Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-16, 22:39
  #1
Medlem
OBS: Förtydligande från moderator
Fråga som väcktes i och med detta inlägg: (FB) Har präster och biskopar i sverige ens läst bibeln ,ja eller nej?

Svaret är ett rungande ja!
Citat:
Skrivet av Magban

Kikar man i bibeln är det klart och tydligt att man ska agera efter just bibeln och inte ”värdsliga ledares” åsikter. Det är Guds ord man ska följa och ingen annans.

Är själv inte religiös, men är intresserad av religion. Är av åsikten att religionens främsta skäl för existens är att kuva mänskligheten. Bibeln säger att man ska lyda Guds ord men samtidigt ska man inte ifrågasätta nationens ledare, man ska ignorera politiken in i det längsta.

Sett till bibeln väljer inte Gud ledare, gissar att det är skälet till Jesus som förkunnade bibelns budskap samt även Mohamed som förkunnar koranens budskap. En tydliggörande skrift som lär ha tillkommit på grund av att vi människor inte tog lärdom av Jesus. Enligt det som sägs i Koranen är det Guds sista ord kring hur vi människor ska förhålla oss till omvärlden.
Men det här är som sagt människors regler, inte Guds bud, för Gud ser inte till vilken status du har i världen, gift eller inte.

Kol 3:11
Då är ingen grek eller jude, omskuren eller oomskuren, barbar, skyt, slav eller fri. Nej, Kristus blir allt och i alla.

1Kor 1:26-29
Bröder, tänk på när ni blev kallade: inte många var visa i världslig mening, inte många var mäktiga, inte många förnäma. Men det som är dåraktigt för världen utvalde Gud för att låta de visa stå där med skam, och det som är svagt i världen utvalde Gud för att låta det starka stå där med skam, och det som världen ser ner på, det som ringaktas, ja, som inte finns till, just det utvalde Gud för att göra slut på det som finns till, så att ingen människa skulle kunna vara stolt inför Gud.

Och lite längre fram i samma brev kommer detta.

1Kor 6:4
Men när ni nu har sådana tvister, då tar ni till domare folk som församlingen ser ner på.

Det är inte Gud som talar genom Paulus, det är en människa med noll koll. Som du, för du tror inte att Gud väljer ledare.

Jer 27:6
Nu ger jag alla dessa länder till min tjänare kung Nebukadnessar av Babylonien. Också de vilda djuren ger jag honom för att de skall tjäna honom.

Gud valde Jesus som ledare när han lät honom sätta sig på Guds tron.

Ps 110
Så lyder Herrens ord till min härskare:
Sätt dig på min högra sida,
så skall jag lägga dina fiender
som en pall under dina fötter.

Lukas 19 som talar om att förvalta sitt pund, och att den som lyckas bäst får tio städer under sig. Jesus besegrade hela världen och fick makten över himmel och jord (Matt 28:18). Så det finns många exempel på att Gud väljer religiösa och politiska ledare. Jag jämför valet av Trump med...

Syr 47:23
När Salomo gick till vila hos fäderna
lämnade han efter sig sin son,
en dåre bland sitt folk, helt utan förstånd:
Rehabeam, vars beslut drev folket till uppror.

Trump, vars beslut också driver folk till uppror. Vad Guds plan är för Trump? Visa att en oduglig herde inte bryr sig om fåren, utan bara ser till sitt eget bästa.
__________________
Senast redigerad av Sun Ruler 2018-05-20 kl. 19:46.
Citera
2018-05-17, 01:56
  #2
Medlem
TwoThousands avatar
Den allsmäktiga fadern väljer bäst för att han vet vad som gömmer sig i hjärtat på sina skapelser!
Citera
2018-05-17, 02:12
  #3
Medlem
Gud väljer påve. Därmed är det nog hela bevisat. Att man talar om att kardinaler väljer påve är trams, allt de gör är att försöka gissa vem det är Gud har valt.
Citera
2018-05-17, 02:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Den allsmäktiga fadern väljer bäst för att han vet vad som gömmer sig i hjärtat på sina skapelser!
Exakt.

Heb 1:8-9
om Sonen däremot:

Du har älskat rättfärdigheten och hatat orätten.
Därför har Gud, din Gud, smort dig
med glädjens olja mer än dina likar.
Citera
2018-05-17, 02:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Gud väljer påve. Därmed är det nog hela bevisat. Att man talar om att kardinaler väljer påve är trams, allt de gör är att försöka gissa vem det är Gud har valt.
Därför talar bibeln om att människor har infört egna regler, och samtidigt struntar i Guds bud.
Citera
2018-05-17, 03:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Därför talar bibeln om att människor har infört egna regler, och samtidigt struntar i Guds bud.

Jag tror mig förstå vad du menar, men du har missföståt Guds budskap.
Citera
2018-05-17, 03:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Jag tror mig förstå vad du menar, men du har missföståt Guds budskap.
A bit rich för att komma från en katolik. När förbudet mot preventivmedel infördes, hade ni verkligen koll på hur Guds skapelse fungerar? Det är först EFTER befruktningen liv uppstår. Innan dess är det bara säd och ägg. Er tolkning skulle innebära att en kvinna mördar ett ägg varje gång det inte blir befruktat, vilket är så ridickulöskukigt att bara män med klent förstånd kan ha tänkt så dumt. Men så är ni väl inga profeter heller, ni som tror att ni är nånting när ni ingenting är, i stället för att vänta och bli upphöjda och ärade av Gud när tiden är inne.

Dindoo Nuffin, pulling no punches.
Citera
2018-05-17, 07:21
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Därför talar bibeln om att människor har infört egna regler, och samtidigt struntar i Guds bud.
Ja, alla människor struntar i någon guds bud/regler. Även du.
Så där har bibeln rätt.
Citera
2018-05-17, 10:23
  #9
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Har du haft huvudet i sanden de senaste åren? Sverigedemokrater och andra fascistiska partier har länge sett politisk islam som ett hot. Och med politisk islam menar de egentligen religionen, för att sharia är muslimernas snara...jag menar rättesnöre. Före det krävde politiker att staten och kyrkan skulle skiljas åt.

Staten och kyrkan är skilda. Vad nytt? Vad är kopplingen mellan att politiker (och majoriteten svenskar)
inte vill ha sharia-lagar och ditt påstående att gud väljer ledare?
Citera
2018-05-17, 10:24
  #10
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Världen är på väg mot sin undergång genom sin egen inneboende logik. Gud utser inga ledare för världen.
23:8 Men I skolen icke låta kalla eder 'rabbi', ty en är eder Mästare, och I ären alla bröder.
23:9 Ej heller skolen I kalla någon på jorden eder 'fader', ty en är eder Fader, han som är i himmelen.
23:10 Ej heller skolen I låta kalla eder 'läromästare', ty en är eder läromästare, Kristus.
23:11 Den som är störst bland eder, han vare de andras tjänare.
23:12 Men den som upphöjer sig, han skall bliva förödmjukad, och den som ödmjukar sig, han skall bliva upphöjd.
Man väljer själv sin ledare och får göra så gott man kan för att underordna sig.

Präster och andra världsliga ledare ställer sig mellan människorna och Gud som ett hinder, medan Jesus ställde sig mellan Gud och människorna som en bro.
Citera
2018-05-17, 10:33
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Staten och kyrkan är skilda. Vad nytt? Vad är kopplingen mellan att politiker (och majoriteten svenskar)
inte vill ha sharia-lagar och ditt påstående att gud väljer ledare?
Läste du inte vad jag skrev? Gud utvalde Babyloniens kung Nebukadnessar som sin tjänare. Bland annat för att straffa israeliterna, som inte lydde Guds bud.
Citera
2018-05-17, 10:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Världen är på väg mot sin undergång genom sin egen inneboende logik. Gud utser inga ledare för världen.
23:8 Men I skolen icke låta kalla eder 'rabbi', ty en är eder Mästare, och I ären alla bröder.
23:9 Ej heller skolen I kalla någon på jorden eder 'fader', ty en är eder Fader, han som är i himmelen.
23:10 Ej heller skolen I låta kalla eder 'läromästare', ty en är eder läromästare, Kristus.
23:11 Den som är störst bland eder, han vare de andras tjänare.
23:12 Men den som upphöjer sig, han skall bliva förödmjukad, och den som ödmjukar sig, han skall bliva upphöjd.
Man väljer själv sin ledare och får göra så gott man kan för att underordna sig.

Präster och andra världsliga ledare ställer sig mellan människorna och Gud som ett hinder, medan Jesus ställde sig mellan Gud och människorna som en bro.
Förutom det att Gud utvalde Babyloniens kung Nebukadnessar som sin tjänare för att straffa israeliterna, så står det jag hävdar i bibeln.

Rom 13
1Varje människa skall underordna sig all den överhet hon har över sig. Ty det finns ingen överhet som inte är av Gud, och den som finns är förordnad av honom. 2De som motsätter sig överheten gör därför motstånd mot Guds ordning, och de som gör motstånd drar straff över sig själva. 3De styrande är inget hot mot goda gärningar, men mot onda. Vill du slippa känna fruktan för överheten, gör då det goda, och den skall berömma dig; 4den står ju i Guds tjänst för att du skall kunna nå det goda. Men gör du det onda, känn då fruktan. Det är inte för inte som överheten bär sitt svärd; den står ju i Guds tjänst som hämnare, för att vreden skall drabba den som gör det onda.

5Därför är det nödvändigt att underordna sig, inte bara för vredens skull utan också i insikt om vad som är riktigt.

Så om Gud vill straffa någon, använder han ofta de ledare som bär ansvaret. Men han sänder också ut sina änglar för att hjälpa de han har utvalt.

Apg 12:11
Så snart Petrus hade sansat sig sade han: ”Nu vet jag verkligen att Herren har skickat sin ängel och räddat mig ur Herodes händer, undan allt som det judiska folket väntat sig.”
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback