• 3
  • 4
2018-05-16, 15:11
Medlem
Ambelains avatar
Det enda sura med fridykning, det är ju att det helt enkelt inte Alls lämpar sig för svenska förhållanden.

Dels är det svinkallt i vattnet 11 månader av 12, och till på köpet så kan man inte se ett skit.

Att fridyka i tex Medelhavet, med djupblått vatten omkring och under sig, med en behaglig temperatur, det är helt enkelt som gjort för fridykning a la "undervattensmeditation" ...

Där finns alla incitament som behövs för att vilja vidareutveckla denna syssla.
Men i Sverige ...

Alltså, bara det med att tvingas fotvandra i rusket och den ispiskande snålblåsten på väg till den lokala simbassängen.
Det är sånt som slår hål på drömmar.

Jag kan bara tänka mig hur fridykarna har det i ... Söderhavet.
De som är lyckligt lottade nog för att ha vuxit upp på Tahiti tex.
Vad ska de göra förutom att just fridyka ... det finns ju inte så mycket Annat att göra där.

Men, annars så är ju fridykning något som inte har så mycket att göra med Ålder faktiskt.

Fridykningens "Gudfader" Jaques Mayol (Det stora blå, ni vet) han bara fortsatte och fortsatte sätta allt värre och värre rekord ju äldre han blev
Och han satte världsrekord på världsrekord, och sig själv på kartan.
"At 49, he was the first free diver to descend to 100 meters (330 ft) on November 23, 1976; and when he was 56, he managed to descend to 105 meters." - Wiki
Citera
2018-10-10, 01:42
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det enda sura med fridykning, det är ju att det helt enkelt inte Alls lämpar sig för svenska förhållanden.

Dels är det svinkallt i vattnet 11 månader av 12, och till på köpet så kan man inte se ett skit.

Att fridyka i tex Medelhavet, med djupblått vatten omkring och under sig, med en behaglig temperatur, det är helt enkelt som gjort för fridykning a la "undervattensmeditation" ...

Där finns alla incitament som behövs för att vilja vidareutveckla denna syssla.
Men i Sverige ...

Alltså, bara det med att tvingas fotvandra i rusket och den ispiskande snålblåsten på väg till den lokala simbassängen.
Det är sånt som slår hål på drömmar.

Jag kan bara tänka mig hur fridykarna har det i ... Söderhavet.
De som är lyckligt lottade nog för att ha vuxit upp på Tahiti tex.
Vad ska de göra förutom att just fridyka ... det finns ju inte så mycket Annat att göra där.

Men, annars så är ju fridykning något som inte har så mycket att göra med Ålder faktiskt.

Fridykningens "Gudfader" Jaques Mayol (Det stora blå, ni vet) han bara fortsatte och fortsatte sätta allt värre och värre rekord ju äldre han blev
Och han satte världsrekord på världsrekord, och sig själv på kartan.
"At 49, he was the first free diver to descend to 100 meters (330 ft) on November 23, 1976; and when he was 56, he managed to descend to 105 meters." - Wiki

Va intressant att läsa om Jaques historia. Vi fick prova i skolan för några år sedan och om jag kommer ihåg rätt så klarade jag 65 sekunder.🙂
Citera
2018-10-11, 12:03
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Va intressant att läsa om Jaques historia. Vi fick prova i skolan för några år sedan och om jag kommer ihåg rätt så klarade jag 65 sekunder.🙂
Vadå, har du inte sett filmen: "Det stora blå" ???

"The Big Blue" på engelska, eller Le Grand Bleu" på original

---

Du kan också se en mycket bra dokumentär om Jaques Mayol och hans liv här:

https://kunskapskanalen.se/program/1...delfinmannen-2

Det är bara två månader till, sista datumet är 18 december 2018 så du har fortfarande tid på dig.

---

Annars så rekommenderar jag verkligen - ja, verkligen - dig att se på filmen "Det stora blå."

Den finns i hela Tre stycken versioner.
Försök gärna hitta den längsta versionen. Den är på franska.
Mellanversionen är den som de flesta har sett och den är naturligtvis bra den med.
Men den långa versionen har med små godbitar som man inte gärna vill vara utan. Särskilt inte när man har sett den ...

För att du ska förstå riktigt hur bra filmen är så kan du få en god uppfattning i dokumentären "Delfinmannen" (den jag länkade till här ovan).
Där intervjuas bla biobesökarna direkt efter premiären.
Det blev en omedelbar Monster-succé och folk gick och tittade på den gång efter gång efter gång.
Dvs direkt efter att ha sett den kvällen före.
En av de som blir intervjuade berättade att han redan hade hunnit se den 5 gånger.
Och det var femte dagen efter premiären alltså ... han planerade se den igen ... =)

"Det stora blå" är helt enkelt en oerhört Inspirerande film.
Det är inte "bara en film," utan är så mycket mera.
Det är nästan som en slags "religiös upplevelse."

Ett stort konstverk är det iaf.
Citera
2018-12-11, 14:25
Medlem
Tack för dokumentären -Ambelain- ska kolla på den ikväll. (2 dagar kvar)
Har alltid hållit filmen Det stora blå bland mina favoriter, tror att jag sett den längre
versionen då det ibland "dykt upp" scener jag inte känt igen, har sett den ett tiotal ggr.

Personligen har jag med fenor dykt ner runt 15-20 meter i Asien och studerat koraller i någon
minut. Aldrig varit intresserad av att testa mina gränser men har en ganska bra andningskontroll
vid rätt sinnesstämning när jag fridyker, som betyder att vattnet inte är för kallt.
Ni som djupdyker i Sverige, har ni våtdräkter på er eller har ni lite späck på er?
Allt under 3 meter här börjar direkt bli lite kyligt s a s.
Senast redigerad av take-apart 2018-12-11 kl. 14:32.
Citera
2018-12-17, 17:53
Medlem
Jag har blivit väldigt intresserad av fridykning och skulle vilja praktisera det mycket mer än jag har gjort hittills. Intresset väcktes i somras och jag var ute och testade vid några tillfällen. Har aldrig använt fenor och vet inte hur djupt jag dök, men uppskattningsvis 5 meter. Det är tråkigt att vattnen är så grumliga här i Sverige. Vid den klaraste platsen jag var på var sikten ca 3 meter.
Någon som vet hur möjligheterna att utveckla detta intresse ser ut i Sverige? Finns det kurser man kan gå, eller något sällskap man kan ansluta sig till för att hitta dykkamrater?

Jag har under en kort period övat statisk andhållning på land och maxat på 3:40 min. Vad kan man säga om det resultatet, mediokert, bra...?
Vilka är de bästa platserna i Sverige för att fridyka?
Senast redigerad av socialkontroll 2018-12-17 kl. 18:13.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in