2018-05-04, 21:07
Medlem
?

?
Senast redigerad av HasseOrm 2018-05-04 kl. 21:09.
Citera
2018-05-06, 18:20
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det är inte 45 karensdagar, det är 45 dagars avstängning från A-kassan. Du måste vara inskriven på AF och aktivt söka jobb men ingen bryr sig i början. Egentligen är det rätt sjukt att man trots att man är avstängd och inte får nån ersättning måste göra som Af säger för annars kan man få mer avstängning eller förlora rätten till ersättning helt men så är det. Det brukar inte vara prat om jobbcoacher och söka-jobb kurser de första 100 dagarna iallafall, så länge det ser ut som att man sköter sig. Man behöver inte sköta sig men det måste SE ut som att man gör det. Viktigt. Säg inte att de är dumma som spån, försök inte förklara någon aspekt av dina planer eller ditt jobbsökande och be ingen anställd på Af att dra åt helvete utan sitt tyst och nicka och svara enfaldigt på tilltal. Varje månad skickar man in en aktivitetsrapport där man får skriva upp alla jobb man har sökt, alla arbetsplatser man besökt och företag man ringt upp. Ingen kollar om man gör detta men det kan vara bra att vara någorlunda ärlig för att slippa problem. En fyra-fem jobb man sökt räcker gott.

Been there, done that! Du är tvungen att fylla i en aktivitetsrapport varje månad, även Under karens. Men det är bara att ljuga ihop nånting, se bara till att de ”jobben” du söker verkligen fanns på marknaden den period du sökte, antar att de har nån form av kontroll?

Jag har gått arb.lös i ett halvår nu, har inte hört ett smack från förmedlingen om jobbcoacher o liknande. Å andra sidan gjorde jag klart när jag var på besök, första och enda gången, att jag inte förväntade mig någon hjälp från dem. Jag har ingen historik av arbetslöshet och har hygglig utbildning, så de kanske tog mig på orden och lämnade mig ifred?

Tror att de har fullt upp med att placera ut negrer o liknande analfabeter på arbetsmarknaden att de blir glada om de slipper krångla med ytterligare en till!

Har sökt i snitt 8 jobb varje månad och dessutom skrivit upp om jag besöker gamla arbetsgivare, går till biblioteket och kopierar betyg och liknande.

Edit: såg att jag citerade fel! Tänkte citera TS, men det blev fel som det mesta jag gör nuförtiden
Senast redigerad av Foruejsonly 2018-05-06 kl. 18:23.
Citera
2018-05-06, 19:33
Medlem
Sjukskriv dig förfan.
Det där är bara bortkastade tid o pengar om du väntar på nästa jobb till höst.
Citera
2018-05-07, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foruejsonly
Been there, done that! Du är tvungen att fylla i en aktivitetsrapport varje månad, även Under karens. Men det är bara att ljuga ihop nånting, se bara till att de ”jobben” du söker verkligen fanns på marknaden den period du sökte, antar att de har nån form av kontroll?

Jag har gått arb.lös i ett halvår nu, har inte hört ett smack från förmedlingen om jobbcoacher o liknande. Å andra sidan gjorde jag klart när jag var på besök, första och enda gången, att jag inte förväntade mig någon hjälp från dem. Jag har ingen historik av arbetslöshet och har hygglig utbildning, så de kanske tog mig på orden och lämnade mig ifred?

Tror att de har fullt upp med att placera ut negrer o liknande analfabeter på arbetsmarknaden att de blir glada om de slipper krångla med ytterligare en till!

Har sökt i snitt 8 jobb varje månad och dessutom skrivit upp om jag besöker gamla arbetsgivare, går till biblioteket och kopierar betyg och liknande.

Edit: såg att jag citerade fel! Tänkte citera TS, men det blev fel som det mesta jag gör nuförtiden

Okej, hoppas det är samma sak för mig!
Tack
Citera
2018-05-07, 11:00
Medlem
Karenstiden i A-kassan är ju 45 ersättningsdagar och man har 5 ersättningsdagar per vecka... det blir ca 9 veckors karenstid. Sedan börjar A-kasseperioden med 7 ersättningsdagars karens.... så totalt är man utan ersättning i drygt 10 veckor.
Citera
2018-05-08, 18:33
Medlem
Snackade med alfakassan idag då jag inte fått besked om jag kommer få en ny stämpelperiod. Har väl väntat i 2 veckor ungefär. Tycker det brukar gå fort.

Döm om min förvåning när kundtjänst säger att handläggningstiden är 10 veckor!

Tur att jag har lite pengar undanstoppade. Det blir ju cirka 3 månader innan ersättning!
Citera
2018-05-09, 02:06
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Snackade med alfakassan idag då jag inte fått besked om jag kommer få en ny stämpelperiod. Har väl väntat i 2 veckor ungefär. Tycker det brukar gå fort.

Döm om min förvåning när kundtjänst säger att handläggningstiden är 10 veckor!

Tur att jag har lite pengar undanstoppade. Det blir ju cirka 3 månader innan ersättning!
Mitt tips är att du besöker Af. Om dina ersättningsdagar från a-kassan är slut bör du kunna anvisas deltagande i jobb- och utvecklingsgarantin. Skulle det sen visa sig att du uppfyllt ett nytt arbetsvillkor, skrivs du ut ur programmet. Ersättningsdagarna är samordnade, så de dagar du i ett sådant scenario fått som aktivitetsstöd, dras av från din ersättningsperiod hos a-kassan.
Citera
2018-05-09, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Mitt tips är att du besöker Af. Om dina ersättningsdagar från a-kassan är slut bör du kunna anvisas deltagande i jobb- och utvecklingsgarantin. Skulle det sen visa sig att du uppfyllt ett nytt arbetsvillkor, skrivs du ut ur programmet. Ersättningsdagarna är samordnade, så de dagar du i ett sådant scenario fått som aktivitetsstöd, dras av från din ersättningsperiod hos a-kassan.

Smart! Det ska jag kolla upp. Det är så dumt när det är lång handläggningstid. Finns säkert dom som förväntar sig få en klumpsumma när ärendet är klart sen är det nåt som inte stämmer och saker och ting går åt helvete.
Citera
2018-05-12, 19:54
Medlem
Citat:

Förstår inte detta med att aktivitetsstöd är samordnat med a-kassa

Min situation:
Jobbar halvtid idag och får aktivitetsstöd från FK för resterande 4 timmar.
Jag får aktivitetsersättning eftersom mina a-kassedagar/ersättningsperiod tog slut i vintras.
Nu har jag arbetat i 7 månader på ett vikariat som kommer upphöra om ett par veckor.
Vad gäller efter det? Visst har jag rätt till nya a-kassa dagar eftersom jag uppfyllt nytt arbetsvillkor (jobbat 80 timmar varje månad)?

Jag läser också att dagar med aktivitetsstöd räknas av från dina dagar med a-kassa. Förstår inte detta? Vad menas? För min ny anmälan till a-kassan och nya a-kassa dagar är väl 300 dagar och påverkas väl inte att jag idag får aktivitetsstöd?
Citera
2018-05-13, 07:15
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwel
Förstår inte detta med att aktivitetsstöd är samordnat med a-kassa

Min situation:
Jobbar halvtid idag och får aktivitetsstöd från FK för resterande 4 timmar.
Jag får aktivitetsersättning eftersom mina a-kassedagar/ersättningsperiod tog slut i vintras.
Nu har jag arbetat i 7 månader på ett vikariat som kommer upphöra om ett par veckor.
Vad gäller efter det? Visst har jag rätt till nya a-kassa dagar eftersom jag uppfyllt nytt arbetsvillkor (jobbat 80 timmar varje månad)?

Jag läser också att dagar med aktivitetsstöd räknas av från dina dagar med a-kassa. Förstår inte detta? Vad menas? För min ny anmälan till a-kassan och nya a-kassa dagar är väl 300 dagar och påverkas väl inte att jag idag får aktivitetsstöd?
Till att börja med - skilj på aktivitetsstöd och aktivitetsersättning. Du har det förstnämnda, blanda inte ihop dem, de skiljer sig åt avsevärt.

Angående din fråga - det innebär att om du råkar bli kvar i jobb- och utvecklingsgarantin trots att du uppfyllt ett nytt arbetsvillkor (om du t.ex. inte skickar in några arbetsgivarintyg till a-kassan, så att Af inte får någon signal från dem), kommer de dagar du varit kvar i programmet, då du alltså fått aktivitetsstöd, att räknas av mot dina nya a-kassedagar. Orsaken till det är givetvis att annars kan man skjuta på uttaget av ersättningsdagar från a-kassan, vara kvar i programmet och få aktivitetsstöd trots att man inte har rätt till det.
Citera
2018-05-17, 03:18
Medlem
Citat:
Till att börja med - skilj på aktivitetsstöd och aktivitetsersättning. Du har det förstnämnda, blanda inte ihop dem, de skiljer sig åt avsevärt.

Angående din fråga - det innebär att om du råkar bli kvar i jobb- och utvecklingsgarantin trots att du uppfyllt ett nytt arbetsvillkor (om du t.ex. inte skickar in några arbetsgivarintyg till a-kassan, så att Af inte får någon signal från dem), kommer de dagar du varit kvar i programmet, då du alltså fått aktivitetsstöd, att räknas av mot dina nya a-kassedagar. Orsaken till det är givetvis att annars kan man skjuta på uttaget av ersättningsdagar från a-kassan, vara kvar i programmet och få aktivitetsstöd trots att man inte har rätt till det.

Tack för utförligt och bra svar.
Visst har man rätt till 300 a-kassa dagar även om anställningen som upphör var på halvtid? Och man inte gick på a-kassa innan utan bara hade lön från jobbet.
Citera
2018-05-17, 20:31
Bannlyst
Skrev in mig på arbetsförmedlingen i mars och har inte blivit kallad till möte en enda gång.

Vad händer om jag struntar i det men söker jobb som vanligt, rapporterar i aktivitetsrapporten och samtidigt får a-kassa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in