2018-05-13, 11:30
Medlem
Kvinnor kan göra bra ifrån sig. Titta bara på Robinson och Mästarnas Mästare.
Utmärkta krigare är de också. Det ser man i Syrien.
Citera
2018-05-13, 11:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det ändrar ju inte definitionen av fysisk styrka. Hon kan komma fram till massa olika saker kvinnor är bra på, eller korta män. Men det är inte en fysisk styrka utan något helt annat. Att du vill ändra definitioner är upp till dig, men det är ju bara larvigt att dom återigen ska urholka betydelser av ord.

Men hon erkänner ju just att män är fysiskt starkare. Det har hon inga problem med. Men som kvinna vill hon liksom helt mänskligt lyfta fram saker kvinnor är bättre på. Det skulle jag också gjort om jag var kvinna. Skulle om jag vore det varit extremt trött på att alla tjatar om hur svag jag var och där belyst saker som jag då är mycket bättre på istället.
Citera
2018-05-13, 11:43
Medlem
Angela Saini gör samma fel som kvinnor alltid gör, hon tror när hon borde vetat för att uttrycka sig. Kvinnor kan inte se följderna och ta ansvar för de beslut de fattar. När kvinnan hamnar i problem gör hon alltid på samma sätt, hon ropar på mannen som ska lösa hennes problem. Kvinnan försöker alltid utmana mannen och mannen får alltid lösa kvinnans problem. Kvinnan är som ett barn men med den skillnaden att hon aldrig lär sig. Män klarar sig utan kvinnor men kvinnan klarar sig inte utan män!
Citera
2018-05-13, 11:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo men detta är liksom vad hon säger också. "Kvinnor insjuknar senare i exempelvis hjärt- och kärlsjukdomar och lever längre." Det är liksom sant. Det är också sant att Messi som är en kort en kan dribbla extremt bra mycket för just han är en kort en och kan därmed skicka upp försvarare på 1,90+ till läktaren.

Just så. Vad jag har så svårt att förstå är varför det ska vara så farligt att erkänna att det är skillnader mellan män och kvinnor som gör många direkta jämförelser helt meningslösa. Hon erkänner till stor del att skillnader finns, men ska ändå prompt vrida och vända dessa för att skapa kvinnlig fördel i en helt meningslös jämförelse. Äpplen och päron är vi överens om att det är skillnad på, att det ska vara så himla jobbigt att komma över att det även är skillnad mellan män och kvinnor.

Det ironiska är det är just dessa "feministiska förkämpar" som igen och igen gör misstaget att göra direkta jämförelser mellan män och kvinnor istället för att erkänna och hylla skillnaderna. Man behöver inte läsa många rader i psykologi 101 för att misstänka att det gror ur deras egna inneboende mindervärdeskomplex antingen gentemot män som grupp eller gentemot konkurrerande kvinnor som besitter "bättre" feminina egenskaper än de själva. Synd, eftersom jag (och många med mig) uppskattar just skillnaderna och mångfalden mellan män och kvinnor.
Citera
2018-05-13, 12:15
Medlem
Fojoss avatar
"– Denna tankegång, att ojämställdheten mellan könen vi ser idag är på grund av våra biologiska könsskillnader, är absurd. Jag ville veta sanningen, säger hon."

Hon skulle inte passa som riktigt vetenskapsman. Vem fan går in i en fråga man egentligen inte vet svaret på med att vara så "absolut rätt" redan från början? Gå tillbaka till grundstadiet.

Bara en idiot anser det är absurdt att kvinnor kan välja att jobba mindre på grund av biologiska skillnader.
Citera
2018-05-13, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men hon erkänner ju just att män är fysiskt starkare. Det har hon inga problem med. Men som kvinna vill hon liksom helt mänskligt lyfta fram saker kvinnor är bättre på. Det skulle jag också gjort om jag var kvinna. Skulle om jag vore det varit extremt trött på att alla tjatar om hur svag jag var och där belyst saker som jag då är mycket bättre på istället.

Vara trött på att folk tjatar om hur svag tjejer är i jämförelse med kvinnor? Det händer i princip aldrig. Hon behöver inte prata om att kvinnor är bra på vissa saker, det förstår ALLA. Hon är ju bara utvecklingsstörd om hon tror att folk inte vet att kön är olika bra på vissa saker.

Sluts försvara ett uppenbart värdelöst skriven artikel.
Citera
2018-05-13, 12:20
Medlem
rostigamazons avatar
Kvinnor brukar ofta säga att det är dom som föder barn, men kvinnorna säger inget om att det är männen som får pumpa sig svettiga för att barnet ska komma till, medans kvinnan ligger där och njuter, ännu en gång ser vi, det är männen som får göra det fysiska tunga arbetet.
Citera
2018-05-13, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Dessa snyfttrådar på Flashback. Det är väl rimligt att Vetenskapens värld i SVT får rapportera om teorier som ifrågasätter tidigare forskning. Det är ganska tydligt att de synpunkter som framförs är Angela Sainis och inte SVT:s. Vidare, om man inte är en idiot kanske man ska se till helheten och inte hänga upp sig på enskilda citat. Men om vi nu ändå gör det, vad sägs egentligen? Det som TS verkar hänga upp sig på är att Saini menar att fysisk styrka kan definieras på andra sätt.

"Men styrka kan definieras på andra sätt, menar Angela Saini. Kvinnor insjuknar senare i exempelvis hjärt- och kärlsjukdomar och lever längre."

Ja, och? Det är en åsikt om att man kan mäta styrka på andra sätt än vad man tar i bänkpress. Vad fan ska SVT säga? "öhhh, har du något belägg för det du säger?". Det finns en 15 minuter lång intervju med Saini i samband med artikeln och TS hänger upp sig på ett enstaka citat istället för att se helheten. Den misslyckade skolan sätter uppenbarligen sina spår.

Ett tips till TS är att sluta böla och anmäla inslaget till Granskningsnämnden istället.

Det här är inga nyheter, det här är politisk korekthet som självklart genomsyrar SVT eftersom SVT är ett kommunist-näste. Det är det som irriterar. Det finns ingen egentlig vits med artikeln eller vilken skulle det vara? Att SVT minsann ska peppa kvinnorna till att bli än mer odrägliga precis som man kan förvänta sig av ett kulturmarxistiskt land. Svenskarna som folk behöver inte mer av den varan.

Granskningsnämnden kan ju dra åt helvete. Bättre att bojkotta skiten. Bäst vore om en jumbojet kraschade rakt in i TV-huset och det aldrig byggdes upp igen.
Citera
2018-05-13, 12:44
Medlem
happilappis avatar
Det är väl allmänt känt att män är starkare än kvinnor och mer logiska? Just därför dom flesta matematiker, uppfinnare och ingenjörer är män.

Mycket märklig artikel som försöker framhäva generella styrkor hos kvinnor som inte existerar. Med andra ord, fake news.
Citera
2018-05-13, 12:52
Medlem
DesktopZquaress avatar
Shit vilken pantad tråd. Kan ni inte läsa? Låt mig hjälpa er med det omdebatterade stycket.

Citat:
Ett annat område där kvinnor ofta utmålas som underlägsna männen när det gäller våra biologiska kroppar.
Detta stämmer ju. Notera att hon inte pratar om fysisk styrka specifikt.

Citat:
Angela Saini berättar att kvinnan har framstått som det svagare könet rent fysiskt. Detta grundar sig i att män i snitt är 15 centimeter längre än kvinnor och har en överkroppsstyrka som är den dubbla.
Här nämns fysisk styrka som bakgrunden till varför den kvinnligt biologiska kroppen betraktats som underlägsen.

Citat:
Men styrka kan definieras på andra sätt, menar Angela Saini. Kvinnor insjuknar senare i exempelvis hjärt- och kärlsjukdomar och lever längre.
Självklart stämmer detta ockskå. En god fysik handlar knappast om hur mycket man kan bänka utan även om immunologisk motståndskraft, kognition och hjärtmuskelfunktion osv.

Att betrakta en kropp, som i genomsnitt överlever längre, som underlägsen måste ni väl hålla med om inte är helt rationellt(?).

Jag brukar hoppa på propaganda-tåget lika ofta som gemene flashbackare men här blir det ju bara löjligt. Allmän uppryckning för satan...
Citera
2018-05-13, 12:53
Medlem
Det är väldigt tröttsamt med dessa relativistiska utspel och deras kamp mot väderkvarnar. Syftet verkar vara att försöka fördunkla allt så mycket och därigenom skapa total begreppsförvirring vilket leder till någon slags inbillad likhet.

Det verkar vara oerhört provocerande för vissa att människor är olika och det förvånad mig att feministerna inte redan står ute i skogen med sina plakat och demonstrerar mot naturen. Kvinnliga fördelar lyfts förstås aldrig fram eftersom kvinnor alltid ska gynnas i mediala sammanhang och inte tvärtom. Kvinnor lider sällan av ensamhet på samma sätt som många män gör exempelvis. En kvinna kan gå ut på nätet och hitta en partner samma eftermiddag om hon önskar. Män måste göra sig till och kvinnor väljer - det är också en aspekt av naturen som aldrig tas upp eftersom det inte spelar på rätt kontext att det är synd om kvinnor.
Citera
2018-05-13, 13:01
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Det här är inga nyheter, det här är politisk korekthet som självklart genomsyrar SVT eftersom SVT är ett kommunist-näste. Det är det som irriterar. Det finns ingen egentlig vits med artikeln eller vilken skulle det vara? Att SVT minsann ska peppa kvinnorna till att bli än mer odrägliga precis som man kan förvänta sig av ett kulturmarxistiskt land. Svenskarna som folk behöver inte mer av den varan.
Det kan vara bra att känna till att Vetenskapens värld inte är ett nyhetsprogram. Jag får intrycket av att du anser att SVT helst bara ska ägna sig åt att visa sådant som baseras på traditionella värderingar och inte sådant som ifrågasätter eller tenderar att ge en ny bild av det gamla traditionella. Det är ju tvärtemot vad vetenskapen är till för. Det är ju så vetenskapen och samhället utvecklats. Jag förstår att vissa socialkonservativa människor blir kränkta när en kvinna hävdar att styrka kan mätas på flera sätt än ren råstyrka, men det kanske är att dra det lite väl långt att hävda att SVT inte borde sända sådant som på minsta sätt rubbar era cirklar. Det är bara töntigt. Livet går vidare och det finns värre saker att uppröras över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in