Citat:
Ursprungligen postat av
Hallifaxx
Jag helt med på det du skriver eftersom jag till stor del gör samma sak för att få en så tydlig bild som möjligt av media, man tvingas ju läsa från i princip ALLA sidor för att lyckas skapa sig en så ovinklad bild av världen som möjligt.
Det känns dock som att vi glidit lite off-topic, frågan och det jag tänker med
www.readersverdict.com (om de lyckas) är väl mer hur smidigt det vore med en communitybaserad sida med
ett syfte. Att låta användare ladda upp fakenews de hittat och låta communityn diskutera och rösta om dessa. Man lär ju få en väldigt tydlig bild av vilka tidningar det är som oftast publicerar osanna nyheter och vad folk i Sverige verkligen tycker.
Nej det tror inte jag man får; en tydlig bild av vilka tidningar som publicerar osanna nyheter.
Inte med den metoden. Det förstår även den statistiker som bara har ett betyg i ämnet.
Däremot kan man få en fingervisning som kan vara varnande och uppmana till största försiktighet.
Topplistor är ju coola och har viss dragkraft så det kanske fungerar rent besöksmässigt.
Men vi har inte glidit off-topic helt. Jag kan endast använda en dylik sida som injektion för att undersöka vidare. Risken är ju att man tar statistiken som sann direkt och använder sidan som bevis.
Det kunde ju vara kul om all media gavs utrymme för att kommentera statistiken i så fall.