Citat:
Ursprungligen postat av
Olympius
Min bank har ingen lokal filial och givetvis har jag inte allt på mig, men oavsett. Hellre 10 sedlar än 50 i en hög på rummet.
Själv hatar jag när jag får ut stora valörer. Tar ofta ut 10% mindre än största valören när jag tar ut (vilket oftast är på resa, inte hemma).
"Har du ingen mindre/jag har ingen växel" är så jävla standard. Fått gå med på bra överpris eller nekad att köpa flertalet gånger - även i Sverige.
Fan tänk å komma med en €500-sedel till en taxi-chafför när resan väl ska betalas. Det blir garanterat en sinnessjuk dricks eller en längre och dyrare resa för ni måste åka till en ATM för att ta ut mindre valörer.
Nej låter mer som en "storage of value" än ett betalmedel - och inte ens det fungerar det som när Bryssel försöker blåsa folk med regeländringar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Begemot
Det beror helt på viljan att betala skatt.
€10.000 är väl ändå ganska efterblivet att ha i plånboken om man inte är på rak väg till en €10.000-affär?
Har man 100 miljoner så kanske det är lugnt, men även då känns det som en risk att folk kommer efter en för mer när de snott plånboken och det ligger €10.000 i den bredvid ens id-kort.