Citat:
Ursprungligen postat av
Fluxlist
2018-03-02
Oskarshamn
Tillvägagångssätt: Slägghammare
BO: Man
GM: Man gripen
AVSKRIVET
(FB) Misstänkt mord utanför Oskarshamn 2018-03-02
https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-en-man-dod-efter-knivbrak/
http://www.kalmartingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Nyheter-och-pressmeddelanden/Atal-mot-mordmisstankt-man-ogillat-i-sin-helhet/
Då åklagaren inte lyckats styrka att mannen uppsåtligen har tillfogat den avlidne skadorna på halsen och heller inte lyckats motbevisa mannens invändning om nödvärn har åtalet mot mannen ogillats i sin helhet. Fallet bör därför avskrivas från listan.
Om Sverige skaffar sig en ny praxis, t.ex att man får skjuta tjuvjägare till döds utan att åtalas om det dödliga våldet sker i samband med att jägaren var påväg att avliva en varg, ska du även då sitta här och skriva "avskrivet" bara för att en domare och några vänsteraktivistiska jurister gjort en viss bedömning?
Det här är extrema miljöpartisters våta drömmar och inget ossanolikt scenario i dagens Sverige.
Den här tråden kopierar inte den synen, definitionen eller avgränsningen av dödligt våld som myndigheter eller diverse tjänstemän beslutat. Svenska myndigheter är tillsammans med media inte bara till hjälp i mätningen av dödligt våld. De hindrar och försvårar det ibland, de vill få ner talen.
Polis, åklagare, domare, BRÅ etc. kan konstatera eller yttra sig om saker som påverkar den här trådens bedömningar, ingalunda är myndigheter, statliga utredningar etc. några helt tillförlitliga källor.
I det fall där du nu gått in och ändrat från "Säkert" till "Avskrivet" gäller det en man som misshandlats till döds.
Under misshandeln har han oskadliggjorts av slag, sparkar och tillhyggen till den grad att han är medvetslös, efter det så har MGM stampat på hans hals vid ett flertal tillfällen samt därefter strypt honom till döds.
Trots det åtalades han bara för "misshandel", men även om det funnits nödvärnsrätt som förmildra domen så är misshandeln dödligt våld. Nu ska fallet upp i hovrätten om jag förstod detta rätt?
Oavsett om det ska upp i hovrätten eller ej så tycker jag att det är för drastiskt att sänka statusen på fallet från "Säkert" till "Avskrivet".
Det kanske kan ses som "Osäkert", då anser jag att det ligger närmre "Säkert" och absolut inte "Avskrivet".
Det är så uppenbart att dödligt våld finns med i bilden här.
Även om rätten inte anser att det kan styrkas att nödvärn inte föreligger, så innebär inte det att rätten själva kan styrka att dödligt våld utan nödvärnsrätt inte varit fallet.
Tingsrätter i Sverige håller en generellt sett en sinnessjukt låg nivå och svensk lagstiftning är så bristfällig att cirkusen som ofta pågår där ska tas med en stor nypa salt.
Jag tar även delar av polisen med en klackspark då jag vet hur det mörkas, maskas och förvrängts saker där genom åren.