Citat:
Ursprungligen postat av
Jober87
Hej!
Letar efter tips, ska ut p lngbilresa till hsten med sambon. Planen r att vi ska sova i bilen en del. Har brjat leta efter solcellspaket.
Det vi framfrallt vill ha: portabla solceller som kan ladda vra mobiler.
Det vi vill ha om priset inte r galet: solceller vi kan fsta p biltaket som laddar ett batteri inuti bilen som i sin tur kan ladda via USB uttag och kanske ven driva kylaggregat i vr kylbox (cigarettuttagskoppling).
Har kollat runt lite men verkar som en djungel om man inte r s bevandrad inom elektronik. Vem kan det hr och har tips?
Hejsan! Nr du sger "sova i bilen en del" s lter det nd som att ni ocks kommer att sova p vandrarhem/b&b/hotell/privata rum/campingar etc. D freslr jag att ni istllet fr krngel med solpaneler och dylikt bara kr med en peltierelement-kylvska plus en mjuk vanlig variant med kylklampar. Nr jag och vnnen ker runt s kr vi s ocks har jag en bilbatteriladdare och lng ute-kabel med mig.
P campingar fr man ju st med bilen precis bredvid sin lilla stuga eller tltpltt. De senare har vl frvisso inget eluttag.... Dock har jag bara anvnt laddaren nn enstaka gng nr jag tycker att vi under dagen har sttt lngre stunder med strm p men motor avstngd. P lngre bilturer, 6-7 timmar eller mer effektiv motortid per dag s tar ett friskt batteri till sig laddningen bra. Dock ska man tnka p att bilens generator inte r en batteriladdare bokstavligt talat.
Medan vi kr s laddas ju telefoner effektivt av bilen samtidigt som kylboxen str i bakluckan med sladden till cigguttaget via skidluckan. Stannar vi ngra timmar s hller sig kylan ganska bra fast den r utan strm (kolla innan s ni vet om uttaget r kopplat via tndningen eller inte).
Kyl-klamparna till den vanliga vskan r bara att langa in i frysfacket eller frysen p de stllen ni kommer till. I Norge s r hotellens och campingarnas frysar fulla med gsternas klampar. Kp billiga varianter ifall nn tar fel.
Tror nd inte att ni kommer orka sova i bilen s vrst mnga ntter. Eller frresten, vilken slags bil talar vi om? I en stor bil kan det vara lika enkelt att som andra skrivit, ha med ett fritidsbatteri med laddare istllet fr en besvrlig solcellspanel. De r fr husvagnar och bobilar.
Min peltierkylvska har uttag & sladdar fr bde 12 och 230 volt s om vi bara fr fatt i en billig stuga utan kyl s har vi peltieren inkopplad i stugan. Den funkar dock bst om sakerna man stller i redan r kylda. Att kpa ett gng okylda brs och rkna med att ha de iskalla till party en timme senare r inte s lyckat. D krvs mer tid. Men den r vldigt tyst tycker jag. Bara ett svagt susande frn flkten.
Vartt ska ni? r det kallt och fuktigt drar man ju mycket ur batteriet fr stolar, vrmetrdar och dylikt. Vad fr bil?