2018-05-09, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
En ateist måste rimligen tro att universum antingen kommit till av en slump eller har funnits i evighet.
Teister måste rimligen tro på magi.
Citera
2018-05-10, 07:53
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
En ateist måste rimligen tro att universum antingen kommit till av en slump eller har funnits i evighet.

Nej, det måste inte en ateist tro. De flesta ateister tror inget alls om universums tillkomst eftersom de inte ens reflekterar över den frågan eller ens anser att det är något som är värt att slösa tankemöda på. Det är huvudsakligen för troende och personer intresserade av astrofysik som universums uppkomst är en viktig fråga.

Och, förutom alternativen slump och att universum alltid har funnits så finns det alternativa föreställningar som t.ex. anser att universum är ett kretslopp eller att det bara är en illusion (antingen en drömvärld eller en falsk verklighet). Eller så finns det teorier om att det finns hur många universum som helst.

Vad det nu har att göra med att försöka bevisa eller motbevisa guds existens ...
Citera
2018-05-14, 23:26
Medlem
bevis på att gud finns/ inte finns

alltså om jag får spekulera i hur religioner har uppståt så tror jag att det bara var ett sätt att förklara hur och varför saker och ting fungerade som de gjorde, t.ex vi i norden trodde att tor slog med hammaren och därmed oska och dylikt. och att folk än idag tror på gud kan ju förklaras genom det faktum att vi som människor fortfarande inte kan uppfatta vad som skulle kunnat existera innan big bang, precis like omöjligt som att komma på en ny färg utan att ha sett den!
och när religiösa ska förklara varför gud existerar så frågar många men vad fanns innan big bang? men om man kan ställa den frågan måste man ju fråga sig själv den frågan, vem skapade gud? har han alltid funnits? isåfall kan väl universum också alltid ha funnits. det är en fruktlös diskussion som är bortom mänsklig uppfattning. vi kan helt enkelt inte uppfatta vad som kan ha funnits innan big bang, precis lika omöjligt som att förklara vad som fanns innan gud. och de som inte kan inse detta måste vara av en ännu mindre utveckalad människoart! och om du har någon förklaring på vart gud kommer ifrån förutom att han alltid har funnits så var god och berätta! tror väldigt många är sugna på att höra det också!
Citera
2018-05-14, 23:33
Medlem
På den tiden religioner uppstod var det en kamp för att överleva. Döden och annat elände var ständigt närvarande.

Inte så konstigt att man hittade på lite Gudar för att skänka hopp till befolkningen. Ge dem en fast punkt i tillvaron.

Gud finns inte enligt mig. Men vad som dock finns är universum och det är väl det närmaste en gud man kan komma. Vårt vardagliga stretande bryr sig dock inte universum om.
Citera
2018-05-14, 23:43
Medlem
Skrev i en annan tråd för ett tag sedan angående Gud och människans själ - någonting som nästintill alla icke-troende inte gjort är psykadeliska droger. Har läst folk på internet angående specifikt "drogen" ayahausaca som är i princip den starkaste psykadeliska shiten du kan tänka dig. Folk som testat det säger att det är pure magic, och i många länder i Sydamerika där det ganska vanligt att folk är troende/religiösa, är det helt lagligt och relativt populärt att bruka det emellanåt. De kommer i kontakt med sitt inre på något helt magiskt vis där alla som har tankar kring Guds existens, icke-existens, människans själ, universum etc. får sina frågor besvarade kan man säga. Folk har liksom förkastat all religion, men sen alltså tagit ayahuasca, och sen gjort en kovändning i den frågan. Så som svar på titeln, bevis på att Gud finns, beviset stavas Ayahuasca.
Citera
2018-05-14, 23:44
Medlem
0gKolhydraters avatar
Fatta att gud är ett påhitt förhelvete
Citera
2018-05-14, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adaren43
alltså om jag får spekulera i hur religioner har uppståt så tror jag att det bara var ett sätt att förklara hur och varför saker och ting fungerade som de gjorde, t.ex vi i norden trodde att tor slog med hammaren och därmed oska och dylikt. och att folk än idag tror på gud kan ju förklaras genom det faktum att vi som människor fortfarande inte kan uppfatta vad som skulle kunnat existera innan big bang, precis like omöjligt som att komma på en ny färg utan att ha sett den!
och när religiösa ska förklara varför gud existerar så frågar många men vad fanns innan big bang? men om man kan ställa den frågan måste man ju fråga sig själv den frågan, vem skapade gud? har han alltid funnits? isåfall kan väl universum också alltid ha funnits. det är en fruktlös diskussion som är bortom mänsklig uppfattning. vi kan helt enkelt inte uppfatta vad som kan ha funnits innan big bang, precis lika omöjligt som att förklara vad som fanns innan gud. och de som inte kan inse detta måste vara av en ännu mindre utveckalad människoart! och om du har någon förklaring på vart gud kommer ifrån förutom att han alltid har funnits så var god och berätta! tror väldigt många är sugna på att höra det också!
Bevis för att Gud finns:
Vi erfar och förnimmer det
Varför tvivla?

Bevis för att Gud inte finns:
Vi erfar och förnimmer ingenting av det
Varför bry sig?

Case closed
Citera
2018-05-14, 23:50
Avslutad
(FB) Bevisa att Gud existerar (Sammanfogad tråd /Mod)
Citera
2018-05-14, 23:59
Medlem
truthwillouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adaren43

Du är medveten om att metafysik är en av de största filosofierna genom tidshistorien, va?
Citera
2018-05-15, 00:16
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Men är inte en av två chanser 50%..?

Antingen finns han , eller också finns han inte.
Jag skrapar en trisslott. Antingen vinner jag högsta vinst, eller inte.

50% chans att jag blir mångmiljonär?
Citera
2018-05-15, 00:26
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Skrev i en annan tråd för ett tag sedan angående Gud och människans själ - någonting som nästintill alla icke-troende inte gjort är psykadeliska droger. Har läst folk på internet angående specifikt "drogen" ayahausaca som är i princip den starkaste psykadeliska shiten du kan tänka dig. Folk som testat det säger att det är pure magic, och i många länder i Sydamerika där det ganska vanligt att folk är troende/religiösa, är det helt lagligt och relativt populärt att bruka det emellanåt. De kommer i kontakt med sitt inre på något helt magiskt vis där alla som har tankar kring Guds existens, icke-existens, människans själ, universum etc. får sina frågor besvarade kan man säga. Folk har liksom förkastat all religion, men sen alltså tagit ayahuasca, och sen gjort en kovändning i den frågan. Så som svar på titeln, bevis på att Gud finns, beviset stavas Ayahuasca.

Jävlar vad dumt. Har trippat MASSVIS med gånger på allt du kan tänka dig, det förvränger bara sinnena.
Citera
2018-05-15, 00:32
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jag skrapar en trisslott. Antingen vinner jag högsta vinst, eller inte.

50% chans att jag blir mångmiljonär?

Jo, och roligare blir det efter att du skrapat. Fortfarande 50% chans då? Det är ju det som gäller i fallet med frågan om gud finns eller inte. Det är en händelse som redan passerat och inte någon beräkning om ett eventuellt framtida utfall baserat på slump.

Huruvida gud finns eller inte är inte en fråga om ett utfall i framtiden, utan gäller något som redan skett. Då gäller bara oddset 100% (om gud finns) eller 0% (om gud aldrig funnits). Det kan aldrig vara 50% chans att gud skapade universum (om man har någon som helst kunskap om matematik).

Chansen för att liv uppstod på jorden är inte 50%, det är 100% eftersom det bevisligen faktiskt uppstod, oavsett vilken sannolikhet skulle gälla för att det i framtiden uppstår även någon annanstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in