2018-05-18, 22:45
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Portugisen i BP har gett intrycket av att vara jävligt ödmjuk. Både i intervjuer och efter matchen mot oss där han gick upp på bortastå och tackade alla Brommafansen individuellt för deras stöd.

Sedan är Nanne den mest självgoda individen i fotbollssverige. Punkt. Helvete vad jag är glad att den mannen inte är kvar i min klubb.

Nja, er lagkapten är nog den mest uppumpade individen i fotbollssverige. Jag säger detsamma, jag är glad att den "mannen" inte är kvar i mitt lag.
2018-05-18, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Med andra ord är Malmö FF mot IFK Norrköping också ett derby. Frågor på det?
Tolkningsfråga som sagt.
2018-05-18, 22:58
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Tolkningsfråga som sagt.

Är det en tolkningsfråga om CL-finalen mellan Liverpool och Real Madrid är ett derby eller ej? Båda lagens städer ligger ju ändå i Europa.

/feldgrau
2018-05-18, 23:00
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Och bägge städerna ligger i Norrland. Frågor på det?

Gefle IF låg ju i allsvenskan samtidigt med ÖFK 2016. Då var det också ett derby med bara 40 mil mellan lagen?
2018-05-18, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Gefle IF låg ju i allsvenskan samtidigt med ÖFK 2016. Då var det också ett derby med bara 40 mil mellan lagen?
Det skulle jag nog säga ja. Gävle ligger faktiskt även det i Norrland min bäste herre.
2018-05-18, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Tvärt om, det är ju i princip alla som inte är 08r (eller 031r) som verkar ha svårt med begreppen. Det finns, i Allsvenskan och Superettan, inga matcher med lag utanför Stockholm eller Göteborg som är derbyn.

/feldgrau
Fast ska vi vara petiga så skrev han inte "derby" utan "norrlandsderby". Hade han skrivit bara "derby" hade det kliat i mina fingrar också.

Jag stör mig mer på förväxlingen mellan derby och prestigematch. Även BP - IK Frej var ett derby, när båda var i superettan.

Lite slack för vi väl tillåta?
2018-05-18, 23:06
Medlem
erikp121s avatar
Låt Norrland ha sina derbymöten. Har inget problem med att Lulä - Skelleftä i hokki kallas derby så varför skulle inte (fuck the) giffers - öfk få kallas derby.

Helt irrelevant.
2018-05-18, 23:12
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Fast ska vi vara petiga så skrev han inte "derby" utan "norrlandsderby". Hade han skrivit bara "derby" hade det kliat i mina fingrar också.

Jag stör mig mer på förväxlingen mellan derby och prestigematch. Även BP - IK Frej var ett derby, när båda var i superettan.

Lite slack för vi väl tillåta?

CL-finalen är väl ett Europaderby då ...

Jag håller med om det andra. Ett derby behöver inte nödvändigtvis vara en het match, även om det av naturliga skäl ofta är det (i högre divisioner).

Man kan så klart tillåta det mesta. Men jag gillar att språket har nyanser och att man inte slentrianmässigt använder ord i felaktiga sammanhang. Jag skulle tro att användningen av ordet "derby" för att beskriva t.ex. Gefle–Sundsvall (som också kallats Norrlandsderby) eller Kalmar–Öster någon gång börjat med att man 1) tyckt att "derby" är ett känslomässigt bra ord och 2) inte haft vett att faktiskt beskriva matcherna med mer rättvisande ord. Varför inte låta derbyn faktiskt vara derbyn, och istället använda t.ex. "rivalmöte" eller "rivalitet" för att beskriva ÖFK–Sundsvall?

/feldgrau
2018-05-18, 23:16
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Det skulle jag nog säga ja. Gävle ligger faktiskt även det i Norrland min bäste herre.

Då har du nog missuppfattat begreppet "Derby". Den enda staden som haft ett Derby i allsvenskan är Linköping.
2018-05-18, 23:26
Medlem
6ix9iines avatar
Bättre de än stadskamper som göteborgarana brukar kalla sina länsderbyn.
2018-05-18, 23:28
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6ix9iine
Bättre de än stadskamper som göteborgarana brukar kalla sina länsderbyn.

Va?

/feldgrau
2018-05-19, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Nja, er lagkapten är nog den mest uppumpade individen i fotbollssverige. Jag säger detsamma, jag är glad att den "mannen" inte är kvar i mitt lag.
Är också glad att allsvenskans bästa spelare lirar hos serieledarna och inte i ett bottenlag från Danmark.

Glad we agree!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in