Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-17, 22:12
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Hon fick lämna sin plats i skatteutskottet omedelbart eftersom motionen inehöll en del uppenbara felaktigheter. Men att hon sedan uteslöts ur partiet berodde på hennes uttalanden, bland annat i Aftonbladet:

I oktober avgick Anna Hagwall från posterna som ordinarie ledamot av skatteutskottet och ersättare i näringsutskottet, och i dag kom alltså beskedet att hon petas ur partiet. Det meddelade Jimmie Åkesson i ett pressmeddelande.

”Sverigedemokraterna har under många år arbetat målmedvetet för att stävja antisemitiska strömningar och konspirationsteorier i samhället. Anna Hagwall har genom sina uttalanden skadat detta arbete samt partiets anseende” skriver SD-ledaren, och fortsätter:

”Hon har tidigare, på liknande sätt, skadat partiets arbete med att öka förståelsen och förbättra omhändertagandet av våldsutsatta kvinnor. Sammantaget leder detta partistyrelsen till slutsatsen att Anna Hagwall inte står bakom centrala delar av partiets ideologi och därmed inte kan kvarstå som medlem i partiet.”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-till-svt-sd-utesluter-hagwall

Jag tycker det förefaller som att SD är rädda för media. Hagwall nämner ingen folkgrupp alls. Det är SD som gör den tolkningen. Varför? Man kan som sagt diskutera den exakta formuleringen, procentsatsen, o.s.v. men att utesluta någon för en så viktig motion som pekar på ett stort problem i Sverige, mediekoncentrationen, visar bara att SD är rädda för och därmed låter sig styras av media. Jag förstår nu bättre varför SDs medlemmar är fullständigt underkuvade och därmed passiviserade.
Citera
2018-05-17, 22:26
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Hennes uteslutning var minst sagt mystisk?
Hon lämnade in en motion till riksdagen, där hon bl.a. felaktigt påstod att 80 % av svenska pressen ägdes av judar.
Jepp, den rätta siffran är väl kring 70%. Rätt skall vara rätt.
Citera
2018-05-17, 22:53
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IPAD-SWE
Hallå där Hon är alltså Mor till Martin Hagwall från Sollentuna som sitter i AfS partistyrelse.
https://www.svegot.se/2018/05/17/annu-en-riksdagsledamot-hoppar-over-till-afs/
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Nu håller jag inte med om att hon är olämplig. Har inte läst igenom alla motioner men vid en snabb översyn ser det mycket bra ut.
Eller så kan ju ni två prova lite läsförståelse, eftersom jag aldrig skrev att hon var olämplig, utan bara försökte resonera kring varför hon verkar kunna bli medlem utan att man gör en stor sak av det. Raderna ni hakar upp er på löd:
Citat:
Det kan ju också hända att någon på kansliet godkänt hennes ansökan utan att ha fattat vilken Anna Hagwall det var. Å andra sidan borde man ju ha någon form av background check för att undvika infiltration av uppenbart olämpliga personer
Det jag vill ha sagt är naturligtvis att de rimligen borde ha någon form av background check så de inte tar in olämpliga personer. Därför är det orimligt att de inte vet vem de godkänner en medlemsansökan på. Alltså, om de godkänner Anna Hagwall som medlem tycker de uppenbarligen inte att hon är olämplig, inte minst eftersom det är helt orimligt att de inte vet vem det är när hon är anhörig till en person i partistyrelsen. Min poäng var den raka motsatta den ni försöker antyda.

Det finns mellanting mellan att hon är världens bästa rekrytering man vill basunera ut för glatta livet, och att hon är en helt olämplig rekrytering, tro det eller ej.
Senast redigerad av Doktor Pork 2018-05-17 kl. 22:55.
Citera
2018-05-17, 22:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiddraren
Finns ingenting som tyder på att det var några andra uttalanden än det hon sade i sin motion dock. SD lindar gärna in det i vilka fina orden de kan. Till syvende och sist var det "antisemitkänslorna" som gjorde att hon fick gå. Drevet var ju igång.

En motion är en motion och inget uttalande. Problemet med hennes uttalande i Aftonbladet var att hon talade om etniska grupper, och det gjorde hon inte i motionen. Där skrev hon bara om fler oberoende företag och människor:

Sprid ägandet i medierna

Motion 2016/17:693
av Anna Hagwall (SD)

Förslag till riksdagsbeslut

Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att medieägandet bör fördelas på fler oberoende företag och personer och tillkännager detta för regeringen.

Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att slopa presstödet och tillkännager detta för regeringen.

Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att SVT ska börja koda sina sändningar och tillkännager detta för regeringen.

Motivering

Hela åttio procent av medierna ägs och kontrolleras av en och samma ägare. Det är inte acceptabelt. Därför behövs en spridning i ägandet av medierna som fördelas på fler oberoende företag och människor. För att förändra detta föreslår jag ett slopat presstöd och att Sveriges Television börjar koda sina sändningar i syfte att var och en som vill abonnera på deras kanaler får göra ett eget aktivt val om detta. I detta behöver dock finnas en tv-kanal inom Sveriges Television som behålls öppen för samtliga medborgare. Vidare bör denna kanal inneha mandat att bryta samtliga övriga kanalers sändningar i händelse av att kritiskt viktig information behöver sändas nationellt på samtliga kanaler.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/sprid-agandet-i-medierna_H402693

Det var alltså hennes pladdrande i media, inte motionen, som blev hennes fall.
Citera
2018-05-17, 23:00
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Jag tycker det förefaller som att SD är rädda för media. Hagwall nämner ingen folkgrupp alls. Det är SD som gör den tolkningen. Varför? Man kan som sagt diskutera den exakta formuleringen, procentsatsen, o.s.v. men att utesluta någon för en så viktig motion som pekar på ett stort problem i Sverige, mediekoncentrationen, visar bara att SD är rädda för och därmed låter sig styras av media. Jag förstår nu bättre varför SDs medlemmar är fullständigt underkuvade och därmed passiviserade.

Se mitt tidigare svar. Självfallet är SD angelägna om att undvika anklagelser om antisemitism på grund av sin historia.
Senast redigerad av Regulus 2018-05-17 kl. 23:02.
Citera
2018-05-17, 23:14
Medlem
IPAD-SWEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Eller så kan ju ni två prova lite läsförståelse, eftersom jag aldrig skrev att hon var olämplig, utan bara försökte resonera kring varför hon verkar kunna bli medlem utan att man gör en stor sak av det. Raderna ni hakar upp er på löd: Det jag vill ha sagt är naturligtvis att de rimligen borde ha någon form av background check så de inte tar in olämpliga personer. Därför är det orimligt att de inte vet vem de godkänner en medlemsansökan på. Alltså, om de godkänner Anna Hagwall som medlem tycker de uppenbarligen inte att hon är olämplig, inte minst eftersom det är helt orimligt att de inte vet vem det är när hon är anhörig till en person i partistyrelsen. Min poäng var den raka motsatta den ni försöker antyda.

Det finns mellanting mellan att hon är världens bästa rekrytering man vill basunera ut för glatta livet, och att hon är en helt olämplig rekrytering, tro det eller ej.

Och jag highlightade fel mening, skulle varit denna nedan som mer förståeligt kopplades till mitt svar: "Hon är alltså Mor till Martin Hagwall från Sollentuna som sitter i AfS partistyrelse"
(så det är såklart att kansliet och sonen kände till vem det var och att det var just hans Mor som gått med).

Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Det kan ju också hända att någon på kansliet godkänt hennes ansökan utan att ha fattat vilken Anna Hagwall det var. Å andra sidan borde man ju ha någon form av background check för att undvika infiltration av uppenbart olämpliga personer. Känns ju spontant inte som att Chang Frick lär få bli medlem om vi säger så...
Senast redigerad av IPAD-SWE 2018-05-17 kl. 23:16.
Citera
2018-05-17, 23:17
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
AFS valfim/lanseringsfilm på Youtube är nu uppe i 110.000 visningar.

Riktigt bra gjort.
Jämföras kan med:

SDs valfilm 2018 har i skrivandes stund 57.000 visningar.

M valfilm 12.000 visningar

S valfilm 10.000 visningar. Dock har LOs omtalade propaganda film 220.000 visningar.

C...766 visningar.

KD... ingen valfilm ännu.

L...ingen valfilm ännu.

Miljöpartiet 6808 visningar
Citera
2018-05-17, 23:22
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
En motion är en motion och inget uttalande. Problemet med hennes uttalande i Aftonbladet var att hon talade om etniska grupper, och det gjorde hon inte i motionen. Där skrev hon bara om fler oberoende företag och människor:

Sprid ägandet i medierna

av Anna Hagwall (SD)

Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att medieägandet bör fördelas på fler oberoende företag och personer och tillkännager detta för regeringen.

Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att slopa presstödet och tillkännager detta för regeringen.

Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att SVT ska börja koda sina sändningar och tillkännager detta för regeringen.

Motivering

Hela åttio procent av medierna ägs och kontrolleras av en och samma ägare. Det är inte acceptabelt. Därför behövs en spridning i ägandet av medierna som fördelas på fler oberoende företag och människor. För att förändra detta föreslår jag ett slopat presstöd och att Sveriges Television börjar koda sina sändningar i syfte att var och en som vill abonnera på deras kanaler får göra ett eget aktivt val om detta. I detta behöver dock finnas en tv-kanal inom Sveriges Television som behålls öppen för samtliga medborgare. Vidare bör denna kanal inneha mandat att bryta samtliga övriga kanalers sändningar i händelse av att kritiskt viktig information behöver sändas nationellt på samtliga kanaler.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/sprid-agandet-i-medierna_H402693

Det verkar snarare vara så att SDs nolltolerans mot antisemetism, rasism och strikta åtlydnad av SDs värdegrund var det som blev hennes fall. Exakt hur och varför motionen eller mejlet bryter mot den får jag inte ihop. SD tolkar in något i hennes motion och uttalanden som inte finns där annat än i EXPO-Karlssons fantasier.

Anna Hagwall förefaller vara en kvinna med stor integritet och pondus. Tänk om Sverige hade fler politiker som henne.
Citera
2018-05-17, 23:53
Medlem
Baertlings avatar
Var inte Anna Hagwall motarbetad i SD långt innan hon blev utesluten? Har för mig att det var någon kontrovers med SD-kvinnor mm...?
Citera
2018-05-17, 23:56
Medlem
Baertlings avatar
Tydligen inte rätt förankrad...
http://www.gp.se/ledare/sd-fortfarande-mer-ett-g%C3%A4ng-%C3%A4n-ett-parti-1.4021693
Citera
2018-05-18, 00:06
Bannlyst
Citat:

Sprid ägandet i medierna

av Anna Hagwall (SD)

Motivering

Säger du. Den artikeln som du länkade till från Aftonbladet säger annat. Jag vet redan min ståndpunkt i det hela.
Citera
2018-05-18, 02:16
Medlem
En positiv nyhet att Anna Hagwall går till Alternativ för Sverige. Hon blir en tillgång för partiet. Jag uppfattar henne som en bra och hederlig politiker. Hon blev orättvist behandlad av både SD och pk-media i samband med när hon uteslöts ur SD. Hon beskylldes lögnaktigt för "antisemitism".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in