2018-05-17, 14:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Man ser även att det är en väldigt specifik grupp som bär upp C, och det är inte kvinnor (11,9 vs män 8,5), det är dessa jävla millennials (18-34 16,7 / 35-54 6,8 / 55+ 8,4). Alltså mer än DUBBELT så högt stöd som i övriga grupper. Inte ens hos polariserande SD kan man hitta så stora skillnader mellan grupper i tabellen.
Dags att dra igång en Meme-kampanj där man frossar i Centerns "nazistiska" rötter.
2018-05-17, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Inte så förvånande..
MP har alltid varit stark bland de unga. Miljö + medmänsklighetsvurmande har varit doktrin i skolmiljö.
Är bara de som upplevt klankrigen på egen hand som avviker.
Precis. Och där ser man hur de unga övergav MP snabbt som en blixt när de var tvungna att anpassa sig till verkligheten. För MP är skillnaden mellan 18-34 och 35-54 minimal i YouGov (4,5 / 5,3) men ofantlig för C (16,7 / 6,8). Verklighetsförnekarna bara springer vidare från parti till parti som lovar rosa fluff och så länge efterfrågan finns kommer den alltid att tillgodoses.

Fast även om enbart millennials fick rösta skulle SD bli näst största parti enligt YG (S 19,7 / SD 17,9 / C 16,7 / M 15,9), så jag ska inte vara alltför taskig. När 3 av 4 millennials väljer SD/S/M före C så finns det ju ännu hopp.

Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Det är långt ifrån den känsla jag får. Bedöm själv, 23:10 in i sändningen:

https://www.svtplay.se/video/17823507/aktuellt/aktuellt-16-maj-21-00-1?info=visa&start=auto

Skulle journalistiken ta denna väg fram till valet kommer SD göra storslam.
Både Holmberg och reportern på plats upprepar samma fråga ”i vilket annat område skulle man göra det?” (tillåta detta förfall), och det där är nyckeln till varför Aktuellt har så pass högt i tak i den här debatten. Det finns en ’omvänd rasism’-vinkel, det man brukar kalla ”de låga förväntningarnas rasism”, så man vill helt enkelt sätta dit de styrande och polisen för att de negativt särbehandlar invandrare genom att ha så låg polisnärvaro (en fråga som media struntat i under c:a tusen år av att hela övre Norrland ska täckas av en polispatrull...). Rasism! Då blev det intressant tyckte SVT. Så fick vi slutligen dra nytta av att getton benämns med den typiskt krystade svenska eufemismen ”utsatta områden”, för om det finns ”utsatthet” måste vi ju göra en reportageserie om det! Nåja, även myrsteg är framsteg.
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Dags att dra igång en Meme-kampanj där man frossar i Centerns "nazistiska" rötter.
Det skulle sitta fint, men samtidigt vet ju alla inom 7K att det där med SD:s rötter är ett sista hamstrå som egentligen är bullshit. De två heilande knäppgökarna i hemgjorda blågula uniformer försvann från partiet kort efter starten, etnonationalisterna bröt sig ur och gick till ND. Har S kommunistiska rötter för att VPK grundades av avhoppade sossar? Nej. Endast namnet SD är kvar från partiets stenålder. Det vet 7K. Så istället för ”ni är minsann också nazister”-käbbel tror jag det bästa är att låta ”rötter”-frågan självdö och se fram emot det roliga spinnet som SD-samarbetande partier måste köra efter valet. Agenda får göra en sån där liten clipshow där 7K-partiledare säger ”rötter” 983 gånger och sen går man tillbaka till studion där Löfven, Kristersson eller whoever ska förklara ”Nja, alltså det vi menade med rötter var ju inte... öhhhh”
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-17 kl. 15:23.
2018-05-17, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
M har på kort tid lyckats bränna det förtroende man återvann genom puttefnask Kristerssons småtuffa migrationspolitik. Nu har M gladeligen släppt igenom straffskatt på sjukvårdsförsäkringar och signalerat att man vill ha extremhöga inkomstskatter.
M kommer fortsätta backa. Lägg till att både KD och L lindansar på 4 %. Det finns gott om svagbegåvade moderater som kommer försöka stödrösta kvar båda partierna.
SD kommer fortsätta växa, det stora rycket hos bluffinstituten kommer dock inte förrän valveckan är här. Så sent som möjligt, men det kom, mer.

Jag hoppas du får rätt. Verkligen! Men det finns dock en skillnad mellan M och vänsterpartierna SVAMP rent ideologiskt som gör att M inte beskattar oss till döds, 100% i skatt alltså, som skulle bli följden om SVAMP styrde för evigt. Dessutom är UK mycket listigare än vad Sosseriet kan frambringa.
Jag vill ha bort L men dom klarar nog 4,5%.
Ja SD går bra nu, vi får se vad OI vågar släppa igenom.
2018-05-17, 15:54
Medlem
Lokalt i Gbg går det trögt för SD nu 8,8 % (7,0 i valet -14)

Det är bara SD o V som går framåt av etablerade partier pga av det nya partiet Demokraterna som får 15,7 samma som S. Katastrof för sossarna!

mer info på GP.se
Senast redigerad av CalleDussin 2018-05-17 kl. 16:01.
2018-05-17, 15:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
S
Man ser även att det är en väldigt specifik grupp som bär upp C, och det är inte kvinnor (11,9 vs män 8,5), det är dessa jävla millennials (18-34 16,7 / 35-54 6,8 / 55+ 8,4). Alltså mer än DUBBELT så högt stöd som i övriga grupper. Inte ens hos polariserande SD kan man hitta så stora skillnader mellan grupper i tabellen.

Det är kanske en del f.d. MP-ister, hade inte de också ganska unga väljare? nackdelen för C är att det är flyktig grupp, ungdomar kan ändra sig fort, de har inte skaffat sig en livslång politisk identitet ännu. Nu skall C tävla med MP, F! och V om den gruppen. Nästa månad kanske något annat parti är deras favorit.
2018-05-17, 15:55
Medlem
Lokal mätning i Göteborg av GP/Sifo:

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/gp-sifo-demokraterna-lika-stora-som-socialdemokraterna-1.6051415

”Demokraterna” lika stora som S (båda 15,7), M största parti (19,2), SD 8,8 (förra valet 7,0).

Kan inte vara lätt att vara S-politiker i dessa dagar. Faller Göteborg faller väl allt.
2018-05-17, 16:26
Medlem
Separatistens avatar
Demokraterna - ja, så går det när man kör på i gamla spår.

Det som verkligen förvånar mig är SDs låga siffror i Göteborg och Stockholm.

De är riktigt usla, och då har SD ändå gått upp +25% sedan valet. Men det är bara 7 vs 8.8%, småsiffror.
2018-05-17, 16:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Lokal mätning i Göteborg av GP/Sifo:
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/gp-sifo-demokraterna-lika-stora-som-socialdemokraterna-1.6051415
”Demokraterna” lika stora som S (båda 15,7), M största parti (19,2), SD 8,8 (förra valet 7,0).
Kan inte vara lätt att vara S-politiker i dessa dagar. Faller Göteborg faller väl allt.

Långsiktigt är det ändå fördelaktigt för SD om S havererar. Utan ett dominerande parti så är det enklare för SD att få inflytande.
2018-05-17, 16:56
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Det som verkligen förvånar mig är SDs låga siffror i Göteborg och Stockholm.
Detta undersökning berör endast kommunalvalet i Göteborg. SD har historiskt sett alltid fått lägre resultat i kommunalvalen än vad de har fått i riksdagsvalet, vilket inte är så konstigt med tanke på att kommunerna har mycket lite (om ens något) att säga till om i invandringspolitiken.

Med detta sagt så måste jag tillägga att jag än idag skrattar åt de som 2006 röstade M i riksdagsvalet och SD kommunalvalet.
2018-05-17, 17:07
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Ja och med tanke på tidigare val är ju Sentios siffra den man bör sätta störst vikt vid.

Men tråkigt att övriga, dvs AFS lyckas stjäla så pass med SD-röster. Hade de lugnat ner sig tills efter valet så kanske vi hade haft ett SD här på 25%

AFS gör ju för SD vad FI gör för V o MP. Inte bra.

Men ändå hör man inget gnäll från V eller Mp över att Fi tar deras väljare. Sd får sina 25% utan Afs. Jag har alltid hävdat att många val i grunden är bra för demokratin.
2018-05-17, 17:23
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Däremot är jag lite chockad över att M trycks ned, jag tror vi bör se att man gick dåligt i mars, gick bättre i april och sedan en återställare till nästan mars-siffran igen.

Att M tappar mark i de flesta mätningar är väl inget att bli förvånad över? Det är rätt många som den senaste tiden har fått klart för sig att en röst på Kristersson också är en röst på Annie Lööf och det kan komma att gynna SD rätt rejält. Personligen har jag en känsla av att M går mot rena katastrofvalet. Alliansen är dödsdömd och det tack vare Centerpartiet.
2018-05-17, 18:33
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Återstår att se om trenden hos traditionella OI ser likadan ut som hos YG. Jag tror att webbenkäter inbjuder till en viss ’signalaktivism’ där t ex en batiksosse som är bitter över 14-punktersprogrammet använder YG eller Inizio för att ge sossarna ett tjyvnyp. Förstår frestelsen och har också fallit för den själv en gång när KD var första 7K-parti att markera försiktigt nytänk i invandringsfrågan. Då tyckte jag Göran H kunde få en krona i sin kollektbössa för sitt initiativ så jag gav honom en i en webbenkät. Men om det hade varit val samma dag? Eh nja så roligt ska vi inte ha.

Men när väljarna står där i valbåset eller pratar med en riktig person som ringer från ett OI blir de mer seriösa och då visar sig det där svaret i webbenkäten ha varit vapenskrammel och sen röstar de troget på S ändå, ungefär som Veronica Palm vapenskramlar varje gång S skärper invandringspolitiken men avhoppet kommer liksom aldrig.

Jag tror att nuvarande SD-nivå hos YG är ganska genuin, utan vapenskrammel-kryddning, 23 ska de kunna räkna med om de inte havererar och självantänder på nåt spektakulärt sätt. Men S och M på 23/18 och C på 10 nej, inte i skarpt läge. Kan dock ha fel. I så fall tror jag en starkt bidragande orsak är att de faktiskt inte representerar regeringsalternativ, snarare än att det är en protest från asylkramare. De har ingenting att visa upp. Av ”Rödgröna” som 2010 var S+V+MP och 2014 hade reducerats till S+MP finns nu bara ett solospelande S kvar. Och ”Alliansen” består av 4 partier varav 2 är på väg ut och de 2 återstående inte är på samma planet. Ett sånt val har jag aldrig varit med om. Även innan alliansen och rödgröna visste ju alla vilka blocken var.
Ja kan så vara. Jag har också en känsla av att deras "ankare" är lite lättare än hos telefoninstituten, så att de lättare fångar upp kortvariga trender.

Jag tror också att S och eventuellt M ligger ett par procentenheter för lågt hos webbinstituten. Dock ligger ett "modeparti" som C förmodligen allt för högt, och det gäller hos samtliga institut. De har rollen som mp haft i föregående val, jag tror inte jag överdriver om jag säger att korrigeringsfaktorn för C ska vara runt 0,7 generellt. Men ligger S nu rent faktiskt på 24 och SD på 22 så är det långt ifrån omöjligt att SD rent faktiskt passerar S under sommaren. Generellt tror jag att alla partier som inte lyckats positionera sig i endera polerna i invandringsfrågan får det svårt i opinionen. Ett parti som S får det otroligt svårt då man inte ens självs tycks veta vilket ben man ska stå på.

I debatterna har det nu närmast blivit en ursäktande inställning gentemot SD och kanske framförallt deras väljare som man "erkänner" har haft större insikt i de svårigheter som integrationen bjudit på. Man tvingas försvara sin hållning och framförallt sin tidigare hållning inte bara gentemot Åkesson, utan även gentemot moderatorer/journalister (något som är helt nytt), och hamnar i en tydlig försvarsposition, medan Åkesson kan framställas som en vis profet som visats ha haft "rätt". Det tror jag kan bidra till att invandringskritiska individer i S och M faktiskt söker sig åt SD-hållet, trots att deras partier svängt om i frågan, medan invandringspositiva i stället glider över till partier som V/C/Mp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in