2018-05-17, 00:19
Medlem
8711s avatar
Snittet för samma 4 mätningar som hittills kommit i maj, jämfört med april.

April: 19,55%
Maj: 20,60%

Över 1 procentenhets ökning alltså hittills i maj månads snitt.
2018-05-17, 01:59
Medlem
8711s avatar
Sverigedemokraternas ökningar i maj månad:

Demoskop (+0,6)
Sentio (+1,7)
Inizio (+1,0)
Yougov (+0,9)

Rätt så hyggligt och trevligt att se!
2018-05-17, 06:44
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Yougov maj:

SD 23,0 +0,9

M 18,3 -1,6
C 10,1 +1,2
L 4,2 +0,2
KD 3,0 -0,2

S 23,0 -0,3
MP 3,6 -0,3
V 9,0 +0,5

Fi 1,8 -0,8
Ö 3,9 +0,2

Således inget lyft alls för S när de försökte ta sig in på SDs planhalva. Däremot har de fått en intern partistrid att hantera i upptakten av valrörelsen. Och Kristersson sjunker trots väl genomförd partiledardebatt. Ska erkänna att jag misstänkte att dessa två faktorer skulle kunna resultera i tapp för SD men så verkar inte vara fallet. Snarare tvärtom.Kul också att Fi kanske inte längre är största parti utanför riksdagen.
Ska bli spännande att se nu om S och M ska försöka lägga sig ännu närmare SD för att försöka vinna tillbaka väljare eller om de ger upp nu och svänger tillbaka till mjukare migrationspolitik när stramare retorik inte gav utdelning, som de tvättäkta populistpartier de är.
Vilken underbar härdsmälta!
S måste vinna tillbaka flyktingkramare från C och konservativa gråsossar från SD. Och M måste vinna tillbaka flyktingkramare från C och konservativa från SD.
S och M har helt enkelt förlorat all trovärdighet.
Jag gissar att C och SD kommer att växa ytterligare.
2018-05-17, 09:01
Moderator
Tinuviels avatar
Inlägg flyttade hit:
(FB) Faktorer och händelser som kan påverka SD opinionsmässigt

// mod
2018-05-17, 09:18
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Sverigedemokraternas ökningar i maj månad:

Demoskop (+0,6)
Sentio (+1,7)
Inizio (+1,0)
Yougov (+0,9)

Rätt så hyggligt och trevligt att se!
Ja och med tanke på tidigare val är ju Sentios siffra den man bör sätta störst vikt vid.

Men tråkigt att övriga, dvs AFS lyckas stjäla så pass med SD-röster. Hade de lugnat ner sig tills efter valet så kanske vi hade haft ett SD här på 25%

AFS gör ju för SD vad FI gör för V o MP. Inte bra.
2018-05-17, 09:50
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Det intressantaste med kvällens Yougov måste vara själva trenden.

23-23... vem går segrande ur denna fajt?

Trenden och den påtagliga medvinden för SD talar sitt tydliga språk!

Mycket egendomligt om tydligheten inte är tillräcklig - trots skojarinstitutens verksamhet...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-05-17 kl. 09:54.
2018-05-17, 10:04
Medlem
8711s avatar
Som läget ser ut idag med Yougovs mätning, utvecklingen inför valet och valrörelsen, fokuset på Sverigedemokraterna och invandringsfrågan, spelet om regeringsfrågan där S och M gör bort sig genom att tala om att gå ihop för att utestänga Sverigedemokraterna på 20-25% - Så skulle det inte förvåna mig om Sverigedemokraterna hade haft chansen att bli största parti vid ett val idag. Förmodligen är det dock lite kvar och det har Sverigedemokraterna mycket goda möjligheter att öka under kommande månader av valrörelsen.
2018-05-17, 10:11
Medlem
Vi ser tydligt trenden att SD stiger i samtliga OU och jag har förtroende för Yougovs förmåga att någorlunda rätt mäta SD.
Däremot är jag lite chockad över att M trycks ned, jag tror vi bör se att man gick dåligt i mars, gick bättre i april och sedan en återställare till nästan mars-siffran igen.

Jag vill som alla andra ha en korrekt behandling och läget mellan SD---M är 21%---21%, ingen idé att Ni protesterar. Sossarna är fortfarande störst men i en rejäl kris. Jimmie riktigt mosade Ygeman i Aktuellt. SVT verkar ha svängt, Jimmie behandlas med största respekt, hur skall detta sluta. Jimmie nyper till precis lagom och skolat, inga onödiga Trumpiga slängar.

De flesta OI kommer fortfarande att visa SD som nr 3 men som tendensen är nu finns chans att SD blir störst. Faktiskt tror jag inget etablerat parti faller ur RD. Jag kommer att njuta av KAOSET efter valet.
2018-05-17, 10:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Vilken underbar härdsmälta!
S måste vinna tillbaka flyktingkramare från C och konservativa gråsossar från SD. Och M måste vinna tillbaka flyktingkramare från C och konservativa från SD.
S och M har helt enkelt förlorat all trovärdighet.
Jag gissar att C och SD kommer att växa ytterligare.

Precis, de stora M och S kan inte tillgodose alla sina väljare, den gyllene medelvägen fungerar inte längre.
2018-05-17, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Ojdå, det gick snabbare än jag trodde. Jag hade också väntat mig mer av ett S-tapp snarare än ett SD-lyft. Jag tror dock att trenden kan fortsätta, men mer i termer av att S tappar än att SD stiger.

S och M:s omsvängning har inte handlat om att göra en snabb återtagning av SD-väljare, utan snarare att börja hindra läckaget. Att göra omsvängningen kostar på kort sikt men hindrar nog ett större fall. Att köra på inslagen linje hade i stället lett till långsam men säker utarmning. Märkligt att Sören Holmberg gjort en så ofärdig analys.
Återstår att se om trenden hos traditionella OI ser likadan ut som hos YG. Jag tror att webbenkäter inbjuder till en viss ’signalaktivism’ där t ex en batiksosse som är bitter över 14-punktersprogrammet använder YG eller Inizio för att ge sossarna ett tjyvnyp. Förstår frestelsen och har också fallit för den själv en gång när KD var första 7K-parti att markera försiktigt nytänk i invandringsfrågan. Då tyckte jag Göran H kunde få en krona i sin kollektbössa för sitt initiativ så jag gav honom en i en webbenkät. Men om det hade varit val samma dag? Eh nja så roligt ska vi inte ha.

Men när väljarna står där i valbåset eller pratar med en riktig person som ringer från ett OI blir de mer seriösa och då visar sig det där svaret i webbenkäten ha varit vapenskrammel och sen röstar de troget på S ändå, ungefär som Veronica Palm vapenskramlar varje gång S skärper invandringspolitiken men avhoppet kommer liksom aldrig.

Jag tror att nuvarande SD-nivå hos YG är ganska genuin, utan vapenskrammel-kryddning, 23 ska de kunna räkna med om de inte havererar och självantänder på nåt spektakulärt sätt. Men S och M på 23/18 och C på 10 nej, inte i skarpt läge. Kan dock ha fel. I så fall tror jag en starkt bidragande orsak är att de faktiskt inte representerar regeringsalternativ, snarare än att det är en protest från asylkramare. De har ingenting att visa upp. Av ”Rödgröna” som 2010 var S+V+MP och 2014 hade reducerats till S+MP finns nu bara ett solospelande S kvar. Och ”Alliansen” består av 4 partier varav 2 är på väg ut och de 2 återstående inte är på samma planet. Ett sånt val har jag aldrig varit med om. Även innan alliansen och rödgröna visste ju alla vilka blocken var.
2018-05-17, 11:19
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Som läget ser ut idag med Yougovs mätning, utvecklingen inför valet och valrörelsen, fokuset på Sverigedemokraterna och invandringsfrågan, spelet om regeringsfrågan där S och M gör bort sig genom att tala om att gå ihop för att utestänga Sverigedemokraterna på 20-25% - Så skulle det inte förvåna mig om Sverigedemokraterna hade haft chansen att bli största parti vid ett val idag. Förmodligen är det dock lite kvar och det har Sverigedemokraterna mycket goda möjligheter att öka under kommande månader av valrörelsen.
Ett problem är att Åkesson tar inte bladet från munnen.
Dagligen läser man även i mainstreammedia om händelser som alla läsare uppfattar som synnerligen negativa för hederliga människor, händelser som läggs upp på silverfat för Åkesson.....men han är tyst....även via sociala media som SD annars hanterar så skickligt.
Jag tror att väl avvägda kommentarer från Åkesson i nära anslutning till de incidenter som retar vanliga medborgare skulle få en positiv effekt för SD vad det gäller väljarflykt från S och M.
2018-05-17, 11:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vi ser tydligt trenden att SD stiger i samtliga OU och jag har förtroende för Yougovs förmåga att någorlunda rätt mäta SD.
Däremot är jag lite chockad över att M trycks ned, jag tror vi bör se att man gick dåligt i mars, gick bättre i april och sedan en återställare till nästan mars-siffran igen.

Jag vill som alla andra ha en korrekt behandling och läget mellan SD---M är 21%---21%, ingen idé att Ni protesterar. Sossarna är fortfarande störst men i en rejäl kris. Jimmie riktigt mosade Ygeman i Aktuellt. SVT verkar ha svängt, Jimmie behandlas med största respekt, hur skall detta sluta. Jimmie nyper till precis lagom och skolat, inga onödiga Trumpiga slängar.

De flesta OI kommer fortfarande att visa SD som nr 3 men som tendensen är nu finns chans att SD blir störst. Faktiskt tror jag inget etablerat parti faller ur RD. Jag kommer att njuta av KAOSET efter valet.
M har på kort tid lyckats bränna det förtroende man återvann genom puttefnask Kristerssons småtuffa migrationspolitik. Nu har M gladeligen släppt igenom straffskatt på sjukvårdsförsäkringar och signalerat att man vill ha extremhöga inkomstskatter.
M kommer fortsätta backa. Lägg till att både KD och L lindansar på 4 %. Det finns gott om svagbegåvade moderater som kommer försöka stödrösta kvar båda partierna.
SD kommer fortsätta växa, det stora rycket hos bluffinstituten kommer dock inte förrän valveckan är här. Så sent som möjligt, men det kommer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in