2018-04-20, 10:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av solento
Se på alla klantighteter runt Palme-utredningen där ingen har ställts till svar för vad de har gjort. Att tro att någon skulle ställas till svars för alla misstag runt det här mordet är att hoppas på för mycket.

Det ryktas att den misstänkte mördaren inte längre vill visa sig ute på stan i Kramfors längre. Någon som vet om det stämmer?

BÖ är säkert en jättefin människa men en usel kriminalare, han har fått grov kritik av även Leif GWP i Brattåsutredningen där man inte ens gjorde dom grundliga undersökningarna.
Det är minst sagt bedrövligt hur dålig en polisutredning får vara i både EVA mordet och Brattås, två mördare som går fria tack vare uselt polisarbete.
Citera
2018-04-20, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
BÖ är säkert en jättefin människa men en usel kriminalare, han har fått grov kritik av även Leif GWP i Brattåsutredningen där man inte ens gjorde dom grundliga undersökningarna.
Det är minst sagt bedrövligt hur dålig en polisutredning får vara i både EVA mordet och Brattås, två mördare som går fria tack vare uselt polisarbete.

Likväl skickade man upp erfarna mordutredare från Stockholm som Willy Svensk.
Citera
2018-04-20, 13:29
Avslutad
Citat:

Man gjorde fel GMa profil både i Brattås och i Eva mordet vill jag påstå. I Eva mordet tycks polisen ha blivit vilseledda med desinformation av den riktiga mördaren.
Även i Brattås tror jag man snöade sig på fel GM i ett tidigt stadie och sedan började man söka hej vilt utan någon kompass och riktning.
Eva fallet var något mer komplicerat tack vare att det inte fanns tillräcklig med DNA bevisning men i Brattås har man inte ens testat rätt person/personer ännu.
I båda fallen har man kunnat hittat mördarna bland den närmaste kretsen till offren, det är jag övertygad om.
Citera
2018-05-13, 17:37
Avslutad
Såg just på Youtube Svenska fall för FBI.
Otäckt nog är denna Mr P som tydligt finns med i tråden, boendes på slaktarvägen så ser man troligen han ståendes vid sitt hus på Eniro gatu vy.
Att Bo Åström och Mark Safarik visar fullständig rå likgiltighet till att Mr P är gammal vän med Polischefen som nu är pensionär känns bara det övertygande.
Denna Mr P eller med initialerna P-A J, borde skaka galler, troligen är denna även någon form av militärt utbildad och visst kan det varit bajonetten till AK 4 som använts.
Citera
2018-05-13, 17:41
Avslutad
Rekommenderar "Svenska fall för FBI del 1"
Den handlar om just detta våldsamma mord på Eva och hennes väninnas hund.
Citera
2018-05-20, 19:51
Medlem
Citat:
Se på alla klantighteter runt Palme-utredningen där ingen har ställts till svar för vad de har gjort. Att tro att någon skulle ställas till svars för alla misstag runt det här mordet är att hoppas på för mycket.

Det ryktas att den misstänkte mördaren inte längre vill visa sig ute på stan i Kramfors längre. Någon som vet om det stämmer?

Att någon må ställas till svars så till den grad att det skulle kunna handla om tjänstefel går nog inte. Däremot önskar man att Eva mordet hårdgranskas på nytt, där man verkligen försöker gå till botten för att få alla kort på bordet, och hitta orsaken till varför det kunde gå så snett i denna som det verkar miserabla mordutredning - det finns all anledning att rannsaka de gamla utredarna jämte åklagarna för vad de har gjort. Förhoppningsvis skulle en ytterligare analys av fallet även kunna ge svar på många ännu obesvarade frågor. GM blir påmind och kommer aldrig att få möjlighet till att känna sig säker så länge det finns dom som engagerar sig i fallet och ingalunda ger upp, samtidigt som pressen ökar på den eller de som sitter inne med den absoluta sanningen (för så är det).

Beträffande Kalla fall gruppen region Nord kan man konstatera att målsättningen var hög från början med stora vyer - ack så fort det förefaller ha domnat bort, för tillfället tycks man inte åstadkomma många knop. Jag tycker samordnaren för Kalla fall utredandet ska ta lärdom och hämta inspiration från Stockholmspolisens Kalla fall grupp.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/Kve4A7/kalla-fall-gruppen-har-nastan-200-ouppklarade-mord-att-utreda
Citera
2018-05-20, 20:12
Medlem
Citat:

Ja rikskrim misslyckades kapitalt trots dessa erkänt duktiga mordutredare, vilket är högst anmärkningsvärt. Nämnas bör att även GMP-gruppen (gärningsmannaprofilgruppen) vid ett senare skede kopplades in på fallet - enligt B.Öhman gick de igenom förhör som hållits och tittade på de tekniska undersökningar som gjorts. Vad man kom fram till har jag inte en aning om - tydligen inte mycket för världen?

Frågan man ändå måste ställa sig är om rikskrim fick möjlighet att utvärdera allt material, och om vissa uppgifter och tips överhuvudtaget dokumenterades och finns med i utredningen ...? Det förekommer ett flertal egendomligheter i det här fallet och det finns verkligen fog för en sådan undran.

Eva mordet har granskats ett antal gånger och mig veterligen (jag kan ha fel) har aldrig någon från rikskrim som var på plats i Kramfors gjort något uttalande i fallet. Antingen har man inte brytt sig om att ta kontakt med någon av dessa herrar, eller så vill man helt sonika inte yttra sig?
Citera
2018-05-22, 11:05
Avslutad
Man hade nog löst detta mord idag med den teknik som finns, sedan gjorde polisen fel GMa profil redan från början. Man sökte ju en man på cykel och då blev Sture ett lämpligt offer att sätta dit varpå många andra möjliga teorier försvann under stolen. Förr jobbade väl polisen väldigt mycket utifrån ett enda scenario, idag hade man nog förhört fler personer i Evas omgivning om möjliga orsaker, motiv som svartsjuka tex.
Citera
2018-05-22, 11:16
Medlem
Vilket år gjordes gärningsmannaprofilen?
Citera
2018-05-23, 10:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CRFRP

Tänker mer på att polisen för tidigt riktade in sig mot en viss person, Cykel Sture.
Dom gjorde väl snarare ingen GMa profil då polisen tyckte fallet var enkelt.
Troligen slarvades det bort mycket fakta från början då man bara fattade misstankar mot Sture.
Skulle inte förvåna mig om det var den riktiga mördaren som pekade ut Sture, eller att han/hon visste att polisen skulle misstänka Sture, d.v.s vittnena var falska.
Citera
2018-05-25, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CRFRP

Som jag uppfattar det bör det ha varit någon gång under 2005 som GMP-gruppen kontaktades. Det var en info som B.Öhman gav till tidningen Allehanda inför programmet Cold Case Sverige.

"Börje Öhman, chef för läns-kriminalen, berättar att Västernorrlands polisdistrikt kopplat in den så kallade "GMP-gruppen", Gärningsmannaprofilgruppen, för att lösa Eva-mordet. Det är en expertgrupp med specialitet att granska gamla spår och förhör, för att sedan ställa en gärningsmannaprofil. De har gått igenom de förhör som hållits och tittat på de tekniska undersökningar som gjorts. Därefter har man försökt dra slutsatser av vad som hänt, säger Börje Öhman"
https://www.allehanda.se/artikel/angermanland/kramfors/eva-mordet-kan-losas-av-tv-tittarnas-tips

Jag vet inte vad GMP-gruppen kom fram till och om deras slutsatser presenterades i programmet? Det
tycks inte ha hänt särdeles mycket efteråt, därför får man väl anta att det inte gav någonting av värde.
Citera
2018-06-03, 20:07
Medlem
Undrar om PAJ kollar på TV12 ikväll. Svenska fall för FBI i repris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in