Citat:
Ursprungligen postat av
Hogdal
Ojdå, det gick snabbare än jag trodde. Jag hade också väntat mig mer av ett S-tapp snarare än ett SD-lyft. Jag tror dock att trenden kan fortsätta, men mer i termer av att S tappar än att SD stiger.
S och M:s omsvängning har inte handlat om att göra en snabb återtagning av SD-väljare, utan snarare att börja hindra läckaget. Att göra omsvängningen kostar på kort sikt men hindrar nog ett större fall. Att köra på inslagen linje hade i stället lett till långsam men säker utarmning. Märkligt att Sören Holmberg gjort en så ofärdig analys.
Återstår att se om trenden hos traditionella OI ser likadan ut som hos YG. Jag tror att webbenkäter inbjuder till en viss ’signalaktivism’ där t ex en batiksosse som är bitter över 14-punktersprogrammet använder YG eller Inizio för att ge sossarna ett tjyvnyp. Förstår frestelsen och har också fallit för den själv en gång när KD var första 7K-parti att markera försiktigt nytänk i invandringsfrågan. Då tyckte jag Göran H kunde få en krona i sin kollektbössa för sitt initiativ så jag gav honom en i en webbenkät. Men om det hade varit val samma dag? Eh nja så roligt ska vi inte ha.
Men när väljarna står där i valbåset eller pratar med en riktig person som ringer från ett OI blir de mer seriösa och då visar sig det där svaret i webbenkäten ha varit vapenskrammel och sen röstar de troget på S ändå, ungefär som Veronica Palm vapenskramlar varje gång S skärper invandringspolitiken men avhoppet kommer liksom aldrig.
Jag tror att nuvarande SD-nivå hos YG är ganska genuin, utan vapenskrammel-kryddning, 23 ska de kunna räkna med om de inte havererar och självantänder på nåt spektakulärt sätt. Men S och M på 23/18 och C på 10 nej, inte i skarpt läge. Kan dock ha fel. I så fall tror jag en starkt bidragande orsak är att de faktiskt inte representerar regeringsalternativ, snarare än att det är en protest från asylkramare. De har ingenting att visa upp. Av ”Rödgröna” som 2010 var S+V+MP och 2014 hade reducerats till S+MP finns nu bara ett solospelande S kvar. Och ”Alliansen” består av 4 partier varav 2 är på väg ut och de 2 återstående inte är på samma planet. Ett sånt val har jag aldrig varit med om. Även innan alliansen och rödgröna visste ju alla vilka blocken var.