2018-05-17, 11:35
Medlem
svenabs avatar
Som skåning så upplever jag att till och med Sentio och Yougov ligger lågt. Det finns ju stora regionala skillnader så det är svårt att känna av hela Sverige. Här känns det emellertid som om SD närmar sig egen majoritet. Sant liberala högermänniskor börjar söka sig till MED. Det är nu sällsynt att träffa på någon som försvarar den gamla migrationspolitiken.
Det är så sorgligt att jämföra med, den fria världen Danmark, som skötte övergången så mycket snyggare. De driver med oss hejdlöst, med all rätt.
2018-05-17, 11:45
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
M har på kort tid lyckats bränna det förtroende man återvann genom puttefnask Kristerssons småtuffa migrationspolitik. Nu har M gladeligen släppt igenom straffskatt på sjukvårdsförsäkringar och signalerat att man vill ha extremhöga inkomstskatter.
M kommer fortsätta backa. Lägg till att både KD och L lindansar på 4 %. Det finns gott om svagbegåvade moderater som kommer försöka stödrösta kvar båda partierna.
SD kommer fortsätta växa, det stora rycket hos bluffinstituten kommer dock inte förrän valveckan är här. Så sent som möjligt, men det kommer.
Min fetning.

Att lägga ned rösterna kommer säkert att tolkas av besvikna moderater som "DÖ 2.0" eller var det "DÖ forever"?
Ytterligare ett smashläge för Åkesson som han inte tar.

För att vara helt ärlig, jag tror att Nya M kommer att erhålla stora interna problem i takt med att valet kommer närmare.
Det skulle inte förvåna mig om lokalavdelningarna tvingar bort den liberala partiledningen som lyssnar mer på Annies C än de konservativa inom Nya M.
Om Nya M fortsätter att sjunka i opinionsundersökningarna så kan det bli riktigt intressant.
2018-05-17, 11:55
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Hur skulle du rösta om det vore riksdagsval i dag?

Maj 2017 vs april 2017

Moderaterna: 16,0 % (15,6 %)
Centerpartiet: 12,8 % (12,8 %)
Liberalerna: 5,4 % (5,5 %)

Kristdemokraterna: 2,9 % (3,6 %)
Miljöpartiet: 2,1 % (2,7 %)
Socialdemokraterna: 25,3 % (24,1 %)

Vänsterpartiet: 8,1 % (6,3 %)
Feministiskt initiativ: 2,6 % (2,5 %)
Sverigedemokraterna: 23,6 % (25,6 %)

Annat parti: 1,3 % (1,3 %)
Ganska precis ett år sedan.
2018-05-17, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Min fetning.

Att lägga ned rösterna kommer säkert att tolkas av besvikna moderater som "DÖ 2.0" eller var det "DÖ forever"?
Ytterligare ett smashläge för Åkesson som han inte tar.

För att vara helt ärlig, jag tror att Nya M kommer att erhålla stora interna problem i takt med att valet kommer närmare.
Det skulle inte förvåna mig om lokalavdelningarna tvingar bort den liberala partiledningen som lyssnar mer på Annies C än de konservativa inom Nya M.
Om Nya M fortsätter att sjunka i opinionsundersökningarna så kan det bli riktigt intressant.
Ja det är nog kört för M i det här valet, förtroendet är nere på noll, och vi kommer eventuellt att få se än ännu större väljarflykt till SD på valdagen än vi kunnat drömma och hoppas på. Det klokaste M kan göra nu är att inse nederlaget (och gamla synder [för att inte säga, kriminella handlingar], sparka hela gamla gänget och starta på en ny kula (dvs satsa långsiktigt). I nuvarande format är de stekta. Under tiden, när M går igenom det stålbad som krävs, dansar JImmie förmodligen Can-can opinionsmässigt, men sånt är livet, det är bara att bita i det sura äpplet för M.
Senast redigerad av Fnysington 2018-05-17 kl. 11:57.
2018-05-17, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Ja och med tanke på tidigare val är ju Sentios siffra den man bör sätta störst vikt vid.

Men tråkigt att övriga, dvs AFS lyckas stjäla så pass med SD-röster. Hade de lugnat ner sig tills efter valet så kanske vi hade haft ett SD här på 25%

AFS gör ju för SD vad FI gör för V o MP. Inte bra.

Men finns de någonting som verkligen bekräftar att dom där AFS har några röster förutom dom som
skriker över hela internet, för min del tror jag inte ens dom har en 1/2%

Edit.. Jäkla konstig strategi det partiet har, känns ju som om förespråkarna med den där m*rklund i spetsen är dårar och rättshaverister av rang. Så misslyckade dom känns så kommer det väl att handla om den jävla procenten dom lyckats sno åt sig och dom sabbar som vanligt allt
Senast redigerad av brasnyggman 2018-05-17 kl. 12:13.
2018-05-17, 13:06
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ja det är nog kört för M i det här valet, förtroendet är nere på noll, och vi kommer eventuellt att få se än ännu större väljarflykt till SD på valdagen än vi kunnat drömma och hoppas på. Det klokaste M kan göra nu är att inse nederlaget (och gamla synder [för att inte säga, kriminella handlingar], sparka hela gamla gänget och starta på en ny kula (dvs satsa långsiktigt). I nuvarande format är de stekta. Under tiden, när M går igenom det stålbad som krävs, dansar JImmie förmodligen Can-can opinionsmässigt, men sånt är livet, det är bara att bita i det sura äpplet för M.
Min fetning.

Vi är inne på samma linje.

Skulle Nya M sjunka tillräckligt lågt så tror jag att vi kommer att få se ett uppror mot det liberala experimentet.
Skulle flera OI lägga Nya M under....låt oss säga......15%.....då kanske vi får ett gäng gammelmoderater som tvingar partiledningen att lämna innan valet?
Med en tillförlitlig och tillräckligt låg siffra i opinionsundersökningar så kanske partidistrikten kommer att fullkomligt strunta i det kommande valet och, som du skrev, genomföra de förändringar som krävs.....med en långsiktig strategi.
Men som sagt var, det förutsätter att man inser att loppet är kört och/eller att partiledningen har frångått allt för många kärnidéer.

Att lägga ned rösterna och släppa igenom beskattning av sjukvårdsförsäkringen var en riktigt usel symbolhandling.
2018-05-17, 13:12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Min fetning.

Vi är inne på samma linje.

Skulle Nya M sjunka tillräckligt lågt så tror jag att vi kommer att få se ett uppror mot det liberala experimentet.
Skulle flera OI lägga Nya M under....låt oss säga......15%.....då kanske vi får ett gäng gammelmoderater som tvingar partiledningen att lämna innan valet?
Med en tillförlitlig och tillräckligt låg siffra i opinionsundersökningar så kanske partidistrikten kommer att fullkomligt strunta i det kommande valet och, som du skrev, genomföra de förändringar som krävs.....med en långsiktig strategi.
Men som sagt var, det förutsätter att man inser att loppet är kört och/eller att partiledningen har frångått allt för många kärnidéer.

Att lägga ned rösterna och släppa igenom beskattning av sjukvårdsförsäkringen var en riktigt usel symbolhandling.
Någon revolution & ledningsbyte innan valet lär vi inte se inom M. Men vid ett dåligt val kommer nog kommunmoderaterna att göra uppror.

När nu M har släppt sina krav på skattesänkningar så anser jag & många med mig att M helt saknar existensberättigande inom svensk politik. Jag är övertygad om att många nu kommer att lämna M helt oberoende av invandringsfrågan, en del av dessa till SD, medan alla pojkrumslibertarianer nog blickar åt Centern där alla dårfinkar nu samlas.
2018-05-17, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Någon revolution & ledningsbyte innan valet lär vi inte se inom M. Men vid ett dåligt val kommer nog kommunmoderaterna att göra uppror.

När nu M har släppt sina krav på skattesänkningar så anser jag & många med mig att M helt saknar existensberättigande inom svensk politik. Jag är övertygad om att många nu kommer att lämna M helt oberoende av invandringsfrågan, en del av dessa till SD, medan alla pojkrumslibertarianer nog blickar åt Centern där alla dårfinkar nu samlas.
Samtidigt måste ju M i likhet med S till slut revidera sina tankar om vad ett ”dåligt val” innebär. Om man i ett nytt landskap där SD har claimat 1/5-1/4 av väljarna (av vilka de flesta kommer från M) och övriga tvingas dela på resten kan M inte rida på nån gammal tumregel typ ”alla som levererar under 20% måste bytas ut”. Då får man byta varje månad tills man är nere på kansliets städpersonal. S brukade kalla allt under 40 för ”katastrofval”, enligt det måttet borde de i dagsläget byta partiledare med en frekvens av c:a 5/minut.
Kristersson kommer att bli M:s Björklund, tror jag - dvs man byter hellre partinamn och logga än man byter galjonsfigur. Han leder redan förtroendeligan och koras till vinnare i TV-debatterna trots att han haft ungefär lika länge på sig som Lennart Daléus för 20 år sedan, det släpper de inte utan vidare.

För att återgå till huvudämnet så har YouGov släppt sin detaljerade rapport nu på sin hemsida (PDF). Där finns senaste mätningen nedbruten på ålder, region etc:

SD
Kvinnor 17,9 / män 27,6
18-34 17,9 / 35-54 25,6 / 55+ 24,4
Storstad 22,6 / Övriga Sverige 23,3

Man ser även att det är en väldigt specifik grupp som bär upp C, och det är inte kvinnor (11,9 vs män 8,5), det är dessa jävla millennials (18-34 16,7 / 35-54 6,8 / 55+ 8,4). Alltså mer än DUBBELT så högt stöd som i övriga grupper. Inte ens hos polariserande SD kan man hitta så stora skillnader mellan grupper i tabellen.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-17 kl. 13:46.
2018-05-17, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Debatten mellan Ygeman och Åkesson i Aktuellt igår var inte mindre än häpnadsväckande. Man fick nästan känslan av att programledaren sidade med Åkesson. Efter alla år av åsiktskorridorer och tankeförbud fick jag en surrealistisk känsla i kroppen. Vad är det som håller på att hända?

Sverige är ett av de mest extrema länderna i världen och vi är många som tänkt att när pendeln väl slår tillbaka, då kommer den slå hårt. Många har oroat sig och varnat för just detta. Sverige kommer inte befinna sig i något lagom-förhållande, alldeles oavsett ämne.

Mycket möjligt att Lena Mellin får rätt. Kanske är det ett blodbad som väntar i september. Spännande tider!

Det är 2 dar i rad man suttit med hakan i backen under aktuellt-sändningen o undrat om redaktionen börjat begå myteri mot Helin
2018-05-17, 14:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Det är långt ifrån den känsla jag får. Bedöm själv, 23:10 in i sändningen:

https://www.svtplay.se/video/17823507/aktuellt/aktuellt-16-maj-21-00-1?info=visa&start=auto

Skulle journalistiken ta denna väg fram till valet kommer SD göra storslam.
Tack för länken. Jag har kollat nu & du har helt rätt.
2018-05-17, 14:16
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Man ser även att det är en väldigt specifik grupp som bär upp C, och det är inte kvinnor (11,9 vs män 8,5), det är dessa jävla millennials (18-34 16,7 / 35-54 6,8 / 55+ 8,4). Alltså mer än DUBBELT så högt stöd som i övriga grupper. Inte ens hos polariserande SD kan man hitta så stora skillnader mellan grupper i tabellen.

Inte så förvånande..
MP har alltid varit stark bland de unga. Miljö + medmänsklighetsvurmande har varit doktrin i skolmiljö.
Är bara de som upplevt klankrigen på egen hand som avviker.
2018-05-17, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
SD
Kvinnor 17,9 / män 27,6
18-34 17,9 / 35-54 25,6 / 55+ 24,4
Storstad 22,6 / Övriga Sverige 23,3

Vi får så länge trösta oss med att SD har större väljarandel än C i denna yngre grupp (också)- så de har även framtiden för sig. Jag tror dock inte att det finns knappt en svensk kille i dessa åldrar som röstar C, såvida denna inte ingår i släkten Lööf, eller själv är invandrare och vill ha hit fler släktingar. Och det är ju demografin (och därmed tiden) som är SD största fiende.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in