Citat:
Ursprungligen postat av
Externalist
Jag antar att du med marknadshyror vill få upp boendekostnaden i det äldre beståndet så att den hamnar i nivå med vad bostadsrätter kostar?
Problemet kanske är det omvända, br-priserna har skenat i huvudsak pga räntedoping, när saker och ting går tillbaka till normalläge så faller br-priserna mycket kraftigt och boendekostnaden närmar sig på sikt hyreskostnaderna?
I så fall har hyreskostnaderna hela tiden varit det sunda inslaget (ägarbolagen har heller inte gått med förlust) och br-priserna varit en tillfällig abnormitet.
Nej, jag är inte ute efter någon speciell direkt effekt av marknadshyror. Öht tror jag att ett omedelbart införande av marknadshyror skulle få många negativa effekter, så det måste ske en gradvis anpassning som jag ser det.
Jag är övertygad om att bristen på hyresrätter med hyfsat god standard har eldat på bostadsbubblan. Systemet med presumtionshyror har inte förmått göra att tillräckligt med hyresfastigheter byggts. Hyres har fått en "socialstämpel" över sig som gjort att värdarna inte har underhållit beståndet, och bostadsbolagen har undvikit att bygga nytt med standard eftersom man inte kunnat ta ut hyror som täcker kostnaderna för produktionen. Och ingen privat värd vill heller bygga "billiga hyresrätter" eftersom man vet att det kommer att attrahera den moderna tidens backstugusittare.
Vad som sker när bopriserna normaliseras har jag ingen aning om. Om detta sker efter räntehöjningar så tror jag också att det kommer att drabba privata hyresvärdar och kommunala bostadsbolag, speciellt om de har byggt mycket nytt.
Framtiden på bostadsmarknaden (både för borätt, ägande och hyres) ser grumlig ut i min kristallkula.
Edit: kan tillägga att jag själv bott i hyresrätter de senaste 20 åren, framför allt för att det gett mig en flexibilitet i mitt nomadiserande yrkesliv. Det är en jättebra och flexibel boendeform, men jag har alltid tyckt att det saknats lite dyrare hyresrätter med hyfsad standard. Det har varit ett jäkla jagande vid varje byte av bostadsort.