2018-05-12, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Bostadskrascher (hur vi nu definierar dessa, vissa FB-skribenter brukar svamla om hur man mäter upp bubblor och krascher) startar vanligen i ett speciellt segment och sprider sig sedan till resten av marknaden. Ett exempel 10 år tillbaka är hur subprimekrisen började i en begränsad del av den amerikanska bostadsmarknaden, för att sedan sprida sig när det visade sig att toxiska "tranches" med subprimelån förgiftade värdepapperiseringen och höll på att dra ned hela den globala ekonomin.

På samma sätt blir det nu på den svenska bostadsmarknaden. Något brett boprisfall på 30%-40% tror jag inte på inom de närmaste två åren.

Det som kommer att välta kanoten på sikt är istället nyproduktionskrisen, där man lite hårddraget kan säga att priserna redan gått ner 100% innan det ens har handlats eftersom många objekt saknar bud. Några aktörer har plöjt ned en massa pengar i detta byggande, och jag tror knappast att det har finansierats bara med aktiekapital. Jag är helt övertygad om att mycket är byggt på krediter, och när inte objekten blir sålda kommer några att vara ordentligt under vatten.

Vi får se hur det här utvecklar sig under det närmaste året. Tråden fokuserar mycket på nyproduktionens problem, och det tror jag är helt rätt när vi nu ser skiftet 80-90-tal gå i repris i rejäl FÄRGFILM!

Den senaste stora kraschen i svenska bopriser ligger nu 25 år tillbaka i tiden. Det djävlar var en krasch. Jag minns den tiden, landet befann sig i deprimerad sinnesstämning och arbetslösheten samt statsskulden skenade och folket sprang rakt in i famnen på EU. Sverige har inte upplevt någonting liknande sedan dess men jag kan samtidigt inte tänka mig ett värre förfall av landet sedan den tiden (fast perioden 1995-2000 något var ok som återhämtningsfas). Ändå är den interna sverigebilden tack vare propagandan att "det går bra". Sverige borde stå inför ett fall ned i avgrunden för jag vet inte vad i hela friden Sverige har gjort rätt för att undvika något sådant igen, men den här gången med värre konsekvenser som följd. Fast det klart, på 90-talet gick många 55-åringar i pension. Nu verkar ju pensionsåldern höjts i praktiken med 10 år.
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2018-05-12 kl. 22:58.
2018-05-12, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Den senaste stora kraschen i svenska bopriser ligger nu 25 år tillbaka i tiden. Det djävlar var en krasch. Jag minns den tiden, landet befann sig i deprimerad sinnesstämning och arbetslösheten samt statsskulden skenade och folket sprang rakt in i famnen på EU.
Jag vet, jag vet. Jag var med på den tiden, och även ännu tidigare. Jag har väl redan postat ett antal inlägg om när jag sålde min brf med 85% förlust 1996. Många människor gick ner sig, men landet kom igen. 1995 gjorde t ex exportindustrin obscena vinster pga den svaga kronan. Tur att jag var i rätt bransch.

Den nuvarande situationen är värre, eftersom den exportindustriella basen är mindre, samt att vi har en barlast av blattar med krav på bidragsförsörjning med hög standard utan motsvarande arbetsinsatser. Besvikelsen kommer att bli stor när nyproduktionskrisen har spridit sina tentakler in i realekonomin.
2018-05-13, 06:55
Medlem
Tulliuss avatar
Uppdatering av den totala spekulationen (som syns eller har synts på Hemnet/Booli) i OPs pågående projekt:

HTML-kod:
7 april
Projekt			Till salu (kr)	Sålt (kr)	Till salu (%) *
Industriverket		136 345 000	255 408 000	35%
Norra Tornen 1		440 630 000	48 010 000	90%
Lyceum & Nybrogatan 19	58 685 000	160 960 000	27%
79&Park			158 375 000	37 085 000	81%
Bageriet & No 4		157 200 000	132 845 000	54%
Totalt			951 235 000	634 308 000	60%

13 maj
Industriverket		138 180 000	260 558 000	35% (kv.2 18)
Norra Tornet 1		361 220 000	70 735 000	84% (kv.4 18)
Lyceum & Nybrogatan 19	73 335 000	170 560 000	30% (kv.2 18)
79&Park			166 360 000	49 180 000	77% (kv.4 18)
Bageriet & No4		308 050 000	140 460 000	69% (kv.4 18)
Totalt			1 047 145 000	691 493 000	60%

* Av den totala spekulationen i projekten

Sålt under drygt en månad: 57 miljoner
Tillkommit under samma tid: knappt 96 miljoner
Kvar att sälja per månad om allt skall lyckas säljas i år: 130 miljoner
Försäljningstakten måste alltså öka med 129 %. Det går uppenbarligen rejält trögt att sälja spekulationslägenheter nu.

Flera i tråden tror att priserna framöver kommer gå sidledes förutom nyproduktionen. Jag tror fortfarande nyproduktionen kommer driva ner priset även på det äldre beståndet. Det är enorma volymer vi talar om.
Senast redigerad av Tullius 2018-05-13 kl. 07:10.
2018-05-13, 07:33
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Uppdatering av den totala spekulationen (som syns eller har synts på Hemnet/Booli) i OPs pågående projekt:

HTML-kod:
7 april
Industriverket		136 345 000	255 408 000	35%
Norra Tornen 1		440 630 000	48 010 000	90%
Lyceum & Nybrogatan 19	58 685 000	160 960 000	27%
79&Park			158 375 000	37 085 000	81%
Bageriet & No 4		157 200 000	132 845 000	54%
Totalt			951 235 000	634 308 000	60%

13 maj
Industriverket		138 180 000	260 558 000	35% (kv.2 18)
Norra Tornet 1		361 220 000	70 735 000	84% (kv.4 18)
Lyceum & Nybrogatan 19	73 335 000	170 560 000	30% (kv.2 18)
79&Park			166 360 000	49 180 000	77% (kv.4 18)
Bageriet & No4		308 050 000	140 460 000	69% (kv.4 18)
Totalt			1 047 145 000	691 493 000	60%

* Av den totala spekulationen i projekten

Sålt under drygt en månad: 57 miljoner
Tillkommit under samma tid: knappt 96 miljoner
Kvar att sälja per månad om allt skall lyckas säljas i år: 130 miljoner
Försäljningstakten måste alltså öka med 129 %. Det går uppenbarligen rejält trögt att sälja spekulationslägenheter nu.

Flera i tråden tror att priserna framöver kommer gå sidledes förutom nyproduktionen. Jag tror fortfarande nyproduktionen kommer driva ner priset även på det äldre beståndet. Det är enorma volymer vi talar om.
Inte minst bör vi ha ganska långvarig friktion vad gäller prisrörelser uppåt - oavsett bankers vilja att låna ut. De så kallade kreti och pleti gör ju faktiskt en big deal av att "vara miljonär" i SEK, vilket rimmar riktigt illa med att slentrianmässigt buda upp något till 4-5 miljoner vars marknadsvärdering är väldigt osäker.

Nu kan vi börja summera den starka säsongen för första halvan av 2018 (bit in på Januari till en bit in på Maj). Penates kvalitetsjusterade visar ganska exakt +-0 för BR Sverige.
Senast redigerad av Trillske 2018-05-13 kl. 07:39.
2018-05-13, 07:43
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag rör mig frekvent på Ö-malm, jag skulle säga att bortsett från tiggare så är det väldigt städat på Ö-malm.
Tiggare hittar du utposterade i Sveg och Ljusdal med. De är överallt.
Självklart kan vi ha olika erfarenheter. Men när du skriver att du "rör dig på Östermalm" så tänker jag att du antingen arbetar på något fint kontor där under arbetstid alternativt kliver runt på klubbar/restauranger kvällstid, snarare än bor?

De bitarna fungerar ju liksom även i de städer där innerstaden är bortom all räddning.
Senast redigerad av Trillske 2018-05-13 kl. 08:05.
2018-05-13, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Vad är det här för trams? Svenskar köper vanliga hus ute på landet och blir bilberoende av att ta sig in till städerna där de arbetar. Det är inte "köper herrgårdar" inte. Herrgårdarna ägs redan av fint folk som alltid har ägt dessa. Och i dagens Skit-Sverige (skit pga EU och pga massinvandringen och de förslappade pk-indoktrinerade myndigheterna) krävs larm inte bara på de bostäderna utan på mängder av bostäder och andra lokaler i landet. Ett sådant förfall det vittnar om.

Stockholms innerstad håller inte alls på att bli riktigt bra utan blir sämre. Det är sunkigare där är på 1980-talet. Jag bor i en av kranskommunerna. Kvällstid exempelvis är inte innerstaden att stå efter. Den blir fattig på folk. Överhuvudtaget bor det alltjämt inte mycket folk inne i "city".

På centralen finns hur mycket yngre invandrarmän som helst. Många är afrikaner. De står där och hänger och jag tycker bara det ser för sorgligt ut.
Jag menar Östermalm.
2018-05-13, 08:22
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Retar mig på alla nyheter i svensk massmedia, där det står, mäklarna tror inte att priserna på bostäder kommer gå ner. Det ska vara någon som är opartisk, som ska uttala sig i frågan. Det är ungefär som att fråga en fotbollstränare, om dom tror deras lag kommer förlora matcher framöver, 9 av 10 tränare skulle svara nej.

Så gör media ofta när de vill propagera för en sak utan att själva vara de som har framfört saken. Nej de vill inte att priserna ska sjunka mer. Det kan vara egen intressen murvlarnas lägenheter i Stockholms innerstad eller deras förmenta samhällsintresse som ska försvaras.
2018-05-13, 09:09
Medlem
Har nyligen skrivit på för att sälja min BR(en 1:a i Sthlms förort) och gör en god vinst på 10 års boende. Har inte köpt något nytt än men har tillfälligt boende ordnat.

Även om jag är glad för den vinst jag gör, är jag oroad över utvecklingen. Jag är ingen ekonomisk expert men försöker läsa på och tänka så kritiskt som möjligt. Att bostadspriserna enbart ska öka är naivt, försöker förklara det för folk att på en hälsosam marknad stabiliseras priser och allt blir billigare(tills balans är nådd), men det skakas bara på huvuden "inte på bomarknaden".

Många ursäktar med att "alla vill bo i Stockholm och efterfrågan ökar alltid". Jag köper det inte. Har kollat i min egen kommun för att försöka bättra på mina argument.

Den brf jag nu sålt min andel i, bildades 1997. Enligt årsredovisningar är fastighetsinteckningen 24 300 000 kr, föreningen tog då ett lån i den häraden(rätta mig om jag har fel) samt varje enskild person gick in med en egen insats för att köpa en andel i föreningen("föreningens handpenning").

Vad varje andel kostade då, kan jag bara spekulera i. Har dock ett gammalt köpkontrakt från juli 2000(Det följde med lägenhetspärmen) då köps andelen för 140 000 kr. Antag då att genomsnittspriset för en andel 1997 var 140 000 kr(troligen lite lägre).

Nu 2018 byggs det som tusan i kommunen och en ny förening är snart färdigbyggd i närheten. Den är snudd på lika stor, men kollar jag i ekonomiska planen kan jag inte få ihop siffrorna.

Totala anskaffningsvärdet är 138 902 000 kr, varav 32 582 000 kr kommer bli föreningslån. Det lämnar 106 320 000 kr som folk måste gå in med själva, i snitt blir det(på 38 lägenheter) 2 797 894 kr...

Det finns ingen logik i det, för 21 år sen gick det att köpa en andel i nyproduktion för vad idag inte ens räcker till en tredjedel av handpenningen. (räknat med inflation är föreningslånen nästan lika https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckling/Rakna-pa-inflationen/)

Det läskiga är att människor ser det som normalt...
2018-05-13, 09:50
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius

Hej Tullius

Till att börja med tack för dina bidrag till denna tråd. Du är en av de som gör denna tråd extra läsvärd.

Vad gäller ovan kommentar. Jag har funderat på det också när jag igår gjorde min snabba och enkla analys. Mina tankar gick dock åt att om det nu blir fler sådana fall som SVD tog upp förra veckan med SSM och OP vilket borde försvåra rejält att sälja på ritning, då kommer folk att dra öronen åt sig för nyproduktion och priserna för detta segment kommer att falla. Där delar vi uppfattning.

Jag funderar dock om det inte kan bli så att ovan borde göra äldre och stabila föreningar MER attraktiva. Dvs de kommer att behålla sitt värde och hjälpa till att hålla den generella prisbilden uppe. Nu har jag dock svårt att bedöma viktningen av gamla vs nyproduktion vilket gör ovan åsikt lite "svajig", det medger jag. Icke desto mindre tror jag inte att nyproduktionsprissänkningen nödvändigtvis måste innebära en sänkning av alla (även gamla bostäders) priser. Det kan tvärtom göra dem mer attraktiva.

// CC
2018-05-13, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Hej Tullius

Till att börja med tack för dina bidrag till denna tråd. Du är en av de som gör denna tråd extra läsvärd.

Vad gäller ovan kommentar. Jag har funderat på det också när jag igår gjorde min snabba och enkla analys. Mina tankar gick dock åt att om det nu blir fler sådana fall som SVD tog upp förra veckan med SSM och OP vilket borde försvåra rejält att sälja på ritning, då kommer folk att dra öronen åt sig för nyproduktion och priserna för detta segment kommer att falla. Där delar vi uppfattning.

Jag funderar dock om det inte kan bli så att ovan borde göra äldre och stabila föreningar MER attraktiva. Dvs de kommer att behålla sitt värde och hjälpa till att hålla den generella prisbilden uppe. Nu har jag dock svårt att bedöma viktningen av gamla vs nyproduktion vilket gör ovan åsikt lite "svajig", det medger jag. Icke desto mindre tror jag inte att nyproduktionsprissänkningen nödvändigtvis måste innebära en sänkning av alla (även gamla bostäders) priser. Det kan tvärtom göra dem mer attraktiva.

// CC

Attraktiva bostadsrättsföreningar utan lån kommer alltid vara efterfrågade. Om priserna på nyproduktion sjunker kommer den psykologiska effekten påverka efterfrågan även på andra segment. Lång ifrån alla bostadsrättsföreningar i Sverige går att jämföra och än mindre likställa med äldre brf utan lån i storstäderna/universitetsstäderna.

Förtydligande:
Alltså, gemene man efterfrågar inte en brf utan lån på AAA läge. Denne kommer istället att se att nyproduktion är avsevärt billigare än tidigare och förväntar sig att även äldre brf sjunker i pris.

Mvh
Senast redigerad av stadsrattan 2018-05-13 kl. 10:04.
2018-05-13, 10:10
Medlem
Som noob och smålodis tycker jag fenomenet är intressant.

Jag fick nämligen först höra spekulationer om en sprickande bostadsbubbla på Flashback.
Alla runt omkring en, inklusive dagstidningar och etablissemang förnekade att något sådant skulle ske.

Verkar som att sanningen blev en annan och nu skriver DN flera artiklar om fenomenet...

Det får mig att se ganska mörkt på framtiden inom andra områden....
2018-05-13, 10:27
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Hej Tullius

// CC

Jag tror också att skandalerna/de höga lånen/de orealistiska ekonomiska planerna driver efterfrågan mot det äldre beståndet och då framförallt välunderhållna, stabila föreningar med låga lån och som äger marken. Ju mer av efterfrågan som omleds, desto svårare för spekulanterna och de bostadsutvecklare som har osålda lägenheter i produktion. Vi borde snart se en genomklappning för nyproduktionsmarknaden. Många spekulanter kommer vara tvungna att sälja oavsett pris så utbudet kommer inte att strypas även vid kraftiga prissänkningar och det finns naturligtvis en nivå då nyproduktionen återigen blir prisvärd. Frågan är då vad denna turbulens gör med folks tro på marknaden. Min gissning är att det räcker med att nyproduktionsmarknaden gungar rejält för att folk skall stanna upp och fundera över vilka summor det handlar om och börja sätta dem i relation till sin lön. Detta oavsett om de tänkt sig köpa nyproduktion eller en äldre bostad. Samtidigt diskuteras ju samhällsproblemen öppet på ett helt annat sätt än tidigare. Det börjar bli rätt många som inser att det kommer att vara ett stålbad att ta landet igenom migrations- och integrationskrisen och tillbaka till stabil mark. Stålbadet kommer medföra förändringar för oss alla och det är svårt att räkna ut exakt vilka reformer som behövs/kommer införas. Jag tror att fler och fler bestämmer sig för att sitta stilla i båten istället för att tokbelåna sig givet den allmänna osäkerheten.

Samtidigt skall jag ju erkänna att jag trodde marknaden skulle dyka betydligt snabbare och kraftigare. Har litet svårt att förstå att spekulanterna inte sänker priset mer för att bli av med sina objekt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in