2018-05-17, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
TS påstår att gud väljer ledare. Min ännu obesvarade fråga är hur gud placerat löfven på statsministerposten. Genom att plantera socialdemokratiska ideer hos majoriteten svenskar? Då har han ju tagit ifrån dem deras fria vilja, vilken han verkar vara väldigt rädd om.
Det är ditt påstående som är ogenomtänkt. Att människor frihetsberövar varandra har inget med saken att göra.
Gud kan ju också ge några nyckelpersoner rätt insikt i rätt tid, så att folk väljer Lüvfen. Du förstår inte att det inte har med fri vilja att göra. Till och med människor vet hur människor tänker, så det är en enkel sak för Gud att få Lüvfen att säga några bra saker, han som fick en åsna att tala! (4Mose 22)

Du har inte förstått att människor hålls fångade av djävulen, av sektledaren, av partiledaren för att göra hans vilja. Inget eget tänk, ingen fri vilja där inte! Eller vad är fri vilja för dig? Att kunna handla vad du vill, när du vill, men förbli lika tanklös?
Citera
2018-05-18, 00:21
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Enligt dig så behandlade egyptierna sina slavar väl eftersom de följde bibeln. Hur kan de ha gjort det när den inte var skriven ännu? Sluta blanda bort korten.

Tror du verkligen på fullaste allvar att bibeln var det första försöket att informera skapelser om Gud i himmelriket?

Mänskligheten har blivit förintad väldigt många gånger tidigare i den riktiga världs historien du ska till och med vara med om den allra sista gången Guds vrede drabbar mänskligheten!
Senast redigerad av TwoThousand 2018-05-18 kl. 00:24.
Citera
2018-05-18, 00:52
Bannlyst
Citat:
TS påstår att gud väljer ledare. Min ännu obesvarade fråga är hur gud placerat Löfven på statsministerposten. Genom att plantera socialdemokratiska idéer hos majoriteten svenskar? Då har han ju tagit ifrån dem deras fria vilja, vilken han verkar vara väldigt rädd om.

Man kan väl sprida lögner så att man blir blå utan att påverka den fria viljan? Vill folk tro på det så gör dom det. Om viljan fortfarande är fri, eller styrd av de bästa lögnarna, är kanske en annan fråga. Tänkvärt inlägg i alla fall, och jag har funderat på om det här citatet egentligen inte pratar om personer som agnar och vete, utan om tankar, och sanningar vs fantasier/lögner:
Han lät dem höra en annan liknelse: ”Med himmelriket är det som när en man hade sått god säd i sin åker. Medan alla låg och sov kom hans fiende och sådde ogräs mitt bland vetet och gick sedan sin väg. När säden växte upp och gick i ax visade sig också ogräset. Då gick tjänarna till sin herre och sade: ’Herre, var det inte god säd du sådde i din åker? Varifrån kommer då ogräset?’ Han svarade: ’Det är en fiende som har varit framme.’ Tjänarna frågade: ’Skall vi alltså gå och rensa bort ogräset?’ – ’Nej’, svarade han, ’då kan ni rycka upp vetet samtidigt som ni rensar bort ogräset. Låt båda växa tills det är dags att skörda. När skördetiden kommer skall jag säga till dem som skall skörda: Rensa först bort ogräset och bind ihop det i knippen att eldas upp. Men vetet skall ni samla i min lada.’”
-- Matt 13:24-30
Citera
2018-05-18, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramssexuell
Man kan väl sprida lögner så att man blir blå utan att påverka den fria viljan? Vill folk tro på det så gör dom det. Om viljan fortfarande är fri, eller styrd av de bästa lögnarna, är kanske en annan fråga. Tänkvärt inlägg i alla fall, och jag har funderat på om det här citatet egentligen inte pratar om personer som agnar och vete, utan om tankar, och sanningar vs fantasier/lögner:
Han lät dem höra en annan liknelse: ”Med himmelriket är det som när en man hade sått god säd i sin åker. Medan alla låg och sov kom hans fiende och sådde ogräs mitt bland vetet och gick sedan sin väg. När säden växte upp och gick i ax visade sig också ogräset. Då gick tjänarna till sin herre och sade: ’Herre, var det inte god säd du sådde i din åker? Varifrån kommer då ogräset?’ Han svarade: ’Det är en fiende som har varit framme.’ Tjänarna frågade: ’Skall vi alltså gå och rensa bort ogräset?’ – ’Nej’, svarade han, ’då kan ni rycka upp vetet samtidigt som ni rensar bort ogräset. Låt båda växa tills det är dags att skörda. När skördetiden kommer skall jag säga till dem som skall skörda: Rensa först bort ogräset och bind ihop det i knippen att eldas upp. Men vetet skall ni samla i min lada.’”
Ja, det är en bra liknelse. Johannes talar om olika andar, och då syftar han inte bara på änglar, som är andar i Guds tjänst, eller onda andar, som följer satan, utan även om människors andar, dvs tankar, för din ande är din tankeförmåga, din mind.

1 Joh 4:1
Mina kära, sätt inte tro till alla andar utan pröva om de kommer från Gud, ty många falska profeter har gått ut i världen.

Och vilka kallas falska profeter i bibeln om inte människor? Och onda andar förstås som ljuger för folk, enligt...

1Mo 3:15
Jag skall väcka fiendskap mellan dig och kvinnan,
mellan din avkomma (de som följer satan) och hennes (människor):
de skall trampa på ditt huvud
och du skall hugga dem i hälen.

Denna fiendskap med anledning av att satan lurade och ljög för kvinnan. Jesus sa också att den som inte är med mig är mot mig (Matt 12:30), så den människa som följer satan tillhör honom, räknas som hans avkomma. Jesus talade om de som tillhör världen, och den här världens gud är som bekant satan.
Citera
2018-05-18, 07:27
Medlem
Varför valde Gud Hitler som ledare, t.ex?
Finns säkert ett ”bra” teologiskt svar på det också. Efterkonstruktioner, när man har facit i hand, är religioner väldigt bra på att använda sig av.
Citera
2018-05-18, 07:32
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Gud kan ju också ge några nyckelpersoner rätt insikt i rätt tid, så att folk väljer Lüvfen.

Vad menar du med det?
Citat:
Du förstår inte att det inte har med fri vilja att göra.
Om man blir manipulerad att göra något så är den fria viljan korrumperad. Om gud implementerar sin vilja så kör han över människans. Och just det här med fri vilja är ju anledningen till att han inte visar sig, né est-ce pas?
Citat:
Till och med människor vet hur människor tänker, så det är en enkel sak för Gud att få Lüvfen att säga några bra saker, han som fick en åsna att tala! (4Mose 22)
Om gud lägger ord i Löfvens mun inkräktar han på Löfvens fria vilja.
Citat:
Du har inte förstått att människor hålls fångade av djävulen, av sektledaren, av partiledaren för att göra hans vilja. Inget eget tänk, ingen fri vilja där inte! Eller vad är fri vilja för dig? Att kunna handla vad du vill, när du vill, men förbli lika tanklös?
Fri vilja är att kunna välja fritt. Välja statsminister tex.
Citera
2018-05-18, 07:39
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Tror du verkligen på fullaste allvar att bibeln var det första försöket att informera skapelser om Gud i himmelriket?

Mänskligheten har blivit förintad väldigt många gånger tidigare i den riktiga världs historien du ska till och med vara med om den allra sista gången Guds vrede drabbar mänskligheten!

Faraonerna hade helt andra gudar än de kristna, de började bygga tempel åt gudarna 3000 år f.kr.
Att påstå att de behandlade sina slavar väl på grund av att det står i bibeln att man ska behandla sina slavar väl är ju befängt, det fattar du väl själv.

Mänskligheten har aldrig blivit förintad, då skulle vi inte vara här nu. Den har blivit decimerad genom epidemier och svält men aldrig förintad.
Citera
2018-05-18, 07:39
Medlem
Just när jag trodde att Gud inte kunde bli ondare, så får jag veta detta.
Hur ska jag nu veta om jag vill något, eller om det är Guds vilja jag utför?
Kan alla rösta på en ledare de inte vill ska vinna, eller blir svaret från troende då att ”även detta är Guds vetk” Efterkonstruktionerna är ju oändliga.
Citera
2018-05-18, 07:50
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramssexuell

Du menar att gud sprider lögner ? Om man manipulerar folk till att agera på ett sätt som passar ens egen agenda så är man inne och krafsar på deras fria vilja.
Citera
2018-05-18, 07:57
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Just när jag trodde att Gud inte kunde bli ondare, så får jag veta detta.
Hur ska jag nu veta om jag vill något, eller om det är Guds vilja jag utför?
Kan alla rösta på en ledare de inte vill ska vinna, eller blir svaret från troende då att ”även detta är Guds vetk” Efterkonstruktionerna är ju oändliga.

Allt handlar om efterkonstruktioner.

Ponera att man ber till gud eller en konservburk med inlagd gurka.
A. Bönen/önskan slår in. Prisa gud eller konservburken.
B. Bönen /önskan slår inte in. Gud eller konservburken ville inte det, han/den har andra planer, outgrundliga sådana. Gud/konservburken vet alltid bäst.
Citera
2018-05-18, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det jag vet är att katolska kyrkan förbjuder preventivmedel. Och det är det enda jag behöver veta, för det är som sagt BS, människors bud.

1Kor 7:25
I fråga om dem som lever ogifta har jag ingen befallning från Herren.

Resten är Paulus egna åsikter. Som alltså är människors bud. Precis som kyrkans förbud.

Men du har ingen aning om varför? Så du vill förbli i okunskap istället för att förstå dina motståndares argument så att man diskuterar med samma definitioner?

Preventivmedel och abort har alltid varit emot kyrkans regler, även den lutherska kyrkan, och det går tillbaka enda till första århundradet där det skrivs om i Didachen. Bara för att protestanter har helt tappat greppet om begreppet kyskhet så betyder det inte att det är den historiska läran i kristendomen. Du verkar smått förvirrad.
Citera
2018-05-18, 10:39
Medlem
[quote=proconsul|64079563]
Citat:

Vad menar du med det?

Om man blir manipulerad att göra något så är den fria viljan korrumperad. Om gud implementerar sin vilja så kör han över människans. Och just det här med fri vilja är ju anledningen till att han inte visar sig, né est-ce pas?

Om gud lägger ord i Löfvens mun inkräktar han på Löfvens fria vilja.

Fri vilja är att kunna välja fritt. Välja statsminister tex.
Så när Gud inger en kung viljan att göra eller säga vissa saker (Matt 10:20), då sprider Guds vishet sin glans över de, och de blir valbara. I fallet med Trump så är det snarare solariebadande och ostburgare som ger honom en glansig hy. Och på sikt cancer.

Sanningen är att vi blir ledda, inte styrda, och Guds vishet är visare än människors, så det kommer nåt gott ur det också, men det får svenskarna i så fall ta på köpet. Jag tror faktiskt de flesta tänker så om politiker. Om du vill stoppa invandringen, rösta på SD. Om du vill göra nåt för miljön, rösta på MP osv. Men då får man samtidigt svälja alla möjliga avgifter och höjda skatter till höger och vänster. Nej, det är inte därför Gud inte uppenbarar sig för alla, bara för vissa, nämligen de som tror. Gud vill att vi ska tillbe i ande och sanning, och tro att han finns. Om han skulle visa sig skulle alla veta att han finns, och även onda människor teoretiskt kunna komma till tro.

Nej, de Gud väljer, väljer han för att han vet att de kan förverkliga hans planer. Som sagt, OM Gud vill straffa det svenska folket, då får vi en ledare, en herde som inte bryr sig om fåren, utan bara ser till sitt eget bästa. Se på Trump och hans protektionistiska politik. Men Israel fick också Salomo som kung, och freden under hans styre vart en välsignelse för Israel. Men Trump och Netanjehu far fram som två jehun i Israel och Palestina och ökar förtrycket av palestinierna.

Och valet är fortfarande ditt. Liksom du kan bli övertygad av vad sektledaren säger, blir Lüvfen i så fall övertygad av Gud att säga rätt saker. Det påverkar inte människans fria vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in