Citat:
Ursprungligen postat av
Fnysington
Om jag inte missminner mig helt låg medel på runt 13 (eller om det var median) (själv skrev jag på 13.3). Flashbackdasarna är antingen extremt skickliga, eller så är det OIs som hade en dålig dag på jobbet, igen?
Imponerande att du genomförde en helt egen opinionsmätning, det måste ha varit dyrt! Vi andra använde befintliga OU för våra gissningar.
Så många år av intensiv tankeverksamhet (well...) och du förstår ändå inte skillnaden mellan lekmannagissningar och OU?
Skillnaden är att OU är rensad på feeling, aningar, magkänsla, intuition, spekulation, kalla det vad du vill. En OU visar bara det man har täckning för, det vill säga vad rådatan körd genom en viktningsmatris baserad på egenskaper som region, kön, ålder, tidigare partival etc visar. En produkt av två belagda uppsättningar data. Hur de siffror som genereras ur detta ”känns” för statistikern ifråga är inte en parameter. De får sannolikt samma känsla som vi har om vilka som ligger för högt eller lågt, so what? Den beställda produkten är en OU. Inte en OU kryddad med Karin Nelssons ”feeling”. Om man vill ha hennes ”feeling” är det sjukt onödigt att betala henne för att fråga 2500 pers vad DE tycker, det räcker att fråga henne hur hon personligen tror valet ska gå, helt gratis. Analytikerna kan vika ut sina personliga funderingar och spekulationer i en bifogad textkommentar om de vill, men de ska fan inte baka in dem i stapeldiagrammet. Om man vill ha produkten "OU plus hur det känns" kan man ju skapa den i så fall. Samla några statsvetare under rubriken "Snillen spekulerar" och sen får de i tur och ordning berätta hur de tror det egentligen ligger till.
Ditt fega utnyttjande av det faktum att det finns en diskrepans mellan A) deras OU och B) samma OU när du slevat på din egen ”feeling”, som nåt slags bevis för att de undanhåller information, påminner starkt om när journalistkräk som mycket väl vet att ministrar inte får uttala sig i enskilda fall ändå ställer såna frågor. Som väntat får de upprepningar till svar, och sen springer de nöjda tillbaka till studion med inspelningen och spelar upp den i nyheterna, väl medvetna om att kreti och pleti som ser den hemma i sofforna säger ”jaha där har vi en ljugande politikerjävel igen som vägrar svara på frågor”.
Här lär svaret bli ”bullshit de kan om de vill”, dvs du fattar fortfarande inte skillnaden.