Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Någon revolution & ledningsbyte innan valet lär vi inte se inom M. Men vid ett dåligt val kommer nog kommunmoderaterna att göra uppror.
När nu M har släppt sina krav på skattesänkningar så anser jag & många med mig att M helt saknar existensberättigande inom svensk politik. Jag är övertygad om att många nu kommer att lämna M helt oberoende av invandringsfrågan, en del av dessa till SD, medan alla pojkrumslibertarianer nog blickar åt Centern där alla dårfinkar nu samlas.
Samtidigt måste ju M i likhet med S till slut revidera sina tankar om vad ett ”dåligt val” innebär. Om man i ett nytt landskap där SD har claimat 1/5-1/4 av väljarna (av vilka de flesta kommer från M) och övriga tvingas dela på resten kan M inte rida på nån gammal tumregel typ ”alla som levererar under 20% måste bytas ut”. Då får man byta varje månad tills man är nere på kansliets städpersonal. S brukade kalla allt under 40 för ”katastrofval”, enligt det måttet borde de i dagsläget byta partiledare med en frekvens av c:a 5/minut.
Kristersson kommer att bli M:s Björklund, tror jag - dvs man byter hellre partinamn och logga än man byter galjonsfigur. Han leder redan förtroendeligan och koras till vinnare i TV-debatterna trots att han haft ungefär lika länge på sig som Lennart Daléus för 20 år sedan, det släpper de inte utan vidare.
För att återgå till huvudämnet så har YouGov släppt sin detaljerade rapport nu på sin hemsida (PDF). Där finns senaste mätningen nedbruten på ålder, region etc:
SD
Kvinnor 17,9 / män 27,6
18-34 17,9 / 35-54 25,6 / 55+ 24,4
Storstad 22,6 / Övriga Sverige 23,3
Man ser även att det är en väldigt specifik grupp som bär upp C, och det är inte kvinnor (11,9 vs män 8,5), det är dessa jävla millennials (18-34
16,7 / 35-54 6,8 / 55+ 8,4). Alltså mer än DUBBELT så högt stöd som i övriga grupper. Inte ens hos polariserande SD kan man hitta så stora skillnader mellan grupper i tabellen.