Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-03, 21:42
  #25
Medlem
soosanys avatar
Jag provade häromdagen faktiskt. Var på akuten i ett ärende och i rummen brukar det finnas slangar och kranar med "Andningsluft" och "Oxygen".
Tog några djupa vanliga andetag, och sen slog jag på syret och andades in det genom en slang via näsan. Ett djuuupt andetag.
Var redo med luren, satte mig ner, och tog tid:
4:04!! Är inte det bra eller har jag fel?

Jag blev riktigt trött så jag vågade inte ta en referensmätning efter.

Har för mig att jag kommit över 3 minuter förut och då var det i slutet på en lång lumpen i Waxholm.
Citera
2015-05-07, 04:05
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soosany
Jag provade häromdagen faktiskt. Var på akuten i ett ärende och i rummen brukar det finnas slangar och kranar med "Andningsluft" och "Oxygen".
Tog några djupa vanliga andetag, och sen slog jag på syret och andades in det genom en slang via näsan. Ett djuuupt andetag.
Var redo med luren, satte mig ner, och tog tid:
4:04!! Är inte det bra eller har jag fel?

Jag blev riktigt trött så jag vågade inte ta en referensmätning efter.

Har för mig att jag kommit över 3 minuter förut och då var det i slutet på en lång lumpen i Waxholm.

Sjukt bra, du borde testa fridykning
Citera
2015-05-07, 12:12
  #27
Medlem
Spionorganisations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soosany
Jag provade häromdagen faktiskt. Var på akuten i ett ärende och i rummen brukar det finnas slangar och kranar med "Andningsluft" och "Oxygen".
Tog några djupa vanliga andetag, och sen slog jag på syret och andades in det genom en slang via näsan. Ett djuuupt andetag.
Var redo med luren, satte mig ner, och tog tid:
4:04!! Är inte det bra eller har jag fel?

Jag blev riktigt trött så jag vågade inte ta en referensmätning efter.

Har för mig att jag kommit över 3 minuter förut och då var det i slutet på en lång lumpen i Waxholm.

Hur kände du dig efter dessa fyra minuter och fyra sekunder. Nära att dö?
Citera
2015-05-10, 14:36
  #28
Medlem
MormorsVredes avatar
Jag blir så glad över trådarna om fridykning här! Tyvärr verkar sporten döende då folk har en tendens till att vara rädda för vatten och inte ens våga testa, plus att träningarna i bassäng alltid blir utkonkurrerade av simklubbarna...
Hur går det för dig med din framgång TS? här ligger rekordet på 3.40 --> snart uppe i 4 min!

Om intresset finns för att se de nuvarande rekorden (utan syrgas som fusk ) så finns alltid AIDA international - organisationen som anordnar och håller i tävlingar jorden runt
För er som är intresserade om att utvecklas har Erika Schagatay skrivit artiklar om de fysiologiska aspekterna av fridykning (så som dykreflexen) och Natalia Molchanova (som håller förnärvarande i 7/8 världrekord inom AIDA) har skrivit om de psykologiska aspekterna som den meditation som hon använder sig av - Attention Deconcentration (AD).
De är både intressanta och givande för egen förbättring!

Håll det uppe alla fridykare, låt inte sporten dö!
Citera
2015-05-10, 21:23
  #29
Medlem
lillroccos avatar
1 minut kanske
Citera
2015-05-11, 01:05
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MormorsVrede
Jag blir så glad över trådarna om fridykning här! Tyvärr verkar sporten döende då folk har en tendens till att vara rädda för vatten och inte ens våga testa, plus att träningarna i bassäng alltid blir utkonkurrerade av simklubbarna...
Hur går det för dig med din framgång TS? här ligger rekordet på 3.40 --> snart uppe i 4 min!

Om intresset finns för att se de nuvarande rekorden (utan syrgas som fusk ) så finns alltid AIDA international - organisationen som anordnar och håller i tävlingar jorden runt
För er som är intresserade om att utvecklas har Erika Schagatay skrivit artiklar om de fysiologiska aspekterna av fridykning (så som dykreflexen) och Natalia Molchanova (som håller förnärvarande i 7/8 världrekord inom AIDA) har skrivit om de psykologiska aspekterna som den meditation som hon använder sig av - Attention Deconcentration (AD).
De är både intressanta och givande för egen förbättring!

Håll det uppe alla fridykare, låt inte sporten dö!

Kul!

Åh får kolla in det

Jag själv har inte fridykt något sen förra året, så mitt rekord ligger fortfarande på 4 minuter och 11 sek samt 31,5 meter ner.

Skulle verkligen vilja börja i någon fridykningsgrupp hemma i Stockholm, om det finns folk som tränar det här ens? Haha aldrig hört talas om :P
Citera
2015-05-16, 05:40
  #31
Medlem
Dejads avatar
Faktisk dyktid? När jag gjorde mitt nuvarande personbästa (tränar inte utan dyker för nöjes skull, ville bara kolla om det gick) så var jag nere på 30 meter och dyket var på 1:15, ligga på 2 meter djup och bara slappna av brukar hamna kring 2:30 +/- 15. Hålla andan max har varit på 3:55 men fick avbryta pga yttre omständigheter så jag har inte testat längre sen dess.
Är ganska ur form så jag ska se om jag inte kan få lite bättre tider med lite konditionsträning samt testa en vända till ner i mörkret.
Normal snorkling eller fridykning brukar vara på 45-1:40 beroende på djup och om jag hittar nåt intressant.
Kul att se fler som fridyker här.
Citera
2015-05-17, 00:59
  #32
Medlem
SynXs avatar
Är ingen expert inom fridykning, eller dykning överhuvudtaget, men mina lungor verkar vara ganska hyfsade! Tränade mycket när jag var mindre att hålla andan när man låg och plaskade i vatten. Provade nyligen i poolen, och lyckas ganska precis med att hålla andan i 4 minuter. Stolt! Kan nog klara någon minut extra, med lite mer träning.
Citera
2015-05-24, 08:39
  #33
Medlem
soosanys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spionorganisation
Hur kände du dig efter dessa fyra minuter och fyra sekunder. Nära att dö?

Inte alls. Jag kunde ha kört på till kanske 04:20 men jag ville inte chansa.
Citera
2015-06-10, 23:12
  #34
Medlem
Jag gick en kurs en helg hos Sebastian Näslund som tränat mycket ihop med Annelie Pompe och Sebastian själv har även satt svenskt rekord (tror han ej är slagen på det). Att gå en kurs med någon som är så pass duktig som han kan egentligen ta nästan vem som helst till nästa nivå så det är ett bra tips till er som vill utvecklas. Jag lyckades fördubbla min tid på att hålla andan under kursen och de gjorde så gott som alla som var med och vi var även nere på djupet vilket var riktigt roligt, vi gjorde även stresstest på 10 meter, lärde oss hur man skulle få ner pulsen och ta andetag på rätt sätt o.s.v
Kul att se att det finns fler som tycker om fridykning här inne
Citera
2017-12-07, 21:17
  #35
Medlem
Jag klarar väl runt 1 minut men har inte försökt att förbättra det. Ett tips för att hålla andan längre är att inte andas in för mycket luft sista andetaget, eftersom du då kommer att känna att du måste blåsa ut all luft
Citera
2017-12-11, 00:38
  #36
Medlem
BDnrjs avatar
Älskar fridykning. Det är som meditation. Till och med mer avslappnande än att dyka med tuber.

Kan hålla andan i 2 minuter och 47 sekunder som personbästa. Har dykt till 18 meter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback