2018-05-14, 07:09
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Vad var anledningen till locket på i Danmark?

Att självmord, även i familjetragedier, har en markant "spridningsrisk" inom såväl anhörig- och bekantskapskrets men även att andra i sköra situationer, som inte alls behöver ha med händelsen att göra, blir inspirerade. Det sista är ungefär samma mekanism som när man försöker ligga lite lågt med information de närmsta timmarna efter terrorattacker.
Citera
2018-05-14, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Att självmord, även i familjetragedier, har en markant "spridningsrisk" inom såväl anhörig- och bekantskapskrets men även att andra i sköra situationer, som inte alls behöver ha med händelsen att göra, blir inspirerade. Det sista är ungefär samma mekanism som när man försöker ligga lite lågt med information de närmsta timmarna efter terrorattacker.

Men så är det inte, det finns forskning som visar att det tvärtom är skyddande mot självmord och att tystnaden bidrar till fler.
https://www.suicidezero.se/nyheter/item/117-rad-till-media-om-bevakning-av-sjalvmord

I det aktuella fallet har vi ju 2-3 mord och 1-2 självmord. Skulle vara intressant att höra hur redaktionerna resonerar.
Senast redigerad av SintraartniS 2018-05-14 kl. 07:22. Anledning: Stavfel
Citera
2018-05-14, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Men så är dst inte, det finns forskning som visar att det tvärtom är skyddande mot självmord oxh att tystnaden bidrar till fler.
https://www.suicidezero.se/nyheter/item/117-rad-till-media-om-bevakning-av-sjalvmord

I det aktuella fallet har vi ju 2-3 mord och 1-2 självmord. Skulle vara intressant att höra hur redaktionerna resonerar.

Tja, att inte händelsen vänds ut och in i media till allmänhetens granskning betyder inte att inte efterlevande erbjudits någon form av stöd och möjlighet att ventilera det.

Sidan du länkar till är något ambivalent minst sagt. Man efterlyser mer medierapportering för att avdramatisera. Samtidigt länkar man vidare till WHO enligt vilken okunnig rapportering ofta visat sig öka, eller förvärra problemen. Så på sidan du länkar till synas man rikta in sig på en kompromiss, man synes påstå att man har svaret på kunnig rapportering och det skulle vara att låta anhöriga berätta i media. Vilket jag ser som högst tveksamt av flera skäl.

Först må man bestämma sig för vems skull det ska rapporteras i media på ett kunnigt sätt, för att informera allmänheten eller för att anhöriga ska få prata av sig?
Jag är inte säker på att man i speciellt många fall finner vilkendera syfte ändamålsenligt. De flesta självmördare är ju heller inte intressanta att höra om för en större allmänhet, det kanske är fall som Avici och Noppe Lewenhaupt, där frånfället märks för en vidare krets. Men även där, liksom i detta fall, finns ju alltid sådana som är beredd att tolka så ilvilligt som möjligt i sin iver att fördöma, eller andra obskyra syften, jaga sårbara människor för att låtsas hjälpa med arv eller tigga till välgörenhet, vilket kanske inte alls underlättar för en efterlevande som visar sin sårbarhet på löpsedeln.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-05-14 kl. 07:54.
Citera
2018-05-14, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Nej har inte ändrat uppfattning.Men i ett sånt här läge vänder man på varenda sten.
Har hela tiden skrivit att ingen kunde se detta komma och känner absolut inte igen det vare sig Missan el.Rockkungen skriver.Däremot kan väl O har varit slutkörd med klippkort på V.C plus alla tunga uppdrag han hade på arbetet.
Däremot har jag tidigare skrivit att tösernas sjukdom och hemundervisning har varit ifrågasatt.
Visst har det varit upp och ner...men alltid bara hört talas om trötthetssyndrom och töserma kunde ha långa perioder då de orkade mer.Nej det fanns inte någon genetisk sjukdom.Då skulle ju bägge släkterna varit utredda.
Vill fortfarande tro att det måste vara något annat som hänt.

Även om flickorna var piggare ibland så beskrev en av rektorerna familjen som "en familj i djup kris". Var det uppenbart att föräldrarna var under isen av oro för tjejerna?
Citera
2018-05-14, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Får en känsla av att uppgifterna du skriver om inte är självupplevda.
Låter mer som att du fått detta berättat för dig. Eller har jag missuppfattat dig?

Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Både och eller om man kan kalla det berättat.
Genom en dialog med en gemensam vän.
Detta är inget nytt om att O tog mkt ansvar för töserna.
Mer en vad han mäktade med, sedan är det svårt att vet hur diskussionen var i mellan hemmets fyra väggar....

Det var en bra fråga, likor.
På något sett minnar mig detta här om uppgiften av en kvinna som har pratat med O i november där O berättar att han tar hela ansvaret hemma. Att omfattning av ATP ska vara ett problem för att samtidig ta sitt ansvar hemma verkar märkligt, men vad vet jag om antal ATP på skatteverket.

En ska verkar klar: O måste ha varit en del frånvarande tidigare när han varit ut och reste mycket och någon måste då har tagit hand om barnen. På något sett hade det förändrat sig? Men O hade jo också sina förpliktelser med undervisning, säkert möten och konferenserna. H hade tagit ledig den andra veckan i januari när O skulle hålla i sina möten i Lund och Stockholm.

Klippkort på VC? Det är väl knappast på VC i Bjärred flickorna utreddes? Infektioner?

Jag tror man kan inte utesluta att O ger här sin version av händelserna.
Citera
2018-05-14, 08:10
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Då har du fattat fel. Du har tittat på datum för senast sedd, vilket är något helt annat.

Dödsdatum kvarstår för hela familjen 2018-01-00
si

Lägger mig i er diskussion men dödsdatum för O och A är 180109 och för H och M 180100 alla fyra ej fastställda

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Kan det vara så att dödsdatum att polisen i sina analyser av obduktion eller teknisk bevisning kommit längre med O och A än med det andra två
Citera
2018-05-14, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
si

Lägger mig i er diskussion men dödsdatum för O och A är 180109 och för H och M 180100 alla fyra ej fastställda

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Kan det vara så att dödsdatum att polisen i sina analyser av obduktion eller teknisk bevisning kommit längre med O och A än med det andra två

Mnja, i första vända tänker jag att det må nästan vara så men om dödsdatum skulle vara samma dag, inom samma dygn, som de hittades så brukar det väl inte ta värst lång tid att faställa hur många timmar sedan de dog?

Jag har också tveksam till att H och M skulle dödats/dödat sig någon längre tid innan A och O, att Aoch O skulle befunnit sig levande i huset något dygn med de andra döda (men förstås vad vet man om det slagit slint).
Citera
2018-05-14, 08:51
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Mnja, i första vända tänker jag att det må nästan vara så men om dödsdatum skulle vara samma dag, inom samma dygn, som de hittades så brukar det väl inte ta värst lång tid att faställa hur många timmar sedan de dog?

Jag har också tveksam till att H och M skulle dödats/dödat sig någon längre tid innan A och O, att Aoch O skulle befunnit sig levande i huset något dygn med de andra döda (men förstås vad vet man om det slagit slint).

Det är troligt men nu är jag inte alls kunnig inom fastställande av dödsdatum eller skatteverkets regler om hur man skriver dödsdatum utan klarlagda uppgifter. Tycker trots allt att det är märkligt att två har datum, de andra två inte men på alla fyra står ej fastställd.

Att A och O befunnit sig i huset med 2 döda låter osannolikt men några skribenter har skrivit att det inte är som vi tror.
Citera
2018-05-14, 09:04
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det är troligt men nu är jag inte alls kunnig inom fastställande av dödsdatum eller skatteverkets regler om hur man skriver dödsdatum utan klarlagda uppgifter. Tycker trots allt att det är märkligt att två har datum, de andra två inte men på alla fyra står ej fastställd.

Att A och O befunnit sig i huset med 2 döda låter osannolikt men några skribenter har skrivit att det inte är som vi tror.

Kan det ha varit så att O och A varit bortresta några dygn kom hem och hittade H och A döda. Det kanske finns fler än ett ”avskedsbrev”? Tidig info kom att det skulle vara fler än 1 dödsdatum.
Citera
2018-05-14, 09:10
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Kan det ha varit så att O och A varit bortresta några dygn kom hem och hittade H och A döda. Det kanske finns fler än ett ”avskedsbrev”? Tidig info kom att det skulle vara fler än 1 dödsdatum.

Ja, allt verkar vara möjligt. Det är ju attans att vi inte vet vilket datum en granne såg O förvirrad och nästan okontaktbar utanför huset.
Senast redigerad av 57Emma 2018-05-14 kl. 10:00.
Citera
2018-05-14, 10:19
Bannlyst
Citat:
Ja, allt verkar vara möjligt. Det är ju attans att vi inte vet vilken datum en granne såg O förvirrad och nästan okontaktbar utanför huset.

Ja, den infon kan kanske betyda mycket.
Citera
2018-05-14, 10:57
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winborg
Hej.

Ganska omgående efter denna händelsen uppdagades så fick jag höra av en person, att OH hade synts ute på uppfarten, helt apatisk och okontaktbar nästan. Han hade även stått och skakat tills en person som jag antar var granne eller åtminstone boende i närheten hade lyckats lugna ner honom. Då vänder han och går in i huset igen.
Jag har ingen aning om detta hände innan jul, i mellandagarna eller kanske kvällen innan alla hittades.

Kan det varit så att resten av familjen redan låg döda inne i villan?
Oavsett när detta hände så känns det ju som att han kanske var på väg att tappa förståndet eller något.
Min källa är för mig pålitlig men jag kommer inte försöka försvara mig när påhoppen kommer.
Jag har ingen mer info angående detta, så jag kommer inte kunna svara på eventuella följdfrågor.
Ta infon som ni vill.

För övrigt försvann avspärrningarna förra veckan och bägge bilarna försvann tidigare denna veckan.

Hittade inlägget om Oscar på uppfarten, men skribenten vet inte datumet.
Mitt fetade i dennes tråd.

Men om personen Winborg, skulle kunna fråga den personen om när denne såg Oscar skulle det vara intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in