2018-05-17, 14:22
Medlem
Jag satt och läste i i tråden DN & SVD ska avslöja fake news tillsammans med SVT/SR, får statligt stöd.

En användare hade länkat till den här sidan: www.readersverdict.com som han hade hittat. Det verkar vara en nystartad sida. Sidan själv förklarar sig som:
Citat:
ReadersVerdict.com är en plattform där läsare kan lägga upp, ta ställning till, bedömma och kommentera svenska nyhets och tidningsartiklars trovärdighet på ett demokratiskt sätt.

Intressant idé tycker jag, speciellt för oss som inte litar på att DN,SVD och SVT själva klarar att ansvara för att vara självkritiska och hitta fel i sina egna artiklar. Vad tror ni om sidans potential? Den verkar vara i ett rätt tidigt stadium och mer arbete lär krävas men det skulle vara kul om en sida "av folket" kunde granska mainstream-media och få dem att darra. De lär dock behöva få upp en mängd bra användare för att sidan skall fungera.

Diskussionsunderlag: Vad tror ni om idén? Jag tycker i alla fall att initiativet är fett! Är det inte jävligt vettigt att det finns en demokratisk och neutral sida att vända sig mot beträffande fakenews, snarare än att låta tidningarna granska sig själva? Eller kommer det bara bli en polariserad sida full med troll, bortviftad av alla som trams?
Citera
2018-05-17, 15:13
Medlem
Utopiantoss avatar
Intressant. Ser att folk granskar både artiklar från gammelmedia och från alternativmedia. Utmärkt. Jag tror att det finns fake news i de flesta nyhetstidningar, gammel som alternativ. Låter mycket bättre än den som DN, Svd och Public service har startat. Den ska jag lägga på minnet.
Citera
2018-05-17, 15:28
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallifaxx

Diskussionsunderlag: Vad tror ni om idén? Jag tycker i alla fall att initiativet är fett! Är det inte jävligt vettigt att det finns en demokratisk och neutral sida att vända sig mot beträffande fakenews, snarare än att låta tidningarna granska sig själva? Eller kommer det bara bli en polariserad sida full med troll, bortviftad av alla som trams?
Vad skulle skilja den från t ex Flashback?
Citera
2018-05-17, 15:37
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset

Drivs den med hjälp av statligt stöd så kommer samtliga konspirationsteorier och diskussioner kring dem snabbt att modereras bort.

Användare som säger "det är judarnas fel" i vart och vartannat inlägg kommer snabbt bli permbannade på en sådan sida.
Citera
2018-05-17, 15:48
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Drivs den med hjälp av statligt stöd så kommer samtliga konspirationsteorier och diskussioner kring dem snabbt att modereras bort.

Användare som säger "det är judarnas fel" i vart och vartannat inlägg kommer snabbt bli permbannade på en sådan sida.
Nä jag tänkte på www.readersverdict.com som du skrev om och som du tyckte skulle vara en intressant ide.
Vad är skillnaden mellan den och Flashback?
Citera
2018-05-17, 16:25
Medlem
Citat:

Jag antar att sidan handlar om endast fake news? Dom borde ju kunna lösa nå soft statistik över hur mycket fake news alla tidningar har lagt upp beroende vad folk har röstat? typ månades skit-tidning etc. Sen är de ju enklare att ba gå in på den o se fake news än att leta sig runt på flashback o läsa alla kommentarer för att få en uppfattning om vad alla tycker om en artikel? Med tanke på att dom har röstnings-"baren"
Citera
2018-05-17, 16:46
Medlem
Jag är inte alls övertygad om att det här med att rösta fungerar här. Det kommer nog i mycket högre grad att handla om vilken sida som röstar flitigast än vilka artiklar som är fake news eller ens vad folk tror är fake news.
Citera
2018-05-17, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
Jag är inte alls övertygad om att det här med att rösta fungerar här. Det kommer nog i mycket högre grad att handla om vilken sida som röstar flitigast än vilka artiklar som är fake news eller ens vad folk tror är fake news.

Så är det nog. Frågan är bara om det är sämre än att SVT och DN granskar sig själva? Jag tänker också att om användarbasen blir tillräckligt bred där alla röstar så kommer det absolut bli krig mellan de extrema sidorna samtidigt som människor i mitten eller de som saknar extrema åsikter får en vågmästarroller.
Citera
2018-05-17, 17:16
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krippilippa
Jag antar att sidan handlar om endast fake news? Dom borde ju kunna lösa nå soft statistik över hur mycket fake news alla tidningar har lagt upp beroende vad folk har röstat? typ månades skit-tidning etc. Sen är de ju enklare att ba gå in på den o se fake news än att leta sig runt på flashback o läsa alla kommentarer för att få en uppfattning om vad alla tycker om en artikel? Med tanke på att dom har röstnings-"baren"
jo det är ju sant att fake news försvinner i mängden och vill man hitta dessa snabbt så kan det vara bra.
Men innehållet blir ju inte bättre än på Flashback eller?
Problemet är väl att det inte finns någon speciell trovärdighet i alla dessa amatörers inlägg. Man måste läsa dem med största kritkerglasögon på själv för att inte bli lurad med fake news som skall avslöja fake news. Skulle tro att den plattform som får flest antal hits i statistiken för fake news blir readersverdict itself eller Fria tider.
Visserligen tar Fria Tider fram och belyser saker ur ett annat perspektiv ofta.
Så den behövs.
Kanske inte fake news men väl screwed.
Citera
2018-05-17, 17:46
Medlem
Citat:
jo det är ju sant att fake news försvinner i mängden och vill man hitta dessa snabbt så kan det vara bra.
Problemet är väl att det inte finns någon speciell trovärdighet i alla dessa amatörers inlägg. Man måste läsa dem med största kritkerglasögon på själv för att inte bli lurad med fake news som skall avslöja fake news. Skulle tro att den plattform som får flest antal hits i statistiken för fake news blir readersverdict itself eller Fria tider.
Så den behövs.

Du menar att Fria Tider alltid skriver fake news eller hur menar du? Att ta på sig "största kritikerglasögon" måste man ju alltid göra oavsett om det är en journalist eller "amatör" som har skrivit något på internet. Som nån argumenterade ovanför så blir innehållet mer inriktat än flashback och det är väl den stora skillnaden!
Citera
2018-05-17, 18:00
Medlem
Citat:
Så den behövs.

Självklart blir innehållet inte bättre än någonstans på internett.

Dock fattar jag inte hur du menar med att readersverdict itself kommer få flest antal hits på fake news? sidan är ju inte en tidning, det är som att påstå att flest fake news på hela internett finns på flashback isåfall. Det är precis sånna som dig som utgår från att allt på fria tider är fake som det är bra att ha någonstans där folk diskuterar nyheters innehåll och man kan få allas vinklar på det. Just nu sitter ju alla politiska läger i varsit hörn o läser sin egen tidning o säger att allt den andra skriver är fake...

Vad jag fattar det som så om ett inlägg blir röstat till icke falsk eller "true" så är väll det bara bra? Då får man ju andras åsikter på varför artikeln är fake/inte
Citera
2018-05-17, 18:16
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallifaxx
Du menar att Fria Tider alltid skriver fake news eller hur menar du? Att ta på sig "största kritikerglasögon" måste man ju alltid göra oavsett om det är en journalist eller "amatör" som har skrivit något på internet. Som nån argumenterade ovanför så blir innehållet mer inriktat än flashback och det är väl den stora skillnaden!
Nä jag menar inte de skriver fake news mer än någon annan. men de är väl lika goda kålsupare.
Ja dessa glasögon bör alltid finnas på näsan. Risken med att läsa en sida som innehåller information om fake news är att man tar av sig dem då för här stå ju sanningen. Skulle jag tro i alla fall.
Fake news är väl kanske inte riktigt rätt begrepp tycker jag i många fall. Ofta är ju nyheterna sanna i media, men dels väljs de med ett syfte som är osynligt, dels är rapporteringen av en nyhet inte heltäckande i sig.
De är ju inte falska i sig.
Det är som om frun frågar var man har varit och man svarar sanningsenligt hos läkaren, men utelämnar besöket på puben.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in