2018-03-24, 12:25
  #61
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
När började man med bergsklättring? Jag låg på K4 90-91 och då fanns det inte som ett alternativ. Däremot kunde man få hoppa fallskärm. Jag tog fallskärmscert där.

2010, tror jag.
Citera
2018-03-24, 12:35
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
2010, tror jag.
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
När började man med bergsklättring? Jag låg på K4 90-91 och då fanns det inte som ett alternativ. Däremot kunde man få hoppa fallskärm. Jag tog fallskärmscert där.
Ni pratar nog omvarandra, din fallskärmsutbildning torde varit civila med typ soldathemmet eller liknande för att aktivera vpl på fritiden. Det bergakungen pratar om är militärverksamhet för att öka krigsdugligheten på förbanden. Där Jägarkompanierna skall ha en grundläggande kompetens att kunna klättra i berg med stöd av av bergsplutonen som är själva enheten ansvarig för att kunna få andra förband genom bergsmassiv.
Citera
2018-03-24, 15:38
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Ni pratar nog omvarandra, din fallskärmsutbildning torde varit civila med typ soldathemmet eller liknande för att aktivera vpl på fritiden. Det bergakungen pratar om är militärverksamhet för att öka krigsdugligheten på förbanden. Där Jägarkompanierna skall ha en grundläggande kompetens att kunna klättra i berg med stöd av av bergsplutonen som är själva enheten ansvarig för att kunna få andra förband genom bergsmassiv.

Stämmer bra att det var civilt, men inte genom soldathemmet (tror jag). Det var en kapten som hade ngn kontakt med personalen på den lokala flygplatsen har jag för mig. Man börjar bli för gammal och glömmer.
Citera
2018-03-24, 16:28
  #64
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Stämmer bra att det var civilt, men inte genom soldathemmet (tror jag). Det var en kapten som hade ngn kontakt med personalen på den lokala flygplatsen har jag för mig. Man börjar bli för gammal och glömmer.

Det där har funnits på fler ställen. Jag vill minnas att chansen gavs på någon sommarkurs för officerare också... :-)

Det handlar alltså om bergsplutonen, försvarets alpina specialister.

Här är det verkligen så att förbanden är litet mer specialiserade på olika saker, en del klättrar i berg, andra leker med radiostyrda flygplan. Hur kul som helst :-)
Citera
2018-03-24, 17:59
  #65
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det där har funnits på fler ställen. Jag vill minnas att chansen gavs på någon sommarkurs för officerare också... :-)

Det handlar alltså om bergsplutonen, försvarets alpina specialister.

Här är det verkligen så att förbanden är litet mer specialiserade på olika saker, en del klättrar i berg, andra leker med radiostyrda flygplan. Hur kul som helst :-)

Det fanns kvalificerad klättringsutbildning inom ramen för det militära på I22 (Dvs. inte sådan man gjorde på egen tid, och som arrangerades av soldathem/civila klubb och som man fick ett "friskvårdsbidrag" till.). Vissa plutoner som skulle verka i högfjällsterräng fick mycket av denna, sen hade det nog att göra med att vissa officerare var klättrare och bergsbestigare, Lindh och Amlert för att nämna några.

Däremot fanns det inte roliga saker som drönare på den tiden
__________________
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2018-03-24 kl. 18:15.
Citera
2018-03-24, 21:28
  #66
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Det fanns kvalificerad klättringsutbildning inom ramen för det militära på I22 (Dvs. inte sådan man gjorde på egen tid, och som arrangerades av soldathem/civila klubb och som man fick ett "friskvårdsbidrag" till.). Vissa plutoner som skulle verka i högfjällsterräng fick mycket av denna, sen hade det nog att göra med att vissa officerare var klättrare och bergsbestigare, Lindh och Amlert för att nämna några.

Däremot fanns det inte roliga saker som drönare på den tiden

Såvitt jag minns fanns det tom militära reglementen i ämne klättring... Jodå:

https://www.scribd.com/document/194831766/M7745-100101-UtbR-FirKla-Firning-och-Klattring-2001

För att vara litet nostalgi-jägarmässig tror jag att det var ganska vanligt med den här typen av extra aktiviteter på jägarförbanden. Det ingår ju i konceptet att ta initiativ och göra litet mer än minsta lilla.
Citera
2018-03-24, 21:40
  #67
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Såvitt jag minns fanns det tom militära reglementen i ämne klättring... Jodå:

https://www.scribd.com/document/194831766/M7745-100101-UtbR-FirKla-Firning-och-Klattring-2001

För att vara litet nostalgi-jägarmässig tror jag att det var ganska vanligt med den här typen av extra aktiviteter på jägarförbanden. Det ingår ju i konceptet att ta initiativ och göra litet mer än minsta lilla.

Nostalgi! Håller med om det sista till 100%. För många var det då nog ett kall, och inte ett jobb. Och många tog initiativ och bidrog med betydligt mer än det man kunde förvänta, både egna civila och militära erfarenheter. Hoppas vi närmar oss det igen..
Citera
2018-03-25, 17:57
  #68
Medlem
Jag har nog egentligen inte så mycket mer att säga. Du/ni kommer nog trivas ypperligt.

Ser jag det personligt krasst sett till det civila livet vid sidan av, har tveklöst Karlsborg bättre möjligheter. Visst, Arvidsjaur har sin vackra natur men men blir ganska fort less på den eftersom man hela tiden är ute i just samma natur. Staden är väl inte direkt någon höjdare, inget illa menat men det finns inte så mycket att göra där. Boden? Helt ok stad, men jäkligt avsides även den.

Karlsborg ligger förvisso även det avsides och är i mitt tycke en håla precis som Arvidsjaur. Dock är det ju närmare geografiskt sett till större orter.

Sist men inte minst, säga vad man vill men det är jäkligt tufft (menar fysiskt, inte machomässigt) att utbildas i subarktiskt klimat. Personligen hade jag hellre harvat runt i södra Sverige om jag väl skulle lumpa där, men krypa omkring i snöslask är inte heller någon höjdare. Däremot så är det fortfarande värre med typ vinter merparten av året.

Btw...jag låg inne på I22/Lapplandsjägarna 94/95 och minns mer än väl att vi hade klättringsutbildning (militärt), om än definitivt inte så "gedigen" som den är i dag på AJB/Bergspluton. Man lärde sig knutar/knopar, säkring, firning mm.
Citera
2018-04-28, 23:18
  #69
Medlem
ulfsass avatar
Kul läsning.
Har sonen i denna stund på utbildning på K3 med befattningen tungt understöd. Han har därmed fått sin specialistutbildning på både Ksp58 och GRG förutom AK5 då. Tror det kan bli 31a när han blir klar i juni.
De har fått sina baskrar och jag var i Karlsborg under baskerceremonien. Jägarbågen får de nära slutet av utbildningen.

När han kommer hem då och då så kan han kika på min gröna K3 basker och min jägarbåge då jag utbildades till prickskytt 84/85.

Lycka till med utbildningen. Tror inte du blir missnöjd med Karlsborg.
Citera
2018-05-08, 22:02
  #70
Medlem
Hypokondrias avatar
Låg själv på Kavbat/jägarbat K3 som jägarsoldat, 4skv, 9e pluton. Många härliga minnen.
En utbildning jag än idag har stor nytta av.

Idag har jag ingen koll på vilka som är "äkta" jägare men då var Kavalleri alltid bättre än infanteri mm.
Lite sorgligt idag när alla skitförband får ha basker, tappat lite av magin.

Lycka till & Pergite / en annan svensk tiger
__________________
Senast redigerad av Hypokondria 2018-05-08 kl. 22:11. Anledning: Felstav
Citera
2018-05-09, 15:49
  #71
Medlem
Dystopikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
På min tid hittade man fallskärmsjägarna i Kalixfors. Det kanske man gör nu med?

Ja, befann man sig på I22 under rätt period kunde de komma förbi och hälsa på med Helikopter 4.

Skitkul att vara riktmärke i snöyran under rotorbladen.
Citera
2018-05-14, 18:16
  #72
Medlem
Utbildningstecknet JÄGARE tilldelas endast jägare utbildade vid Arméns Jägarbataljon i Arvidsjaur. De tilldelas även den klassiska Jägarbågen med gul ram som bäres på M/87.

K3 delar själva ut ett utbildningsLINJEtecken där det står Jägare.

Således, vill man tilldelas den riktiga bågen skall man söka sig till AJB för att betraktas som Jägare och slippa diskussioner om vad man är och icket är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in