Hans Ölvebro om Palmeutredningen och Palmemordet i Aftonbladet Plus igår kväll.
Om Thure Nässéns metoder, säger Ölvebro:
Citat:
Jag känner honom inte privat. Men han var en spanare och det vet ju alla, när det gäller polisarbete rent allmänt, hur tror du att brotten skulle klaras upp om det inte fanns poliser på fältet som pratade med folk och kanske inte alltid följer rättegångsbalken i alla avseenden? Hur skulle man då få in tips? Det handlar inte bara om mord utan om de vardagliga brottsligheten också.
Hans Ölvebro fortsätter:
– De här kvarterspoliserna var effektiva för att de kände ju buset i det område där de var ansvariga. Och de kunde plocka fram vilka som var gärningsmän till olika småbrott genom personkännedom. Det var bland annat det Thure kunde bidra med. Han kände många i den undre världen. Det var väl inte så konstigt att vi var intresserade av den undre världen eftersom de rörde sig i det området där mordet inträffade.
På frågan om det var rätt att Christer Pettersson åtalades, säger HÖ?
Citat:
Om inte Lisbet Palme pekat ut honom hade han inte ställts inför rätta. Lisbet är en person med mycket stor integritet. Att någon utomstående skulle ha kunnat påverka henne, det tror jag inte.
Vidare:
Citat:
Funderar du inte på vem det var som sköt då?
– Du menar att jag inte kan sova på nätterna? Nä. Självklart hoppas jag att man ska hitta gärningsmannen, men jag är ju inte inblandad i det numera. Inte mer än att det ramlar in 10-15 telefonsamtal om året.
Han berättar om ett telefonsamtal från en pensionerad polis nyligen, i samband med att Palmemordet uppmärksammades igen.
Ölvebro berättar:
Citat:
”Jag vet vem som mördade Olof Palme”, sa han. Men han ville varken tala om vad han själv hette eller som vem mördaren var. Jag bad honom ringa de som utreder det, men det var ingen mening, tyckte han.
Sedan får Ölvebro frågan om han känner till Thure Nässéns uppgifter om "att det egentligen skulle varit en spanare på plats längs mördarens flyktväg – men att spanaren smitit från sin post på grund av att det var en lugn kväll". "Annars hade mördaren sprungit rakt i famnen på polisen, menar Thure Nässén.":
Citat:
Det glimtar till i bakhuvudet när jag hör om det. Men eftersom de inte fanns på plats var det inget att hålla på och jobba med. Det konstaterade vi i alla fall då.
Sista frågan i intervjun:
Citat:
Till sist: vad tror du då, var det Christer Pettersson?
– Jag har ingen annan uppfattning än att man kan inte döma någon för mordet på Olof Palme om man inte har teknisk bevisning som stöds av utredningen i övrigt. Så länge man inte kan få ett vapen i handen på Pettersson så är han inte gärningsmannen, säger Hans Ölvebro.
Det är Robert Laul på AB som står bakom intervjun.
(Enligt uppgift i artikeln varade den i 45 minuter, utan några pengar inblandade.)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/bKe7j5/hans-olvebro-jag-var-inte-ute-efter-pengar