2018-05-15, 23:09
Medlem
FurirRevaers avatar
Den krullhårige yngre mannen som vittnet ser vid Kammakargatan/Sveavägen skulle ju kunna vara den mystiske Almsäter. Vill minnas att det finns fler vittnesmål om krullhåriga yngre män. Såvitt jag minns skulle åtminstone en av dessa varit en son till en polis på Säpo.

Om det är han på fotot kan jag förstå om han drar till med fel namn och kompisens vittnesmål är under sekretess. Hans eget vittnesmål är då självfallet under eget namn och därför svarar PU nekande till att ha något förhör med någon Almsäter.

Kan det vara så enkelt?
Citat:
c) Karin G som ser en krullhårig man med WT ca kl 21.20 i hörnet Kammakargatan/Sveavägen strax söder om biografen Grand fem minuter efter att bioföreställningen börjat.
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Senast redigerad av FurirRevaer 2018-05-15 kl. 23:35.
Citera
2018-05-15, 23:41
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jag har funderat lite om det kan vara ett hörfel alternativt att namnet är felstavat. I folkbokföringen hittade jag dock inga av de alternativ till Almsäter jag sökte på.

Hur som helst, intressanta uppgifter du kommer med. Parat ihop med Agrippas uppgift att Ersson, Bäse'n mfl åkte vidare från Sveavägen och inte till Sabb, betyder att de där båda gökarna på fotot från Sabb inte är dom. Det kan EVENTUELLT betyda något.

Jag såg den där artikeln för första gången någonsin på nätet häromdagen.
Kände inte igen namnen som några vittnen, men däremot personerna på bilden. De finns på foto frå mordplatsen, tagna kort efter mordet. De står ihop med Anna H och Karin J. Tänkte då att det kanske är fel namn i artikeln. Kollade runt lite i informationsflödet och kom fram till att de båda på bilden utseendemässigt stämmer in på Ersson och Israelsson.
Gjorde och en chansning och kontakade inspektör Johansson på Palmegruppen, och begärde ut handlingarna med dessa bådas i tidningens uppgivna namn.

Trodde att svaret skulle bli att dessa inte är kända i PU.

Almsäter finns inte i PU.

Men det gör alltså Anders Ekman. Handlingarna angående honom är sekretessbelagda.

Så där kom bekräftelse på att fler okända mordvittnen finns.
Citera
2018-05-16, 01:02
Medlem
PeoFallmos avatar
En analys av fotot med männen vid Sabbatsberg ger att man ser att de står på den plats Rimborns bil syns på andra foton.

De lär ju inte vara där före Rimborn, Rimborn har ju uppgett att han var där först.

Männen syns på foton vid mordplatsen, när avspärrningarna sätts upp. Dvs någon gång 23.30-23-40.Man ser inga andra polisbilar vid Sabbatsberg på fotot med männen.

Slutsats är att fotot är taget någon gång efter det att Rimborn lämnat Sabbatsberg och innan nästa polisbil kommer dit 00.13
Citera
2018-05-16, 01:06
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
.
Blev plötsligt intressant.

Kontaktade PU för att se handlingar med dessa 2, vilket var en ren chansning.

Almsäter finns ej, naturligtvis, men det gör faktiskt Anders Ekman.

Hans handlingar faller dock under sekretess.

Alltså ett helt okänt mordvittne?
Eftersom ingen annan gör det, så gissar jag på Barbro.
Citera
2018-05-16, 01:11
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Eftersom ingen annan gör det, så gissar jag på Barbro.

Ja, varför inte? Jag har aldrig hört om Ekman tidigare.

Ett problem är dock att männen på bilden är så lika Israelsson och Ersson att det inte helt enkelt går att bortse ifrån?
Citera
2018-05-16, 02:55
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Den krullhårige yngre mannen som vittnet ser vid Kammakargatan/Sveavägen skulle ju kunna vara den mystiske Almsäter. Vill minnas att det finns fler vittnesmål om krullhåriga yngre män. Såvitt jag minns skulle åtminstone en av dessa varit en son till en polis på Säpo.

Om det är han på fotot kan jag förstå om han drar till med fel namn och kompisens vittnesmål är under sekretess. Hans eget vittnesmål är då självfallet under eget namn och därför svarar PU nekande till att ha något förhör med någon Almsäter.

Kan det vara så enkelt?

Den krullhårige sonen till en Säpopolis - vad han nu hette - var väl ganska lång till skillnad från den unge mannen vid Sabb?
Citera
2018-05-16, 03:19
Medlem
ieshos avatar
Är det inte något underligt med förhöret av Göran Israelsson från 3/2 -88 nedan?

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMd0NLYV9ydWRaQjA/view

Han kom i taxi från Glädjehuset tillsammans med bl.a. Stefan Glans, som var den som senare gjorde konstgjord andning, men beskriver situationen minst sagt underligt. Mannen med blod i ansiktet ska ha stått vid Palmes kropp redan när Israelsson kom dit och beskrivs som en för Israelsson okänd person.

Misstar jag mig?
Citera
2018-05-16, 08:10
Medlem
FurirRevaers avatar
Det minns jag inte om jag läst. Beror ju iofs på personen jämte också men han ser onekligen kort ut.

Något konstigt är det. Även om fotografen fått fel namn till fotot borde det ju finnas någon Christoffer Almsäter någonstans... Och eftersom Ekmans förhör är under sekretess så är det ju ett av de som inte togs med i fup:en mot CP.

Barbro? Ja varför inte.
Citat:
Den krullhårige sonen till en Säpopolis - vad han nu hette - var väl ganska lång till skillnad från den unge mannen vid Sabb?
Citera
2018-05-16, 08:10
Medlem
Citat:
Är det inte något underligt med förhöret av Göran Israelsson från 3/2 -88 nedan?

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMd0NLYV9ydWRaQjA/view

Han kom i taxi från Glädjehuset tillsammans med bl.a. Stefan Glans, som var den som senare gjorde konstgjord andning, men beskriver situationen minst sagt underligt. Mannen med blod i ansiktet ska ha stått vid Palmes kropp redan när Israelsson kom dit och beskrivs som en för Israelsson okänd person.

Misstar jag mig?
Han var nog redigt berusad han.

Nägon i gänget hade väl blivit utkastad eller nekad inträde på kårhuset har jag för mig, så det känns väl som en plausibel förklaring
Citera
2018-05-16, 09:02
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det minns jag inte om jag läst. Beror ju iofs på personen jämte också men han ser onekligen kort ut.

Något konstigt är det. Även om fotografen fått fel namn till fotot borde det ju finnas någon Christoffer Almsäter någonstans... Och eftersom Ekmans förhör är under sekretess så är det ju ett av de som inte togs med i fup:en mot CP.

Barbro? Ja varför inte.
Ålänningar har "nära" till Stockholm, finns det någon möjlighet att kolla Åländsk folkbokföring?
Citera
2018-05-16, 09:03
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Han var nog redigt berusad han.

Nägon i gänget hade väl blivit utkastad eller nekad inträde på kårhuset har jag för mig, så det känns väl som en plausibel förklaring
Det är alltid intressant med något sånär möjliga förklaringar, men alternativa möjligheter kan också ge något.
Citera
2018-05-16, 09:42
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ålänningar har "nära" till Stockholm, finns det någon möjlighet att kolla Åländsk folkbokföring?

Tror det är så att ett giltigt skäl måste anges för att få utdrag ur Åländska folkbokföringsregister, d.v.s. en ansökning i praktiken.

Då som nu fanns flera avgångar från Mariehamn till Kapellskär och Stockholm dagligen. På den tiden fanns ingen obligatorisk passagerarregistrering så det gick att resa anonymt som obokad. Så det vore en utmärkt "flyktrutt" för mördaren.

Hört med kollegor som arbetade på båtarna på den tiden och ingen kan dra sig till minnes att någon extra kontroll av resande genomfördes då det på den tiden inneburit stora förseningar då kontroll av resande var obefintlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in