Jag satt och läste i i tråden
DN & SVD ska avslöja fake news tillsammans med SVT/SR, får statligt stöd.
En användare hade länkat till den här sidan:
www.readersverdict.com som han hade hittat. Det verkar vara en nystartad sida. Sidan själv förklarar sig som:
Citat:
ReadersVerdict.com är en plattform där läsare kan lägga upp, ta ställning till, bedömma och kommentera svenska nyhets och tidningsartiklars trovärdighet på ett demokratiskt sätt.
Intressant idé tycker jag, speciellt för oss som inte litar på att DN,SVD och SVT själva klarar att ansvara för att vara självkritiska och hitta fel i sina egna artiklar. Vad tror ni om sidans potential? Den verkar vara i ett rätt tidigt stadium och mer arbete lär krävas men det skulle vara kul om en sida "av folket" kunde granska mainstream-media och få dem att darra.

De lär dock behöva få upp en mängd bra användare för att sidan skall fungera.
Diskussionsunderlag: Vad tror ni om idén? Jag tycker i alla fall att initiativet är fett! Är det inte jävligt vettigt att det finns en demokratisk och neutral sida att vända sig mot beträffande fakenews, snarare än att låta tidningarna granska sig själva? Eller kommer det bara bli en polariserad sida full med troll, bortviftad av alla som trams?