2018-05-14, 22:22
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neveronline
Utbildningstecknet JÄGARE tilldelas endast jägare utbildade vid Arméns Jägarbataljon i Arvidsjaur. De tilldelas även den klassiska Jägarbågen med gul ram som bäres på M/87.

K3 delar själva ut ett utbildningsLINJEtecken där det står Jägare.

Således, vill man tilldelas den riktiga bågen skall man söka sig till AJB för att betraktas som Jägare och slippa diskussioner om vad man är och icket är.

Har precis gjort min KP på K3 och har blivit intagen som jägargruppbefäl på K3. Tycker det är tråkigt att generaler på högkvarteret som varit befäl på K4, med hjälp av byråkrati, skall hålla fast på namnet jägare och på vis smutskasta, förhindra och definiera/o-definiera andra förband. Oavsett ser jag fram emot min värnplikt på K3, ska bli sjukt kul.

Vad som är jägare och inte får gärna fortsätta att diskuteras i denne tråd. Utbildningen på K3 och AJB är ytterst snarlik, det enda som skiljer sig är miljöer denne utspelar sig i. K3 är ett regemente som i 70år bedrivit exakt samma kvalitativa utbildning av kavalleri som infanteristerna(?) på AJB. Trist att de ej får ha jägarbåge. De gör ju förfasiken exakt samma saker av exakt samma kvalité. Varför ska de då inte få ha bågen?
Citera
2018-05-14, 22:26
  #74
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kuhnkee
Har precis gjort min KP på K3 och har blivit intagen som jägargruppbefäl på K3. Tycker det är tråkigt att generaler på högkvarteret som varit befäl på K4, med hjälp av byråkrati, skall hålla fast på namnet jägare och på vis smutskasta, förhindra och definiera/o-definiera andra förband. Oavsett ser jag fram emot min värnplikt på K3, ska bli sjukt kul.

Vad som är jägare och inte får gärna fortsätta att diskuteras i denne tråd. Utbildningen på K3 och AJB är ytterst snarlik, det enda som skiljer sig är miljöer denne utspelar sig i. K3 är ett regemente som i 70år bedrivit exakt samma kvalitativa utbildning av kavalleri som infanteristerna(?) på AJB. Trist att de ej får ha jägarbåge. De gör ju förfasiken exakt samma saker av exakt samma kvalité. Varför ska de då inte få ha bågen?
Det är därför det behövs folk med rätt tänk som lägger sitt ego åt sidan och tar tag i saken medans andra bara sitter och klagar. Det krävs en viss sorts människor och det finns inte många % av dom i det här landet.

Ut med det gamla, in med det rätta. Det handlar om gott vs ont, självklara saker liksom.

Edit: Inte ut med det gamla, men ut med det onda/dåliga
Citera
2018-05-14, 22:45
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VikingRage
Det är därför det behövs folk med rätt tänk som lägger sitt ego åt sidan och tar tag i saken medans andra bara sitter och klagar. Det krävs en viss sorts människor och det finns inte många % av dom i det här landet.

Ut med det gamla, in med det rätta. Det handlar om gott vs ont, självklara saker liksom.

Edit: Inte ut med det gamla, men ut med det onda/dåliga

Absolut, egentligen är vilka som får kalla sig jägare ganska irrelevant. Men eftersom K3 ochAJB båda gör exakt samma saker med samma otroliga kvalité tycker jag det är trist att de ska ställas emot varandra istället för bredvid varandra. Denne stridigheten skapar dock en vilja att vara bättre än den andra, vilket absolut är positivt då det leder till en kvalitativ utveckling av Svenska förband. Menmen.... Hade ju ändå blivit lite gladare om jag fått ha den "riktiga" jägarbågen. Sådant förändras dock med tiden lite då och då

Edit : Skulle du vilja förklara vad du menar lite mer specifikt, så jag förstår dig rätt
Citera
2018-05-14, 23:38
  #76
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kuhnkee
Absolut, egentligen är vilka som får kalla sig jägare ganska irrelevant. Men eftersom K3 ochAJB båda gör exakt samma saker med samma otroliga kvalité tycker jag det är trist att de ska ställas emot varandra istället för bredvid varandra. Denne stridigheten skapar dock en vilja att vara bättre än den andra, vilket absolut är positivt då det leder till en kvalitativ utveckling av Svenska förband. Menmen.... Hade ju ändå blivit lite gladare om jag fått ha den "riktiga" jägarbågen. Sådant förändras dock med tiden lite då och då

Edit : Skulle du vilja förklara vad du menar lite mer specifikt, så jag förstår dig rätt
Asså glöm det. Jag bara håller med, det är klart att alla Jägare ska kunna få "den riktiga" bågen oavsett om det är AJB eller K3, jag förstår inte hur dom tänker. Är inte det något som är en självklarhet?
Citera
2018-05-14, 23:48
  #77
Bannlyst
Har väl nåt att göra med"det är så tufft och kallt klimat här uppe, vi är riktiga grottmänniskor här uppe så därför förtjänar vi den riktiga"

Nej fy fan, jag hade nog inte pallat många dagar där uppe i skogen asså! Kan man inte bli en jägare fast i stan?
Citera
2018-05-15, 07:53
  #78
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Greger
På min tid så var k3 de enda riktiga "jägarna". de norröver var rent trams(sysslar mer med strid?), sen tyckte ju å andra sidan fallskärmsjägarna att de var dem enda riktiga jägarna. Men så som jag förstod det så sysslar jägare med underrättelse och sabotage, samt så är det ju alltid ballt att ha en grön basker och bågen.


Vilken är "din tid"?

Du låter extremt oinsatt över förhållandena på AJB och jägarsoldater i allmänhet.
Citera
2018-05-15, 09:43
  #79
Medlem
Jägarbågen skapades för K4/AJB för att dom är riktiga jägare. Då blev trattbassarna på K3 lessna i ögat och ville också ha ett fint märke att sätta på uniformen trots att dom inte är riktiga jägare. Varför skapade dom inte ett eget unikt utbildningstecken att sätta på axeln, Kalle Anka eller Bamse eller något annat käckt? Men dom har ju ett mysig "stridsrop" som dom gärna svänger sig med, Pergite.
__________________
Senast redigerad av HELIKOPTERPILOTEN 2018-05-15 kl. 09:48.
Citera
2018-05-15, 09:52
  #80
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HELIKOPTERPILOTEN
Jägarbågen skapades för K4/AJB för att dom är riktiga jägare. Då blev trattbassarna på K3 lessna i ögat och ville också ha ett fint märke att sätta på uniformen trots att dom inte är riktiga jägare. Varför skapade dom inte ett eget unikt utbildningstecken att sätta på axeln, Kalle Anka eller Bamse eller något annat käckt? Men dom har ju ett mysig "stridsrop" som dom gärna svänger sig med, Pergite.
Det är sånt där som gör att det blir så löjligt på nåt sätt. Antingen så värdesätter man något eller så blir det skit...

Alla veteraner skrattar åt åtlöjet som råder idag........förr i tiden höll man inte på så, då var man en man.
Citera
2018-05-15, 10:20
  #81
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HELIKOPTERPILOTEN
Jägarbågen skapades för K4/AJB för att dom är riktiga jägare. Då blev trattbassarna på K3 lessna i ögat och ville också ha ett fint märke att sätta på uniformen trots att dom inte är riktiga jägare. Varför skapade dom inte ett eget unikt utbildningstecken att sätta på axeln, Kalle Anka eller Bamse eller något annat käckt? Men dom har ju ett mysig "stridsrop" som dom gärna svänger sig med, Pergite.

Det där är en liten historieförfalskning, tror jag.

Armens jägarskola var ursprungligen de "riktiga jägarna", och när deras verksamhet värderats ville man ha flera förband av den typen. In kommer då kavalleriet, och erbjuder friska, glada gossar, både i södern (Skövde, sedan Karlsborg) och i norr (Umeå, sedan Arvidsjaur).

I den stora förbandsslakten överlevde inte K4, men väl K3. AJB (som väl kan kopplas över tid tillbaka till I22 och det historiska ursprunget, Jägarskolan) anses numera vara "jägarna", med viss rätt, eftersom K3 mer sysslar med underrättelseverksamhet som sin specialitet.
Citera
2018-05-15, 10:24
  #82
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det där är en liten historieförfalskning, tror jag.

Armens jägarskola var ursprungligen de "riktiga jägarna", och när deras verksamhet värderats ville man ha flera förband av den typen. In kommer då kavalleriet, och erbjuder friska, glada gossar, både i södern (Skövde, sedan Karlsborg) och i norr (Umeå, sedan Arvidsjaur).

I den stora förbandsslakten överlevde inte K4, men väl K3. AJB (som väl kan kopplas över tid tillbaka till I22 och det historiska ursprunget, Jägarskolan) anses numera vara "jägarna", med viss rätt, eftersom K3 mer sysslar med underrättelseverksamhet som sin specialitet.

Då borde dom ju byta namn på stället till något med underrättelse...är inte det bara logiskt? istället för att låta vilseledande


Det som jag menade förut...man borde antingen ta vara på historian eller så gör man skit av alltihopa..för det blir ju skit av det tillslut när man trasslar ihop allt
Citera
2018-05-15, 10:43
  #83
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VikingRage
Då borde dom ju byta namn på stället till något med underrättelse...är inte det bara logiskt? istället för att låta vilseledande


Det som jag menade förut...man borde antingen ta vara på historian eller så gör man skit av alltihopa..för det blir ju skit av det tillslut när man trasslar ihop allt


Nja, jägarebegreppet består av flera saker: Dels handlar det om den primära krigsuppgiften, dels handlar det om kompetens, och till slut utbildningens karaktär. Det här som jägarförbanden har haft likheter, och skillnader, en del uppenbara. Bland annat är det ju som bekant KALLT i Norrlands inland... Men även varje infanteribataljon hade sitt eget lilla "jägeri", spaningsplutonen.

Att samla information, förmedla den, värdera den och (vid lämpliga tillfällen) nedkalla himmelens vrede (via radio) är ju gemensamt för alla jägare.

Men på den gamla, onda tiden satte försvaret upp ett antal jägarbataljoner, som utbildades på K3, K4 och I22. Det var ingen större skillnad på dessa, mer än att det var mer granskog och myggfritt norröver, lövskog (bara OK på sommaren) söderöver (och på Öland, ingenting att gömma sig i eller under). Då var kvarlämnade förband med störuppgift en del av försvarsdoktrinen, och den uppgiften kan man inte ge vem som helst, om man vill ge dem en ärlig chans att komma hem.

Men eftersom underrättelseförband måste kunna verka självständigt, skall vara kompetenta nog att slå mot viktiga mål och kunna ta vara på sig över lång tid och besvärliga omständigheter är "jägarkompetensen" rätt självklar även för dem.

Pergite.
Citera
2018-05-15, 11:24
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nja, jägarebegreppet består av flera saker: Dels handlar det om den primära krigsuppgiften, dels handlar det om kompetens, och till slut utbildningens karaktär. Det här som jägarförbanden har haft likheter, och skillnader, en del uppenbara. Bland annat är det ju som bekant KALLT i Norrlands inland... Men även varje infanteribataljon hade sitt eget lilla "jägeri", spaningsplutonen.

Att samla information, förmedla den, värdera den och (vid lämpliga tillfällen) nedkalla himmelens vrede (via radio) är ju gemensamt för alla jägare.

Men på den gamla, onda tiden satte försvaret upp ett antal jägarbataljoner, som utbildades på K3, K4 och I22. Det var ingen större skillnad på dessa, mer än att det var mer granskog och myggfritt norröver, lövskog (bara OK på sommaren) söderöver (och på Öland, ingenting att gömma sig i eller under). Då var kvarlämnade förband med störuppgift en del av försvarsdoktrinen, och den uppgiften kan man inte ge vem som helst, om man vill ge dem en ärlig chans att komma hem.

Men eftersom underrättelseförband måste kunna verka självständigt, skall vara kompetenta nog att slå mot viktiga mål och kunna ta vara på sig över lång tid och besvärliga omständigheter är "jägarkompetensen" rätt självklar även för dem.

Pergite.

Bra svar! Vad tycker du skall ske härnäst då? Ska K3 få ta del av AJB´s jägarbåge, ska K3 upprätta ett eget uttryck och båge eller ska det förbli som det är nu? Eller något annat kanske? Och varför tror du det är ett sånt jävla tjat kring dessa jägarbågar? Är det pågrund av den romantisering och det rykte "Jägarsoldater" har i det civila livet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in