Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-17, 23:48
  #8665
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jag håller inte alls med, jag avfärdar bara plattjordare när de kommer med rena felaktigheter såsom att gravitationen inte är bevisad, att solen är 600 mil bort, att satelliter är fejk och att inga privatpersoner har varit på Antarktis.

Nu är visserligen listan på rena felaktigheter gigantisk lång så det blir en hel del att avfärda. Men så länge en plattjordare inte påstår en massa knasigheter så bryr jag mig inte ett dugg. Jag skiter fullständigt i om folk tror på tomten så länge de inte missionerar sin tro som fakta.

Åh.. Varför vet vi inte vad gravitation är för något då.. Varför kan vi inte se en enda satellit, av alla 120.000st som finns i jordens atmosfär? Varför kan man inte köpa en enkelresa till Antarktis, varför finns det bara guidade turer..?

Håller med, det börjar bli väldigt tröttsamt nu. Ha det gött toppan
Citera
2017-10-18, 00:16
  #8666
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1T
Åh.. Varför vet vi inte vad gravitation är för något då.. Varför kan vi inte se en enda satellit, av alla 120.000st som finns i jordens atmosfär? Varför kan man inte köpa en enkelresa till Antarktis, varför finns det bara guidade turer..?

Du tror att satelliter är bluff?

Varför tror du ingen har lyckats avslöja det ännu? Alla dessa "sanningssökare" och ingen har lyckats med något så enkelt som att visa att satellit-TV är bluff. Och ingen av de hundratusentals människor som jobbar med att installera paraboler har någonsin avslöjat hela bluffen. Märkligt kan man tycka...

Jag har faktiskt kollat. Och i mitt fall visade det sig att tv-signalen faktiskt kom från en satellit.
(FB) Flat Earth--Jorden är platt
__________________
Senast redigerad av madtop 2017-10-18 kl. 00:21.
Citera
2017-10-18, 00:30
  #8667
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P1T
Om du tror på allt som står i wikipedia kan du lika gärna skjuta dig i huvudet för den kommer du aldrig behöva nå mer. Om du nu åtminstone var normalbegåvad skulle du undersöka alla, (eller en iallafall) operationer de haft där, då skulle du även se alla olika länders permanenta planer om bosättning och även planeringarna om permanenta militära baser. Antingen är du en extremt IQ befriad typ, eller så är du en extremt IQ befriad typ. Du säger bevis, jag kastar fram alla bevis. I hela havet som består av bevis, lyckas du ändå hitta den enda som saknar referenser, men som samtidigt "motbevisar" mig. Klick säger det väl i din hjärna. -AH! Nu fick jag honom! Även om det inte finns referenser, så fick jag honom! Låt mig skita på alla riktiga bevis och referenser, låt mig ta den sämsta utav alla!...

Det var kanske en smula raljant av mig att citera en av dina länkar. Jodå, jag har allt läst på om expeditionerna och har inte sett något anmärkningsvärt. Du kanske kan precisera vad du syftar på?
Citera
2017-10-18, 00:34
  #8668
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1T
Åh.. Varför vet vi inte vad gravitation är för något då.. Varför kan vi inte se en enda satellit, av alla 120.000st som finns i jordens atmosfär? Varför kan man inte köpa en enkelresa till Antarktis, varför finns det bara guidade turer..?

Håller med, det börjar bli väldigt tröttsamt nu. Ha det gött toppan
Vi vet inte exakt vad som orsakar gravitationen. Däremot vet vi att den finns eftersom vi vet att tyngdkraften är proportionerlig mot alla himlakroppars massa. På samma sätt har människan vetat att salt och kalk existerat långt innan man visste exakt att salt var natriumklorid och att kalk var kalciumhydroxid. Att man för 2000 år sedan inte visste exakt vad salt var så visste man att salt fanns. Att man inte kan se satelliter är inte sant. Satelliter syns som en prick som rör sig ganska snabbt på himlen. Sedan beror det på hur högt satelliterna ligger om du kan se dem eller ej. Satelliter på geostationär omloppsbana t ex dom satelliter man riktar parabolen mot för att se satellit-TV befinner sig 35 790 km upp och på det avståndet skulle jag inte tro att man kan se dem för det är väl nästan dubbla avståndet Stockholm-Sydney utan det är satelliter som ligger på låga banor t ex ISS som går att se.
__________________
Senast redigerad av Jonas1968 2017-10-18 kl. 00:40.
Citera
2017-10-18, 01:00
  #8669
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P1T
Varför kan man inte köpa en enkelresa till Antarktis, varför finns det bara guidade turer..?

Va!? Vem vill åka till Antarktis men inte därifrån? Man kan liksom inte ta bussen hem om man fryser.
Att åka till Antarktis som privatperson utan hjälp rekommenderas för den som vill dö. Klimatet är minst sagt extremt. Köldrekordet är exempelvis −89.2 °C. Högsta uppmätta vindhastighet 90,8 m/s. Detta ger en kyleffekt på -235 °C.

Det finns många som seglat till Antarktis på egen hand utan att bli stoppade eller skjutna av alla dessa militärer.
http://www.bwsailing.com/bw/cruising...ca-on-our-own/
https://www.youtube.com/watch?v=iXZf1u-pJDE
http://www.livetombord.se/artiklar/a...ill-antarktis/
http://www.livetombord.se/artiklar/a...ill-antarktis/

Rolf Bjelke och Deborah Shapiro övervintrade i Antarktis med Northern Light. Rekommenderar att läsa "Arktis-Antarktis med Northern Light".

Här är en artikel om ryssen Fedor Konyukhov som slagit nytt rekord genom att segla runt (!!!) Antarktis på 102 dygn.https://www.hamnen.se/artiklar/langf...antarktis.html

Här är en fantastiskt vacker film, filmad med drönare av svensken Kalle Ljung som seglat dit. Inga spår av några militärer, ingen ismur, ingen kant. https://vimeo.com/124858722. Rekommenderas varmt.
__________________
Senast redigerad av martie666 2017-10-18 kl. 01:02.
Citera
2017-10-18, 01:10
  #8670
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P1T
Åh.. Varför vet vi inte vad gravitation är för något då..

Ni plattjordare och "jag vet inte vilken form jorden har men den är inte rund":are tror ju inte på gravitation. Jag har ställt frågan nedan förut men inte fått något svar. Du som säger att du har ett öppet sinne måste väl kunna svara.
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Inom fysiken räknar man med fyra fundamentala naturkrafter, stark växelverkan, svag växelverkan, elektromagnetisk växelverkan och gravitation. Exempelvis är det den starka växelverkan som håller ihop atomerna och är 10^38 (hundra sextiljoner) gånger starkare än gravitationen. https://sv.wikipedia.org/wiki/Fundamental_växelverkan

Ni plattjordare tror inte på gravitation. Hur är det då med de andra naturkrafterna, tror ni inte på dessa heller? De är väl minst lika "magiska"?

Utan gravitation faller den allmänna relativitetsteorin, vad har ni att komma med istället?
Citera
2017-10-18, 09:05
  #8671
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
.
Jag vet inte om detta har tagits upp ännu (i så fall får modsen ta bort inlägget), men visste ni att Google Earth:s huvudutvecklare, Thomas Wilkinson, har kommit ut ur garderoben som en Flat Earth:er !!!




Tror mig inte?

Varsågoda:

https://theintellectualbro.com/2017/...world-is-flat/

Thomas Wilkinson, 29, of Palo Alto has been a senior developer at Google for seven years. He in in charge of strategy and operations at Google Earth. Leading a team of 10 engineers, Wilkinson is tasked with overseeing the general functions of the Google Earth software.

Last week Wilkinson Tweeted a post that echoed undertones of flat earth conspiracy: “Everything in this world is theory. From black holes to the roundness of the earth.” His post raised eyebrows in the tech world, but it wasn’t until this morning that his peers’ suspicions were confirmed following his most recent post denouncing modern science, Google, and NASA.

“As a lead Google developer for over seven years it is my responsibility to finally address our terrestrial landscape”

He linked to his blog in which he stated “After years of diligent study and intent work I have concluded there is no way the world can be spherical. Given how our data at Google has never matched up to NASA’s data, and given how modern technology simply cannot measure the magnitude of such a planet, we can never really be guaranteed the earth is spherical. The truth is, this idea is so ingrained in our culture that no one questions it. Well, I’m questioning it.”

Following his tweet and blog post, Google suspended Wilkinson to handle the situation internally.


LÄSTE NI?

Google har efter Thomas avslöjande stängt av honom från sin tjänst...

Lever vi i en demokrati?
Så vackert att sprida fake news utan minsta uns av källkritik, något som plattskallarna aldrig gör. Beviset finns nu på sidan du länkade, bilden nertagen under DMCA av bildens verkliga original. Sådan här skit hjälper du till att sprida och vissa mindre begåvade tror på det.

Plattskallarna behöver tydligen hitta på nya lögner för att sprida irrläran om att jorden skulle vara platt vilket den bevisligen inte är.
Citera
2017-10-18, 10:43
  #8672
Medlem
Alltså några frågor till er som genuint tror att jorden är platt.
1. Om solen är så nära men ändå är källan till att vi får värme, årstider etc varför blir det kallare när man kommer högre upp i luften (ännu närmare solen). Säger inte detta emot sig själv?
2. Hur kommer det sig att det skiljer sig så enormt mycket på temperaturer i olika länder om solen är så lokal?
3. När ni pekar på att nasa bland annat och tusen andra forskare ljuger med sin forskning hur kommer det sig att genom deras matte o beräkningar kan man förutspå framtiden? Det är detta jag stör mig mest på. Om en teori stämmer och faktiskt går att använda till att spå framtiden borde den väl vara korrekt? Samma som att du med matte o fysik kan räkna ut var en kula landar om du skjuter iväg den etc så kan dom ju förutspå solförmörkelser osv. Skulle gärna vilja se någon göra detta med den platta jordens beräkningar.. Har väl egentligen massa frågor kring detta men kan väl börja såhär o se vart det leder. Förstår hur ni tänker, ni vill gärna vara med om någonting stort, tänka att vi alla andra bara är hjärntvättade får av någotslag. Men va lite realistiska här? Har ni ens läst kommentarsfälten på video ni sett på tuben? Är det möjligt att dessa filmer är click baits? Är det möjligt att dessa tjänar pengar på er? Är det troligt att en yogainstruktör (eric dubay med sina 6h långa videos) vet mer än 1000tals forskare? Klart man ska vara kritisk till allt men att tro att jorden är platt är väl lite o ta i. Kolla hans historia också! Inte första gången han försöker slå stort med felaktig fakta. Checka in hans film "hitler vs the jew world order" där ser ni förövrigt att de flesta källor han använder kommer från nazisternas egna propagandafyllda tidningsartiklar.
Diskuterar gärna detta ämne dock då jag är ganska fascinerad över hur ni egentligen fungerar som tänkande o kritiska människor.

Slänger för övrigt med en länk här med 4 avsnitt om hur en snubbe krossar flat earth totalt för er som kanske missade skolgången.. Eller ramlat in på denna tråd och bara sett saker från ena perspektivet.
https://www.youtube.com/watch?v=FTBaOmJEQg0
Citera
2017-10-18, 10:45
  #8673
Medlem
Varför skulle livet bli bättre om jorden var platt?

För mig personligen har det inneburit ett spirituellt uppvaknande och jag känner kärlek till människor, djur och natur i mycket större omfattning än förut. Att tex titta på när solen går upp känns speciellt och jag känner ett band till skaparen och beundran inför dennes arbete.

Däremot påverkar det inte mig på det sätt att jag måste fortfarande gå till jobbet. Tyvärr har det inneburit att gå till jobbet blivit en pina. Tidigare inbillade jag mig att man skulle kunna känna tillfredställelse av att tjäna pengar åt nån annan men nu inser jag att stjäl min tid och inte ger nån tillfredställelse. Det är också i viss mån tragiskt att man under merparten av sitt liv blivit så grundlurad och smärtsamt att se hur hårt denna gigantiska bluff bitit sig fast i människor.

Men varför skulle det bli bättre? Om folk vaknade upp till detta makalösa bedrägeri som utgör deras vardag och började ifrågasätta institutioner, myndigheter, utbildningsväsende osv så kan de helt enkelt inte fortsätta. De kan inte fortsätta att lura in oss i krig, de kan inte fortsätta att göra oss sjuka, de kan inte fortsätta mjölka oss på mer arbete. Vi ger bara mer och mer arbetsinsats åt vansinniga projekt, vi får mindre tid till våra egna och vår kärlek. Det vi ser idag som konflikter på världsscenen är i huvudsak bara en fasad, dessa makthavare är inte fiender. Det är skådespel för att förslava och övertyga oss att vi ska offra ännu mer. Vi behöver inte ge allt till någon som redan har allt.

Här är en länk till ett klipp med Globebusters med en bättre förklaring än ovan till hur insikten om plattjorden förändrar livet.
https://www.youtube.com/watch?v=_WgLwO5kfU4
Citera
2017-10-18, 10:54
  #8674
Medlem
Det här är ett låångt inlägg med massor av saker att kommentera och besvara. Jag hinner inte ta allt i ett svep, men börjar här:
Citat:
Ursprungligen postat av P1T
Varför svarar du inte på frågorna istället om det nu är så enkelt? Och nej de är inte OT. Men låt oss göra det enkelt för dig. Varför ljuger NASA om en massa skit? Varför håller inte deras sanningar?
Det där är inga frågor, det är två påståenden, förklädda till frågor. Du påstår att NASA ljuger om en massa skit och att deras sanningar inte håller, och det utan att presentera några bevis. Sådana så kallade "frågor" svarar jag inte på.
Dessutom är det OT i den här tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av P1T
Jag har inte sagt något om att Gall Peters projektion är någon plattjords karta. Som jag tidigare skrev påpekade jag bara att den kartan finns, då många tar för givet att mercatorprojektionen föreställer jorden och dess kontinenter på ett korrekt sätt. Men nej, du förstår absolut noll av det jag skriver och väljer istället att förstå enbart det du vill förstå. Sedan att NASA släpper bilder tagna med sateliiter, på vår jordglob, med mercatorprojektionen, är en helt annan femma. Du verkar fortfarande inte fatta att jag inte är en plattjordare. Dock så vägrar jag tro på en globjord som etablissemanget har masspropagerat för sedan barnsben.
Ingen, absolut ingen, som är det minsta insatt i ämnet tror att Mercatorprojektionen visar jorden korrekt. Och det gör ingen annan projektion heller, Gall Peter-projektionen är mer korrekt än Mercator när det gäller ländernas storlek, men sämre när det gäller vinklar. Ingen av dem visar korrekta avstånd över hela jorden, det gör bara en jordglob.
Du har åtminstone tre gånger skrivit att du inte kallar dig plattjordare. Men mina frågor och inlägg visar på att jorden är en sfär och det är ju det du bestrider.
(fortsättning lär följa, just nu har jag annat att göra.)

Citat:
Ursprungligen postat av P1T
Ja, det har du rätt i. Ingen har lagt ner tillräckligt mycket tid/forskning på detta ämne. Det exploderade för bara några år sedan, och det är nu som folk verkligen börjar undersöka saken. Den karta som de flesta plattjordare använder sig utav är inte fullbordad. Det både ni och plattjordarna inte förstår är att dagens plattjords karta bara är ett exempel på hur en platt jord skulle kunna se ut, vilket förklarar varför den vid några tillfällen funkar väldigt bra, och vid andra, inte alls.



Det är vad jag personligen tycker. Du kan kalla det trams, visst, men enligt mig är det så. Folk i den här tråden är fyllda med hat och vrede. De hoppar på en så fort de får chansen. De "lyssnar" inte på vad man har att säga, de läser mellan raderna och ser bara det dom vill se. De tar texter ur sitt sammanhang för att bevisa sin sak etc etc jag kan fortsätta hur länge som helst. Jag har aldrig sett en skeptiker bete sig på det sättet. Jag ska inte säga plattjordare för visst, det finns ruttna äpplen på alla träd, men den typen globjordare (som har 100% tillit på median, regeringen och andra statligt ägda bolag) är den värsta typen människor jag vet. Typer som verkligen tror att de har svaret till allt, typer som direkt blir hotfulla när man ifrågasätter deras ideologier, typer som lever i total förnekelse, typer som endast tror att deras världssyn är den rätta och perfekta, typer som inte vågar se saker ur ett annat perspektiv.. Ja, extremt naiva och trångsynta typer helt enkelt.



Jo, att de har studerat globjorden, noterat att vissa saker inte stämmer, noterat att vissa saker går ihop med en plattjord osv. Men nu kommer det roliga. Oavsett vad dessa plattjordare kommer med avfärdar ni dom direkt, med era s.k bevis, plattjordarna avfärdar vissa av era bevis lika enkelt som ni avfärdar vissa av deras. Hela situationen är flummig i sig. Båda hållen gör samma sak, men de är inte medvetna om det. Det sjuka är dock att plattjordare vet hur globjorden funkar, för alla vi har ju fått lära oss det i dagis, i skolan, gymnasiet etc.. Men de flesta globjordare har knappt någon aning om hur en plattjord funkar eller hur den skulle ha funkat. Det ni flesta även inte inser är att plattjords modellen inte är komplett.



Njah, allt handlar om ens psyke. Men jag håller med, för många människor har tappat sin väg helt, allt tack vara internet. Att koppla youtube till att bli tokig, nu är du lite väl för snäll.. Glöm inte alla flummiga skitzade forum
__________________
Senast redigerad av pewana 2017-10-18 kl. 11:44.
Citera
2017-10-18, 13:57
  #8675
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Varför skulle livet bli bättre om jorden var platt?

Men varför skulle det bli bättre? Om folk vaknade upp till detta makalösa bedrägeri som utgör deras vardag och började ifrågasätta institutioner, myndigheter, utbildningsväsende osv så kan de helt enkelt inte fortsätta.

Men om jorden vore platt så skulle det innebära att all naturkunskap är felaktig. Utbildningsväsendet har fel, fysikerna har fel, byggnadsingenjörerna har fel, vvs-teknikern har fel, läkarna har fel.

Begriper du inte att om vi inte lär ut naturkunskap så kommer vi befinna oss på stenåldern?
Vi skulle inte ha antibiotika, vi skulle inte ha el, vi skulle inte kunna bygga broar och hus. Vi skulle inte ens ha rinnande vatten. Och vi skulle definitivt inte kunna titta på FE-klipp på YT.

Och stenåldern känns inget vidare. Krig, svält, elände och människor som dör som flugor.
Ingen vidare värld du och din skapare försöker få till.
Citera
2017-10-18, 14:58
  #8676
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1T
Åh.. Varför vet vi inte vad gravitation är för något då..

Att Newtons gravitationslag är en mycket bra approximation under vanliga förhållanden vet vi.

Alternativet, att låtsas om att vi inte har gravitation, blir rätt jobbigt. Vi skulle t.ex inte kunna beräkna hållfasthet i byggnader, räkna ut ballistiska banor, konstruera flygplan eller räkna ut fartygs deplacement.

Så fram tills någon plattjordare kommer fram till en alternativ teori på hur vi beräknar t.ex spännkraft i en hissvajer så känns det som en bra idé att fortsätta att räkna med gravitationen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback