2018-05-16, 20:19
Medlem
batman4evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hämnd för vad? Vi har ju inte ministerstyre i Sverige, det låter lite befängt att knäppa statsministern för något som riksdagen beslutar?
Och det bör väl vara något specifikt i proppen som ska hämnas på isåfall, för att det ska vara görbart att ens nysta i?

Folk har mördats för bagateller så varför inte? Någon som såg honom som upphov till 1975:26 Som sagt, bara en fundering. Allt är möjligt och inget för galet för att förbises.
Citera
2018-05-16, 20:19
Medlem
ben-varfors avatar
Theutenbergs 4e volym kommer bl.a. att baseras på Mitrokhin-arkivet.
Delar som berör Sverige har kanske inte betonats i de böcker som
getts ut.

https://twitter.com/theutenberg/status/992673079674404864

Det finns också felaktigheter. I The sword and the shield
uppges att Ivan Serov skulle ha skjutit sig 1963.

https://archive.org/stream/theswordandtheshield2/The%20Sword%20and%20the%20Shield%20-%20The%20Mitrokhin%20Archive%20and%20the%20Secret% 20History%20of %20the%20KGB_djvu.txt

“Three had been shot after being found guilty of horrific crimes
(some real, others imaginary): Genrikh Yagoda in 1938,
Nikolai Yezhov in 1940 and Lavrenti Beria in 1953.
A fourth — Ivan Serov — blew his brains out in 1963.“

Det sista var helt felaktigt och Serovs låga profil har tolkats
på andra sätt.

https://www.telegraph.co.uk/history/9628028/The-assassination-of-President-John-F-Kennedy-the-finger-points-to-the-KGB.html

“Penkovsky was executed and Serov disappeared into the shadows.
Rumours had it that, unable to cope with his disgrace, he had
shot himself. In fact, he lived until 1990. Holmes believes
Serov’s “disgrace” was a front, masking his involvement in
an affair of infinitely greater importance than Penkovsky.“
Citera
2018-05-16, 20:30
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vittnesmålen från mordplatsen är något uppdelade. Vissa såg LP klippa till AH för att hon vägrade att lyda henne och Per Vallin såg mannen som gjorde konstgjord andning knuffa bort LP vid upprepade tillfällen.

Det är något konstigt med vissa mordplatsvittnen. Men vad som förvånar mig är att ingen av oss privatspanare har brytt oss om att klargöra vad som verkligen hände direkt efter mordet. I vilken ordning kom personerna fram och vad gjorde de?

Jo. En del vittnesmål är väldigt underliga. Oftast tror jag att folk överdriver eller är nitiska bortom deras faktiska perceptionsförmåga, helt enkelt för att de vill vara till lags, hjälpa till. Men något vittnesmål kanske är medvetet missvisande.
Vittnesmålen på platsen varierar något. Men det kanske beror att man stirrar främst på det som hänt, att där är en skjuten. Och inte speciellt på vad som sker runtomkring. Sådant ser man väl bäst på något avstånd.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-05-16 kl. 20:35.
Citera
2018-05-16, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batman4ever
Folk har mördats för bagateller så varför inte? Någon som såg honom som upphov till 1975:26 Som sagt, bara en fundering. Allt är möjligt och inget för galet för att förbises.

Fast det må ändå finnas något specifikt att jobba med om man inte har ett hyfsat tydligt signalement.
Citera
2018-05-16, 23:42
Medlem
mvagrippas avatar
Stefan Holm var 187cm, alltså ej höjdhopparen.

Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Den krullhårige sonen till en Säpopolis - vad han nu hette - var väl ganska lång till skillnad från den unge mannen vid Sabb?
Citera
2018-05-17, 01:50
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Kanske finns nån nyhetssändning kvar från 13/3 2006? Får väl kolla på Svt play.

Ja, jag vet faktiskt inte. Beträffande spanaren som avvek och kallades "Föllinge eller Höllinge" har jag funnit att den kände polismannen Gunno Gunnmo var född i Föllinge, Jämtland.

Vet inte om han jobbade som knarkspanare. Han är född 1945 och var alltså 41 år när Palme mördades.

När mordet skedde var han sedan tre år tillbaka ordförande i polisförbundet. Jag kan svårligen tänka mig att han skulle ha något med mordet att skaffa. Men han är i alla fall från Föllinge.

Polismannen från Jämtland (SJ) som var med i Baseballigan flyttade ju tillbaka till Östersund efter mordet. Var i Jämtland han är född har jag inte hittat än.

Höllinge verkar det inte finnas någon plats som heter. Däremot finns efternamnet Höllinger i Sverige, det verkar härstamma från Österrike.

Sedan har vi ju orten Höllviken i Vellinge kommun. Ja, och så vidare.
Citera
2018-05-17, 04:03
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, jag vet faktiskt inte. Beträffande spanaren som avvek och kallades "Föllinge eller Höllinge" har jag funnit att den kände polismannen Gunno Gunnmo var född i Föllinge, Jämtland.

Vet inte om han jobbade som knarkspanare. Han är född 1945 och var alltså 41 år när Palme mördades.

När mordet skedde var han sedan tre år tillbaka ordförande i polisförbundet. Jag kan svårligen tänka mig att han skulle ha något med mordet att skaffa. Men han är i alla fall från Föllinge.

Polismannen från Jämtland (SJ) som var med i Baseballigan flyttade ju tillbaka till Östersund efter mordet. Var i Jämtland han är född har jag inte hittat än.

Höllinge verkar det inte finnas någon plats som heter. Däremot finns efternamnet Höllinger i Sverige, det verkar härstamma från Österrike.

Sedan har vi ju orten Höllviken i Vellinge kommun. Ja, och så vidare.

Om du vill veta hur Gunno G såg ut 1987, och vad han trodde om polisers inblandning i mordet kan du bläddra fram till 50.30 i den här videon.

https://m.youtube.com/watch?v=mDYJNrlwvj8
Citera
2018-05-17, 11:42
Medlem
andersaanderssonas avatar
Jag var länge osäker på det s.k. polisspåret. I takt med att Flamman/Proletären, via Olle Minell, publicerade artikel på artikel genom åren. Idag tror jag inte det spåret med dess utpekade poliser. Med reservation för att CGÖ kunde vara leverantör av vapen/ammunition. Eller via sin kunskap/kontaktnät visste vem som var mördaren. Eller kunskap om vilka som var medlemmar i skytteklubbar som brassade på med grovkalibriga revolvrar.

Denna länk är intressant.

http://flamman.se/a/da-vanstern-drev-polissparet

Citat.
Polisspåret kan beskrivas som ett samlingsnamn för olika teorier om att polisen, eller säkerhetspolisen var inblandad i mordet på statsministern. Det som framför allt brukar föras fram är vittnesuppgifter om att poliser ska ha betett sig underligt i samband med mordet. Personer ska ha sett män stå och prata med walkie-talkies i närheten av mordplatsen. Bland dem finns en utpekad polis. Slut citat.

Fakta är att Minell på den tiden inte kände till narkotikaspaningen och att en spanare försvann. Det är inte svårt att förstå vad han kunde gjort av den storyn på 80 till 90-talet. För att inte tala om Borgnäs i sin krafts dagar.

Inuti Labyrinten. s. 410-425. Under kapitlet Den hemlighetsfulle kommissarien. Alltså Lars Christiansson. Han som hävdade att han var först på Sabb. Trots att ett foto placerar honom på mordplatsen runt 23,45. Alltså efter att Rimborn anlände till samma sjukhus.

Samma kommissarie vägrade att svara på frågan vad han gjorde mordnatten. Han hänvisade till sina överordnade. IL lyckades aldrig komma fram till vilka de var. Uppenbarligen var det inte de i gropen som författade rikslarmet. Eftersom hans PM efter två veckor inte nämnde två gärningsmän.

LP, HH och LC är överens. Lisbet pratade inte om två gärningsmän på Sabb. Trots alla vittnesmål om motsatsen. Som till slut hamnade i ÖBs dagbok. Där HH var högsta hönset på den polisiära gödselstacken när mordet skedde. För att inte tala om efteråt.

Så vem rapporterade LC till mordnatten. HH eller Säpo. Eller till någon okänd. Det är kanske här vi kan hitta orsaken till att HÖ skyllde på imaginära bandyspelare när det gällde WT-bärare. Förnekelsen var orkestrerad från polisledningen. Därför man mycket väl visste varifrån de emanerade.

Helt plötsligt har det gamla polisspåret blivit ett nytt efter att TN lättade på förlåten. Det fanns poliser på plats, eller runt när mordet skedde. Som inte har någonting med att göra med det gamla polisspåret enligt Minell och andra.

Är det inte märkligt.

Ingen av alla dessa horder av gamla eller nya poliser i grannskapet kan medverka till att mordet kan lösas. I praktiken såg man ingenting. Efter 32 år. Jag tror inte på det heller.
Senast redigerad av andersaanderssona 2018-05-17 kl. 12:04.
Citera
2018-05-17, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om det fanns personer från någon sorts Barbrogrupp på plats mordkvällen, kryddar det verkligen saken.

http://www.jallai.se/2012/04/mer-om-barbrogruppen/

"Barbro märkte vid några tillfällen under sextiotalet att viss materiel stals från den plats där hon var verksam. Narkotika var inblandad i sammanhanget. Barbro blev allvarligt oroad av detta. För att bidra till lösningen av det svenska narkotikaproblemet samlade hon en grupp på ett tiotal personer kring sig. Dessa personer har sedan dess spanat efter narkomaner och langare och rapporterat sina upptäckter till polisen, dels narkotikapolisen, dels säkerhetspolisen. Barbro har till en del valt tämligen kuriösa medarbetare. Man vet inte om man skall kalla dem blomkvistare, mytomaner eller fantaster. Somliga individer skulle förmodligen ha utsikter att få ett sjukintyg av en psykiater, de flesta har en romantisk dragning till vapen, uniformer och krigsmakt. Gruppen har alltså huvudsakligen spanat efter narkomaner och langare. I ett första stadium kastas några snabba anteckningar ner på ett papper vilket som helst."

" Barbrogruppen och Leongruppen som Frånstedt nämner i videon, opererade åtminstone på Rikspolischefens mandat! Kan det vara dessa grupper som kallades ”knattegrupper” i samband med Palmeutredningen? Anledningen till författarens slutsatser är sannolikt att dessa grupper hamnade under epitetet ”Rikets säkerhet”. Grupperna fick sina mandat tack vare Rikets säkerhet, där även Stay Behind sorterade. Med andra ord, det var kvalificerat hemligstämplat ”av synnerlig vikt för rikets säkerhet.” "

Frågan är om ett gäng Barbro eller ett gäng Leon/Lennart fick cart blanche mordnatten hos alla poliser på plats. Sägandes som Manuel i Fawlty Towers. I now nothing.

https://www.youtube.com/watch?v=s6EaoPMANQM

Efter 32 år är Säpos bakgårdar överspelade.
Senast redigerad av andersaanderssona 2018-05-17 kl. 12:32.
Citera
2018-05-17, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
De flesta i dylika situationer är passiva. En mindre del försöker aktivt hjälpa till. Så brukar det vara, dvs det är normalt.

Trots att personen blödde kraftigt kan man inte begära att alla ska inse att det inte finns något hopp eller att det bästa är att invänta ambulans. Och du skrivet ju själv att det var ungdomar. AH kanske trodde sig vara mer kunnig än hon var, eller så tänkte hon överhuvudtaget inte på det sättet, när hon befann sig i chock på plats. Det är absurt att säga att det är ett onormalt (i negativ bemärkelse) beteende.

Det finns tillräckligt med konstigheter i MOP. Folk som råkar passera och försöker rädda liv är inte utsända att se till så offret verkligen, verkligen dör. Då hade hellre GM satt en extra kula i OP. Här spårar du ur.

Jag kan tänka mig att man som sjukvårdsutbildad i vart fall försöker göra något. Vid lastbilsattacken på Drottningatan gick ju en läkare ut från en klinik i närheten och försökte göra vad han kunde. Jag skulle snara anta att det är främmande för den kategori av yrkesgrupp attställa sig och glo med inställningen att det inte är någon ide.
Citera
2018-05-17, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
De flesta i dylika situationer är passiva. En mindre del försöker aktivt hjälpa till. Så brukar det vara, dvs det är normalt.

Trots att personen blödde kraftigt kan man inte begära att alla ska inse att det inte finns något hopp eller att det bästa är att invänta ambulans. Och du skrivet ju själv att det var ungdomar. AH kanske trodde sig vara mer kunnig än hon var, eller så tänkte hon överhuvudtaget inte på det sättet, när hon befann sig i chock på plats. Det är absurt att säga att det är ett onormalt (i negativ bemärkelse) beteende.

Det finns tillräckligt med konstigheter i MOP. Folk som råkar passera och försöker rädda liv är inte utsända att se till så offret verkligen, verkligen dör. Då hade hellre GM satt en extra kula i OP. Här spårar du ur.

I ett konspirationsforum blir alla mördare. Eller konspiratörer. Runt 40 personer utan inbördes beröring sammanstrålar i en konspiration enligt vissa.

En firmafest, två bankomater, en mediekåt kontorsråtta, en restauranganställd, AA via två finska flickor via andra, flera tillrusande personer, en portvinsdrinkare, en narkotikaleverantör på en angränsande gata, ett antal bilar med passagerare, ett hysteriskt mordvittne, en person i beige rock, en musiklärare med passagerare, en fartmosterförare. You name it.

Till dags dato finns det inga fakta som kopplar ihop dessa fantasier med mordet.
Senast redigerad av andersaanderssona 2018-05-17 kl. 13:42.
Citera
2018-05-17, 14:32
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
I ett konspirationsforum blir alla mördare. Eller konspiratörer. Runt 40 personer utan inbördes beröring sammanstrålar i en konspiration enligt vissa.

En firmafest, två bankomater, en mediekåt kontorsråtta, en restauranganställd, AA via två finska flickor via andra, flera tillrusande personer, en portvinsdrinkare, en narkotikaleverantör på en angränsande gata, ett antal bilar med passagerare, ett hysteriskt mordvittne, en person i beige rock, en musiklärare med passagerare, en fartmosterförare. You name it.

Till dags dato finns det inga fakta som kopplar ihop dessa fantasier med mordet.
Med din attityd så får det inte undersökas vilka som kan tänkas vara inblandade utan alla ska förklaras oskyldiga och stjärngossar som jag ska ha folieklädd dumstrut. Men tur att alla inte är så lättskrämda. För mig gäller lika för alla: ingen ska vara misstänkt eller friad - men granskad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in