2018-05-16, 12:34
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiddraren
Det är lasagne. Köttouretta elsewhere. Vill man ha en köttbit med pommes lagar man väl just det?

Vem gnäller på andelen risgryn i risgrynsgröt?
Lasagne är väl en pasta och köttfärsrätt.
Vilken lasagne väljer du: den med 13% kött eller den med 25%kött?

Varför drar du upp riskorn och risgrynsgröt, är det inte självklart att det är risgryn i den och är det inte det är det väl inte risgrynsgröt?
Vi pratar dessutom om näringsinnehåll och mjöl är knappast något som är bra för kroppen.
Citera
2018-05-16, 13:06
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Har stor respekt för dig också Ziaya. Svårt att skriva något för man bör ju läsa hans bok om man ska yttra sig.
Jag väljer nog dock att avfärda honom och inte lägga någon tid på vad han har att säga om han påstår att all färdigmat är bra mat. Men jag skulle tro att han vill förmedla något annat.

Det finns bra böcker med bevis på livsmedelsbranchens smussel. Ska leta upp den jag har hemma som jag tycker är bra. Den heter DEN HEMLIGA KOCKEN - DET OKÄNDA MATFUSKET MED MATEN PÅ DIN TALLRIK.
Ifall man är trött på all fake news idag så kan man läsa den. Tar upp Dafgård osv.
Tack.

Ja jag känner till boken. Borde läsa den men skulle kunna bli för nojig. Ja, Håkansson vill förmedla ett bredare perspektiv men också höja färdigmatens status. Han menar ju att en fryst färdigrätt inte måste vara sämre än ett omsorgsfullt långkok. Sen vore det konstigt om han hävdar att en panpizza är bra ur näringssynpunkt. Han går hur som helst på tvärs med den gängse uppfattningen om färdigmat som onyttig och näringsfattig.
Citera
2018-05-16, 13:15
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Vilka sjukdomar menar du skulle drabba en individ som äter färdigrätter till t ex lunch varje dag? Skulle de skilja sig ifrån de sjukdomar som individer som äter en dagens på restaurang till lunchen i stället? Hur då?

Om "min hälsa är utmärkt!" är samma sak för dig som "inte sjuk" så är detta dead-end på diskussionen. Det finns nyanser i helvetet också.
Citera
2018-05-16, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Tack.

Ja jag känner till boken. Borde läsa den men skulle kunna bli för nojig. Ja, Håkansson vill förmedla ett bredare perspektiv men också höja färdigmatens status. Han menar ju att en fryst färdigrätt inte måste vara sämre än ett omsorgsfullt långkok. Sen vore det konstigt om han hävdar att en panpizza är bra ur näringssynpunkt. Han går hur som helst på tvärs med den gängse uppfattningen om färdigmat som onyttig och näringsfattig.

Du behöver inte oroa dig ang at inte vilja äta snabbmat efteråt. Finns även en lista med alla e-ämnen så man vet vad de gör. Boken tar upp mycket på hur maten var förr och hur den blivit nu. Jag tyckte exemplen från verkligheten var intressanta. Många svenska företag som nämns i boken.
Sen finns det boken Snabbmatslandet. Den orkade jag inte läsa klart. Den är inte lika lättläst tycker jag. Men den är intressant och tar upp deg mesta om McDonalds och hur det företaget driver sin verksamhet.
Citera
2018-05-16, 14:23
Medlem
brianmolkos avatar
Hur kollar man sin egen mats näringsvärde ? ex köttfärssås
Man tar den delen av köttfärs man tar i vikt osv och kollar näringsinnehållet på förpackningar
sen hur mycket tomat man tar eller om man har tomatpuré eller ketchup och sen ex mjöl buljong osv kryddor har ju inget näringsvärde på förpackning..
Citera
2018-05-16, 18:32
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Om "min hälsa är utmärkt!" är samma sak för dig som "inte sjuk" så är detta dead-end på diskussionen. Det finns nyanser i helvetet också.
Ok, berätta då vad som skulle påverka hälsan negativt, och vilka delar av innehållet som skulle orsaka detta, alt vilka bristsymtom som skulle uppstå.
Citera
2018-05-16, 21:04
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Så vad säger ni? Har han rätt? Är den industritillverkade maten näringsrik och att den skulle vara onyttig bara en myt?
Kan jag lika gärna spara tid och börja leva på frysta färdiggratänger, fiskpinnar och pulversås istället för hemlagat?
Han har givetvis fel. Och jag rekommenderar ingen att leva på frysta färdigrätter, annat än av ren lathet. Det är visserligen sant att dessa frysta färdigrätter innehåller näring, och ja, de är relativt näringsrika beroende på vad man jämför med. Men i så fall kan man lika gärna påstå att en McDonald's hamburgare är näringrik om man jämför den med en kexchoklad eller Marabou osv.

Med det sagt så finns det betydligt sämre matprodukter än färdigrätter. Frysta färdigrätter kan faktiskt vara lagom nyttiga, som t.ex. Findus Falafel Marrakech (mycket bra färdigrätt).

Sedan måste man se på helheten också; att en matprodukt kan innehålla bra näring, innebär inte att den bara innehåller bra grejer; finns det t.ex. transfetter? Innehåller den överdrivet mycket omega-6? För lite kalium och för mycket salt? Osv.
Citera
2018-05-16, 21:19
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Han har givetvis fel. Och jag rekommenderar ingen att leva på frysta färdigrätter, annat än av ren lathet. Det är visserligen sant att dessa frysta färdigrätter innehåller näring, och ja, de är relativt näringsrika beroende på vad man jämför med. Men i så fall kan man lika gärna påstå att en McDonald's hamburgare är näringrik om man jämför den med en kexchoklad eller Marabou osv.

Med det sagt så finns det betydligt sämre matprodukter än färdigrätter. Frysta färdigrätter kan faktiskt vara lagom nyttiga, som t.ex. Findus Falafel Marrakech (mycket bra färdigrätt).

Sedan måste man se på helheten också; att en matprodukt kan innehålla bra näring, innebär inte att den bara innehåller bra grejer; finns det t.ex. transfetter? Innehåller den överdrivet mycket omega-6? För lite kalium och för mycket salt? Osv.

För en gångs skull ett genomtänkt och balanserat inlägg i en sån här tråd, eloge till dig.

Jag tycker man på ett sätt kan jämföra med en bil med manuell- respektive automatlåda. På papperet har automaten högre förbrukning, men gemene man hade med stor sannolikhet minskat sin förbrukning med en automat jämfört med en manuell eftersom man inte klarar av att växla manuellt på ett optimalt sätt.

Samma sätt med rimligt färdigkäk,, som du ger ett exempel på ovan. Om ens kunskaper i köket sträcker sig till att laga makaroner och korv, så är det sannolikt bra mycket bättre att äta färdigrätterna. Det är alltid så jävla svart och vitt i dessa trådar, religiös tro åt ena och andra hållet. Totalt meningslösa diskussioner.
Citera
2018-05-16, 21:23
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Ok, berätta då vad som skulle påverka hälsan negativt, och vilka delar av innehållet som skulle orsaka detta, alt vilka bristsymtom som skulle uppstå.

Ja, vart ska man börja? Det extremt höga saltinnehållet kanske? Eller avsaknaden av vitaminer/mineraler/fibrer? Ofördelaktig fettprofil. Dåligt GI. Vad i helvete är det som inte är värdelöst i en färdigrätt egentligen? Förutom att du får i dig macros över huvud taget då vill säga.
Citera
2018-05-16, 21:28
Medlem
Ejekts avatar
Han vill uppenbart sälja sin bok, självklart.
Lika trötta suckar som från livsmedelsverket.
Citera
2018-05-16, 21:34
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Kan du ge några exempel på "kemikalier och skit"?

All form av uppvärmning förstör en del av näringen i mat, oavsett om du kokar, steker, grillar, eller röker. Att värma i mikrovågsugnen är förmodligen bland de effektivaste sätten att värma maten om man av någon anledning vill minimera näringsförlusten, eftersom att det går så snabbt.

Ta en tablett syntetiska vitaminer "made in China", så behöver du inte bry dig!
(Grundämnen som exempelvis järn, försvinner inte i mikron, inte på något sätt. Vatten gör givetvis detta (väte och syre) men du har väl en kran nära dig?)

Fast lite skämt åsido: Processad mat? -Nej tack!
-Skitråvaror oftast i processad mat..
Citera
2018-05-16, 23:11
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Ja, vart ska man börja? Det extremt höga saltinnehållet kanske? Eller avsaknaden av vitaminer/mineraler/fibrer? Ofördelaktig fettprofil. Dåligt GI. Vad i helvete är det som inte är värdelöst i en färdigrätt egentligen? Förutom att du får i dig macros över huvud taget då vill säga.
Genomsnittligt saltintag i Sverige ligger någonstans runt 10-12 g koksalt/dag. I den färdigrätt jag åt idag fanns 4 g salt. Frukost är i princip saltlöst för mig och de flesta, och middagar är oftare hemlagade. Skulle du fortfarande mot bakgrund av detta hävda att färdigrätter har extremt hög salthalt? Om man så skulle äta färdigrätt både till lunch och middag så skulle man förmodligen hamna i det lägre normalintervallet. Extremt hög salthalt? Knappast.

Var har du fått ifrån att det är lågt vitamininnehåll? Menar du att en måltid innehållande kött/fisk/fågel med potatis och grönsaker skulle medföra en risk för att utveckla vitaminbristsymtom? Vilken vitamin tänker du på specifikt? Någon mineralbrist har jag också svårt att se att man skulle utveckla, är det någon specifik mineral du tänker på?

Vad gäller näringssammansättningen har jag svårt att tro att det skulle vara mer fördelaktigt att äta en vanlig dagens ute varje lunch, i stället för färdigrätter. Att salthalt t ex skulle vara lägre har jag väldigt svårt att föreställa mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in