2018-05-13, 08:43
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Om du ser på hur en regnbåge ser ut så skulle formen passa ett dome. Vetenskapen påstår varje droppe skapar en miniregnbåge i sig och vinkeln genom varje droppe skapar regnbågen utan någon annan påverkan. Men regnbågen skulle kunna ha sin form pga ett dome liknande fenomen, formen passar sannerligen för detta.

Nej formen passar inte för detta av den enkla anledningen att jorden är betydligt större än en regnbåge.

För övrigt vet vi att det inte finns en dome.
Citera
2018-05-13, 08:47
Medlem
madtops avatar
Citat:
Så du tror inte på observationer. Du accepterar allt blint rakt av på tro. Tron på att folk som skrivit böckerna vet vad dom pratar om. Tron på att formlerna (som du kan upprepa och kontrollera matematiskt) stämmer och ger en rättvis representation av verkligheten.

Inte alls, vi har miljontals observationer som visar att jorden är en sfär.
Faktum är att vår kunskap om jordens form bygger på observationer, den bygger inte på tro.

Och ja, jag har personligen verifierat många av dessa observationer så jag behöver inte lita på någon annan.
Citera
2018-05-13, 08:48
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Du kan observera speglingen tydligt som sker över ex varm asfalt och vatten som uppstår när varm luft stiger och skapar ett lager i luften som förvränger det man ser i detta lager. Du kan observera att förtyg försvinner från ditt field of vision. Om det går över en kurva eller ej är frågan.
Speglingen syns inte alltid, ändå döljs avlägsna objekts underdel av horisonten. Än i dag har jag inte sett en enda vettig förklaring från plattjordshåll hur detta kommer sig. Det enda jag ser är oerhört krystade ad-hocförklaringar som kan förkastas direkt i sin orimlighet.

Min intuition säger att den avlägsna båten vars underdel inte syns befinner sig bakom krönet. Precis som bilar som försvinner bakom krönet på en väg med backar.
Citera
2018-05-13, 08:57
Medlem
madtops avatar
Citat:
Redan nu finns flertalet förklaringar som förklarar olika storlek av sol och hur soluppgång/nedgång kan fungera på en platt jord.

Nej det gör det inte. Att hitta på att det finns en lins är inte en förklaring, det är ett påhitt. Att dessutom påstå att linsen är magisk och inte följer vanliga optiska lagar är vansinne.
Citera
2018-05-13, 10:42
Medlem
Citat:
Några bra poänger absolut. Ska man hävda att satelliter är fejk borde man ha bevis för det. Du kanske är en sån person som tror att probes åker runt jupiter och venus och tar bilder från diverse vinklar och tycker alla bilder av satelliter ser hur äkta ut som helst, det är okej.
Ett stort problem är det här, om besluten du tar är från information som är fejkad, hur vet du då vad som är verkligheten?
Ganska svårt eller hur. Ganska svårt för en vanlig person spotta upp siffror från en "icke officiell" källa som visar att satelliter är fejk. Men vad man kan göra är att använda sin logik för att angripa det som antas vara sanningen, vad som anses vara verklig data. Att ta kontakt med experter och ta fram otydligheter i ljuset och undersöka dom.
Är ingen expert på satelliter men här är en längre diskussion där dom tar upp många punkter om satelliter, borde se om den
https://www.youtube.com/watch?v=3k5EB-Ah-vY

En sådan sak är dock gyroscopes som jag studerade nyligen. Hur kommer det sig att flygplan kan åka mot en fast horisont som produceras av gyroscopes inbyggda i planet, som oberoende av "gravitation" håller sig fixerad i rummet, och ändå håller planet sin plana kurs mil efter mil mot denna artificiella horisont. Grejen är den att detta är bevis för att planet inte åker runt en rund jord. Alla piloter använder gyroscopes för att hålla planet plant. Dom korrigerar aldrig kursen bortom detta redskap. Dom orienterar sig direkt efter det. Alltså borde planet åka ut i rymden efter ett visst avstånd, men det sker inte, alltså verkar vi leva på ett platt plan.

Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Här är ett belägg för den platta jorden, kanske inte fullt så underhållande som du föredrar det.
https://www.flashback.org/sp64034562

Ingen av Er kan alltså med egna ord beskriva och förklara varför Er modell är överlägsen den allmänt erkända.
Detta belyser precis det jag hävdar, Ni tror på allvar att det är samma för den stora allmänheten som för Er, man får berättat för sig hur världen fungerar och ser ut, Ni har bara valt en annan "lärare"..

Nära Ingen av oss "vanliga" har fått något berättat för oss som vi lärt oss, vi får verktygen att lära oss själva.
Ni tar bägge andras experiment och teorier som Ni lägger fram som bevis men detta utan att ens förstå de, Ni gör alltså Exakt det Ni anklagar "den grå massan" för, tro utan tvivel..

Jag har en Jävla massa tvivel men, det jag kan, det kan jag Bra och från grunden och eftersom min kunskap är byggd från botten med tester och observationer som stödjer det jag kan så, tills någon bevisar motsatsen, är det vad som är sant och inte bara sant för mig utan Sant.

Jag föreslår därför at Ni gör detsamma, om Ni ska hävda något så bör Ni sätta Er in i ämnet, från grunden och praktiskt testa om Era teorier håller innan Ni torgför de, detta sparar en jäkla massa tid och energi då "joho!"-"nähä!" tjatandet inte kan ge ens Er så mycket i synnerhet då Ni inte ens verkar förstå att Ni inte förstår.

Så, då jag är bra på satellt-tv Och är hyfsad i matte så Kräver jag att om Ni ska hävda att satelliter inte finns så ska Ni ta mig fan ha en förklaring redo till mig om vad det är jag tar emot för signal och hur den hittar till mig.
Jag vill inte ha en hög "kan det inte vara xx?" om Ni inte har testat Er idé först, när Ni hittat något som, inte motbevisar satelliter utan bevisar den alternativa förklaringen, då, och först Då kan Ni hävda att Ni har stöd för att satelliter kanske Inte finns och då kan vi titta vidare i ämnet.
Praktiska tester eller en välbyggd teoretisk förklaring är egalt.

Samma gäller andra delar av FE-teori, kan Ni inte modellen från grunden så låt bli att säga hur det är, börja med att förstå det själva Innan Ni hävdar något, precis som vi andra måste göra.
Och, för att förtydliga, det är Inte FE-teorin Ni ska lära in, det är grunden till den så Ni kan testa den på det sätt man testar allt, förutsättningslöst och låta resultatet visa vad det gör.
Citera
2018-05-13, 11:04
Medlem
Citat:
Enkelt. Vad utesluter du i ditt antagande? Utesluter du något tror du?
Om vi skiftar till horisonten att fartyg försvinner över horisonten vilket du antagligen tror på.

Du är uppenbarligen likadan som alla andra plattjordare. Ni saknar alla förmåga att ge ett rakt svar på en rak fråga.
Istället för att svara kommer du med andra frågor och försöker svänga från flygplan till horisonten och fartyg.

Vi försöker med några enkla ja/nej-frågor:
  1. Tror du på de beräkningar av ljudets hastighet som finns?
  2. Tror du på att ljus består av fotoner?
  3. Tror du på atomer?
  4. Tror du på magnetism?
  5. Tror du på att elektrisk ström skapas av elektroners rörelse?
  6. Tror du att man kan beräkna ett fritt fallande föremåls acceleration?
  7. Tror du på radiovågor?
Citera
2018-05-13, 14:12
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Du är uppenbarligen likadan som alla andra plattjordare. Ni saknar alla förmåga att ge ett rakt svar på en rak fråga.
Istället för att svara kommer du med andra frågor och försöker svänga från flygplan till horisonten och fartyg.

Vi försöker med några enkla ja/nej-frågor:
  1. Tror du på de beräkningar av ljudets hastighet som finns?
  2. Tror du på att ljus består av fotoner?
  3. Tror du på atomer?
  4. Tror du på magnetism?
  5. Tror du på att elektrisk ström skapas av elektroners rörelse?
  6. Tror du att man kan beräkna ett fritt fallande föremåls acceleration?
  7. Tror du på radiovågor?
Nej, nu pratade vi om horisonten och skepp som sägs försvinna. Jag ställde 2 frågor som du inte ville svara på, tro mig jag kommer svara på dina frågor genom detta.
Citera
2018-05-13, 14:16
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Ingen av Er kan alltså med egna ord beskriva och förklara varför Er modell är överlägsen den allmänt erkända..
Men lol, har du inte hängt med alls? FE modellen finns för att rundjordmodellen inte håller i flera fall, eller är starkt tvivelaktig på flertalet områden. Det är det hela grejen går ut på.

Du vägrar erkänna några av punkterna som jag redan tagit upp som densitet mot gravitation, gyroscopes i flygplan, sikt under bra förhållanden längre än vad som borde vara möjligt och förklaring av dom observationer vi kan göra angående spegling.

Det finns oerhört många punkter som är fullständigt ologiska angående globmodellen, men jag förstår om du inte vill se detta. Typisk indoktrination.
Citera
2018-05-13, 14:20
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Speglingen syns inte alltid, ändå döljs avlägsna objekts underdel av horisonten. Än i dag har jag inte sett en enda vettig förklaring från plattjordshåll hur detta kommer sig. Det enda jag ser är oerhört krystade ad-hocförklaringar som kan förkastas direkt i sin orimlighet.

Min intuition säger att den avlägsna båten vars underdel inte syns befinner sig bakom krönet. Precis som bilar som försvinner bakom krönet på en väg med backar.
För det första kan du se skepp betydligt längre bort än vad som borde vara möjligt. Där måste alternativa förklaringar komma in i bilden för att förklara hur detta är möjligt enligt glob modellen som refraction.
Angående speglingen, hur vet du att detta är sant, kan du visa mig ett exempel där det garanterat inte förekommer spegling eller något typ av atmosfäriskt fenomen som blockerar ut nederdelen av ett fartyg och hur du vet att detta är fallet?
Citera
2018-05-13, 14:23
Medlem
madtops avatar
Citat:
Men lol, har du inte hängt med alls? FE modellen finns för att rundjordmodellen inte håller i flera fall, eller är starkt tvivelaktig på flertalet områden. Det är det hela grejen går ut på.

Nej så är det inte, rundjordmodellen håller ihop helt perfekt.

Citat:
Det finns oerhört många punkter som är fullständigt ologiska angående globmodellen, men jag förstår om du inte vill se detta. Typisk indoktrination.

Nämn några.
Citera
2018-05-13, 14:25
Medlem
madtops avatar
Citat:
För det första kan du se skepp betydligt längre bort än vad som borde vara möjligt. Där måste alternativa förklaringar komma in i bilden för att förklara hur detta är möjligt enligt glob modellen som refraction.
Angående speglingen, hur vet du att detta är sant, kan du visa mig ett exempel där det garanterat inte förekommer spegling eller något typ av atmosfäriskt fenomen som blockerar ut nederdelen av ett fartyg och hur du vet att detta är fallet?

Nej du ser självklart inte längre än vad som är möjligt.

Och refraktion är ingen alternativ förklaring, refraktion är en realitet.
Citera
2018-05-13, 14:29
Medlem
tobbenzs avatar
Vet inte om det har tagits upp tidigare, men när man ser flygplan långt bort som flyger rakt ned, betyder det då att de störtar? Det ser man ju varje dag under somrarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in