2018-05-18, 12:37
  #13
Medlem
”Tyvärr” så är sub det enda som har hjälpt mig. Har provat de flesta antidepp-preparaten som finns under 20 år. Några gav mig kanske mindre ångest, men biverkningarna var inte roliga i längden.

När jag provade sub första gången var såklart inte syftet att jag skulle bli av med ångesten, men märkte sedan med tiden att min mående blev bättre. Humöret blev jämnare, ångesten försvann, aldrig några djupa dalar och dessutom fick jag tillbaka min aptit. Försöker hålla mig på en låg dos då även om jag köper billigt kostar det ju och mitt mål är att hitta en så pass låg dos som möjligt.

Läsvärd artikel
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/02/10/lakemedel-minskade-snabbt-pa-sjalvmordstankar

Sub är såklart ingen mirakelmedicin, men jag vet flera med mig som tycker att det är det som funkar bäst vid den här typen av psykisk ohälsa. Om du mår så pass dåligt som du mår och har självmordtankar t.o.m så är svaret sub.


B
Citera
2018-05-18, 13:13
  #14
Medlem
Intressant artikel om ämnet. https://mobile.nytimes.com/2016/06/05/opinion/sunday/are-opioids-the-next-antidepressant.html
Citera
2018-05-22, 19:48
  #15
Medlem
Testade idag att ta sub ,max 0,5mg för första gången utan att vara beroende av benso. O herregud va effektiv mot min sjuka ånger och Depp. Gråter av glädje för har inte mått så här bra på 10 år. Kan äntligen känna glädje och belöningskänslor igen, tidigare har ju bensen eller ATn sabbat en del. Nu är ju bara bekymret hur jag ska fortsätta utan att bli för torsk på den eller acceptera ett nytt beroende och försöka komma in på LARO om nått år?
Citera
2018-05-22, 20:28
  #16
Medlem
raven101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhes
Testade idag att ta sub ,max 0,5mg för första gången utan att vara beroende av benso. O herregud va effektiv mot min sjuka ånger och Depp. Gråter av glädje för har inte mått så här bra på 10 år. Kan äntligen känna glädje och belöningskänslor igen, tidigare har ju bensen eller ATn sabbat en del. Nu är ju bara bekymret hur jag ska fortsätta utan att bli för torsk på den eller acceptera ett nytt beroende och försöka komma in på LARO om nått år?

Sub är ju extermt beroende framkallande. Sen en drog som påverkar människor olika likt tramadol. Prova en mildare opiat, t.ex kratom. Inget vidare att bli torsk på sub, även om det får dig att må bra.
Citera
2018-05-22, 20:56
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raven101
Sub är ju extermt beroende framkallande. Sen en drog som påverkar människor olika likt tramadol. Prova en mildare opiat, t.ex kratom. Inget vidare att bli torsk på sub, även om det får dig att må bra.
Ja, självklart är det riskabelt men vilka alternativ har jag? Kratom blir jag mest seg o omotiverad av men något lugnande, alla psyk mediciner jag testat (som ofta också har beroenderisk) har bara gjort mående värre, undantaget Saroten men den fick jag livshotande biverkningar av.
Citera
2018-05-22, 21:03
  #18
Medlem
raven101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhes
Ja, självklart är det riskabelt men vilka alternativ har jag? Kratom blir jag mest seg o omotiverad av men något lugnande, alla psyk mediciner jag testat (som ofta också har beroenderisk) har bara gjort mående värre, undantaget Saroten men den fick jag livshotande biverkningar av.

Oj då! Asså Sub är ju en extremt dålig grej om man tar det för deppighet osv. Prova Lyrica kanske? Eller prova en annan kratom strain. De skiljer ju sig en del i rus. Vissa blir man pigg utav, vissa seg.
Citera
2018-05-22, 21:20
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raven101
Oj då! Asså Sub är ju en extremt dålig grej om man tar det för deppighet osv. Prova Lyrica kanske? Eller prova en annan kratom strain. De skiljer ju sig en del i rus. Vissa blir man pigg utav, vissa seg.
Haft lyrica på recept, mår apa av den, men sov bra. Kratom har jag nog testat alla röda och flera vita och gröna, men även den bästa får inte upp mitt mående tillräckligt, får lite ångestdämpning, men blir rätt apatisk och osocial på alla sorter. Sub är ju inte det första man testar för mina problem, men efter att ha läst om en snubbe i USA som har samma skada som jag berättade att han slutat med 13 olika mediciner efter att ha fått lågdos sub i plåster mot smärta. Det finns ingen känd bot mot min hjärnskada så är beredd att ta risker.
Citera
2018-05-22, 21:45
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boba F
”Tyvärr” så är sub det enda som har hjälpt mig. Har provat de flesta antidepp-preparaten som finns under 20 år. Några gav mig kanske mindre ångest, men biverkningarna var inte roliga i längden.

När jag provade sub första gången var såklart inte syftet att jag skulle bli av med ångesten, men märkte sedan med tiden att min mående blev bättre. Humöret blev jämnare, ångesten försvann, aldrig några djupa dalar och dessutom fick jag tillbaka min aptit. Försöker hålla mig på en låg dos då även om jag köper billigt kostar det ju och mitt mål är att hitta en så pass låg dos som möjligt.

Läsvärd artikel
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/02/10/lakemedel-minskade-snabbt-pa-sjalvmordstankar

Sub är såklart ingen mirakelmedicin, men jag vet flera med mig som tycker att det är det som funkar bäst vid den här typen av psykisk ohälsa. Om du mår så pass dåligt som du mår och har självmordtankar t.o.m så är svaret sub.


B
Vilka doser ligger du på och tar du uppehåll nån gång? Hur länge har du använt sub? Om det funkar i längden så är det ju en utmärkt medicin som har minimala biverkningar gämfört med vanlig psyk medicin.
Citera
2018-05-31, 11:57
  #21
Medlem
Kingahzs avatar
Nej, får det inte utskrivet. Har dock självmedicinerat med det nu i ca 6 år efter att ha gått igenom Sertralin och massa andra SSRI preparat. Hade som du ett benso missbruk i mitt Förflutna, påbörjade suben i början bara varannan dag extremt små doser, 8mg räckte i en månad. Efter ca 4 år låg jag på 16-20mg i månaden nu har det dock gått upp ännu mer på grund av saker som hänt i mitt liv som förstört mig endel och givetvis var min första reaktion att knarka mer. Så jag ligger på 8mg i veckan nu, ska försöka få ner den sakta men säkert dock.

Hursomhaver, de är extremt effektivt mot ångest och depression, utan subutex skulle jag inte kunna leva ett vanligt liv med arbete och sociala band. Man måste bara kunna hålla dosen vilket jag tror är extremt svårt för många.
Citera
2018-06-10, 11:00
  #22
Medlem
mjaubrums avatar
Det låter ju redan som att du har bestämt dig så jag antar det bara är att köra. Du har fått alla varningar det går att finna. Möjligtvis så kan du ta en kik i "drogrehab" delen av forumet. Avskräcker inte det så vill jag bara tillägga följande:

Toleransen kommer öka och efter någon månad kommer effekten vara minimal till att enbart göra dig frisk. Säkra alltid upp med en stor mängd hemma annars blir du helt jävla inkapabel till ett liv när du är utan. Använd enbart dagar du faktiskt behöver det. Hade jag hittat kratom under tiden jag använde så hade jag använt det för att minksa toleransen.
Citera
2018-06-10, 11:29
  #23
Medlem
Flusons avatar
Tro mig, glöm tanken med att självmedicinera med Buprenorfin eller någon annan opiat alls för den delen. Jag har försökt och oj, helvete vilken äcklig avtändning på Subutex/Suboxone, fick trappa ur med hjälp av opium vallmo extrakt så det gick bra. Men bara kolla på filmen "Raindeer Spotting: Escape from Santa Land". Där har vi sub-livet

Visst! Du kommer må bra i början, men efter ett tag så har du byggt tolerans, behöver större och större doser och är du torr så blir du sjuk utan Buprenorfinet. Väldigt sjuk blir man, så opiater är inte lämpat för självmedicinering såvida man inte lider av kronisk smärta och verkligen behöver medicinen. Subutex används som ett lagligt alternativ till de som har problem med heroin och ska förbli så.

Visst att man flummar till det ibland och använder det med måtta. Men aldrig till självmedicinering. Om du nu måste behöva medicinera dig med narkotika så lämpar sig Lyrica eller någon benso som fungerar bra på dig, bättre. Men båda är beroendeframkallande och har en viss korstolerans.
__________________
Senast redigerad av Fluson 2018-06-10 kl. 11:35.
Citera
2018-06-10, 11:57
  #24
Medlem
Slutade med Sub efter ca 2v, fick gå upp till 3-4mg för att få ångrstlindring. Väntar nu på leverans av Tianeptine.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in