2018-05-15, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WitnessTheFitness
Jävlar vad dumt. Har trippat MASSVIS med gånger på allt du kan tänka dig, det förvränger bara sinnena.

Inkl ayahuasca?
Citera
2018-05-15, 00:42
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Inkl ayahuasca?

Yes, både i den formen och DMT rent. Varför skulle de utomjordingarna etcetera vara riktiga? Varför skulle man stöta på dem enbart för att man trippar? Det "astrala planet", kom igen! Vakna upp.
Citera
2018-05-15, 00:51
Medlem
Citat:
Yes, både i den formen och DMT rent. Varför skulle de utomjordingarna etcetera vara riktiga? Varför skulle man stöta på dem enbart för att man trippar? Det "astrala planet", kom igen! Vakna upp.

Okej! Men om man frågar sig, varför anser du att de sinnena som människan i nyktert tillstånd kan ta till sig är de enda "rätta"? Är det inte minst lika "korrekt" det man ser under psykadelika, bara på ett annat vis? Eller är det djur upplever världen inte det "korrekta"?
Citera
2018-05-15, 00:56
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Okej! Men om man frågar sig, varför anser du att de sinnena som människan i nyktert tillstånd kan ta till sig är de enda "rätta"? Är det inte minst lika "korrekt" det man ser under psykadelika, bara på ett annat vis? Eller är det djur upplever världen inte det "korrekta"?

Det är möjligt att det finns varelser lever i andra dimensioner än vi, men de är inga gudar. Men deras sinnen skulle i teorin vara lika korrekta som våra. Likaså djurens. Varför tror du att djuren upplever världen psykedeliskt? Det är ju bara befängt att tro det.
Citera
2018-05-15, 01:04
Medlem
Citat:
Det är möjligt att det finns varelser lever i andra dimensioner än vi, men de är inga gudar. Men deras sinnen skulle i teorin vara lika korrekta som våra. Likaså djurens. Varför tror du att djuren upplever världen psykedeliskt? Det är ju bara befängt att tro det.

Okej. Du tror inte att det är gudar, men du kan omöjligt veta 100 %. Ska inte uttala mig för mycket själv dock då jag inte tagit psykadelika men vad jag läst har folk blivit religiösa efter ayahuasca. Men någonting som alla kan hålla med om, tror jag, är att alla i någon form upplever världen olika. Ingen mer korrekt eller fel. Men sa ingenstans att jag tror djuren upplever världen psykadeliskt, men de upplever garanterat världen annorlunda än vi människor. Men inte på ett mindre "rätt" vis som sagt, bara på ett annorlunda. Huruvida djuren har själar är en intressant frågeställning haha.
Citera
2018-05-15, 03:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Huruvida gud finns eller inte är inte en fråga om ett utfall i framtiden, utan gäller något som redan skett.

Huruvida jag hade byxor på mig eller inte när jag skrev det här, är också något som redan har skett. Slumpen är bara ett ord för något man inte vet som är för komplext och oöverskådligt.
Citera
2018-05-15, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jag skrapar en trisslott. Antingen vinner jag högsta vinst, eller inte.

50% chans att jag blir mångmiljonär?

Om det är en vinstlott är chansen faktiskt 100% att du får en vinst. Det kan inte appliceras på chansen att Gud finns, för den chansen är alltid antingen 100% eller 0%.

Bevis för att Gud finns:

Han talar till troende, skänker frid, förvandlar liv, förnimmas psykiskt och i vissa fall fysiskt.
Visar sig visuellt via sina budbärare (änglar) för vissa. Botar vissa dödliga sjukdomar osv...

Problemet är främst 3 saker vad jag kan se:

1) Hur bevisar man att förändringar som skett i ens liv, eller syner man haft, eller sjukdomar som botas, bara kunnat vara från Gud?
Man vet, men kan inte bevisa det.
Liksom man inte kan bevisa att mötet med en speciell människa förvandlat ens liv om det hänt (men det å andra sidan kräver aldrig någon att man bevisar heller).

2) Hur mäter man en Gudsupplevelse? Och hur avgränsar och definierar man Gud för att därefter kunna pröva hens existens?
Det går säkert att mäta samma endorfinpåslag som vid en förälskelse vid gudsupplevelser, men det är inget bevis (egentligen inget bevis på förälskelse heller, men inte heller förälskelse kräver någon att man bevisar).

3) Varför får inte alla erfara Gud?
Det går heller inte att svara på, iallafall inte ett enkelt svar som passar alla personer.
Men det är mycket som inte alla erfar, alla erfar exempelvis inte manlig orgasm utan tror hela livet det är samma sak som utlösning, förlåt! men kom inte på ett bättre exempel!
Livet tycks helt enkelt vara orättvist. Alla erfar inte alla fantastiska ting som existerar att erfara, tyvärr!
Citera
2018-05-16, 00:02
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wesdom
Om det är en vinstlott är chansen faktiskt 100% att du får en vinst. Det kan inte appliceras på chansen att Gud finns, för den chansen är alltid antingen 100% eller 0%.

Bevis för att Gud finns:

Han talar till troende, skänker frid, förvandlar liv, förnimmas psykiskt och i vissa fall fysiskt.
Visar sig visuellt via sina budbärare (änglar) för vissa. Botar vissa dödliga sjukdomar osv...

1) Hur bevisar man att förändringar som skett i ens liv, eller syner man haft, eller sjukdomar som botas, bara kunnat vara från Gud?
Liksom man inte kan bevisa att mötet med en speciell människa förvandlat ens liv om det hänt (men det å andra sidan kräver aldrig någon att man bevisar heller).

2) Hur mäter man en Gudsupplevelse? Och hur avgränsar och definierar man Gud för att därefter kunna pröva hens existens?
Det går säkert att mäta samma endorfinpåslag som vid en förälskelse vid gudsupplevelser, men det är inget bevis (egentligen inget bevis på förälskelse heller, men inte heller förälskelse kräver någon att man bevisar).

Det går heller inte att svara på, iallafall inte ett enkelt svar som passar alla personer.
Men det är mycket som inte alla erfar, alla erfar exempelvis inte manlig orgasm utan tror hela livet det är samma sak som utlösning, förlåt! men kom inte på ett bättre exempel!
Livet tycks helt enkelt vara orättvist. Alla erfar inte alla fantastiska ting som existerar att erfara, tyvärr!
Jag skrev trisslott, inte vinstlott.
Citera
2018-05-16, 02:37
Bannlyst
Citat:
Om det är en vinstlott är chansen faktiskt 100% att du får en vinst.

I sannolikhetsberäkning använder man den begränsade information man har (den är alltid begränsad i praktiken och bara fullständig i teoretiska modeller) för att försöka förutsäga det man inte vet. När du har skrapat lotten och ser tre lika belopp har du mycket mer information än innan, och sannolikheten kan sägas vara väldigt nära 100% att det är en vinstlott, men det beror fortfarande bl.a. på hur bra syn du har och hur många öl du har druckit.

Att något redan har hänt eller inte har ingen betydelse, det som spelar roll är vad man vet. En person som aldrig har använt Internet och är mer lättlurad än tåget, kommer att bedöma sannolikheten högre att det finns en nigeriansk prins med miljoner att dela ut, än en IT-expert.

Nu verkar det som att Gud har valt att bara visa sig genom människor, och det ställer till problem eftersom de 1) har möjlighet att ljuga utan några större konsekvenser och 2) vill lita och tro på andra för att de saknar trygghet.
Senast redigerad av Eliwood 2018-05-16 kl. 02:57.
Citera
2018-05-16, 03:57
Medlem
Citat:

Bevis för att Gud finns:

Detta är faktiskt ett riktigt bra inlägg i denna tråd, som Wesdom gör - /(bortsett från snacket om vinstlott, som inte har med saken att göra).
Men det mesta av punkterna 1, 2 och 3, ställer viktiga frågor om religiositetens väsen. Fast jag menar att man inte kan dra några pararalleller till sexualitet, eller libido som den sexuella energin kallas av vissa psykoanalytiker. Sexualiteten, sexualdriften, är inom fysiologin en helt egen avdelning. Fortplantningsfunktionen har inga religiösa stickspår.

Jag tror benägenheten till religiösa attityder är en medfödd begåvning (eller brist på begåvning), som inte är lika och jämnt fördelad bland människorna. Dock finns denna förmåga till religiositet på alla platser där det finns människor, och det är en disposition som endast finns hos människan. Djuren, liksom öde platser, är helt frikopplade från människans religiositet. På ett plan kan man jämföra denna fördelning av den religiösa begåvningen med musikalitet. Vissa blir Mozart medan vi andra blir punkare.
Citera
2018-05-16, 07:34
Medlem
Citat:

Bevis för att Gud finns:

1/ Detta bevisar i så fall flera olika gudar, då sjukdomar botats inom flera religioner genom tiderna.
Och varför växer inte armar och ben ut, t.ex?

2/ När det gjorts hjärnundersökningar om gudstro, så sitter den tron på samma ställe som ”jag” i hjärnan. ”Jag tycker X” och ”Gud tycker X” är på samma ställe i hjärnan, medans ”Brad Pitt tycker X” är på ett annat ställe. Detta bevisar kankse inget, men är lite intressant.

3/ Gud/gudar verkar jobba geografiskt och efter vad som är populärt i det samhället/kulturen. Det är väldigt svårt att veta om en människa verkligen varit med om något oförklarligt, som den ger Gud credit för, eller om en människa är så indoktrinerad att den vill uppleva Gud, och därför inbillar sig/hittar på.
Citera
2018-05-16, 11:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Detta är faktiskt ett riktigt bra inlägg i denna tråd, som Wesdom gör - /(bortsett från snacket om vinstlott, som inte har med saken att göra).

Bara för det ska jag försöka dra några fler paralleller med trisslotten

Om någon säger att de har en vinstlott, men av någon underlig anledning inte kan visa den, och inte verkar rikare än andra efter ett par månader, måste jag tvivla på trovärdigheten i faktat. Möjligheten finns att han ljuger, antingen medvetet eller kanske vanligare för sig själv. Om personen är envis på det sätt att om det hade stått i bibeln att en båt har tre hjul, och det inte hade hjälpt hur mycket man försökte övertyga honom om motsatsen, sjunker trovärdigheten. Sen kommer det en muslim med en annan vinstlott, och då är den från Djävulen. En ond trisslott.

Citat:
Bevis för att Gud finns:

Bevis för att han inte finns:

Han talar inte till icke-troende, han tar frid, struntar i att förvandla liv...

Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
När du har skrapat lotten och ser tre lika belopp har du mycket mer information än innan, och sannolikheten kan sägas vara väldigt nära 100% att det är en vinstlott

Förtydligande: väldigt nära 100% för dig. För Brad Pitt är det fortfarande en lott med de gamla vanliga oddsen eftersom han inte har sett den.
Senast redigerad av Eliwood 2018-05-16 kl. 11:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in