2018-05-15, 01:03
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Talar du av egen erfarenhet? Eller har du köpt en 40w solcell och satt den bakom ett fönster?

Har haft många solceller av diverse typer och allt är inte vad som sägs, men vissa ebay/Kina varianter är ungefär som deras 10.0000 mAh usb battery pack...

Men visst, jag går med på att en 50w kanske inte riktigt klarar att ladda ett marinbatteri och en kylbox... Jag hade dock laddat bägge batterier när jag kör men kopplat 40-50w solcell samt controller till det ena batteriet så det i alla fall kan stödladda denna kylbox...

Man behöver minst 300 watts paneler för att kunna driva en liten peltierkylbox. Medeleffekten är inte så hög eftersom det i regel är mer mulet än solsken och solpaneler ger bara ström runt halva dygnet.

Husbilsfolket använder idag mest bränsleceller som har en kontinuerlig effekt på typ 50 watt och som tankas med en dunk sprit som räcker kanske två veckor.
Citera
2018-05-15, 20:23
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man behöver minst 300 watts paneler för att kunna driva en liten peltierkylbox. Medeleffekten är inte så hög eftersom det i regel är mer mulet än solsken och solpaneler ger bara ström runt halva dygnet.

Husbilsfolket använder idag mest bränsleceller som har en kontinuerlig effekt på typ 50 watt och som tankas med en dunk sprit som räcker kanske två veckor.

Nu vet jag inte om dessa existerar (min har inte någon sådan, kollade precis och min är en 48w) men med en termostat så behöver inte ens peltierkylaren 48w kontinuerligt. Och drar då in ett batteri i ekvationen så går det med bra mycket mindre än en 300 watts panel.
Citera
2018-05-16, 12:41
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Nu vet jag inte om dessa existerar (min har inte någon sådan, kollade precis och min är en 48w) men med en termostat så behöver inte ens peltierkylaren 48w kontinuerligt. Och drar då in ett batteri i ekvationen så går det med bra mycket mindre än en 300 watts panel.

Jag har kört kylbox på solpaneler (280 watt) och det räckte knappt. Är det solsken så räcker det utan problem, men oftast är det mulet och laddeffekten lägre. Laddningen gick via regulator och batteri så boxen gick på batteri under natten. Efter fem dagar var batteriet i princip slut. Det går inte att köra boxen direkt på solpanel utan batteri eftersom spänningen annars varierar för mycket och fläkten funkar inte om spänningen är för låg.
Citera
2018-05-16, 12:52
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Absolut ingen dum idé... med ett litet solcellspaket (40-50w) och controller (som enbart laddar "marinbatteriet") Så kan man nog komma rätt långt med en peltier "kyl/frys"...

Under förutsättningen att det alltid är sol och inte mulet.. Då laddar det betydligt sämre..
Varför inte en mindre elgenerator ? eller låter det för mycket ? Finns väldigt tysta dock även de som går på diesel. Ett mindre aggregat på 500W borde ge all ström de önskar och kan ladda upp ett batteri ganska så snart.
Citera
2018-05-16, 14:05
Medlem
Har köpt denna till stugan för 900 kr, borde funka bra på bilsemester;

Semi flexible bending 100 w 100 watt lightweight solar panels to the 12 v battery manufactured by China Jing Yang
http://s.aliexpress.com/2UVFR7VB?fromSns=Copy to Clipboard

Och en sånn;

24V 12V Auto Solar Panel Battery Charge Controller 30A 20A 10A PWM LCD Display Solar Collector Regulator with Dual USB Output
http://s.aliexpress.com/IreEVJVj?fromSns=Copy to Clipboard
Citera
2018-05-16, 14:13
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jober87
Hej!

Letar efter tips, ska ut på långbilresa till hösten med sambon. Planen är att vi ska sova i bilen en del. Har börjat leta efter solcellspaket.

Det vi framförallt vill ha: portabla solceller som kan ladda våra mobiler.

Det vi vill ha om priset inte är galet: solceller vi kan fästa på biltaket som laddar ett batteri inuti bilen som i sin tur kan ladda via USB uttag och kanske även driva kylaggregat i vår kylbox (cigarettuttagskoppling).

Har kollat runt lite men verkar som en djungel om man inte är så bevandrad inom elektronik. Vem kan det här och har tips?
Hejsan! När du säger "sova i bilen en del" så låter det ändå som att ni också kommer att sova på vandrarhem/b&b/hotell/privata rum/campingar etc. Då föreslår jag att ni istället för krångel med solpaneler och dylikt bara kör med en peltierelement-kylväska plus en mjuk vanlig variant med kylklampar. När jag och vännen åker runt så kör vi så också har jag en bilbatteriladdare och lång ute-kabel med mig.

På campingar får man ju stå med bilen precis bredvid sin lilla stuga eller tältplätt. De senare har väl förvisso inget eluttag.... Dock har jag bara använt laddaren nån enstaka gång när jag tycker att vi under dagen har stått längre stunder med ström på men motor avstängd. På längre bilturer, 6-7 timmar eller mer effektiv motortid per dag så tar ett friskt batteri till sig laddningen bra. Dock ska man tänka på att bilens generator inte är en batteriladdare bokstavligt talat.

Medan vi kör så laddas ju telefoner effektivt av bilen samtidigt som kylboxen står i bakluckan med sladden till cigguttaget via skidluckan. Stannar vi några timmar så håller sig kylan ganska bra fast den är utan ström (kolla innan så ni vet om uttaget är kopplat via tändningen eller inte).

Kyl-klamparna till den vanliga väskan är bara att langa in i frysfacket eller frysen på de ställen ni kommer till. I Norge så är hotellens och campingarnas frysar fulla med gästernas klampar. Köp billiga varianter ifall nån tar fel.

Tror ändå inte att ni kommer orka sova i bilen så värst många nätter. Eller förresten, vilken slags bil talar vi om? I en stor bil kan det vara lika enkelt att som andra skrivit, ha med ett fritidsbatteri med laddare istället för en besvärlig solcellspanel. De är för husvagnar och bobilar.

Min peltierkylväska har uttag & sladdar för både 12 och 230 volt så om vi bara får fatt i en billig stuga utan kyl så har vi peltieren inkopplad i stugan. Den funkar dock bäst om sakerna man ställer i redan är kylda. Att köpa ett gäng okylda bärs och räkna med att ha de iskalla till party en timme senare är inte så lyckat. Då krävs mer tid. Men den är väldigt tyst tycker jag. Bara ett svagt susande från fläkten.

Vartåt ska ni? Är det kallt och fuktigt drar man ju mycket ur batteriet för stolar, värmetrådar och dylikt. Vad för bil?
Citera
2018-05-16, 14:13
Medlem
TheHmms avatar
ett extra fritidsbatteri som är kopplat till bilens 12v system när bilen är igång och frånkopplat när bilen startas och är av. Det är den lösningen husbilar och t.ex. VW Multivan använder från fabrik, då kan du aldrig ladda ur bilens batteri men samtidigt har du en rejäl dos ström att använda när den är av.
Citera
2018-05-16, 14:20
Bannlyst
någon här som har koll på hur mycket solceller man behöver för 500ah batteripack , att hålla välladdat
Citera
2018-05-16, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adrenalinlife
någon här som har koll på hur mycket solceller man behöver för 500ah batteripack , att hålla välladdat

Det beror egentligen mer på vad som kommer att ladda ur batteripacket än något annat. Men en gissning som känns rimlig utifrån min erfarenhet av solceller är att du får ut 10% av märkeffekten i genomsnitt. Det betyder att om du tex vill driva en kylbox (enligt tidigare inlägg i tråden) som drar 50W bör du ha runt 500W i solceller.

Det låter mycket, men tänk på att solcellerna ger sin märkeffekt bara när de står vinkelrätt mot solen en helt molnfri sommardag. Om vinkeln mot solen ändras, eller solen står för lågt i himmeln, eller det är molnig, eller det är natt, eller din solcell har hamnat i skuggan av något så sjunker effekten. Och den kan sjunka mycket! Nattetid ger solcellerna inget alls, så bara där har du tappat 50% av märkeffekten i genomsnitt.
Citera
2018-05-16, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Det beror egentligen mer på vad som kommer att ladda ur batteripacket än något annat. Men en gissning som känns rimlig utifrån min erfarenhet av solceller är att du får ut 10% av märkeffekten i genomsnitt. Det betyder att om du tex vill driva en kylbox (enligt tidigare inlägg i tråden) som drar 50W bör du ha runt 500W i solceller.

Det låter mycket, men tänk på att solcellerna ger sin märkeffekt bara när de står vinkelrätt mot solen en helt molnfri sommardag. Om vinkeln mot solen ändras, eller solen står för lågt i himmeln, eller det är molnig, eller det är natt, eller din solcell har hamnat i skuggan av något så sjunker effekten. Och den kan sjunka mycket! Nattetid ger solcellerna inget alls, så bara där har du tappat 50% av märkeffekten i genomsnitt.

ok , har du koll på vilka celler man bör köpa , har sett att det finns ett par olika , men inte hittat infon vad som rekomenderas eller vad de har för några , för och nackdelar ?
Citera
2018-05-16, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adrenalinlife
ok , har du koll på vilka celler man bör köpa , har sett att det finns ett par olika , men inte hittat infon vad som rekomenderas eller vad de har för några , för och nackdelar ?

Den stora frågan som du måste svara på är hur mycket effekt du behöver. Enkelt uttryckt: vad vill du driva och hur mycket el drar prylarna? Om du vill underhållsladda batterierna så räcker det med ganska litet effekt, men om du vill ladda dem medan något drar mycket el (i det här sammanhanget är 50W mycket el så behöver du helt andra saker, och du gör i det läget bäst i att också ha en laddningsregulator.
Citera
2018-05-16, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Den stora frågan som du måste svara på är hur mycket effekt du behöver. Enkelt uttryckt: vad vill du driva och hur mycket el drar prylarna? Om du vill underhållsladda batterierna så räcker det med ganska litet effekt, men om du vill ladda dem medan något drar mycket el (i det här sammanhanget är 50W mycket el så behöver du helt andra saker, och du gör i det läget bäst i att också ha en laddningsregulator.

det är tänkt att användas som backupp till kyl/frys 125w x 2 , sedan bör det funka med omvandlare 2500w korta stunder när typ damsugare och liknande ska användas , i övrigt så bör det funka med några fönsterbelysning 15w kvällstid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in