Har nyligen skrivit på för att sälja min BR(en 1:a i Sthlms förort) och gör en god vinst på 10 års boende. Har inte köpt något nytt än men har tillfälligt boende ordnat.
Även om jag är glad för den vinst jag gör, är jag oroad över utvecklingen. Jag är ingen ekonomisk expert men försöker läsa på och tänka så kritiskt som möjligt. Att bostadspriserna enbart ska öka är naivt, försöker förklara det för folk att på en hälsosam marknad stabiliseras priser och allt blir billigare(tills balans är nådd), men det skakas bara på huvuden "inte på bomarknaden".
Många ursäktar med att "alla vill bo i Stockholm och efterfrågan ökar alltid". Jag köper det inte. Har kollat i min egen kommun för att försöka bättra på mina argument.
Den brf jag nu sålt min andel i, bildades 1997. Enligt årsredovisningar är fastighetsinteckningen 24 300 000 kr, föreningen tog då ett lån i den häraden(rätta mig om jag har fel) samt varje enskild person gick in med en egen insats för att köpa en andel i föreningen("föreningens handpenning").
Vad varje andel kostade då, kan jag bara spekulera i. Har dock ett gammalt köpkontrakt från juli 2000(Det följde med lägenhetspärmen) då köps andelen för 140 000 kr. Antag då att genomsnittspriset för en andel 1997 var 140 000 kr(troligen lite lägre).
Nu 2018 byggs det som tusan i kommunen och en ny förening är snart färdigbyggd i närheten. Den är snudd på lika stor, men kollar jag i ekonomiska planen kan jag inte få ihop siffrorna.
Totala anskaffningsvärdet är 138 902 000 kr, varav 32 582 000 kr kommer bli föreningslån. Det lämnar 106 320 000 kr som folk måste gå in med själva, i snitt blir det(på 38 lägenheter) 2 797 894 kr...
Det finns ingen logik i det, för 21 år sen gick det att köpa en andel i nyproduktion för vad idag inte ens räcker till en tredjedel av handpenningen. (räknat med inflation är föreningslånen nästan lika
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckling/Rakna-pa-inflationen/)
Det läskiga är att människor ser det som normalt...