2018-05-13, 18:54
Medlem
DesktopZquaress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pittrunkarn
Bullshit. Tramslänkar. Jag har rätt. Över 90% av dom som dör bara på jobbet är män.

Har du något belägg för det? I så fall ska jag vara öppen för det...

Dock tror jag att du kommer behöver revidera din åsikt om du inte vill gå under epitetet "jävla snurrboll".

Citat:
It is well documented that the excess of mortality among men in comparison to women is mainly due to earlier appearance of cardiovascular disease. There is in the literature not much knowledge about the pathophysiology underlying the gender gap in favor of women. One has to take into consideration the genetic advantage for women of having two X-chromosomes, the suppressing effects of estrogens upon the age related cell senescence and the favorable cardiovascular effects of hormonal fluctuations in women during their reproductive period. Estrogens exert a favorable effect upon endothelial cells and hemostatic factors. Estrogens increase the expression of antioxidant enzymes by which females are better protected against oxidative damage during life and finally the age-related telomere attrition, causing endothelial dysfunction, occurs much more slowly in females compared to males. But this cannot explain the gender gap fully. Therefore, life-style and environmental influences may modify the outcome of aging. The fact that coronary heart disease is less common in premenopausal women compared to age-matched men points towards the obvious gender difference in hormones. Females experience large fluctuations of female hormones during the menstrual cycle and pregnancy till the climacteric-postmenopausal period. In literature only serum values of hormones are investigated, largely overlooking the biological effects of estrogens. Endogenous estradiol has fluctuating vasodilatory effects through nitric oxide mediated action on the endothelium. These fluctuations trigger the cardiovascular system, comparable to ‘jogging’, by increasing heart rate and cardiac output by around 1 L/min. These fluctuations are present during the menstrual cycle and pregnancy and are absent in the postmenopausal period. These endocrine-initiated biological processes, with estradiol as the chief initiator, might contribute towards a longer life-span in women in comparison to men and may explain at the same time the gender equalization in the late menopause.

https://www-sciencedirect-com.ezproxy.its.uu.se/science/article/pii/S0301211507000395
Citera
2018-05-13, 18:56
Medlem
DesktopZquaress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiddraren
Inte genom att kraxa fram något om livslängd iaf. Det är hon som ska definiera det, inte relativisera det.

Du håller alltså inte med om att en lång livsläng eller frånvaro av sjukdom skulle kunna anses vara en styrka i sig?
Citera
2018-05-13, 19:02
Medlem
stone_sleepers avatar
https://youtu.be/w7NoW703iQY

The Island with Bear grylls. (kvinnor vs män, survival skills)
Senast redigerad av stone_sleeper 2018-05-13 kl. 19:06.
Citera
2018-05-13, 19:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DesktopZquares
Du håller alltså inte med om att en lång livsläng eller frånvaro av sjukdom skulle kunna anses vara en styrka i sig?

Det är väl en sorts styrka, ja. Men knappast det man menar när man talar om fysisk styrka för män kontra kvinnor. Det är bara feminismpropaganda, och typiskt att just SVT har valt att publicera en sån värdelös artikel.

Det är även en styrka att föda barn, skulle jag säga. Det verkar fysiskt påfrestande. Men än en gång skulle jag inte ta upp det som exempel när man talar om fysisk styrka mellan könen.
Citera
2018-05-13, 19:06
Medlem
beer-goggless avatar
Det hela bottnar väl i att artikelförfattaren inte använder vedertagna termer.

Skulle det inte gå att använda incidens, och prevalens istället för styrka?

Styrka förknippas väl allmänt sett med just "styrka i rörelseapparaten"...
Citera
2018-05-13, 19:08
Medlem
Jinglers avatar
Herregud, tur att man inte betalar TV-licens
Citera
2018-05-13, 19:12
Medlem
Ta det inte så allvarligt, killar. Ja, vi vet att ni är starkare än vi, även om SVT tycks ha fått saken om bakfoten.

Och gå för all del inte ut och slå ner någon tjej för att visa att ni är starkare än hon!
Senast redigerad av Egnatankar 2018-05-13 kl. 20:02.
Citera
2018-05-13, 19:13
Medlem
DesktopZquaress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Det är väl en sorts styrka, ja. Men knappast det man menar när man talar om fysisk styrka för män kontra kvinnor. Det är bara feminismpropaganda, och typiskt att just SVT har valt att publicera en sån värdelös artikel.

Det är även en styrka att föda barn, skulle jag säga. Det verkar fysiskt påfrestande. Men än en gång skulle jag inte ta upp det som exempel när man talar om fysisk styrka mellan könen.

Jag förstår inte riktigt hur diskussionen hamnat här då hon inte påstår detta heller.
Vad hon säger är:
1 - Det kvinnliga könet har ansetts vara biologiskt underlägset
2 - Anledningen till detta är att kvinnor, generellt, är kortare och besitter halva muskelmassan jämfört med män
3 - Faktumet att kvinnor lever längre borde dock betyda att det kvinnliga könet inte är biologiskt underlägset och bör betraktas som en styrka.

Notera alltså att hon aldrig drar parallellen mellan muskelstyrka och biologisk över/underlägsenhet. Det har denna tråden gjort på helt eget bevåg.
Citera
2018-05-13, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
Nej, Fysisk styrka (män eller kvinnors) har ingenting med kvinnors länger livslängd att göra.

Att männens generellt sett haft faligare och tyngre yrken (i ett historiskt perspektiv) har gott och väl vägts upp av att kvinnorna fött 5+ barn under i bästa fall primitiva förhållanden.
Detta verifieras bland annat av att skillnaden i medellivslängd är minder i U-länder än i I-länder
Att det var män och inte kvinnor stred och dog i de två världskrigen handlar mer om sociala normer som förbjöd kvinnor att strida samt att män är mer aggressiva och därmed mer lämpade som soldater än kvinnor.
Om de sociala normerna inte funnits och kvinnor varit lika aggressiva som män hade givetvis även kvinnor stridit och dött
Jag skrev ju det - att det fanns en skillnad, men den är liten. De stora skillnaderna som varit har legat i just fysisk styrka som gjort att män fått göra slitgörat och slitit ut sig förtid. Den biologiska till följd av testosteron är betydligt mindre vilket det moderna samhället nu visar genom att skillnaden i medellivslängd minskar i takt med att tunga farliga jobb försvinner.
Nej det var inte social normer son gjorde att män stred. Det var fysiken....
För varje stark kvinna du hittar kan jag hitta tusentals män som är mycket starkare. Fatta att du inte kan bygga dina case på enstaka individ utan måste utgå från populationsnivå.
Citera
2018-05-13, 19:17
Medlem
Detta är fake news. SVT bjuder in en åsiktsfrände tillika aktivist som okritiskt får dela med sig av sina åsikter och tyckande, paketerat som "vetenskap". För det är bara vad hon tycker, det är inget vetenskapligt överhuvudtaget.

Hur intelligent är man om man tror att man kan använda två olika definitioner av någonting och sedan likställa det? Som att inga styrkeskillnader finns mellan män och kvinnor, om man har olika definition på styrka för respektive part. Ser man inte det enorma logiska felslutet i detta, då är man verkligen inte forskare.

Bara ännu ett i raden av SVTs alla propagandainslag. Den som fortfarande tror att kanalen är opartiskt måste vara duktigt förståndshandikappad.
Citera
2018-05-13, 19:18
Medlem
DesktopZquaress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beer-goggles
Det hela bottnar väl i att artikelförfattaren inte använder vedertagna termer.

Skulle det inte gå att använda incidens, och prevalens istället för styrka?

Styrka förknippas väl allmänt sett med just "styrka i rörelseapparaten"...

Vilken incidens och prevalens tycker du hon borde presenterat?
Citera
2018-05-13, 19:20
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Kan inte kvinnor nöja sig med att dom har ett biologiskt högre värde och män kompenserar genom att vara bäst på allt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in