2018-05-07, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diacetylmorfin
Klart det absolut bästa är om du kan sluta helt och klara dig utan LARO. Sen om det är rimligt eller inte är det bara du som vet.

Själv tog det mig 7år att förstå att jag verkligen inte kan sluta utan. Tackade nej flera ggr. Så här i efterhand hade jag lika väl kunnat tacka ja direkt. Men jag är glad att jag verkligen försökte helhjärtat utan programmet. Det är ju ett livslångt beslut för de flesta
7år vad? Att du klarade dig utan vad?

Citat:
Ursprungligen postat av Sledgehammer88
Jag har fått prata med chefen för laro i mitt landsting, egenremiss är skickad och soc står bakom, så nu ska laro i mitt landsting bara kolla på mitt fall liksom och säga ja typ.

Smet ifrån behandlingshemmet mitt i natten i helgen och köpte morfin, och sen tillbaka på morgonen med tåg och låtsas som inget hade hänt. Orka hålla på såhär. Hoppas det går bra för dig med mannen.
Inte bra att smuggla in morfin. Du kan missa din chans till allt. Tänk mannen!

Citat:
Ursprungligen postat av Tropex
Måste du vara helt ren? Får du LARO så är det ju en läkare som skriver ut till dig, bara säga till den som övervakar ditt urinprov (din chef?) att du har buprenorfin/metadon utskrivet för ryggvärk (som jag har, på riktigt, plus ett beroende).
Ja,jag måste vara helt ren. Jobbar med bilar,fordon,köra,kolla,meka och allt. Chefen tar inte tillbaka mig om jag går på metadon eller sub. Han sagt det.
Lika bra för vem vill ha en fixad bil av en metadon-hjärna?

Fast nog vill jag nu ha nått som dämpar suget. Vet inte om jag kanske ska börja med metadon?
Suget efter tram,morfin,opium,heroin är för jävla tungt.
Jobbat som fan idag är fysist trött,kropp vill sova,men hjärnan går åt andra hållet.

Men va i helvete,ska jag sitta som pensinär på åldersdomhem och gå på metadon?
Då kan jag lika gärna ta livet av mig nu.

Nej. Ska fixa resten av mtt liv utan droger.

Hoppas det ordnar sig för er alla som kämpar med helvetes-opiater.
Citera
2018-05-08, 09:33
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonofjax
7år vad? Att du klarade dig utan vad?

Försökte att sluta utan programmet och det tog mig 7år av försök innan jag gav upp

Egentligen 10 år. Men bara 7 av de som va 100% helhjärtat försök
Senast redigerad av Diacetylmorfin 2018-05-08 kl. 09:36.
Citera
2018-05-11, 14:34
Bannlyst
På måndag börjar programmet för mig. Känns bra då det är min räddning ur missbruket o vad som medföljer.. Det känns ändå lite vemodigt att börja med en ny ”livsstil”. Tre månader framåt är det daglig besök på mottagningen. Dvs inga sovmorgnar. Känns som att man ska gifta sig med en narcissist. Kemisk fotboja som någon skrev här på forumet. Livet kommer att begränsas på alla vis men det gör ju missbruket också. Man slipper missäret.
Ha en fråga. Jag har en del oxy som jag käkat senaste veckan (dagsdoser krin 1gram). Tänkte äta resten typ 800mg idag o imorgon. Sen tar jag egna sub för att inte få AT. Tror ni subbet tar bort den akuta abstinensen från oxy?? Sköterskan på LARO sa att försöka bara gå på sub sista dagarna/dagen så att jag inte hoppar på subben från programmet direkt från oxy så jag slipper den akuta abstinensen som kan uppstå om man tar sub för tidigt. När är der safe att ta sub efter sista dosen oxy??

Mvh Dr.Bush
Citera
2018-05-11, 17:48
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Jag hade inte vågat ta suben förrän tidigast 24timmar efter. Oxy har ju kort halveringstid men du har höga doser. Vänta hellre för länge än för lite. Du kommer må riktigt dåligt om du tar det för tidigt.

Sen tyckte iaf jag det var skönt att behöva hämta och få in en morgonrutin och anledning att kliva upp när allt känns tungt och meningslöst.
Lycka till och hoppas suben funkar bra för dig
Citera
2018-05-11, 23:55
Bannlyst
Citat:
Jag hade inte vågat ta suben förrän tidigast 24timmar efter. Oxy har ju kort halveringstid men du har höga doser. Vänta hellre för länge än för lite. Du kommer må riktigt dåligt om du tar det för tidigt.

Sen tyckte iaf jag det var skönt att behöva hämta och få in en morgonrutin och anledning att kliva upp när allt känns tungt och meningslöst.
Lycka till och hoppas suben funkar bra för dig

Tack Dice! Jag tror oxå att det är bra att ”tvingas dit” just för att tvinga sig ur passiviteten.. Är lättad som f-n att jag får chansen men lite rädd för den stora förändringen.. Allt nytt skrämmer typ ☺️

Tack ang oxy o sub. Är ganska novis på buprenorfin därav frågan. Spännande o se hur övergången blir på söndag då. Tar mina sista 300mg imorgon bitti..😏

Ha det gott alla!
Citera
2018-05-13, 10:33
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bushman
Tack Dice! Jag tror oxå att det är bra att ”tvingas dit” just för att tvinga sig ur passiviteten.. Är lättad som f-n att jag får chansen men lite rädd för den stora förändringen.. Allt nytt skrämmer typ ☺️

Tack ang oxy o sub. Är ganska novis på buprenorfin därav frågan. Spännande o se hur övergången blir på söndag då. Tar mina sista 300mg imorgon bitti..😏

Ha det gott alla!

Lovar det är de bästa beslut du tagit!
Du kommer nog må lite dåligt några dagar, för du lär inte få hög dos bup på en gång, men det hjälper mkt med bara några mg. Tar bort det värsta

Suben hjälper bra men oftast inte hela vägen så det kan va en bra idé att ta annan hjälp om det erbjuds, typ psykolog och återfallsprevention

Kämpa på, det är värt det! Känns jävligt skönt att va nykter efter några månader
Citera
2018-05-13, 18:41
Bannlyst
Dice: Ska kämpa! Tror själv väldigt mycket på att jag gjort rätt beslut. Väntade 26tim sen sista dosen (400mg) oxy. Började få tandvärk o lite subtila besvär. Tog en 4:a för att inte slösa ifall jag blev sjuk av den. Verkade som att det var säkert att ta subben. Skönt! Imorgon börjar en ny era i mitt liv. LARO!
Citera
2018-05-13, 19:47
Medlem
Hej! Jag har en fråga ang LARO programmet.

Jag började för ca 6 år sedan med opiater i alla former och gick över till endast tyngre opiater (heroin, fentanyl, oxy, morfin) efter typ 2 år kanske, träffade en tjej och fick krav på att sluta och det gjorde jag så gott jag kunde, smög med morfin ett tag i början tills vi flyttade ihop då jag fick lägga ner det helt. Det gick några månader sen började jag använda ibland ( 3-4 ggr i månaden kanske) tills förra året då jag gick på dom jävla rc-fentanylerna och var helt fast igen. Fick till sist gå in i behandling (12-steg) under hot av LVM och där gick allt bra men tänkte på fentan varje dag, kom ut igen för lite mer än en vecka sedan och det tog två dagar innan jag var igång igen med fentan jag gömt undan, men nu vill jag inte ha knarkalivet längre. Jag jobbar, har en bra lägenhet och ett barn och vill leva vanligt svenssonliv men kan inte sluta vara besatt av opiaterna vad jag än gör. Tror ni jag har en chans att komma in på LARO som det ser ut idag eller måste jag vänta tills allting har gått åt helvete innan dom vill hjälpa till? (tror det finns dokument några år tillbaka om mitt missbruk)
Citera
2018-05-14, 13:16
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haito

Jag började för ca 6 år sedan med opiater i alla former och gick över till endast tyngre opiater (heroin, fentanyl, oxy, morfin) efter typ 2 år kanske, träffade en tjej och fick krav på att sluta och det gjorde jag så gott jag kunde, smög med morfin ett tag i början tills vi flyttade ihop då jag fick lägga ner det helt. Det gick några månader sen började jag använda ibland ( 3-4 ggr i månaden kanske) tills förra året då jag gick på dom jävla rc-fentanylerna och var helt fast igen. Fick till sist gå in i behandling (12-steg) under hot av LVM och där gick allt bra men tänkte på fentan varje dag, kom ut igen för lite mer än en vecka sedan och det tog två dagar innan jag var igång igen med fentan jag gömt undan, men nu vill jag inte ha knarkalivet längre. Jag jobbar, har en bra lägenhet och ett barn och vill leva vanligt svenssonliv men kan inte sluta vara besatt av opiaterna vad jag än gör. Tror ni jag har en chans att komma in på LARO som det ser ut idag eller måste jag vänta tills allting har gått åt helvete innan dom vill hjälpa till? (tror det finns dokument några år tillbaka om mitt missbruk)

Du har nog god chans att komma in på laro. Känner du att du troligtvis kommer fucka allt förr eller senare så sök in snarast möjligt så du inte behöver bli av med allt du har, flickvän, jobb o lght osv.För det är jävligt tråkigt att sjunka så lågt, bättre att skaffa programmet, det är som en försäkring så det inte skiter sig.
Lycka till
Citera
2018-05-14, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haito

Jag var i liknande sits. Sökte LARO och kom in:-) PM mig om du undrar något!

Dicetyl: Jag fick börja med 8mg då jag redan tidigare gått på bup. Ska förmodligen upp till 12 som är tydligen maxdos här..

Mvh
Senast redigerad av Dr.Bushman 2018-05-14 kl. 14:08.
Citera
2018-05-14, 18:24
Medlem
Citat:
Du har nog god chans att komma in på laro. Känner du att du troligtvis kommer fucka allt förr eller senare så sök in snarast möjligt så du inte behöver bli av med allt du har, flickvän, jobb o lght osv.För det är jävligt tråkigt att sjunka så lågt, bättre att skaffa programmet, det är som en försäkring så det inte skiter sig.
Lycka till

Tack. Ja, jag är rädd att allt ska skita sig, det har hänt innan och det är inte långt ifrån att det händer igen. Ska ringa i veckan för ett möte och hoppas dom förstår mig!
Citera
2018-05-14, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bushman
Jag var i liknande sits. Sökte LARO och kom in:-) PM mig om du undrar något!

Dicetyl: Jag fick börja med 8mg då jag redan tidigare gått på bup. Ska förmodligen upp till 12 som är tydligen maxdos här..

Mvh

Jag kan inte skicka pm, men jag skulle gärna vela veta mer om din sits när du gick in på laro, skicka gärna pm till mig om du inte vill dela det här. Jag skulle gärna också vela veta vad för slags frågor dom ställer därinne! Mvh
Senast redigerad av Haito 2018-05-14 kl. 18:27. Anledning: Felskiveg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in