Citat:
Ursprungligen postat av
HotBrunette
Hårdvara har gått över till mjukvara fullständigt. De flesta studios kör endast med plugins. De flesta artister idag har en dator hemma och producerar sin musik med ett midi-keyboard. Utvecklingen av samplings instrument är i fullgång där t.ex ljud kan formas av olika boxar där man drar i snören eller liknande. Den fysiska biten har du rätt i. När man spelar på ett piano vill man ju spela på ett piano.
Men till största del sköter datorerna idag all korrigering inom instrumenten för att få dom till exakt pitch för att passa dagens radio musik.
Rocken har även inspirerats av den elektroniska dans musiken sätt att mixa musiken. Metallica har tagit inspiration från den t.ex. Nu använder hela branschen samma sätt att se på den
Självklart vet och förstår jag vidden av datorers påverkan på produktion.
Jag har själv spelat in en hel del låtar med superior drummer och axe fx, men jag spelar ju fortfarande in musiken med min gitarr och bas.
Sen, eftersom jag inte har trummor så gör jag dessa på datorn.
Utöver det så sker såklart all mixning o.s.v. på datorn via olika plugins och mjukvaruprogram, det är inte det jag säger.
Det jag säger är att själva skapandet och den kreativa processen kommer fortsätta ske med själva instrumenten i centrum, men produktionsmässigt så används ju datorer till 99% idag.
Men det är viktigt att skilja på dom två sakerna.
Jag pratar inte om elektronisk musik nu, då jag spelar metal, jag pratar om musik som framförs av ett band live.