2018-05-19, 00:45
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Nu ska man inte dra för stora växlar på en enda opinionsundersökning. Sifo hade SD på samma nivåer som nu under förra sommaren, och det gick inte någon propp då.

Vad finns det egentligen för aktuell data på könsfördelningen av SD-väljare?

Man ska absolut inte dra för stora växlar på en enda Sifo undersökning, men just nu finns en hyfsat tydlig trend där t o m egendomliga institut som Inizio visar på uppgång för SD - om än mycket måttlig. Samtliga institut i maj visar på en tydlig uppgång för SD, därför blir Sifos +3,9% en så mycket mer kraftfull signal. Vi är dessutom mycket närmare "facit" nu, bara knappt fyra månader bort, vilket också spelar en stor roll. Dagens Sifomätning blir därmed en mätning med mer tyngd i.
Senast redigerad av Smoothman 2018-05-19 kl. 01:04. Anledning: Tillägg
2018-05-19, 00:47
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Ja, visst är det ett gigantiskt hål i konspirationsteorin att instituten skulle hålla SD lågt under hela mandatperioden för att några månader innan valet öppna kranen och låta dem få vind i seglen några månader inför valet. Det är väl att hjälpa snarare än att stjälpa.
Kan det inte helt enkelt vara så att väldigt många personer är ointresserade av politik? De tänker inte på det alls, utan svarar att man röstar S eller M som man alltid har gjort. När valet närmar sig börjar allt fler tänka på politik mer aktivt, och då blir SD ett intressant alternativ helt plötsligt.

Själv tror jag inte på någon konspiration, däremot mätfel som man inte vet hur man ska hantera. Jag tror många institut fattar att de ligger för lågt men inte kan hitta något vettigt sätt att väga upp det på. Sifo kan ju inte bara lägga på 5 % för att ligga närmare Sentio och YouGov. Även om det vore närmare ett verkligt resultat, så blir det ovetenskapligt då det blir någon sorts oseriös gissning.
2018-05-19, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Jag saknar faktiskt ord! Jag tror det finns bakterier i PETRI-skålar som presterar mer hållbara argument än vad du gör.

90% av väljarna bryr sig inte ett smack om opinionsmätningarna innan augusti valåret.
Tror man att det är bättre att låta SD "vegetera" på en låg nivå under denna perioden för att istället låta dem öka drastiskt när alla jävlar bryr sig om OU så kanske alla afghaner inte finns i förvaret.

Du verkar heller inte gått grundkursen i skogstsokig konspirationsteori. Första lektionen brukar alla aspirerande konspirationsteoretiker få lära sig vikten av att inte fylla teorin med innehåll där det finns lätt verifierbar fakta tillgänglig.

SIFO:

December 2012: SD 10.0%
September 2014: SD:10.0% (4 mätningar)

November 2009: SD 5.8%
September 2010: SD 3,8%

Vilket tror du ger SD störst chanser att uppfattas som ett rumsrent stabilt parti, attrahera nya väljare och därmed maximera väljarresultatet? Om det ständigt har 24-27% i OU och ofta under 3-4 års tid rapporteras vara största parti eller om man har dem på 14-16% och sista 4-5 månaderna successivt drar upp dem till 19-20%?

Jag säger ingenting om konspiration i inlägget för det har redan avhandlats tillräckligt i tråden genom åren, utan frågan är vilket som du tror skulle maximera väljarresultatet för dem?

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Speciellt M som nu plötsligt säger att skattesänkningar är omöjliga.
Varför skulle någon rösta på M om det inte vore för just skattesänkningar?

M har gjort sig irrelevanta & bör avvecklas. Ett helt meningslöst parti.

Bortsett från 2014 har jag röstat på M i alla val sedan 80-talet. För mig kan man lika gärna lägga ner M. De har spelat ut sin roll i svensk politik. Noll trovärdighet kvar. Det är obegripligt att M-politikerna ute i landet tillåtit dessa satans svin kidnappa M.

Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Hur kommer det sig att ni inte såg? Eftersom att jag har röstat på SD under hela livet så kan jag inte svara på den frågan, men när gick du över? 2006? 2010? Vad förändrades för din del jämfört med innan?

Jag kan berätta när jag gick över. Jag var på väg att rösta SD 2010. FR/AB hade sålt ut anrika lönsamma statliga bolag, kallat både FM och småföretagarna för särintressen samt slaktat FM. Jag trodde FR spelade ett spel när han till Mona Sahlin sa att han inte tänkte ta i SD med en tiofotspinne. Jag trodde planen var att släppa in SD i regeringen och lösa kriminaliteten och invandringen. Sommaren 2010 hade jag ännu inte vaknat riktigt och tyckte att SD var lite pubertala. Veckorna efter valet insåg jag att jag låtit mig luras. Efter det vaknade jag även i andra frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Är tex Reinfeldt, Lööf och Borg vänstertomtar? Det här går djupare än så här, SD fck13% i förra valet, trots att förmodligen 80% av svenskarna som inte vara betalda politiker, journalister eller opinionsanalytiker visste att det fördes en sinnessjuk politik. Men även politiker visste det, men det fanns ingen väg tillbaka. Hellre ett förött land, än att tvingas revidera något.

För folket som har häcken full med vardagen och övriga bestyr så är det inte lätt att genomskåda när SVT/SR gör riggade shower med köpta politiker. När dessutom tredje statsmakten är i maskopi med landsförrädarna och ljuger, vinklar, undanhåller och manipulerar information och nyheter så är det nästan omöjligt för någon som inte är genuint intresserad och vaken att förstå vad som sker. Men när man väl fått upp ögonen så ser man bluffen tydligt. Tex härom månaden, en journalist från expressen debatterar med en journalist från DN i TV4 Nyheterna.
2018-05-19, 01:00
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSanJuro
Ikväll kommer en fejkad opinionsmätning från SIFO.

Beviset på att den är fejkad= Jag kan förutspå hela mätningen samt ordern bakom.

Det kommer vara vara väldigt små förändringar.

S kommer tappa 0,3-0,4 %
M Kommer tappa detsamma.
C och SD kommer öka marginellt.

Detta är order från S(ifo) ledningen. Gör så att det ser stabilt ut men fejka det bra.

I övrigt är det panik hos S och Sifo.

Verkligheten såg vi i Metro i veckan. YOUGOV
SD är Sveriges största parti.

Friskt gissat, men denna gång höll inte förutsägelsen riktigt hela vägen. Det blev ingen marginell ökning för SD utan ett smärre skalv... och M ökade samtidigt som C minskade och S tappade stort. Men du har med stor sannolikhet rätt i att det råder en viss panik hos S just nu och att Yougov återger verkligheten bättre när det gäller SD i opinionen
Senast redigerad av Smoothman 2018-05-19 kl. 01:35.
2018-05-19, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StatligaTeleverket
Kan det inte helt enkelt vara så att väldigt många personer är ointresserade av politik? De tänker inte på det alls, utan svarar att man röstar S eller M som man alltid har gjort. När valet närmar sig börjar allt fler tänka på politik mer aktivt, och då blir SD ett intressant alternativ helt plötsligt.

Själv tror jag inte på någon konspiration, däremot mätfel som man inte vet hur man ska hantera. Jag tror många institut fattar att de ligger för lågt men inte kan hitta något vettigt sätt att väga upp det på. Sifo kan ju inte bara lägga på 5 % för att ligga närmare Sentio och YouGov. Även om det vore närmare ett verkligt resultat, så blir det ovetenskapligt då det blir någon sorts oseriös gissning.

Dom viktar ju redan upp SD enligt nån formel så varför skulle det bli oseriöst om man viktar upp ännu mer?
2018-05-19, 01:09
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Men misströsta inte! Det kan vara så att de flesta som läser den här tråden, men som inte skriver så aktivt, faktiskt inte tror på konspirationsteorin. Trots att det bland skribenterna är en väldigt stor andel konspiratoriskt lagda. Fast vi kan ju inte veta vad läsarna tycker baserat på skribenterna, ungefär som vi inte kan veta hur många som skulle rösta SD om det vore val i dag baserat på opinionsundersökningar.

Det bästa med "teorierna" är att de blir "sanna" oavsett utfallet.

SD ökar - ha! Inte ens Soros kan mörka SD:s uppgång längre.
SD inte ökar - ha! Klart att SD ökar, men jävla Soros mööööörkar för att få dumme svensken att tappa hoppet!

SD börjar öka under valrörelsen - ha! De vill ju vara lite trovärdiga!
SD ligger stabilt - ha! De vill ju undvika bandwagoneffekten!

Aftonbladets Inizio visar för låga siffror - ha! Betsällningsjobb! Det är ju Aftonhoran!
Aftonbladets United Mind visar för höga siffror - ha! Därför dumpade Aftonhoran dem!

SD tappar till M - ha! Man vill ge lite trovärdighet till Ulf för att lura dumme svensken!
M tappar till SD - ha! Man vill straffa M för närmandet till SD!

Det finns till exempel ganska stor sannolikhet att L&MP åker ut eftersom... de överskattas av OI så att väljarna skiter i att taktikrösta på dem.

Vad blir det då?
-Ha! Soros plan att få ihop S+M regering!

Citat:
Ursprungligen postat av StatligaTeleverket

Exakt så!
Senast redigerad av FlashyBear 2018-05-19 kl. 01:11.
2018-05-19, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Hur kommer det sig att ni inte såg? Eftersom att jag har röstat på SD under hela livet så kan jag inte svara på den frågan, men när gick du över? 2006? 2010? Vad förändrades för din del jämfört med innan?
Mina farhågor med invandring började infinna sig på 80-talet, även om problemen då inte var av systemkollaps-natur. 91 kom NyD och då hakade jag på. Efter det fanns liksom inget annat än att emellanåt sucka över att invandring var tabu i debatten och önska att det kom en öppning där. Sen kom språktestförslaget 2002 och då tändes hoppet (inte ur själva mesförslaget utan att det skulle öppna dammluckorna för en bred invandringsdebatt), men det utmynnade ungefär i att alla på TV verkade överens om att allting överallt någonsin är rasism. Det som förändrades över tid var (de realistiska) alternativen att rösta på. Jag är lat, konventionell och konformistisk l och skulle aldrig orka engagera mig i nån grej där man är en av typ 47 knäppgökar i hela riket som röstar på ett parti. Men ge mig 2-3% kan jag se tillräcklig mening för att pitcha in.

Första gången jag röstade SD var 2006, men det var inte av övertygelse. Mitt huvudspår då var drömmen om att slippa Persson, för att 12 år med samma fetto kändes som att tiden bara stod stilla på det dåliga sättet. Hade tänkt rösta M men bytte till att sikta på stödröst på FP för att de låg risigt till efter dataintrångsskandalen. Men väl där i lokalen gjorde jag en impulsgrej för att de där ”förbjudna” valsedlarna faktiskt låg där, fast ryktena sa att de nog kommer att kastas, gömmas etc. Jag smög in en sedel i högen och använde den (endast riksdag).

Svaret på ”inte såg” är helt enkelt att jag hade sett ända sedan luciabeslutets dagar men inte uppfattade några realistiska vägar ut, utan ställde hoppet till att borgarna och/eller sossarna skulle lägga i backen om de var på väg in i bergväggen. Man tänkte helt enkelt att de vet vad de gör. Sen kom man ihåg finanskrisen på 90-talet och insåg att de bevisligen ibland inte har en jävla aning. Och sen svalde man och tänkte en gång till att de nog vet vad de gör...
2018-05-19, 01:39
Medlem
8711s avatar
För er som undrar angående ökningen bland just kvinnor så säger Yougovs majmätning samma sak, + 3,5 procentenheter bland kvinnor.
Senast redigerad av 8711 2018-05-19 kl. 01:42.
2018-05-19, 01:46
Medlem
Rufoss avatar
Ökningen kan ju bero på Löfvens legendariska koppling mellan våldtäktsvågen och kvinnliga löntagares ställning på arbetsmarknaden.

Jag gissar att det finns ganska många kvinnor som nyktrat till just p.g.a det klavertrampet.
2018-05-19, 01:51
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
För er som undrar angående ökningen bland just kvinnor så säger Yougovs majmätning samma sak, + 3,5 procentenheter bland kvinnor.

Intressant. Då känns det som att opinionsinstituten börjar registrera en "ny" och mycket välkommen trend. Jag har en mycket, mycket nära kvinnlig familjemedlem som jobbar inom äldrevården. I valet 2014 röstade 2 av 16 personer på hennes avdelning på SD. Idag säger hon att siffran är 14 för SD och två på V. Kvinnorna börjar röra på sig, inget snack om den saken. Och instituten börjar snappa upp dessa rörelser nu. Detta kan bli en satans stor lavin...
2018-05-19, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
"De hade kunnat"... vilka "de"?
Att opinionsinstitut, deras uppdragsgivare, vänstermedia, pk-etablissemang, SD-hatare på alla nivåer inom myndigheter och förvaltning etc gjort sitt bästa för att presentera SD-stödet som lägre än i verkligheten betyder inte att falsarierna är en samordnad kampanj där alla inblandade följer samma generalplan.
Jo, jag har noterat fenomenet att varje gång det ska förklaras hur det rent praktiskt går till när OI ”trixar” så börjar det med en budgivning nedåt. ”Ja alltså det är ju ingen stor massiv konspiration med en generalplan eller koordinering uppifrån, eller nerifrån, utan det handlar mer om gemensamma attityder sprungna ur det delade SD-ogillandet, en liten vardaglig grej här och en annan där, många bäckar små, inga direkta åtgärder utan mera icke-åtgärder kan man säga, en liten underlåtenhet nånstans och lite passivitet och prokrastinering...” Denna prutning, där ”konspirationen” bryts ner i atomer, har naturligtvis bara ett syfte och det är att tjata sig till ett medgivande att det i detta hypotetiska isolerade ytte pytte-exempel SKULLE kunna vara så. Och när man har accepterat det byggs atomerna snabbt ihop till stora kluster igen, ”och om du har accepterat DET så måste du acceptera DET”... ehh nej tack, gå och öva Jedi mind tricks på objekt du klarar av - akvariefiskarna där borta ser mottagliga ut för nybörjarvågor.

Problemet är den enorma diskrepansen mellan å ena sidan summan av alla dessa små, icke-koordinerade småförsummelser och marginella underlåtanden, och å andra sidan de superlativ-späckade beskrivningarna av ”den massiva koordinerade vilseledningsoperationen som ljugmedia och skojarinstituten iscensatt med understöd av 7K, Bilderberg och klingons”. Konspirationen är jättestor fast liten fast massiv fast obetydlig fast finns ingenstans fast överallt helt synkat fast utan koordinering... och vad alltihop konkret kretsar kring är alltså inte 9/11, chemtrails eller annat av spektakulär art, utan om... ett spann av procentsatser som i april låg mellan 15 och 22, med medel på 18. Snacka om storm i snapsglas.
2018-05-19, 03:04
Medlem
Citat:
Ja, visst är det ett gigantiskt hål i konspirationsteorin att instituten skulle hålla SD lågt under hela mandatperioden för att några månader innan valet öppna kranen och låta dem få vind i seglen några månader inför valet. Det är väl att hjälpa snarare än att stjälpa.
Ah, men du vet, det är ju för att det är bättre att motvilligt släppa ifrån sig några procent på slutet så att det landar i trädtopparna, än att väljarna är medvetna om Det Egentliga Stödet* hela tiden för då går det hela vägen till månen!

(*Det egentliga, föga hemliga stöd som anses vara ständigt synligt i Sentio och i regel ligger 3-4 pe över medianmätningen, och glappet mellan dessa ska då föreställa vapnet bakom hela den psykning som ska styra röstbenägenheten... av någon anledning får jag mentala bilder av George Clooney som stirrar på getter).

Citat:
Men misströsta inte! Det kan vara så att de flesta som läser den här tråden, men som inte skriver så aktivt, faktiskt inte tror på konspirationsteorin. Trots att det bland skribenterna är en väldigt stor andel konspiratoriskt lagda. Fast vi kan ju inte veta vad läsarna tycker baserat på skribenterna, ungefär som vi inte kan veta hur många som skulle rösta SD om det vore val i dag baserat på opinionsundersökningar.

Sedan är opinionsundersökningarnas underskattning av SD förstås intressant. De underliggande orsakerna säger förmodligen en del både om det svenska samhället och den typiske SD-röstaren.
Ja, alla blir saliga på sin tro och egentligen är det inte så lönt att diskutera frågor med så låsta positioner. Vissa tror inte alls, andra är så religiöst övertygade att de får kramp, sen finns det alla sorter längs vägen. Jag tycker att alla som tror på manipulation ska gå all-in hela vägen in i kaklet med teorierna. Sanning för dem, underhållning för andra, win-win faktiskt. För mig är det verkligt stora skådespelet inte staplar, utan att bevittna PK-hegemonins totala sönderfall helt utan att någon anföll den med så mycket som en bomullspinne.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in