så här i efterhand och då gällande två mördade barn?
Definiera vad du menar med psykiskt sjuka? Tror du att dom mådde prima av att inte få gå i skolan eller av att inte vara friska?
Citera
2018-05-19, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

2016 fick Agnes borreliainfektion på ett fotbollsläger. Där startade det.

Just det fick jag inte bekräftat av Elli09? Har du källa på det? Försökte själv att uppfatta tidslinjen så ungefär. Fick besked att A blev bättre efter Tysklandsresan som jag placerade till våren 2016 och att det är då konstig att då heltids hemundervisning också satt i gång. Jag fick besked att detta inte stämde, men att Elli09 inte vill gå in i detaljer. Så jag vet inte när Borrelia skulle vara aktuella och när Tysklandsresan ägde rum.
Citera
2018-05-19, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
God morgon,

Precis som MeggieCleary så tror jag att polisen bildade sin uppfattning om brevets sanningshalt efter sina intervjuer med folk omkring paret Henkow. Polisen har säkert fått höra ungefär samma version som denna tråd hade vid den tiden. Att O hade en orimligt svår situation hemma, knappt kunde hålla huvudet över vattenytan, en psykiskt sjuk fru och väldigt sjuka barn. Dvs de berättelserna som jag ser att O själv berättat för flera kollegor och troligtvis även för rektor. Vad sa H:s kollegor och familj till polisen? Kanske att de märkt att hon varit nedstämd, arbetat mera hemifrån än normalt, tackat nej till familjesammankomster etc. Ja, att de förstått att något tyngde henne.

Varför lämna ut så mycket negativ information om sin familj som O verkar ha gjort? Hatade han H eller ville han bortförklara varför han själv uppträdde annorlunda och var djupt deprimerad?

Barnens sjukdomar verkar inte ha varit problemet i familjen. Elli09 berättar att barnen inte alls var så sjuka. De var dessutom inga små barn längre utan kunde klara sig själva. Familjen hade alla möjligheter att skaffa hjälp om de hade behövt avlastning.

Hemundervisningen? Kanske bara en fix ide av en eller båda föräldrarna? Att flickorna skulle skyddas från skolans miljö? Att flickorna skulle bli smartare än andras barn? Kanske inte ens hotet att hemundervisningen skulle upphöra var något som utlöste familiciden? Bara ett ytterligare irriterande moment att någon annan skulle bestämma över deras liv?

Problemet som jag ser det är att O medvetet har spridit ut en version av hemsituationen som inte stämmer. Bl.a. de väldigt sjuka barnen och hade problemen med H funnits i verkligheten skulle han kontaktat H:s arbetsgivare, läkare, föräldrar, broder.

Problemet är att O raderade sin linkedin och Facebook.

Problemet är att O hittades hängd.

Problemet är att ryktet säger att O hjälpt H att dö.

Problemet är att anledningen till familiciden som beskrivits i avskedsbrevet inte är sant.

När det gäller familicide, där båda föräldrarna hittas döda, så brukar närmaste omgivningen alltid stå helt oförstående. Det är alltid en familj som haft goda förutsättningar och alltid månat om sina barn. När det så småningom rullas upp att förövaren hade slut på förmögenheten, skulle förlora sitt jobb, skulle bli lämnad i en skilsmässa så kan ingen heller förstå att det, vad detta världsliga bekymmer nu var, skulle vara anledningen att döda hela sin familj. Det som utspelar sig i en djupt deprimerad människas huvud kan ingen frisk hjärna förstå.

Tack för ditt inlägg!
Jag tycker det är märkligt att man antar att allt som O har förmedlad till omgivning kring barnens sjukdom anses som sant - särskild när denna sanningen får spricker. Och om O har då spridit sin hjälteroll i familjen med den som ensam måste ordnar allt att man då också anse det som sant. Det kan vara att det är sant men då hade jag gärna visst bakgrunden till det och andra källor än Os egna utsagan.
Citera
2018-05-19, 08:56
Medlem
Hanna var inte nöjd med tillvaron. Hon var avundsjuk både på sin man men även på barnen för de konkurrerade med henne. Hanna var svartsjuk på sina döttrar som fick oerhört mycket uppmärksamhet av Oskar. Detta hade hon inte räknat med när de skaffade barn. Hon var inte längre i centrum och blev så dyrkad av O som innan de fick barn. Inte nog med det, när sen O gick förbi henne (tyckte hon själv) karriärmässigt blev det än värre. Prinsessan på piedestalen bleknade i snabb takt och kronan satt på sned.

Några varningssignaler som stämmer in på H.
1. Tystlåten/tillbakadragen
2. Isolering
3. Bryter med sin egen familj (släkt)
4. Egocentrisk
Vilken psykisk sjukdom hon än må haft så eskalerade denna. Hennes plan var egentligen bara att töserna skulle försvinna och blev det inte bättre mellan henne och O så fick han också gå. Hon kände kanske att glappet ökade från Oskar och hon var på väg att förlora honom.
Sjuklig svartsjuka var det som utlöste denna tragedi från början. Sen får jag inte ihop det sista vad som hände.

Alt.2 (konspirationsteori)
H hade någon psykisk sjukdom (bipolär tex) och i hennes maniska stunder var hon flitig i trädgården.
Hon grävde och planterade men en dag hittade hon många bitar eternit i jorden som hade kommit från Lomma (minns eternitfabriken i Lomma). Eftersom hon var hypokondriker trodde hon att de alla vara sjuka av dessa eternitbitar. De var också endast H och familjen som var utsatta för dessa bitar i jorden. Nu blev det till att äta endast utvald mat och dricksvattnet var inte tal om att dricka.
Handskarna åkte fram i butiken för någon var ute efter H och hennes familj. Någon ville att de skulle bli sjuka och dö. Vid hennes sista beök på endokrin var hon övertygad att de satt in ett chip på henne när de tog prover.
Det var bäst att hålla barnen hemma från skolan så det inte blev förgiftade där.
Att spela piano var det inte heller tal om för tangenterna utsöndrade gift och den snälla pianotanten ställde alltid olika frågor som H uppfattade som ett hot. De var ute efter hennes familj.
När hon sen grävde upp något som glimmade i jorden förstod hon att de var övervakade av både mikrofoner och kamera.
Nu trodde H att det var nära och hon tänkte att det var bättre att hon och O dödade barnen och sig själva än att sakta dö av de som var ute efter familjen.

O försökte få henne att lugna ner sig och övertyga H att allt var fantasier. Inte ens hennes egentid hjälpte.
Av all press och stress som O utsattes för så hamnade han i en akut psykos av för lite sömn och alla som drog i honom klappade han ihop totalt och förlorade fotfästet.
Citera
2018-05-19, 08:57
Medlem
Som så mycket annat i det här fallet så finns det många olika förklaringsmönster till saker.

Om H inte var så mycket involverad i möten med läkarna och skolan så kan det vara så att:

H vill att dessa möten äger rum, men hon vill inte delta.
H vill att dessa möten äger rum, men hon orkar inte delta.
H vill att dessa möten äger rum och H är med på de möten där O vill att hon är med, men inte på de andra.
H vill egentligen inte att dessa möten äger rum, är skeptiskt och därför är inte med på möten.
Etc. etc.

Och från O sida:
O vill egentligen inte gå på dessa möten, men gör allt detta därför att H vill ( det är det jag tror minst på av allt).
Etc. etc.

Polisen vet hur ofta man besökte läkare, BuP, etc. så de vet om det fanns något klippkort på VC eller någon annanstans. Om man har rest till Tyskland överhuvudtaget (det var ändå en mottagning som hade omnämnds i tidning och där prisuppgifterna för behandlingen var helt absurda) etc. Eller om det mesta handlade om hemundervisning och läkarbesök för att få intyg.

Polisen vet också hur många möten med skolan har ägd rum. När jag tittar på artikeln där möten med skolan analyseras så tycker jag det är mycket få möten som nämns med tanke på situationen, men det kan bero på att andra möten ansågs inte vara viktigt att referera till eller att de är sekretessbelagda. Men en del av kommunikationen verkar ha gjorts via mejl, för exempel innan jul.
Citera
2018-05-19, 09:01
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Tack för ditt inlägg!
Jag tycker det är märkligt att man antar att allt som O har förmedlad till omgivning kring barnens sjukdom anses som sant - särskild när denna sanningen får spricker. Och om O har då spridit sin hjälteroll i familjen med den som ensam måste ordnar allt att man då också anse det som sant. Det kan vara att det är sant men då hade jag gärna visst bakgrunden till det och andra källor än Os egna utsagan.

Vad är det för sanning som får sprickor? Vi vet inte vad O har förmedlat till de närmaste. Ej heller vad H har förmedlat. Men det som har kommit fram kanske är samstämmigt.
Citera
2018-05-19, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vad är det för sanning som får sprickor? Vi vet inte vad O har förmedlat till de närmaste. Ej heller vad H har förmedlat. Men det som har kommit fram kanske är samstämmigt.

Jag får inte den bilden som O ger till sin chef och till E.K ihop med det som rektorn berättar och det vad Elli09 skriver här angående barnens sjukdom. För mig går det inte ihop. Vem som har rätt vet jag inte, men antingen ljugar någon och det vill jag inte direkt påstå, men det kan vara så, går inte att uteslutar för mig eller det handlar om olika verklighetsuppfattningar eller ganska olika berättelser delvis av en och samma person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in