Citat:
Nu blandar du ihop saker och ting här. Du har två problem anser jag:Det är bara för dig att framföra trovärdigt bevis för att dessa människorättsorganisationer baserat sina rapporter på islamistisk propaganda och presenter oberoende källor som bemöter anklagelserna som riktats mot Assadregimen.
SÅ länge du inte gör det så förlorar du argumentationen oberoende om ditt gnäll om att jag skulle vara islamist.
(Väldigt många muslimska brödaraskapets medlemmar som starkt sympatiserar med PKK och YPG samt önskar Erdogans avrättning enligt dig? Vet att du inte anser mig vara en del av muslimska brödraskapet då konflikten inte består av två sidor som ditt inlägg tyder på.)
SÅ länge du inte gör det så förlorar du argumentationen oberoende om ditt gnäll om att jag skulle vara islamist.
(Väldigt många muslimska brödaraskapets medlemmar som starkt sympatiserar med PKK och YPG samt önskar Erdogans avrättning enligt dig? Vet att du inte anser mig vara en del av muslimska brödraskapet då konflikten inte består av två sidor som ditt inlägg tyder på.)
- Din övertygelse att FN och alla NGO:s får korrekt information fast det är ganska uppenbart att man matas av Muslimska brödraskapet och andra islamistiska grupperingar.
- Din förkärlek och övertygelse om att kurderna skulle besitta de verktyg som krävs för att upprätthålla ett demokratiskt och jämlikt styre.
Blanda inte ihop dessa två saker; det enda som sammanlänkar dem i ditt fall är att du hoppas på kurderna då man enl. dig har bevisat att Assad bedriver industriellt massmord på sin befolkning och är skyldig till ohyggliga krigsförbrytelser. Jag orkar idag inte längre argumentera mot dina villfarelser där men jag kan väl säga så mycket om kurderna att det är en sak att administrera en stat när solen skiner och pengarna flyter på från Washington, en annan när det blåser kallt. Kurderna själva har en stark klantradition med allt vad det innebär. Ska man dessutom styra och ställa över andra etniska grupper med starka klantraditioner då uppstår problem och det har varit med all önskvärd tydlighet uppenbart vid flera tillfällen. Bl.a. exemplen har vi deras hantering av Yaziderna: https://twitter.com/rcallimachi/status/913172841834704897 Så du har svaret där vad jag tycker om Rojava, De kan se bra ut på ytan men någon långsiktig lösning är inte de olika försöken från kurdernas sida att forma självständiga stater, i synnerhet inte om dessa ska omfatta andra etniska grupper och klaner. Jag tror nog det är bäst även för dem själva att underordna sig ett annat styre.
Hur det hör ihop med min libertarianska grundsyn? En av grundpelarna i det är att vara helt emot interventioner i andra stater. Det jag ger uttryck för här är till skillnad från dig inga önskedrömmar om att införa en specifik form av stat utan en analys av hur läget verkligen är och förhoppningar att den bästa lösning får råda. Blir det ett libertarianskt styre i Syrien kan jag bara applådera då vi inte ens har det i Sverige tyvärr.