Citat:
Ja alltså, för vanliga iPhonemänniskor som inte fattar någonting, är det nog nyttigare ifall de håller sig till fryst färdigmat än att äta makaroner, korv och ketchup (dock är det väl betydligt billigare att koka makaroner och steka lite korv och ösa på lite ketchup, än att köpa fryst färdigmat). Men sett till pris, och mikronutrienter per kalori (alltså näringstäthet), hur välbevarad näringen är (inte för upphettad osv), kostfibrer etc., så finns det betydligt bättre grejer att äta än fryst färdigmat.För en gångs skull ett genomtänkt och balanserat inlägg i en sån här tråd, eloge till dig.
Jag tycker man på ett sätt kan jämföra med en bil med manuell- respektive automatlåda. På papperet har automaten högre förbrukning, men gemene man hade med stor sannolikhet minskat sin förbrukning med en automat jämfört med en manuell eftersom man inte klarar av att växla manuellt på ett optimalt sätt.
Samma sätt med rimligt färdigkäk,, som du ger ett exempel på ovan. Om ens kunskaper i köket sträcker sig till att laga makaroner och korv, så är det sannolikt bra mycket bättre att äta färdigrätterna. Det är alltid så jävla svart och vitt i dessa trådar, religiös tro åt ena och andra hållet. Totalt meningslösa diskussioner.
Jag tycker man på ett sätt kan jämföra med en bil med manuell- respektive automatlåda. På papperet har automaten högre förbrukning, men gemene man hade med stor sannolikhet minskat sin förbrukning med en automat jämfört med en manuell eftersom man inte klarar av att växla manuellt på ett optimalt sätt.
Samma sätt med rimligt färdigkäk,, som du ger ett exempel på ovan. Om ens kunskaper i köket sträcker sig till att laga makaroner och korv, så är det sannolikt bra mycket bättre att äta färdigrätterna. Det är alltid så jävla svart och vitt i dessa trådar, religiös tro åt ena och andra hållet. Totalt meningslösa diskussioner.
Frysta färdigportioner är givetvis nyttigare än chips och annan klassisk skräpmat, det är ju liksom bättre att stoppa i sig en fryst färdigportion än en hamburgare som brukar kosta ungefär lika mycket (de där stora mikrohamburgarna på Lidl kostar 25 kr, och en fryst färdigportion brukar ligga på runt 27 kr eller något).
För mig som avancerad dietist så gör jag det betydligt billigare, nyttigare och helt enkelt bättre, än dessa frysta färdigportioner: jag slänger i en 250 g Risenta sojamjöl i en fet skål, jag slänger i en massa goda kryddor och grönsaksbuljong, tomatpuré, Becel proactiv smör (för fytosterolerna), jozo lättsalt (för jod och extra kalium) och 1 liter kokt vatten, rör om lite och sedan sörplar jag i mig allt tillsammans med en massa vitaminpiller. Sojamjölen kostar bara 13 kr, övriga ingredienser går väl på typ, 5-10 kr sammanlagt, och då får jag i mig runt 100 g protein, 65 g fett, 65 g kolhydrater, 30-40 g fibrer, runt 1300 kcal blir det.
Ett annat problem med fryst färdigmat för mig som räknar kalorier och vitamineraler, är att det inte riktigt går att räkna ut mikronutrienterna i dessa portioner, eftersom det är en massa olika ingredienser och du vet inte hur mycket av varje ingrediens, och det finns sällan frysta färdigportioner i livsmedelverkets databas. När jag gör min sojamjölsoppa så är det ingrediens för ingrediens som går att ta reda på allt näringsinnehåll osv.
Citat:
Problemet är inte saltinnehållet, utan snarare det för låga kaliuminnehållet (man bör få i sig två gånger mer kalium än natrium). Det är sant att en Findus färdigrätt i regel brukar ligga på krig 4 g salt per portion, och detta är inte alls särskilt mycket salt, och RDI för salt är kring 5-7 g per dag. Men en portion fryst färdigmat är cirka 400 g, och de brukar i regel bara innehålla cirka 20-25 g protein och mellan 500-600 kcal. Så för att komma upp i dugligt proteinintag bör man alltså äta minst 4 stycken portioner fryst färdigmat; då landar vi på kring 85 g protein, 14 g salt och generellt sett endast 15 g fibrer(!), vilket är på tok för lite fibrer (RDI för en vuxen man är 38 g kostfibrer om dagen, för en kvinna, 28 g). Undantaget är den veganska Findus Falafel Marrakech som jag länkade tidigare, och Findus falafel med matvete, och som på 4 portioner ger hela 60 respektive 50 g kostfibrer. Dessa två vegetariska frysta färdigrätter är de enda jag själv äter, inte bara för att de är vegetariska utan även för att de är betydligt nyttigare just tack vare det höga veganska innehållet, ger varje portion bra med vitamineraler och fibrer, lågt innehåll av mättat fett osv.
Genomsnittligt saltintag i Sverige ligger någonstans runt 10-12 g koksalt/dag. I den färdigrätt jag åt idag fanns 4 g salt. Frukost är i princip saltlöst för mig och de flesta, och middagar är oftare hemlagade. Skulle du fortfarande mot bakgrund av detta hävda att färdigrätter har extremt hög salthalt? Om man så skulle äta färdigrätt både till lunch och middag så skulle man förmodligen hamna i det lägre normalintervallet. Extremt hög salthalt? Knappast.
Var har du fått ifrån att det är lågt vitamininnehåll? Menar du att en måltid innehållande kött/fisk/fågel med potatis och grönsaker skulle medföra en risk för att utveckla vitaminbristsymtom? Vilken vitamin tänker du på specifikt? Någon mineralbrist har jag också svårt att se att man skulle utveckla, är det någon specifik mineral du tänker på?
Vad gäller näringssammansättningen har jag svårt att tro att det skulle vara mer fördelaktigt att äta en vanlig dagens ute varje lunch, i stället för färdigrätter. Att salthalt t ex skulle vara lägre har jag väldigt svårt att föreställa mig.
Var har du fått ifrån att det är lågt vitamininnehåll? Menar du att en måltid innehållande kött/fisk/fågel med potatis och grönsaker skulle medföra en risk för att utveckla vitaminbristsymtom? Vilken vitamin tänker du på specifikt? Någon mineralbrist har jag också svårt att se att man skulle utveckla, är det någon specifik mineral du tänker på?
Vad gäller näringssammansättningen har jag svårt att tro att det skulle vara mer fördelaktigt att äta en vanlig dagens ute varje lunch, i stället för färdigrätter. Att salthalt t ex skulle vara lägre har jag väldigt svårt att föreställa mig.
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-05-17 kl. 00:24.
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-05-17 kl. 00:24.