2018-05-17, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dilberts
Jag håller även med hen om att det märkliga är att två föräldrar var samstämmiga om dessa mord. Jag tror däremot inte att båda måste haft exakt samma psykiska sjukdom eller att de var exakt lika sjuka, utan att det mer handlar om den olyckliga konstellationen av deras respektive personligheter och psykiska sjukdomar som utgjorde tungan på vågen.

Självständig - Dependent
Aktiv - Passiv
Handlingsorienterad - Håglös
Skulddriven - Skuldbeläggande
Behärskad - Orolig
Problemlösare - Hjälplös
Stark - Svag (i sina egna ögon)

I takt med att föräldrarnas psykiska symtom av utmattning, stress, oro och förtvivlan tilltog, bröts de successivt ner och lyckades inte längre upprätthålla dynamiken som tidigare fungerat för dem. Detta öppnade upp falluckorna till, för Hanna och Oskar, tidigare okända domäner av vanföreställningskaraktär, där det blev möjligt att döda sina barn av barmhärtighetsskäl.
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Man ska ju ha klart för sig att det finns psykiska tillstånd då två personer tillsammans synkar sina vanföreställningar. Begreppet folie ā deux, som åsyftar detta, har ju nämnts tidigare i tråden, och för mig är den rimligaste förklaringen till vad som skedde att O och H utvecklade en klassisk folie ā deux.
Folie ā deux är ett bra exempel på när två inte har exakt samma psykiska sjukdom eller är exakt lika sjuka, även om de delar vanföreställningar. Du har generellt en huvudsaklig psykotiker som framkallar psykosen hos den lindrigare störde i dyaden. Delar man på dem så är det endast den huvudsakliga psykotikern som bibehåller symtomen.

Nån variant folie ā deux tror jag är möjlig i detta fall. Ovanstående beskrivna händelsekedja och personlighetsvarianter är tänkbara vägar till tillståndet. Det som talar emot är att isoleringen brukar vara mer påtaglig.
Senast redigerad av Dilberts 2018-05-17 kl. 22:40.
Citera
2018-05-17, 23:14
Medlem
På något sätt tycker jag att vissa saker klarna nu. Barnens sjukdom kan inte längre anses som förklaring till dådet. Jag vill absolut inte påstå att det är mer förstålig att döda sjuka barn än friska barn - jag vägrar att se sjukdomen som förklaring i sig. Men på något sett hade man förstådd att föräldrarna hade varit i en mer pressad situation med två barn som hade en genetiskt sjukdom med dödlig utgång, eller två barn med ALS (bara för att nämna ett exempel, ingen spekulation att barnen skulle ha haft det) än med ett eller två barn med kroniskt trötthet, som kanske bara var just trötthet.

Att två föräldrar inte se någon livskvalitet på grund av att en eller två döttra är (kroniskt) trötta och därför döda sin barn - det är och förblir oförståelig.

Med en gm som hade en depression hade händelsen blivit förklarligt, på något sett. Även om det är fortsatt svårt att se hur hemundervisningen hänger ihop med resten (tecken på anomi, förvrängd verklighetsuppfattning under lång tid, önskan om kontroll av en eller två föräldrar???).

Tyckte det var en intressant uppgift att O reste med A och M i augusti. Verkar så normalt. Varför var H inte med?
Citera
2018-05-17, 23:15
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Då verkar det som om barnen inte hade ME och att de kanske inte var så svårt sjuka. De var eventuellt på väg tillbaka till skolan. H hade inte cancer.

Därmed blir föräldrarnas motiv till tragedin ännu mer gåtfull: ingen livskvalitet på grund av barnens sjukdomar? Det framstår som mer och mer troligt att det var en förvirrad person som skrev avskedsbrevet...

Kanske en av föräldrarna ville skiljas. Och att mördaren då skrev brevet för att dölja och luras med att det var pga. sjukdom, vilket var en total lögn.

Någon som kan ordna en sammanfattning?
Citera
2018-05-17, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Kanske en av föräldrarna ville skiljas. Och att mördaren då skrev brevet för att dölja och luras med att det var pga. sjukdom, vilket var en total lögn.

Någon som kan ordna en sammanfattning?

Sök på ordet sammanfattning, jag har gjort en som är ganska fri från trådsanningar. Fyll gärna på den.
Citera
2018-05-18, 03:02
Medlem
Tycker att det börjar lukta skilsmässa eller incest om villan. Något mörkt är det. En rar far och barn reser iväg, enligt Elli09, som jag väljer att tro på i detta läge. Några månader senare har den rare fadern ihjäl de rara barnen och deras rara mor. Mor stannar hemma när den ansvarstagande fadern tog barnen och stack, varför då?

Vältalig far. Tyst mor. Vad kan detta handla om, tro? När det slutar med mord är det inte så svårt att lista ut. Den vältalige lägger påpassligt ut en saga om hur barnen lyssnar andäktigt på hans sagor om moms. Mor syns inte till. Far älskar barnen. Det skriver han själv. Var är mor?

Visst, gemensamt beslut. Skulle inte tro det! Folie a deux, som utvecklas utan isolering? Det håller inte, om inte folie a deux kan utvecklas på en vecka eller två.

Ett relationsdrama i lite större format. Barn blir ofta trötta och svaga om föräldrar bråkar för mycket. De flesta barnfamiljer har glada familjebilder. Vi har inte sett en enda. Poolen kunde inte uppfylla livskvalitet. Tacka fan för det. Kärleken var ju död. Hemmet skulle brytas upp. Det fixade inte docenten.

Detta är min nuvarande tro. Det måste till något sanslöst mörkt för att ha ihjäl sina barn i en idyll som alla barnfamiljer skulle vilja bo i. Det fanns inget mer att önska, om man nu inte avskyr det perfekta livet och tyckte det blev instängt. Det finns folk till allt.
Citera
2018-05-18, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Man ska ju ha klart för sig att det finns psykiska tillstånd då två personer tillsammans synkar sina vanföreställningar. Begreppet folie ā deux, som åsyftar detta, har ju nämnts tidigare i tråden, och för mig är den rimligaste förklaringen till vad som skedde att O och H utvecklade en klassisk folie ā deux.

Skulle skolan inte ha märkt om föräldrarna hade vanföreställningar? Jag måste säga att teorin känns långsökt just nu. Undrar verkligen hur O lyckades få hemundervisningen godkänd.
Citera
2018-05-18, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Skulle skolan inte ha märkt om föräldrarna hade vanföreställningar? Jag måste säga att teorin känns långsökt just nu. Undrar verkligen hur O lyckades få hemundervisningen godkänd.
Skolan skulle ha märkt om föräldrarna hade vanföreställningar men missat att barnen som hade särskild undervisning i hemmet på grund av sin sjukdom egentligen var friska och utsatta för incest? Det känns inte långsökt?
Citera
2018-05-18, 06:44
Medlem
afKnollentotts avatar
Tråden och händelserna i Bjärred verkar gå mot en upplösning - igen. Den är inte ny - men trolig.
Jag har skrivet det förr "När fan for i far"

Stackars barn.
Citera
2018-05-18, 06:49
Medlem
Så om det inte var barnens sjukdom, vad var det då?

Jag ser på listan igen där det står om faktorer som kan utlösa krisen:

”-Dödsfall i personens närhet, pojk- eller flickvännen har gjort slut, arbetslöshet, konkurs, klammeri med rättvisan, skamkänslor
-En större besvikelse, misslyckad examen eller tentamen, utebliven befordran, mobbning, kränkning
-Sjukdom som depression, psykoser, allvarliga kroppsliga sjukdomar, missbruk”

https://www.suicidezero.se/fakta-rad...dala-processen

Det som jag tycker är mest närliggande är depression i relation med något som är relaterade med Os arbete. Det är inte arbetslösheten som hotade. Eventuell en större besvikelse? Prestationsproblem angående det senaste projektet? Skamkänslan kopplat till det? En utebliven befordran? Men det ser inte ut som och det var inte avgjord. En kränkning som är relaterad till arbete? Han slutade på E & Y, varför?

Man kan spekulerar kring incest, skulder och skilsmässa i och med att man inte vet vad som var den utlösande faktor, men på något sett ser jag depressionen i relation med arbetet som mer närliggande.

Barnen skulle tillbaka till skolan, förklaringsmönstret för nedsatt arbetsmöjligheter pga barnens sjukdom och hemmavistelse skulle finnas i mindre omfattning i det året som kommer. Kanske något höll på att ramlar: bilden av fadern som uppoffrade sig för flickorna medan han försökte att jobba på samtidig som H var passiv och inte gjorde något. Hur skulle det blir med en fru som inte hade cancer (varför visste grannarna något som inte var sant), barn som var på väg att blir friska. Varför inte vara glad för en normalisering som var på väg? Behövde han den förklaring kring hur livet såg ut med två sjuka barn och eventuell sjuk fru eller i alla fall en fru som av någon anledning inte var involverad i samma utsträckning i möten etc.?
Citera
2018-05-18, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Så om det inte var barnens sjukdom, vad var det då?

Jag ser på listan igen där det står om faktorer som kan utlösa krisen:

”-Dödsfall i personens närhet, pojk- eller flickvännen har gjort slut, arbetslöshet, konkurs, klammeri med rättvisan, skamkänslor
-En större besvikelse, misslyckad examen eller tentamen, utebliven befordran, mobbning, kränkning
-Sjukdom som depression, psykoser, allvarliga kroppsliga sjukdomar, missbruk”

https://www.suicidezero.se/fakta-rad...dala-processen

Det som jag tycker är mest närliggande är depression i relation med något som är relaterade med Os arbete. Det är inte arbetslösheten som hotade. Eventuell en större besvikelse? Prestationsproblem angående det senaste projektet? Skamkänslan kopplat till det? En utebliven befordran? Men det ser inte ut som och det var inte avgjord. En kränkning som är relaterad till arbete? Han slutade på E & Y, varför?

Man kan spekulerar kring incest, skulder och skilsmässa i och med att man inte vet vad som var den utlösande faktor, men på något sett ser jag depressionen i relation med arbetet som mer närliggande.

Barnen skulle tillbaka till skolan, förklaringsmönstret för nedsatt arbetsmöjligheter pga barnens sjukdom och hemmavistelse skulle finnas i mindre omfattning i det året som kommer. Kanske något höll på att ramlar: bilden av fadern som uppoffrade sig för flickorna medan han försökte att jobba på samtidig som H var passiv och inte gjorde något. Hur skulle det blir med en fru som inte hade cancer (varför visste grannarna något som inte var sant), barn som var på väg att blir friska. Varför inte vara glad för en normalisering som var på väg? Behövde han den förklaring kring hur livet såg ut med två sjuka barn och eventuell sjuk fru eller i alla fall en fru som av någon anledning inte var involverad i samma utsträckning i möten etc.?
Hans chef sa också något i stil med "hans enda svaghet" på jobbet var att han var mycket hemma pga barnen.

Det är så många dunkla vrår i den här historien på grund av att man vet så lite om spec H, A och M. Undrar så hur barnen mådde sista tiden och vad de tänkte om sin situation.
Citera
2018-05-18, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Tycker att det börjar lukta skilsmässa eller incest om villan. Något mörkt är det. En rar far och barn reser iväg, enligt Elli09, som jag väljer att tro på i detta läge. Några månader senare har den rare fadern ihjäl de rara barnen och deras rara mor. Mor stannar hemma när den ansvarstagande fadern tog barnen och stack, varför då?

Vältalig far. Tyst mor. Vad kan detta handla om, tro? När det slutar med mord är det inte så svårt att lista ut. Den vältalige lägger påpassligt ut en saga om hur barnen lyssnar andäktigt på hans sagor om moms. Mor syns inte till. Far älskar barnen. Det skriver han själv. Var är mor?

Visst, gemensamt beslut. Skulle inte tro det! Folie a deux, som utvecklas utan isolering? Det håller inte, om inte folie a deux kan utvecklas på en vecka eller två.

Ett relationsdrama i lite större format. Barn blir ofta trötta och svaga om föräldrar bråkar för mycket. De flesta barnfamiljer har glada familjebilder. Vi har inte sett en enda. Poolen kunde inte uppfylla livskvalitet. Tacka fan för det. Kärleken var ju död. Hemmet skulle brytas upp. Det fixade inte docenten.

Detta är min nuvarande tro. Det måste till något sanslöst mörkt för att ha ihjäl sina barn i en idyll som alla barnfamiljer skulle vilja bo i. Det fanns inget mer att önska, om man nu inte avskyr det perfekta livet och tyckte det blev instängt. Det finns folk till allt.
Ja något mycket sjukt var det. Jag har hela tiden trott att det har varit något i hemmiljön som gjort barnet/barnen så trötta. Psykisk utmattning p g a något anmärkningsvärt i föräldrarnas relation eller förhållningssätt. Det kan vara alltifrån starkt kontrollbehov, otrohet, sjuklig svartsjuka eller prat om skilsmässa där den andra i sin tur hotar med självmord eller självmord och mord på barnen. Barnen kanske blev brickor i föräldrarnas höga spel, kanske de satt något i rullning som inte gick att stoppa? Det som inte fick hända...?
Citera
2018-05-18, 07:38
Bannlyst
Det är ju inte så att vi drunknar i information i det här fallet, så bör vi inte använda oss av den som vi faktiskt ändå har, att flickorna var sjuka med två sjukintyg och hemundervisning pga sjukdom från två olika rektorsområden? Information som kommer från både skola och polis, som är de informanter som har mest kunskap om familjen.

Precis som med föräldrarnas psykiska sjukdomar är flickornas sjukdomar en del i förklaringsmodellen till att det kunde ske, men ingalunda en förmildrande omständighet till barnamord. Agnes och Moa förtjänade att få leva det liv som de hade framför sig, alldeles oavsett hur allvarliga sjukdomar de bar på. Det finns människor som klarar av att tillfriskna ifrån eller lär sig leva fullödiga liv med sina svårigheter. Det är inte upp till andra, allra minst föräldrarna, att leka Gud för andras vidkommande. Tids nog hade Agnes och Moa kunnat lösa detta själv, om de inte ansåg livet värt att leva.

Själv tycker jag att Ockhams rakkniv är behjälplig i sådana här fall, men det känns som att det finns någon slags motsats eller antites till Ockham från somliga här i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in