2018-05-15, 01:03
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Talar du av egen erfarenhet? Eller har du kpt en 40w solcell och satt den bakom ett fnster?

Har haft mnga solceller av diverse typer och allt r inte vad som sgs, men vissa ebay/Kina varianter r ungefr som deras 10.0000 mAh usb battery pack...

Men visst, jag gr med p att en 50w kanske inte riktigt klarar att ladda ett marinbatteri och en kylbox... Jag hade dock laddat bgge batterier nr jag kr men kopplat 40-50w solcell samt controller till det ena batteriet s det i alla fall kan stdladda denna kylbox...

Man behver minst 300 watts paneler fr att kunna driva en liten peltierkylbox. Medeleffekten r inte s hg eftersom det i regel r mer mulet n solsken och solpaneler ger bara strm runt halva dygnet.

Husbilsfolket anvnder idag mest brnsleceller som har en kontinuerlig effekt p typ 50 watt och som tankas med en dunk sprit som rcker kanske tv veckor.
Citera
2018-05-15, 20:23
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man behver minst 300 watts paneler fr att kunna driva en liten peltierkylbox. Medeleffekten r inte s hg eftersom det i regel r mer mulet n solsken och solpaneler ger bara strm runt halva dygnet.

Husbilsfolket anvnder idag mest brnsleceller som har en kontinuerlig effekt p typ 50 watt och som tankas med en dunk sprit som rcker kanske tv veckor.

Nu vet jag inte om dessa existerar (min har inte ngon sdan, kollade precis och min r en 48w) men med en termostat s behver inte ens peltierkylaren 48w kontinuerligt. Och drar d in ett batteri i ekvationen s gr det med bra mycket mindre n en 300 watts panel.
Citera
2018-05-16, 12:41
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Nu vet jag inte om dessa existerar (min har inte ngon sdan, kollade precis och min r en 48w) men med en termostat s behver inte ens peltierkylaren 48w kontinuerligt. Och drar d in ett batteri i ekvationen s gr det med bra mycket mindre n en 300 watts panel.

Jag har krt kylbox p solpaneler (280 watt) och det rckte knappt. r det solsken s rcker det utan problem, men oftast r det mulet och laddeffekten lgre. Laddningen gick via regulator och batteri s boxen gick p batteri under natten. Efter fem dagar var batteriet i princip slut. Det gr inte att kra boxen direkt p solpanel utan batteri eftersom spnningen annars varierar fr mycket och flkten funkar inte om spnningen r fr lg.
Citera
2018-05-16, 12:52
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Absolut ingen dum id... med ett litet solcellspaket (40-50w) och controller (som enbart laddar "marinbatteriet") S kan man nog komma rtt lngt med en peltier "kyl/frys"...

Under frutsttningen att det alltid r sol och inte mulet.. D laddar det betydligt smre..
Varfr inte en mindre elgenerator ? eller lter det fr mycket ? Finns vldigt tysta dock ven de som gr p diesel. Ett mindre aggregat p 500W borde ge all strm de nskar och kan ladda upp ett batteri ganska s snart.
Citera
2018-05-16, 14:05
Medlem
Har kpt denna till stugan fr 900 kr, borde funka bra p bilsemester;

Semi flexible bending 100 w 100 watt lightweight solar panels to the 12 v battery manufactured by China Jing Yang
http://s.aliexpress.com/2UVFR7VB?fromSns=Copy to Clipboard

Och en snn;

24V 12V Auto Solar Panel Battery Charge Controller 30A 20A 10A PWM LCD Display Solar Collector Regulator with Dual USB Output
http://s.aliexpress.com/IreEVJVj?fromSns=Copy to Clipboard
Citera
2018-05-16, 14:13
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jober87
Hej!

Letar efter tips, ska ut p lngbilresa till hsten med sambon. Planen r att vi ska sova i bilen en del. Har brjat leta efter solcellspaket.

Det vi framfrallt vill ha: portabla solceller som kan ladda vra mobiler.

Det vi vill ha om priset inte r galet: solceller vi kan fsta p biltaket som laddar ett batteri inuti bilen som i sin tur kan ladda via USB uttag och kanske ven driva kylaggregat i vr kylbox (cigarettuttagskoppling).

Har kollat runt lite men verkar som en djungel om man inte r s bevandrad inom elektronik. Vem kan det hr och har tips?
Hejsan! Nr du sger "sova i bilen en del" s lter det nd som att ni ocks kommer att sova p vandrarhem/b&b/hotell/privata rum/campingar etc. D freslr jag att ni istllet fr krngel med solpaneler och dylikt bara kr med en peltierelement-kylvska plus en mjuk vanlig variant med kylklampar. Nr jag och vnnen ker runt s kr vi s ocks har jag en bilbatteriladdare och lng ute-kabel med mig.

P campingar fr man ju st med bilen precis bredvid sin lilla stuga eller tltpltt. De senare har vl frvisso inget eluttag.... Dock har jag bara anvnt laddaren nn enstaka gng nr jag tycker att vi under dagen har sttt lngre stunder med strm p men motor avstngd. P lngre bilturer, 6-7 timmar eller mer effektiv motortid per dag s tar ett friskt batteri till sig laddningen bra. Dock ska man tnka p att bilens generator inte r en batteriladdare bokstavligt talat.

Medan vi kr s laddas ju telefoner effektivt av bilen samtidigt som kylboxen str i bakluckan med sladden till cigguttaget via skidluckan. Stannar vi ngra timmar s hller sig kylan ganska bra fast den r utan strm (kolla innan s ni vet om uttaget r kopplat via tndningen eller inte).

Kyl-klamparna till den vanliga vskan r bara att langa in i frysfacket eller frysen p de stllen ni kommer till. I Norge s r hotellens och campingarnas frysar fulla med gsternas klampar. Kp billiga varianter ifall nn tar fel.

Tror nd inte att ni kommer orka sova i bilen s vrst mnga ntter. Eller frresten, vilken slags bil talar vi om? I en stor bil kan det vara lika enkelt att som andra skrivit, ha med ett fritidsbatteri med laddare istllet fr en besvrlig solcellspanel. De r fr husvagnar och bobilar.

Min peltierkylvska har uttag & sladdar fr bde 12 och 230 volt s om vi bara fr fatt i en billig stuga utan kyl s har vi peltieren inkopplad i stugan. Den funkar dock bst om sakerna man stller i redan r kylda. Att kpa ett gng okylda brs och rkna med att ha de iskalla till party en timme senare r inte s lyckat. D krvs mer tid. Men den r vldigt tyst tycker jag. Bara ett svagt susande frn flkten.

Vartt ska ni? r det kallt och fuktigt drar man ju mycket ur batteriet fr stolar, vrmetrdar och dylikt. Vad fr bil?
Citera
2018-05-16, 14:13
Medlem
TheHmms avatar
ett extra fritidsbatteri som r kopplat till bilens 12v system nr bilen r igng och frnkopplat nr bilen startas och r av. Det r den lsningen husbilar och t.ex. VW Multivan anvnder frn fabrik, d kan du aldrig ladda ur bilens batteri men samtidigt har du en rejl dos strm att anvnda nr den r av.
Citera
2018-05-16, 14:20
Bannlyst
ngon hr som har koll p hur mycket solceller man behver fr 500ah batteripack , att hlla vlladdat
Citera
2018-05-16, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adrenalinlife
ngon hr som har koll p hur mycket solceller man behver fr 500ah batteripack , att hlla vlladdat

Det beror egentligen mer p vad som kommer att ladda ur batteripacket n ngot annat. Men en gissning som knns rimlig utifrn min erfarenhet av solceller r att du fr ut 10% av mrkeffekten i genomsnitt. Det betyder att om du tex vill driva en kylbox (enligt tidigare inlgg i trden) som drar 50W br du ha runt 500W i solceller.

Det lter mycket, men tnk p att solcellerna ger sin mrkeffekt bara nr de str vinkelrtt mot solen en helt molnfri sommardag. Om vinkeln mot solen ndras, eller solen str fr lgt i himmeln, eller det r molnig, eller det r natt, eller din solcell har hamnat i skuggan av ngot s sjunker effekten. Och den kan sjunka mycket! Nattetid ger solcellerna inget alls, s bara dr har du tappat 50% av mrkeffekten i genomsnitt.
Citera
2018-05-16, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Det beror egentligen mer p vad som kommer att ladda ur batteripacket n ngot annat. Men en gissning som knns rimlig utifrn min erfarenhet av solceller r att du fr ut 10% av mrkeffekten i genomsnitt. Det betyder att om du tex vill driva en kylbox (enligt tidigare inlgg i trden) som drar 50W br du ha runt 500W i solceller.

Det lter mycket, men tnk p att solcellerna ger sin mrkeffekt bara nr de str vinkelrtt mot solen en helt molnfri sommardag. Om vinkeln mot solen ndras, eller solen str fr lgt i himmeln, eller det r molnig, eller det r natt, eller din solcell har hamnat i skuggan av ngot s sjunker effekten. Och den kan sjunka mycket! Nattetid ger solcellerna inget alls, s bara dr har du tappat 50% av mrkeffekten i genomsnitt.

ok , har du koll p vilka celler man br kpa , har sett att det finns ett par olika , men inte hittat infon vad som rekomenderas eller vad de har fr ngra , fr och nackdelar ?
Citera
2018-05-16, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adrenalinlife
ok , har du koll p vilka celler man br kpa , har sett att det finns ett par olika , men inte hittat infon vad som rekomenderas eller vad de har fr ngra , fr och nackdelar ?

Den stora frgan som du mste svara p r hur mycket effekt du behver. Enkelt uttryckt: vad vill du driva och hur mycket el drar prylarna? Om du vill underhllsladda batterierna s rcker det med ganska litet effekt, men om du vill ladda dem medan ngot drar mycket el (i det hr sammanhanget r 50W mycket el s behver du helt andra saker, och du gr i det lget bst i att ocks ha en laddningsregulator.
Citera
2018-05-16, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Den stora frgan som du mste svara p r hur mycket effekt du behver. Enkelt uttryckt: vad vill du driva och hur mycket el drar prylarna? Om du vill underhllsladda batterierna s rcker det med ganska litet effekt, men om du vill ladda dem medan ngot drar mycket el (i det hr sammanhanget r 50W mycket el s behver du helt andra saker, och du gr i det lget bst i att ocks ha en laddningsregulator.

det r tnkt att anvndas som backupp till kyl/frys 125w x 2 , sedan br det funka med omvandlare 2500w korta stunder nr typ damsugare och liknande ska anvndas , i vrigt s br det funka med ngra fnsterbelysning 15w kvllstid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in