2017-10-26, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Schhhhh, du får inte svära i kyrkan.

Som kejsarens nya kläder.
Well, jag är ateist. Det är en ensam tillvaro såtillvida att man ständigt hamnar i bråk med olika religiösa sekter som inte ser sig själva utifrån och därför vägrar förstå att de är både religiösa och sekteristiska: Månlandningarna-var-fejk-sekten, Militanta-feminist-sekten, Allas-lika-värde-sekten, Sentio-har-alltid-rätt-alla-andra-är-pajasinstitut-sekten, Linux-sekten, Apple-sekten...
2017-10-26, 09:40
Medlem
Som jag har sagt förut så kommer detta val bli väldigt svårt att mäta för det liknar inget annat val. Jag tror att alla institut har fel.
2017-10-26, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
SD har således kanske tappat 5-6% sedan sin peak. Har dessa vandrat tillbaka till 7K eller kan en del av dem vandrat vidare?
Det här (länken) kanske kan få några moderater som hoppat tillbaka till M (eventuellt) att ångra sig. Snart i ditt kvarter. Fy fan, det är upprörande att det inte finns ord.

https://samnytt.se/sd-kritiserar-sjukloverbeslut-om-undantag-bygglagen-asylboenden/
2017-10-26, 10:54
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
De hade 23,0 i juli och 23,6 i augusti. Så man kan lika gärna säga att de har tappat 1,1 eller 1,7 från den nivån. 25,3 är en spik i kurvan.

Man får alltså ta nedgångar med en nypa salt. Detsamma gäller såklart uppgångar. Det är ju bara att kolla på exvis Sentio senaste året för att inse att det omöjligen kan representera faktiska väljarströmmar:

21,7 25,0 22,6 22,3 26,9 26,0 27,2 23,2 25,0 26,8 27,4 23,4

Eller, uttryckt i förändringar från månad till månad:

+3,3 -2,4 -0,3 +4,6 -0,9 +1,2 -4,0 +1,8 +0,6 -4,0

Alla inser ju att den där kurvan inte berättar en historia. SD ökar inte plötsligt ett helt MP på en månad för att sen minska ett helt KD en annan månad. Framför allt inte flera gånger om året. Det där med +4,6 och -4,0 kan i verkligheten ha handlat om rörelser på kanske en halv procent upp eller ner.

En annan sak som de där tvära kasten (be)visar är att det är mer tur än skicklighet som gjort att Sentio fick in bra träffar tidigare val. För om det kan hoppa nästan 5% på en månad och sen tillbaka lika mycket ett par månader senare så innebär det att Sentio skulle kunna hamna 5% fel lika gärna som rätt. Som en prickskytt med parkinsons.

Eller så kanske SD:s väljare och potentiella väljare lider av en sällsynt och svår form av beslutsångest och en sjuklig velighet som inträffar varje månad kring opinionsinstitutens undersökningar... "Ska jag rösta på SD eller ska jag inte..."
2017-10-26, 11:02
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zavichij
Snarare Sverige är ett väldigt splittrat land, för inte har alla svenskar samma åsikter som gör dem alla lika korkade...
Fast det tråkiga är när en så stor del av befolkningen tar politiska beslut, trots att uppenbara fakta talar emot det. Hur kan man tro att det parti som var huvudansvarigt för invandringshaveriet (som fortfarande pågor), helt plötsligt ska kunna rädda upp situationen? Och det med samma "medicin" som man försökt med i decennier, dvs. "fler enkla jobb genom skattesänkningar" ( ), ännu mer integrationspengar, ännu mer tjafs om att svenskarna ska anpassa sig och inte tvärt om.

Det fungerde inte då och det kommer inte fungera nu. De som trots detta tror på M och nu så lättvindligt går över till M igen, kan (tyvärr) inte kallas något än något som i alla fall liknar idioter.

Det kan inte vara lätt att vara valstrateg eller opinonsmätare med sådana väljare. Eller så är det kanske det?
2017-10-26, 11:11
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Sant, och man bör aldrig göra misstaget att extrapolera raka linjer från allting. "SD fördubblar sitt resultat i varje val!" Okej, så då blir det 102,88% i valet 2026? 3292,16% i valet 2046?
Nej, och minskningen med 3% eller vad det nu är kommer inte att fortsätta månad efter månad. Det blir inte 20, 17, 14, 11, 8, 5, 2 etc för att sluta med negativt resultat i valet. Raset efter AKB:s SD-utspel planade ut. Euforin över UK kommer också att plana ut. Kanske en månad till av förflyttningar innan det lägger sig.

Du har självfallet helt rätt i det du skriver.
Ju högre siffror ett parti har (eller har fått) desto svårare blir det naturligtvis att fördubblas i valet efter. Så är det.

Med detta sagt tror jag dock på goda möjligheter för SD att åtminstone i ytterligare ett val (2018) än en gång fördubblas till ca 25,8% (eller t o m något mer). Men därefter är det naturligtvis stopp. Inget parti - inte ens SD på crack - kan gå från 25,8% till 51,6% i valet 2022. Det vågar jag påstå är en fullständig omöjlighet. Men att få dryga 25% i nästa val torde inte vara helt osannolikt. Fast å andra sidan är det lååååångt kvar till valet och mycket kan hända. I synnerhet med en SD-ledning som verkar knapra Sobril och sover middag flera gånger per dag... Som någon skrev tidigare: snart får vi skicka Missing People efter Åkesson & Co...
Senast redigerad av Smoothman 2017-10-26 kl. 11:15. Anledning: Tillägg
2017-10-26, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Du har självfallet helt rätt i det du skriver.
Ju högre siffror ett parti har (eller har fått) desto svårare blir det naturligtvis att fördubblas i valet efter. Så är det.

Med detta sagt tror jag dock på goda möjligheter för SD att åtminstone i ytterligare ett val (2018) än en gång fördubblas till ca 25,8% (eller t o m något mer). Men därefter är det naturligtvis stopp. Inget parti - inte ens SD på crack - kan gå från 25,8% till 51,6% i valet 2022. Det vågar jag påstå är en fullständig omöjlighet. Men att få dryga 25% i nästa val torde inte vara helt osannolikt. Fast å andra sidan är det lååååångt kvar till valet och mycket kan hända. I synnerhet med en SD-ledning som verkar knapra Sobril och sover middag flera gånger per dag... Som någon skrev tidigare: snart får vi skicka Missing People efter Åkesson & Co...
Jag håller med dig. Jag tror att SD kommer att få mer än en fördubling jag tro väldigt lite över 30% Men sen så tror jag att dom inte kommer fördublas mer utn att kannse max få 7 procent till.
2017-10-26, 11:30
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J39
Jag håller med dig. Jag tror att SD kommer att få mer än en fördubling jag tro väldigt lite över 30% Men sen så tror jag att dom inte kommer fördublas mer utn att kannse max få 7 procent till.
Och jag tror SD kommer bli ungefär lika stora som i valet 2014. Men vad vi tror/hoppas är rätt oinressant. SD sjunker med tre procent och ändå sitter SDare glada och snackar 30 procent.

SD har ett jätteproblem och det är kompetenta politiker. Tittar man ute i kommunerna så är det massor med kommuner med helt inaktiva sverigedemokrater. Ofta glada amatörer som egentligen inte vet nåt om något mer än att de är rasister. Detta innebär att en jättemajoritet av sds kommunpolitiker är rasister medans riksdagspolitikerna förväntas att inte vara det.

Då får man upp stolpskott som ekeroth och mattias karlsson.

Om SD och M driver samma frågor så kommer folk som är något sånär vettiga rösta på M av två anledningar.

1: en röst på SD blir en röst på sossarna. Detta beror ju på att SD är nästan samma sak som att inte rösta alls. Det är alliansen mot rödgröna och lägger man två procent på SD så kanske alliansen förlorar valet. Alltså taktikröstar man på M istället.

2: moderaterna är helt enkelt ett rumsrenare parti som levererat i många år, på gott och ont. SD har aldrig levererat någonting.
2017-10-26, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Och jag tror SD kommer bli ungefär lika stora som i valet 2014. Men vad vi tror/hoppas är rätt oinressant. SD sjunker med tre procent och ändå sitter SDare glada och snackar 30 procent.

SD har ett jätteproblem och det är kompetenta politiker. Tittar man ute i kommunerna så är det massor med kommuner med helt inaktiva sverigedemokrater. Ofta glada amatörer som egentligen inte vet nåt om något mer än att de är rasister. Detta innebär att en jättemajoritet av sds kommunpolitiker är rasister medans riksdagspolitikerna förväntas att inte vara det.

Då får man upp stolpskott som ekeroth och mattias karlsson.

Om SD och M driver samma frågor så kommer folk som är något sånär vettiga rösta på M av två anledningar.

1: en röst på SD blir en röst på sossarna. Detta beror ju på att SD är nästan samma sak som att inte rösta alls. Det är alliansen mot rödgröna och lägger man två procent på SD så kanske alliansen förlorar valet. Alltså taktikröstar man på M istället.

2: moderaterna är helt enkelt ett rumsrenare parti som levererat i många år, på gott och ont. SD har aldrig levererat någonting.
Ja ditt älsklings partis politik kommer märkas av det är en av anledningarna det finns många andra anledningar också det är bara att bläddra tillbaks i denna tråd om du vill se dom.
Striden är mellan nationalism och internatonalism. Altså mellan SD och alla andra och det kommer märkas ännu mer 2018. Kallar du ett parti som byggde SD stora pga deras dåliga politik rumsrena? SD har snackat om detta i flera år och nu har M kopierat mycket men de vill fortfarande inte samarbeta med SD men de vill samarbeta med C och L som vill nästan motsatsen av det de nu förespråkar. Bara för att SD går ner nu så betyder det inte att dom kommer altid göra det annars kan man använda sig av samma logik och säga att de kommer fördubla sig varenda val som det inte kommer göra. Problemet med dig och många svenskar är att ni lever kvar i tiden och vägrar se framtiden.
2017-10-26, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook

Valrörelsen har inte börjat. Själv tror jag att det kan gå hursomhelst egentligen. Mycket beror på hur verkligheten utvecklar sig och hur politikerna möter problemen.

Det är fortfarande inte helt orimligt att (SD) hamnar över 30%. Det skulle kunna hända exempelvis om några av våra hemvändande IS krigare lyckas utföra ett större terrordåd. Har polisen inte haft resurser att övervaka/låsa in kända IS krigare kan folk börja undra varför de överhuvudtaget släpptes in i landet? Två terrordåd i Sverige nästa vår där det visar sig att nästa grupp IS terrorister även de var kända av polisen men inte övervakades de heller kan nog sänka (S) fullständigt.

Skulle (SD) hamna över 30% så beror det på att verkligheten utvecklas negativt (lågoddsare) och att (S) och (M) inte lyckas formulera trovärdiga lösningar; eller upplevs sẗå helt handfallna inför problemen.

Det är på ett sätt svårast för (M) då de bara kan klaga. Då (S) har regeringsmakten kan de ju visa att de menar allvar med snabba lagändringar nästa vår och faktiskt försöka lösa problemen.

Annars finns ju risken med att det blir en rejäl krasch på bostadsmarknaden där folk måste sälja och även mer väletablerade personer plötsligt börjar inse att asylbedragare går före i kön till den hyresrätt de själva plötsligt behöver...

Ett annat scenario är givetvis att regeringen håller högkonjunkturen igång över valet och inget större händer...vi får helt enkelt vänta och se.
2017-10-26, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Valrörelsen har inte börjat. Själv tror jag att det kan gå hursomhelst egentligen. Mycket beror på hur verkligheten utvecklar sig och hur politikerna möter problemen.

Det är fortfarande inte helt orimligt att (SD) hamnar över 30%. Det skulle kunna hända exempelvis om några av våra hemvändande IS krigare lyckas utföra ett större terrordåd. Har polisen inte haft resurser att övervaka/låsa in kända IS krigare kan folk börja undra varför de överhuvudtaget släpptes in i landet? Två terrordåd i Sverige nästa vår där det visar sig att nästa grupp IS terrorister även de var kända av polisen men inte övervakades de heller kan nog sänka (S) fullständigt.

Skulle (SD) hamna över 30% så beror det på att verkligheten utvecklas negativt (lågoddsare) och att (S) och (M) inte lyckas formulera trovärdiga lösningar; eller upplevs sẗå helt handfallna inför problemen.

Det är på ett sätt svårast för (M) då de bara kan klaga. Då (S) har regeringsmakten kan de ju visa att de menar allvar med snabba lagändringar nästa vår och faktiskt försöka lösa problemen.

Annars finns ju risken med att det blir en rejäl krasch på bostadsmarknaden där folk måste sälja och även mer väletablerade personer plötsligt börjar inse att asylbedragare går före i kön till den hyresrätt de själva plötsligt behöver...

Ett annat scenario är givetvis att regeringen håller högkonjunkturen igång över valet och inget större händer...vi får helt enkelt vänta och se.
Bra inlägg. Exakt varför jag tror att SD kommer gå upp. Utvecklingen är inte positiv i Sverige utan tvärtom. Och när M väll hamnar i debbat med SD så kommer de inte kunna svara SD på hur de ska genomföra deras politk utan att ge SD rätt .
2017-10-26, 12:54
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

(Min fetning)

Detta inlägg blir lite Off Topic, men visar att det finns mer än invandringspolitiken som kan gynna SD i opinionen.

Här har vi en ordentligt tickande bomb. Att en rejäl sättning eller t o m urblåsning på bostadsmarknaden skulle inträffa före nästa års val det tror jag inte. Löfven & Co (även de inom den s k Alliansen) kommer att göra allt i sin makt för att förhindra något sådant före den 9 september 2018. Även om de måste stimulera ekonomin, låta Riksbanken köra med stenhårda kvantitativa lättnader, trycka nya pengar, låna enorma mängder, eller hitta på nåt annat för att hålla bubblan vid liv, så kommer politikerna att göra så. Den stora frågan är vad som riskerar hända efter valet 2018, möjligen under 2019-2020...? När det ekonomiska raset kommer, då kommer missnöjet med de styrande politikerna att fara genom taket. Och vilka lär gynnas av det? Många missnöjda kommer att proteströsta i drivor...

Så här skrev Henrik Mitelman i Dagens Industri (DI) häromdagen:

"Det som hände i Spanien var att man tillät bubblan inflateras tills den sprack. Huspriser accelererade fram till år 2008 och skulderna växte. Byggboomen visste inga gränser och arbetslösheten föll när den byggbaserade tillväxten lyfte. Känns det igen?

Sverige är ruskigt likt Spanien år 2007/2008.

Byggandet sätter nya rekord och hushållens skulder har ökat från 100 procent av inkomsterna år 2000 till dagens 180 procent. I Spanien gick skulderna från 70 procent år 2000 till toppen år 2007 på 130 procent. Därefter föll huspriserna med en tredjedel och ekonomin havererade när byggandet halverades från 2008 till 2014/2015. Arbetslösheten i byggbranschen steg så klart snabbt och med fallet i huspriser dämpades konsumtionen. Under fem år föll detaljhandeln. Som värst var det 2012-2013 då årstakten låg på hiskeliga minus 10 procent. Det gör ont när bubblor brister.

För Spanien har det varit tio år av umbäranden, samtidigt som vi i Sverige blåst upp vår egen bubbla. Det är inte Spanien man ska oroa sig för nu, varken ekonomiskt eller politiskt.

Henrik Mitelman - Dagens Industri

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in