Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-17, 09:59
  #1813
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Det exemplet du tog nu är ju en helt annan sak än du initialt skrev.

Du gör dig bara dum, men vi har konstaterat att du bryter emot lagen enligt det du initialt skrev, för att du stör dig på cyklister och inte kommer ta hänsyn. Jag lägger ner det här nu! Lycka till!

Alltid tagit samma exempel, att cykeln ligger för nära när ett hinder kommer ivägen. Inte mitt fel att du har lite störningar med läsförståelse. Men 20+ inlägg gjorde susen. Ha en fortsatt bra morgon.
Citera
2018-05-17, 11:58
  #1814
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Alltid tagit samma exempel, att cykeln ligger för nära när ett hinder kommer ivägen. Inte mitt fel att du har lite störningar med läsförståelse. Men 20+ inlägg gjorde susen. Ha en fortsatt bra morgon.

Återigen:
"När jag kör bil på vägen och det är cyklar överallt så kör jag bara vanligt, tar aldrig hänsyn till cyklisterna. Måste jag tvärnita så tvärnitar jag, flyger killen över bilen då så är det hans fel, inte mitt."

Du säger inget om:
  • Cykeln ligger för nära.
  • Det är ett hinder i vägen vilket gör att jag måste väja.
Citera
2018-05-17, 12:57
  #1815
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elijah1
dessutom om man cyklar fortare än 30 km/h så får man inte cykla på gångcykelväg

Det finns ingen sådan generell hastighetsregel, och bra är väl det för det finns många gångcykelvägar med förhållanden som tillåter högre hastigheter än 30 km/h. Men om gångcykelbanan ligger inom ett område med hastighetsbegränsning 30 km/h så gäller det även cykel liksom andra hastighetsbegränsningar.
Citera
2018-05-17, 13:01
  #1816
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Återigen:
"När jag kör bil på vägen och det är cyklar överallt så kör jag bara vanligt, tar aldrig hänsyn till cyklisterna. Måste jag tvärnita så tvärnitar jag, flyger killen över bilen då så är det hans fel, inte mitt."

Du säger inget om:
  • Cykeln ligger för nära.
  • Det är ett hinder i vägen vilket gör att jag måste väja.

"Cyklar överallt" - cykel för nära
"Om jag måste tvärnita" - Ett hinder dyker upp, varför fan skulle jag annars tvärnita.

Vet inte hur hårt dina föräldrar tog tag i dina fötter och smällde dig i diskbänken när du var liten men detta är inte otydlig. Vill du ha exakta ord för ord så får du leta efter någon annan.
Citera
2018-05-17, 15:39
  #1817
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
"Cyklar överallt" - cykel för nära
"Om jag måste tvärnita" - Ett hinder dyker upp, varför fan skulle jag annars tvärnita.

Vet inte hur hårt dina föräldrar tog tag i dina fötter och smällde dig i diskbänken när du var liten men detta är inte otydlig. Vill du ha exakta ord för ord så får du leta efter någon annan.

Vad bra att du förklarar det NU (och inte från början)! Ja, varför skulle du annars tvärnita? För att du är arg på cyklisten, bryter emot lagen och tänker sabba, vad vet jag?

Ah. Du lägger det här på mig igen. Låt mig citera det du precis skrev, så kan du få värdera innebörden av det själv sedan:

"Vet inte hur hårt dina föräldrar tog tag i dina fötter och smällde dig i diskbänken när du var liten men detta är inte otydlig. Vill du ha exakta ord för ord så får du leta efter någon annan."

Fantastiskt roliga meningar!
Citera
2018-05-18, 09:04
  #1818
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Vad bra att du förklarar det NU (och inte från början)! Ja, varför skulle du annars tvärnita? För att du är arg på cyklisten, bryter emot lagen och tänker sabba, vad vet jag?

Ah. Du lägger det här på mig igen. Låt mig citera det du precis skrev, så kan du få värdera innebörden av det själv sedan:

"Vet inte hur hårt dina föräldrar tog tag i dina fötter och smällde dig i diskbänken när du var liten men detta är inte otydlig. Vill du ha exakta ord för ord så får du leta efter någon annan."

Fantastiskt roliga meningar!

Det var ju nått av det första jag skrev i tråden? skulle jag skriva det innan det var skrivet menar du? Något sorts inception-tänk?

Jo med din läsförståelse så blir nog det mesta roligt.
Citera
2018-05-26, 16:41
  #1819
Medlem
Ännu en olycka.

Citat:
En arg bilist körde in framför dem och tvärbromsade – båda två vurpade.

Citat:
Han vevade ner rutan och börja skrika att det var olagligt att köra på vägen och att vi i stället skulle köra på cykelbanan bredvid. Han skrek att vi skulle flytta på oss och sedan körde han in framför och tvärbromsade.

Citat:
Transportstyrelsen rekommenderar att cyklister håller sig på cykelbanan om det finns en sådan, men att det är tillåtet att cykla på körbanan.

Citat:
Jag tycker att det blir värre och värre för varje år och det är någon situation nästan varje dag. Antalet motionscyklister blir bara fler och det är positivt, men det verkar som att när cyklisterna blir fler så ökar irritationen. Men bilisterna måste förstå att vägarna är till även för cyklisterna. Det fungerar mycket bättre i andra länder. Där är det ännu fler cyklister, men bilisterna visar mycket större respekt, säger Alexander.

Jag håller med om att det fungerar bättre i andra länder och hade önskat en annan attityd från bilisternas sida i Sverige.
Citera
2018-05-26, 17:35
  #1820
Medlem
Vilket transportsätt är snabbast i Stockholm?

Youtube: Bil, cykel eller kommunalt - vilket är snabbast? - Nyhetsmorgon (TV4)
Citera
2018-05-26, 23:29
  #1821
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desiys
Vilket transportsätt är snabbast i Stockholm?

Youtube: Bil, cykel eller kommunalt - vilket är snabbast? - Nyhetsmorgon (TV4)
Beror på - 4ans buss från Gullmars till Radiohuset tar en dryg timme på vardagseftermiddag men 15min på natten.
Citera
2018-05-27, 17:36
  #1822
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Bil, lastbil, buss osv tycker jag borde lastas helt för en olycka eftersom vi cyklister är helt oskyddade. Att bilen dessutom smutsar ned miljön är nog.
Dock har jag totalt överseende med fotgängare som går på cykelbanan, jag saktar ned ordentligt, ibland stannar jag och jag brukar sällan ringa eftersom jag själv inte är så förtjust när någon ringer på mig. Jag väljer hellre 100 fotgängare framför mig än en 3 tons fyrhjulsdriven SUV.
Ur en synvinkel så tänker du rätt, som bussförare går vi YKB vart femte år ska den förnyas, likaså hälsoundersökning och syntest är ganska frekvent. Cyklister behöver bara en cykel, ingen som helst förståelse för övrig trafik, inga kunskaper om några trafikregler och detta märks!
Och jo,jag cyklar nästan jämt till och från jobbet som bussförare, för buss kan man ju fan inte åka och korta sträckor är cykel snabbare än bilen.
Citera
2018-05-27, 18:32
  #1823
Medlem
Strychnos avatar
Bussåkande är OT i den här tråden, tänk på det.

/Moderator
Citera
2018-05-27, 18:47
  #1824
Medlem
Fördelen med att cykla på vägen är att bilar tvingas notera att man faktiskt är där.

Vet inte hur många gånger jag hållt på att bli påkörd av bilar som svänger höger när jag kommer på cykelvägen och dom ska korsa min färdväg och fullständigt skiter i att det är dom som svänger. Eller när dom vid upphöjda passager lägger sit MITT i cykelbanan för att se om dom kan köra ut.

Den dagen bilister lär sig att inte parker, stanna, svänga osv osv på cykelbanorna samtidigt som gångare, hundar och vägverket lär sig bete sig på cykelvägarna så kanske ni bilister slipper cyklar på vägen där det finns cykelbanor.

Dock, iom att alla verkar hata alla så ställer jag mig högst tveksam till att den dagen kommer komma och då är det väl egentligen bara bättre att vi försöker ta hänsyn till varandra utan att hata så jävla mycket?

Dvs, kör inte på cyklisterna för att ni tycker det är kul och cyklister, försök underlätta för bilisterna så mycket som det går så ska det nog gå hur bra som helst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback