2018-05-15, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Upp till 1 år kan man alltså vänta, med att få urnan gravsatt eller vad man väljer att göra med askan?

http://www.fridbegravning.se/?q=/hem/fragor-och-svar
Frågan är väl kanske hur och var dom skall begravas. Kanske H släkt vill ha henne till göteborg medans Os släkt vill ha honom till Stockholm? Begravs dom kanske i Bjärred? Begravs dom tillsammans med flickorna?
Citera
2018-05-15, 22:01
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kost27
Frågan är väl kanske hur och var dom skall begravas. Kanske H släkt vill ha henne till göteborg medans Os släkt vill ha honom till Stockholm? Begravs dom kanske i Bjärred? Begravs dom tillsammans med flickorna?

Precis det jag tror med!
Citera
2018-05-15, 22:03
Medlem
Samtidigt kan ju detta att H tyckte flickorna var mer sjuka än O också betyda att hon tyckte de var sjuka på ett annat sätt än vad O tyckte.

Kanske var det också så att detta stämde och att de (en eller båda) faktiskt var mer sjuka i något där de, av olika anledningar, aldrig fick rätt hjälp.

Detta har för övrigt troligtvis även varit fallet för en eller båda föräldrarna. Av någon anledning fick de inte, sökte de inte eller tog de aldrig emot den vård de faktiskt behövde.
Senast redigerad av Zebrima 2018-05-15 kl. 22:07.
Citera
2018-05-15, 22:06
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Bortsett från särskilda omständigheter, i detta fall t.ex. mordutredning, då kan anstånd sökas/ges.

Tror du inte att de redan tagit alla prover/delar som kan tänkas behövas?
Kroppar som legat 4 månader i kylrum har börjat ruttna så frågan är om man kan ta ytterligare prover, jag vet som sagt inte, vi skulle behöva någon insatt som förklarade.

Jag tror, eftersom själva begravningsceremonin har varit förmodligen med kistor så är dessa idag kremerade.
Citera
2018-05-15, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Enligt min vän så har allt varit som innan men O lite mer bekymrad över att bägge töserna var sjuka och hur han skulle få ihop och hinna klart projektet "Miljöskatter – rättslig kvalificering i en internationell kontext"
Men jag vill verkligen understryka att töserna var verkligen inte dödssjuka och jag kan inte se att de behövde göra större inskränkningar på sitt liv och arbete.

Det är andra gången du nämner det projektet. Det måste ha varit något som O var oroad över. Men vad jag inte riktig förstår är om O inte oroade sig så mycket för barnens sjukdom, enligt din vän, och att det blev bättre efter Tysklandresan och så, så bör ju egentligen barnens sjukdomstillstånd inte ha påverkat O så mycket angående hans arbetstid. Kan man jobba hemma, barnen behöver inte vårdas, de har sin undervisning och sina läxor och kan till och med vara själv hemma. Så på något sätt kunde O jobba en del ändå känns det som. Men på andra sidan finns det där statement om klippkort till VC, så att det var massa med läkartidar och andra möten att passa. Lite motsägelsefullt om barnen inte var så sjuka. Men vad vet jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Det framstår därmed som om föräldrarna kan ha ljugit i avskedsbrevet , att de gav en falsk beskrivning av varför de ansåg att flickorna skulle dö. Vad var då den verkliga anledningen till att barnen måste dö...

Jag håller med. Tycker också att det verkar helt osannolikt efter det som Elli09 skriver om barnens tillstånd (att de inte var så sjuka).

Citat:
Jag har fattat att O och H såg annorlunda på hur sjuka barnen var. H tyckte dom var mer sjuka än vad O gjorde.

Eller det är så att O sa att H tyckte att de var mer sjuka.

På något sätt får jag intryck att O inte uttalade sig alltid så positiv om sin fru. Att han skulle begå självmord pga henne verkar helt osannolikt för mig.
Citera
2018-05-15, 22:12
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Kroppar som legat 4 månader i kylrum har börjat ruttna så frågan är om man kan ta ytterligare prover, jag vet som sagt inte, vi skulle behöva någon insatt som förklarade.

Jag tror, eftersom själva begravningsceremonin har varit förmodligen med kistor så är dessa idag kremerade.

Mycket troligt kremerades de innan ceremonin, misstänker förruttnelsen redan var relativt kraftig när de hittades, i ett varmt hus. Och vi vet ju inte ens när första dog? Så att då ha begravningen i kistor, borde inte ha varit vidare trevligt? Jag har varit på begravning med urna, minst lika fint!
Citera
2018-05-15, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Exakt, det skriver ju Ellio9. Men då det blir ännu svårare att förstå att föräldrarna gemensamt har utfört dåden: om H var helt övertygad om att barnen var så väldigt sjuka (vanföreställningar?) så borde ju O ha försökt hjälpa H att få bukt med sina svartsyn (se till att hon fick läkarhjälp, till exempel).

Man kan ju lätt tro att H led av svår psykisk ohälsa? (vilket inte stämmer överens med att hon jobbade "som vanligt," dvs heltid, fram till jul). Blev hon akut psykiskt sjuk under julledigheten?

Man kan må rejält duktigt psykiskt dåligt men fungera bra på jobbet för att där finns en struktur och man tar på sig den professionella kostymen. Som gör att man fungerar utmärkt. En korsett som håller ihop en i yrkesrollen.

Under en lång julledighet kan verkligheten komma ikapp och korsettens fjädrar sprätta .... Vad vet jag?

Det gäller åt båda håll hos detta par.

Om än det tycks märkligt att om det var H som "överdrev" barnens sjukdom så var det O som skulle "ta smällen", det var han som vabbade, hade kontakter med vården och diskussionerna med skolan, tränade dottern i fotboll, skjutsade till pianospelandet, for till Tyskland osv.

Vad gjorde H? Var fanns hon i allt detta?
Senast redigerad av Remark 2018-05-15 kl. 22:35.
Citera
2018-05-15, 22:23
Medlem
Enligt fastighetsregistret står fortfarande Hanna och Oscar som ägare till huset. Någon sa att Oscars far köpt huset. Det behöver inte vara oriktigt då man har 3 månader på sig att söka lagfart. Innan dess kommer inga nya uppgifter in i registret. Idag finns dock inga uppgifter om detta.
Citera
2018-05-15, 22:23
Medlem
Citat:
Jag tror man tyckte det var olikt O, dels att han inte som normalt var på jobbet 08.00, dels att dom inte fick tag på honom eller hustrun. När han sedan inte dök upp konferensen där han var Keynote speaker då ringde alla varningsklockor så dom for hem till bostaden där båda bilarna stod men inget öppnade DÅ ringde dom polisen.

Det var ingen föraning då hade dom agerat betydligt tidigare. Det var, som polisen säger, den sammantagna bilden.

Det har du säkert rätt i. Lättare att pussla förstås när man är i situationen än när man som nu sitter och försöker pussla genom skärmen.
Citera
2018-05-15, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det är andra gången du nämner det projektet. Det måste ha varit något som O var oroad över. Men vad jag inte riktig förstår är om O inte oroade sig så mycket för barnens sjukdom, enligt din vän, och att det blev bättre efter Tysklandresan och så, så bör ju egentligen barnens sjukdomstillstånd inte ha påverkat O så mycket angående hans arbetstid. Kan man jobba hemma, barnen behöver inte vårdas, de har sin undervisning och sina läxor och kan till och med vara själv hemma. Så på något sätt kunde O jobba en del ändå känns det som. Men på andra sidan finns det där statement om klippkort till VC, så att det var massa med läkartidar och andra möten att passa. Lite motsägelsefullt om barnen inte var så sjuka. Men vad vet jag.

Jag håller med. Tycker också att det verkar helt osannolikt efter det som Elli09 skriver om barnens tillstånd (att de inte var så sjuka).

Eller det är så att O sa att H tyckte att de var mer sjuka.

På något sätt får jag intryck att O inte uttalade sig alltid så positiv om sin fru. Att han skulle begå självmord pga henne verkar helt osannolikt för mig.

och jag tror det var precis tvärtom.
Jag har sett par där kvinnan bestämmer allt och mannen är kuvad även om det inte märks i andra sammanhang utom just när mannen är med frun. Hanna kan ha krävt att Oskar ska åka till VC, affären etc. Jag tror H var lite av en primadonna som krävde mycket av Oskar. Kanske åkte på sina New Age sammankomster och annat flum. Nej tror Oskar var den som gjorde allt för flickorna. Hanna hade kanske någon psykisk sjukdom. Eller hittade på lite av varje för att få uppmärksamhet. Kanske var hon en stor egoist som förväntade sig att mannen skulle göra det hon ville. Elli skrev om demoner?
Ja vi tror olika och det är helt ok.
Att hon hade skinn på näsan betvivlar jag inte. Hon var inget offer och hjälplös.
Citera
2018-05-15, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av memis
Klart polisen skickas dit om man misstänker att barn far illa. Det som jag reagerar på är att så många påstår att detta kom som en chock! Klart ingen tänker att en eller två föräldrar ska mörda sina barn för att sen suicidera men hade en kollega till mig inte kommit till jobbet en viktig dag hade jag oroat mig över om barnen plötsligt blivit inlagda på sjukhus, om något hemskt hade hänt ex en olycka, en stroke eller liknande och jag tror jag snarare hade försökt få tag i kollegan, pratat med dem som känner kollegan bättre och antagligen avvaktat lite innan man ringer polisen.
Jag köper inte riktigt att O skulle varit så fantastiskt på alla sätt samtidigt som man ringer polisen för att han inte kommer. Någon måste ju tänkt stt han antingen själv suiciderat eller att han skulle ha skadat familjen.

Antagligen har polisen sökt H efter att chefen larmat utan att få svar och därav besökt huset. Men skulle vara intressant att veta hur chefen resonerade, vad h*n tänkt innan polisanmälan gjordes.

Och nej jag är inte säker på att O är ensam mördare, det meste tyder på att båda va inblandade i detta.
Är en av dem som försöker se det med öppet sinne.

CITAT :
När mannen i familjen inte dök upp på sin arbetsplats på tisdagsmorgonen anade hans kollegor direkt oråd. Mannen, känd som plikttrogen, skulle hålla i en stor konferens tillsammans med en annan kollega och när han inte dök upp började avdelningschefen genast ringa runt.

– Jag försökte ringa och sms:a honom. Jag ringde frun och sökte även andra släktingar. När jag inte fick någon kontakt alls tänkte jag att ”detta är väldigt olikt honom”, säger chefen.

Polisen tog larmet på allvar
Konferensen inleddes och genomfördes utan mannens medverkan. Under tiden steg chefens oro.

– Nåt var fel. Det är en väldigt stringent person, ordningsam och strukturerad. Även om man sitter på ett flyg som är försenat eller ett tåg som sitter fast i skogen så brukar man kunna meddela sig så småningom – på något vis.

När klockan blev 15 beslutade sig chefen för att larma polisen.

– Jag sa att jag kände oro och ville efterlysa en hel familj. De tog det på allvar och sa att man skulle skicka ut en patrull.

Det är en nära vän
Under en presskonferens i Lomma kommunhus på onsdagsförmiddagen framkom det att familjen inte ska ha varit föremål för sociala insatser. Skolan ska heller inte ha fått några varningssignaler. Det enda som ska ha varit annorlunda var att barnen hade viss hemundervisning.

Mannens chef säger att han aldrig känt någon oro för sin medarbetare. Hur situationen har sett ut i familjen är inget han vill uttala sig om.

Arbetskamraterna sörjer i dag sin kollega. Den ordinarie verksamheten har ställts in och under morgonen hölls en samling med anledning av händelsen.

– Folk är upprivna. Det är en nära vän till oss. Det är en liten arbetsplats och han har varit här sedan 2002. Han var en mycket duktig medarbetare och högpresterande.

Det var på tisdagseftermiddagen som familjen, två vuxna och två flickor, hittades döda i villan i Bjärred.
Citera
2018-05-15, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma

Jag förstår inte heller. Som du säger alla prov som tänkas kan måste redan ha tagits. Polisen har redan tidigt sagt att undersökningen är prioriterad och har getts massor av resurser.

För mig kokar det snarast ner till en futtig maktkamp mellan bodelarna. Som är långt utanför själva händelsen. Och tråden som sådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in