2018-05-13, 13:12
Medlem
Samtidigt är det en glidande skala. De fysiskt starkaste kvinnorna är starkare än de fysiskt svagaste männen. Undrar just hur stor överlappningen är? Kan 5-10% av kvinnorna vara starkare än de svagaste (men fullt friska) männen?
Citera
2018-05-13, 13:24
Medlem
Varför kommer aldrig ett motsvarande pekoral av typen män är minst lika verbalt skickliga som kvinnor?

Nej det kommer ju aldrig. När flickor får bättre betyg är det för att flickor är flitigare. När grabbar får bättre på högskoleprovet är det provet det är fel på.

Det finns något märkligt i att söka utradera även fysiska kön skillnader. För dom flesta som är straight är det rätt uppenbart att dessa, inte bara finns, utan är attraktiva.

Så vi har ett samhälle där man å ena sidan ska betrakta kön som en socialkonstruktion och å andra sidan skaffa silcon tuttar. Alla tjejer ska vara starka (då främst inte fysiskt) och samtidigt leva med är världsbild där man är systematiskt och strukturellt förtryckt.

Fan inte konstigt att unga mår dåligt.
Citera
2018-05-13, 13:38
Medlem
DesktopZquaress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --..--
Det är väldigt tröttsamt med dessa relativistiska utspel och deras kamp mot väderkvarnar. Syftet verkar vara att försöka fördunkla allt så mycket och därigenom skapa total begreppsförvirring vilket leder till någon slags inbillad likhet.

Ja att här finns begreppsförvirring råder det inga tvivel om. Frågan är bara om det inte är ni som nu blandat leken och manipulerat given. Artikeln gör inga som helst anspråk på att hävda att det inte finns fysiska skillnader mellan kvinnor och män. Den ställer emellertid frågan om det inte är fel att kalla den kropp som överlever längre för biologiskt underlägsen, vilket får anses vara en rimlig fråga.

Syftet verkar vara att fördunkla hävdar du. Kan du ge något exempel på det?
Citera
2018-05-13, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tizzenizze
Samtidigt är det en glidande skala. De fysiskt starkaste kvinnorna är starkare än de fysiskt svagaste männen. Undrar just hur stor överlappningen är? Kan 5-10% av kvinnorna vara starkare än de svagaste (men fullt friska) männen?

Det är normalfördelningar, styrka är ju svårt att mätta, men om man tänker längd istället - vilket har någon korrelation.

Säg att kvinnor har ett snitt på 1.60 och män 1.80, standard avvikelsen är 10 för båda. Då kommer 2.5% av männen att vara kortare än den genomsnittliga kvinnan. En kvinna som är 1.70 kommer att vara längre än 66% av kvinnorna och 33% av männen.

Mina syrror är knappt 1.80; är således lika långa eller längre än närmre varannan man.

Nu drog jag bara siffrorna ur hatten, men på det hela taget. (Jag tror kvinnors medel är något högre och st.avvk. något lägre)
Citera
2018-05-13, 13:46
Bannlyst
Intressant hur hon försöker omdefiniera begreppet styrka. Så brukar det låta när man inte har några vinnande argument.
Citera
2018-05-13, 13:51
Medlem
messiasibids avatar
Männen är fysiskt starkare men kvinnan är mer fysiskt motståndskraftig mot sjukdomar?
Har jag förstått det rätt i så fall?
Citera
2018-05-13, 13:56
Medlem
DesktopZquaress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiddraren
Intressant hur hon försöker omdefiniera begreppet styrka. Så brukar det låta när man inte har några vinnande argument.

Så hur definieras begreppet styrka menar du?
Citera
2018-05-13, 13:58
Bannlyst
Kvinnor lever längre för att män har farliga och skadliga arbeten. Därför är det helt jävla galet att män inte får pension fem år tidigare än kvinnor.
Citera
2018-05-13, 14:05
Medlem
DesktopZquaress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pittrunkarn
Kvinnor lever längre för att män har farliga och skadliga arbeten. Därför är det helt jävla galet att män inte får pension fem år tidigare än kvinnor.
Där har du dessvärre fel:
https://www.psychologytoday.com/intl/blog/the-art-and-science-aging-well/201702/why-do-women-live-longer-men
http://www.bbc.com/future/story/20151001-why-women-live-longer-than-men
https://www.scientificamerican.com/article/why-women-live-longer/
https://www-ncbi-nlm-nih-gov.ezproxy.its.uu.se/pubmed/1018115

(det finns betydligt fler artiklar om du behöver mer info)
Citera
2018-05-13, 14:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det kan vara bra att känna till att Vetenskapens värld inte är ett nyhetsprogram. Jag får intrycket av att du anser att SVT helst bara ska ägna sig åt att visa sådant som baseras på traditionella värderingar och inte sådant som ifrågasätter eller tenderar att ge en ny bild av det gamla traditionella. Det är ju tvärtemot vad vetenskapen är till för. Det är ju så vetenskapen och samhället utvecklats. Jag förstår att vissa socialkonservativa människor blir kränkta när en kvinna hävdar att styrka kan mätas på flera sätt än ren råstyrka, men det kanske är att dra det lite väl långt att hävda att SVT inte borde sända sådant som på minsta sätt rubbar era cirklar. Det är bara töntigt. Livet går vidare och det finns värre saker att uppröras över.

Spelar ingen roll om det är min mormor eller om det är Vetenskapens Värld. Kommunister till journalister finns förstås även på VV. Själva poängen med vad jag skriver är att SVT vidarebefordrat detta påstående av kulturmarxistiska anledningar, kan jag förmoda. Det är rätt typiskt SVT att vilja hetsa kvinnor mot män.
Citera
2018-05-13, 14:10
Medlem
PK-befriads avatar
Ni blir aldrig mäns likar kvinns, acceptera er roll som kvinnor istället. Att försöka vara som män gör er bara olyckliga och vi gillar er inte så.

Sluta ta livsstilsråd från kulturmarxistiska normbrytarfanatiker som bara vill bryta ned och fördärva vår civilisation.
Senast redigerad av PK-befriad 2018-05-13 kl. 14:13.
Citera
2018-05-13, 14:13
Medlem
Varför dör män tidigare i hjärt och kärlsjukdomar?

Är det för att män har svagare kärl och hjärtan eller kan det vara för att fler män lever osunt och är överviktiga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in