2018-05-14, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Marknadshyror är ett måste i framtiden. Möjligen kan en del "social housing" tillåtas för de mest svaga grupperna i samhället, men hur gör man det utan att skapa slum?
Jag antar att du med marknadshyror vill få upp boendekostnaden i det äldre beståndet så att den hamnar i nivå med vad bostadsrätter kostar?
Problemet kanske är det omvända, br-priserna har skenat i huvudsak pga räntedoping, när saker och ting går tillbaka till normalläge så faller br-priserna mycket kraftigt och boendekostnaden närmar sig på sikt hyreskostnaderna?
I så fall har hyreskostnaderna hela tiden varit det sunda inslaget (ägarbolagen har heller inte gått med förlust) och br-priserna varit en tillfällig abnormitet.
2018-05-14, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Fast nu kanske du överdrev lite?

Själv var jag nog inne på årssparande. Men om det här handlar om total sparbuffert, då är Svenne Sexpack illa ute vid eventuella räntehöjningar. Fast jag tror nog att det är annat som man kan dra in på, nöjen , fika, tatueringar, Thailandsresan...

Trots det lär det bli en rejäl dipp i konsumtionen och den därtill hörande tjänstesektorn om boräntorna drar i väg.

Det var när jag läste raden "20 001 – 30 000 kr, 8 procent" som jag vaknade till och sen blev det bara ännu "värre" tills jag såg sista raden.
2018-05-14, 20:34
Medlem
Jag har sparat pengar i många år till att köpa mitt första boende och jag är 26 år gammal. Äntligen har morsan och farsan gått med på att stå borgenärer till bolånet. Jag är dock orolig för att marknaden kraschar snart så vet jag inte vad som är smartast utav följande alternativ.

1. Köpa brf i Göteborg för max 3 miljoner kr och hoppas att brf inte går i konkurs.
2. Köpa en tomt utanför Gbg och bygga ett nytt hus på ca 60 kvm. Borde ju inte gå på mer än 3 milj?

Jag är inte så kunnig men om jag förstått det här rätt så är det säkrare att vid bostadskrasch äga en bostad istället för att vara medlem i brf? Hoppas ni förstår vad jag menar..
2018-05-14, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Jag antar att du med marknadshyror vill få upp boendekostnaden i det äldre beståndet så att den hamnar i nivå med vad bostadsrätter kostar?
Problemet kanske är det omvända, br-priserna har skenat i huvudsak pga räntedoping, när saker och ting går tillbaka till normalläge så faller br-priserna mycket kraftigt och boendekostnaden närmar sig på sikt hyreskostnaderna?
I så fall har hyreskostnaderna hela tiden varit det sunda inslaget (ägarbolagen har heller inte gått med förlust) och br-priserna varit en tillfällig abnormitet.
Nej, jag är inte ute efter någon speciell direkt effekt av marknadshyror. Öht tror jag att ett omedelbart införande av marknadshyror skulle få många negativa effekter, så det måste ske en gradvis anpassning som jag ser det.

Jag är övertygad om att bristen på hyresrätter med hyfsat god standard har eldat på bostadsbubblan. Systemet med presumtionshyror har inte förmått göra att tillräckligt med hyresfastigheter byggts. Hyres har fått en "socialstämpel" över sig som gjort att värdarna inte har underhållit beståndet, och bostadsbolagen har undvikit att bygga nytt med standard eftersom man inte kunnat ta ut hyror som täcker kostnaderna för produktionen. Och ingen privat värd vill heller bygga "billiga hyresrätter" eftersom man vet att det kommer att attrahera den moderna tidens backstugusittare.

Vad som sker när bopriserna normaliseras har jag ingen aning om. Om detta sker efter räntehöjningar så tror jag också att det kommer att drabba privata hyresvärdar och kommunala bostadsbolag, speciellt om de har byggt mycket nytt.

Framtiden på bostadsmarknaden (både för borätt, ägande och hyres) ser grumlig ut i min kristallkula.

Edit: kan tillägga att jag själv bott i hyresrätter de senaste 20 åren, framför allt för att det gett mig en flexibilitet i mitt nomadiserande yrkesliv. Det är en jättebra och flexibel boendeform, men jag har alltid tyckt att det saknats lite dyrare hyresrätter med hyfsad standard. Det har varit ett jäkla jagande vid varje byte av bostadsort.
Senast redigerad av Simmaellersjunk 2018-05-14 kl. 20:40.
2018-05-14, 20:37
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femfemfemfem
Jag har sparat pengar i många år till att köpa mitt första boende och jag är 26 år gammal. Äntligen har morsan och farsan gått med på att stå borgenärer till bolånet. Jag är dock orolig för att marknaden kraschar snart så vet jag inte vad som är smartast utav följande alternativ.

1. Köpa brf i Göteborg för max 3 miljoner kr och hoppas att brf inte går i konkurs.
2. Köpa en tomt utanför Gbg och bygga ett nytt hus på ca 60 kvm. Borde ju inte gå på mer än 3 milj?

Jag är inte så kunnig men om jag förstått det här rätt så är det säkrare att vid bostadskrasch äga en bostad istället för att vara medlem i brf? Hoppas ni förstår vad jag menar..

Väldigt enkelt: Har du inte råd att stå som ensam låntagare så har du inte råd. Att marknaden kommer kylas av ännu mer är nog att räkna med, kolla alla nybyggen som fortfarande inte kommit ut.
2018-05-14, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Väldigt enkelt: Har du inte råd att stå som ensam låntagare så har du inte råd. Att marknaden kommer kylas av ännu mer är nog att räkna med, kolla alla nybyggen som fortfarande inte kommit ut.

Inte det jag frågade om. Jag frågade vad ni tror blir mest ekonomiskt gynnsamt för mig vid en eventuell bostadskrasch, alternativ 1 eller 2?
2018-05-14, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Enligt Bobarometern förra året så såg svenskarnas sparande ut som följer:

1 – 10 000 kr 12 procent
10 001 – 20 000 kr 10 procent
20 001 – 30 000 kr 8 procent
30 001 – 40 000 kr 7 procent
40 001 – 50 000 kr 8 procent
50 001 – 100 000 kr 15 procent
100 001 eller mer 28 procent
Ingen buffert 10 procent

http://24uppsala.se/2017/12/28/sa-mycket-pengar-har-svenskarna-sparat/

I faktarutan på länken så står det "Topplista: Så mycket har svenskarna sparat i buffert:"
Ska man tolka det som att många har mer pengar placerat i aktier/fonder/whatever som inte är tänkt att användas som buffert? Eller att dom som svarar inte riktigt vet vad dom svarar på?

Tydligen skulle ju var femte svensk inte behöva dra ner på något om boendekostnaden ökade med 3000kr varken resor, nöjen, restaurangbesök, shopping eller sparande. Hur dom ska betala 3000kr mer i månaden och ändå spara och spendera lika mycket som innan är ju intressant, extra löneförhandling med chefen?
2018-05-14, 20:54
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Vad gäller fundamenta de senaste tio årens uppgång kan jag se följande:

- Generös kreditgivning
- Allt lägre ränta
- Allt lägre arbetslöshet
- Allt bättre realekonomi för den stora massan
- Stor efterfrågan på bostäder
- Världsekonomin har gått bra (på pappret)

Sett i backspegeln är det inte så förvånande att priserna har gått upp som de har gjort.

Alla saker du tar upp har säkert påverkat men inget annat i vårt dagliga liv har haft en liknande utveckling som just boenden. Inte ens sådant som borde påverkats minst lika mycket av låga räntor eller god ekonomi, t.ex värdepapper, har varit i närheten av liknande utveckling.

Lägg därtill att i andra länder så har vi sett rejäla priskorrigeringar som Sverige "klarat" sig undan. Skulle gissa att fallet bara börjat.
2018-05-14, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femfemfemfem
Inte det jag frågade om. Jag frågade vad ni tror blir mest ekonomiskt gynnsamt för mig vid en eventuell bostadskrasch, alternativ 1 eller 2?

Historiskt har centralt belägna lägenheter återhämtat sig snabbast efter krascher, å andra sidan är summorna högst så en förlust på säg 50% blir ju högst för en sådan lägenhet i kronor.

Sedan är det ju mycket om och men, hur långt utanför Göteborg finns tomten? Vet flera på jobbet som funderat på att köpa mark och bygga eget, men det är långa köer.
Ska du bygga själv eller köpa ett färdigt från typ Eksjöhus eller Myresjöhus?

En stor risk med brf är väl hur föreningen klarar sig, det finns risk för kraftigt höjda hyror. Med eget hus har du mer kontroll själv över ekonomin.
2018-05-14, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Alla saker du tar upp har säkert påverkat men inget annat i vårt dagliga liv har haft en liknande utveckling som just boenden. Inte ens sådant som borde påverkats minst lika mycket av låga räntor eller god ekonomi, t.ex värdepapper, har varit i närheten av liknande utveckling.

Lägg därtill att i andra länder så har vi sett rejäla priskorrigeringar som Sverige "klarat" sig undan. Skulle gissa att fallet bara börjat.

Det kommer tids nog men för den här gången är det nog över.
2018-05-14, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Hur många nyeximinerade som börjar arbeta sparar 10.000 i månaden? Jag tror det handlar om någon procent eller knappt det. De flesta svenskars 'förmögenheter' är oftast ett resultat av den uppgången som varit på bostadsmarknaden sista 20 åren. Det är inte många som har en miljon 'cash'.
Beror sig nog på vilket skrå vi pratar om. Många jämnåriga på mitt jobb(jag är relativt nyexad) pratar mycket om att spara i aktier och bygga buffert till bostadsköp. Vi är IT-folk, alltså foliehattiga och tänker för mycket. Kan tänka mig fler ingenjörsutbildningar som fostrar lite mer analytiska människor.
2018-05-14, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GolareMedPolare
Ska du bygga själv eller köpa ett färdigt från typ Eksjöhus eller Myresjöhus?

Blir nog att köpa ett färdigt modulhus på runt 60 kvm. Kostar runt 500k och tomten kostar runt 2milj.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in