2018-05-14, 12:18
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Snacka om agenda artikel. Vad har SVT anställda för utbildning egentligen?

Förmodligen läste de högskola/universitet och tog examen i något ämne. Betydligt längre än de flesta här inne, som knappt har gått ut 9an kunskapsmässigt.
Citera
2018-05-14, 12:23
Medlem
swimmingpools avatar
Man kan alltid generalisera, men i slutändan är vi individer. Ska det va så svårt att fatta?!
Citera
2018-05-14, 13:28
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Kvinnor är inte fysiskt svagare än män om vi ser till fysiken, men de är inte lika kroppsligt starka som män i ben, rygg, mage och armar. I övrigt är det ingen större skillnad mellan könen om vi ser till könsskillnader.
Första meningen är humor på högsta nivå. Helt enkelt briljant. Material till ett kåseri eller en sketch av Tage Danielsson (Harrisburgolyckan).

Den sista meningen är mer oförarglig men har egentligen lika lite med verkligheten att göra. Du gör som feminister eller är du en själv, som bara tittar på ytliga likheter. Två ögon, tio fingrar, en näsa. Jahapp då var det konstaterat att vi är lika. Men när man lyfter på huven och tittar i hjärnan och kroppens kemi så ser man stora skillnader. Så stora att det som feminister tror (tror och tror, smarta feminister förstår också vetenskap de bara måste förneka den av politiska skäl) är sociala skillnader i själva verket mest biologiska skillnader.

Kolla på arvsanlagen. Vi delar 96% dna med chimpanser. Vi delar över 50% av vårt dna med bananflugor. Det behövs väldigt lite skillnader i organismer för att det ska väldigt olika fysiskt och i beteende.
Citera
2018-05-14, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Man kan alltid generalisera, men i slutändan är vi individer. Ska det va så svårt att fatta?!

Medelvärde och Standardavvikelse kallas det!
Även om "alla är olika", så finns ändå generella skillnader.
Inget att försöka dölja och inget som ger "olika värde"...
Citera
2018-05-14, 13:36
Medlem
namataras avatar
Klart det finns en massa kvinnor som är starkare fysiskt än vissa män. Kolla bara Kadaffis livvakter som i de flesta fall var kvinnor. Dessa låg förvisso i hårdträning 24/7 och bar automatvapen.

Jag som är rätt lång, har lätt att få muskler och var vid god kondition var starkare än de flesta killar i klassen fram tills vi var 15 år ungefär, men visst fanns det de som jag hade vunnit över i armbrytning även i gymnasiet;-)

Men.. nu snackar vi generellt. Då är kvinnors muskelstyrka jämfört med mäns i underläge. Men visst finns det andra saker som gör kvinnor starkare, en hel del saker! Men nu snackade vi fysisk styrka och då är män överlägsna-generellt.

En liten anekdot; jag var i slagsmål med en kille som är sisådär 15 år äldre än mej, otränad och röker mycket så han har säkert nån början till KOL. Då var jag någorlunda vältränad, mest kondition förvisso eftersom min enda träning då bestod av löpning. Men var i helt okej form iaf. När han började bete sej som ett svin trodde jag att jag tar honom lätt, håller fast honom och sätter honom på plats (det var inte läge för ord just då, annars är jag betydligt större vän av ord än handgemäng), men det utvecklades till ett halvmjäkigt slagsmål (om man har MMA som förebild av hur ett slagsmål går till) och det tog lång tid, ja jäkligt lång tid innan han gav upp, då var även jag trött som tusan, det visade sej alltså att vi var rätt så jämnstarka. Han har aldrig tränat i hela sitt liv, sitter mest inne och spelar dataspel och äter dessutom inte ordentligt. Jag har alltid tränat förutom under några år. Han är kortare än mej och har bara en aningen bredare axlar, vilket förmodligen är skelett.

Med mitt långa inlägg vill jag komma till slutsatsen; fy fan vilken råstyrka män har-även när de är otränade och ohälsosamma!

(Och ja, jag är feminist. Jag vill väl självfallet ha lika lön för lika arbete. Skulle man sänka lönen för tex alla svarta män eller alla vita män så skulle det bli ett jäkla liv (jag skulle självfallet vara med och protestera för mina manliga jämlikars väl) så förstår inte vad som är så hemskt med att vilja ha lika lön för lika arbete som feminister har kämpat för länge, ännu är vi inte riktigt där. Kvinnornas ligger på ca 87% av männens löner för samma jobb, då tar jag i, för kan inte nuvarande siffran i huvudet..)
Citera
2018-05-14, 13:47
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lersater
kvinnor lever längre pga av yrkesval... I det feministiska sverige så kommer männen snart leva längre..

tänk alla gamlingar idag... männen jobbade på BT-Kemi o kärringafan va hemmafru.. inte så konstigt att männen I snitt lever kortare liv..

Det stämmer inte. Män insjuknar och dör tidigare än kvinnor, så har det altid varit och så kommer det vara. Det beror på biologiska faktorer. För i tiden levde barnlösa kvinnor längst, sen kvinnor som fått barn, och män samma eller kortare. Kvinnors överdödlighet, historiskt sett, berodde på avkalkning från mjølkproduktion, medans både kvinnor och män dog av infektioner (typiskt), och för män och kvinnor med samma historik gällande ernäring, så dog män yngre. Så är det fortfarande. Alla som dör, dör av sjukdom, och på populationsnivå dôr män lite yngre än kvinnor. Och artiklen är så klart tråkig bs som ältar ett icke-problem.
Citera
2018-05-14, 14:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av namatara
Klart det finns en massa kvinnor som är starkare fysiskt än vissa män. Kolla bara Kadaffis livvakter som i de flesta fall var kvinnor. Dessa låg förvisso i hårdträning 24/7 och bar automatvapen.

Jag som är rätt lång, har lätt att få muskler och var vid god kondition var starkare än de flesta killar i klassen fram tills vi var 15 år ungefär, men visst fanns det de som jag hade vunnit över i armbrytning även i gymnasiet;-)

Men.. nu snackar vi generellt. Då är kvinnors muskelstyrka jämfört med mäns i underläge. Men visst finns det andra saker som gör kvinnor starkare, en hel del saker! Men nu snackade vi fysisk styrka och då är män överlägsna-generellt.

Haha nej. Vetenskapliga studier visar att inte ens 0.005% av kvinnor är så starka som den svagaste av mannen.

Kvinnor är extremt svaga, fysiskt som mentalt, av evolutionära skäl.
Citera
2018-05-14, 14:15
Bannlyst
Citat:
Kvinnornas ligger på ca 87% av männens löner för samma jobb, då tar jag i, för kan inte nuvarande siffran i huvudet..)

Detta stämmer inte heller, herregud vilken propaganda du utsatts för alltså
Citera
2018-05-14, 14:35
Bannlyst
Citat:

En liten anekdot; jag var i slagsmål med en kille som är sisådär 15 år äldre än mej, otränad och röker mycket så han har säkert nån början till KOL. Då var jag någorlunda vältränad, mest kondition förvisso eftersom min enda träning då bestod av löpning. Men var i helt okej form iaf. När han började bete sej som ett svin trodde jag att jag tar honom lätt, håller fast honom och sätter honom på plats (det var inte läge för ord just då, annars är jag betydligt större vän av ord än handgemäng), men det utvecklades till ett halvmjäkigt slagsmål (om man har MMA som förebild av hur ett slagsmål går till) och det tog lång tid, ja jäkligt lång tid innan han gav upp, då var även jag trött som tusan, det visade sej alltså att vi var rätt så jämnstarka. Han har aldrig tränat i hela sitt liv, sitter mest inne och spelar dataspel och äter dessutom inte ordentligt. Jag har alltid tränat förutom under några år. Han är kortare än mej och har bara en aningen bredare axlar, vilket förmodligen är skelett.

Med mitt långa inlägg vill jag komma till slutsatsen; fy fan vilken råstyrka män har-även när de är otränade och ohälsosamma!

(Och ja, jag är feminist. Jag vill väl självfallet ha lika lön för lika arbete. Skulle man sänka lönen för tex alla svarta män eller alla vita män så skulle det bli ett jäkla liv (jag skulle självfallet vara med och protestera för mina manliga jämlikars väl) så förstår inte vad som är så hemskt med att vilja ha lika lön för lika arbete som feminister har kämpat för länge, ännu är vi inte riktigt där. Kvinnornas ligger på ca 87% av männens löner för samma jobb, då tar jag i, för kan inte nuvarande siffran i huvudet..)

Nu handlar inte tråden om det, men jösses vad indoktrinerad du är. Skärp dig för fan. Det där är rent nonsens.
Citera
2018-05-14, 14:49
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
De var hans harem.
Citera
2018-05-14, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Det stämmer inte. Män insjuknar och dör tidigare än kvinnor, så har det altid varit och så kommer det vara. Det beror på biologiska faktorer. För i tiden levde barnlösa kvinnor längst, sen kvinnor som fått barn, och män samma eller kortare. Kvinnors överdödlighet, historiskt sett, berodde på avkalkning från mjølkproduktion, medans både kvinnor och män dog av infektioner (typiskt), och för män och kvinnor med samma historik gällande ernäring, så dog män yngre. Så är det fortfarande. Alla som dör, dör av sjukdom, och på populationsnivå dôr män lite yngre än kvinnor. Och artiklen är så klart tråkig bs som ältar ett icke-problem.

Nej för fan. Kvinnor födde normalt barn på löpande band och dog ofta efter förlossning.
Citera
2018-05-14, 15:29
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Nej för fan. Kvinnor födde normalt barn på löpande band och dog ofta efter förlossning.

Sant, precis som män ofta dog våldsamt. Jag syftar på dödsfall som inte beror på traum. Och det jag säger stämmer. Du ser ett enormt hop i dödlighet för kvinnor runt 40 års åldern i medeltiden, sen lever resten till runt 70, medans män i alla åldersgrupper har ökad dödlighet som stiger fint genom livet på ett annat sätt än för kvinnor, vars överdödlighet kan kopplas till svaghet och benskörhet. Om du håller i ett skellet från en gammal tant från medeltiden kommer det vara tungt och solidt, medans en 39-45åring kommer vara som gjort av karton. Av de män och kvinnor som överlevde den åldern där barnafôdande tog kvinnor, så kommer du hitta en markant överdödlighet bland män. Också om du korrigerer social status, ernäringsstatus och livets slitsamhet (t.ex. kan du se på benen om det varit folk som jobbade fysiskt i marken osv.).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in