Citat:
Ursprungligen postat av
Jober87
Hej!
Letar efter tips, ska ut på långbilresa till hösten med sambon. Planen är att vi ska sova i bilen en del. Har börjat leta efter solcellspaket.
Det vi framförallt vill ha: portabla solceller som kan ladda våra mobiler.
Det vi vill ha om priset inte är galet: solceller vi kan fästa på biltaket som laddar ett batteri inuti bilen som i sin tur kan ladda via USB uttag och kanske även driva kylaggregat i vår kylbox (cigarettuttagskoppling).
Har kollat runt lite men verkar som en djungel om man inte är så bevandrad inom elektronik. Vem kan det här och har tips?
Hejsan! När du säger "sova i bilen en del" så låter det ändå som att ni också kommer att sova på vandrarhem/b&b/hotell/privata rum/campingar etc. Då föreslår jag att ni istället för krångel med solpaneler och dylikt bara kör med en peltierelement-kylväska plus en mjuk vanlig variant med kylklampar. När jag och vännen åker runt så kör vi så också har jag en bilbatteriladdare och lång ute-kabel med mig.
På campingar får man ju stå med bilen precis bredvid sin lilla stuga eller tältplätt. De senare har väl förvisso inget eluttag.... Dock har jag bara använt laddaren nån enstaka gång när jag tycker att vi under dagen har stått längre stunder med ström på men motor avstängd. På längre bilturer, 6-7 timmar eller mer effektiv motortid per dag så tar ett friskt batteri till sig laddningen bra. Dock ska man tänka på att bilens generator inte är en batteriladdare bokstavligt talat.
Medan vi kör så laddas ju telefoner effektivt av bilen samtidigt som kylboxen står i bakluckan med sladden till cigguttaget via skidluckan. Stannar vi några timmar så håller sig kylan ganska bra fast den är utan ström (kolla innan så ni vet om uttaget är kopplat via tändningen eller inte).
Kyl-klamparna till den vanliga väskan är bara att langa in i frysfacket eller frysen på de ställen ni kommer till. I Norge så är hotellens och campingarnas frysar fulla med gästernas klampar. Köp billiga varianter ifall nån tar fel.
Tror ändå inte att ni kommer orka sova i bilen så värst många nätter. Eller förresten, vilken slags bil talar vi om? I en stor bil kan det vara lika enkelt att som andra skrivit, ha med ett fritidsbatteri med laddare istället för en besvärlig solcellspanel. De är för husvagnar och bobilar.
Min peltierkylväska har uttag & sladdar för både 12 och 230 volt så om vi bara får fatt i en billig stuga utan kyl så har vi peltieren inkopplad i stugan. Den funkar dock bäst om sakerna man ställer i redan är kylda. Att köpa ett gäng okylda bärs och räkna med att ha de iskalla till party en timme senare är inte så lyckat. Då krävs mer tid. Men den är väldigt tyst tycker jag. Bara ett svagt susande från fläkten.
Vartåt ska ni? Är det kallt och fuktigt drar man ju mycket ur batteriet för stolar, värmetrådar och dylikt. Vad för bil?