2013-04-15, 21:50
Medlem
karlkukens avatar
Antagandet att det bara är kriminella stämmer inte, även om man gör vita affärer så lönar det sig ofta att ha med kontanter när man gör affärer i utlandet. (bilar tex.)

För övrigt, gällande frågor vid insättningar så´får man oftast dessa frågor om man är utlänning eller tattare, ser man proper ut och beter sig normalt så frågas det inte. Jag har aldrig varit med om att banken frågat mig om vart pengarna kommit från.
Citera
2013-04-15, 22:46
Medlem
Olympiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysdavey
Det är sjukt efterblivet att gå runt med så mycket pengar på sig. Sätt in dem på banken och använd kortet.

Min bank har ingen lokal filial och givetvis har jag inte allt på mig, men oavsett. Hellre 10 sedlar än 50 i en hög på rummet.
Citera
2013-04-16, 14:59
Medlem
Begemots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysdavey
Det är sjukt efterblivet att gå runt med så mycket pengar på sig. Sätt in dem på banken och använd kortet.
Det beror helt på viljan att betala skatt.
Citera
2018-05-12, 19:33
Medlem
Hört forex och banker inte längre växlar in 500 euro sedel. Har en sparad 500 euro sedel hemma sen många år. Någon med samma problem?
Citera
2018-05-12, 21:23
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Dom vill avkaffa kontanter för att kontrollera befolkningen. I framtiden får du ditt bankkonto låst om din google voice på din mobil registrerat att du har gjort ett "transfobiskt uttalande" eller något annat som inte passar regimen.
Citera
2018-05-12, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwel
Hört forex och banker inte längre växlar in 500 euro sedel. Har en sparad 500 euro sedel hemma sen många år. Någon med samma problem?

Jag växlade en 500 Euro mot svenska kronor för någon månad sen hos Forex, det var inga problem. Däremot växlar de inte in den mot lägre Euro-valörer.

Annars brukar jag betala med 500€ på krogar när jag är i Spanien eller Grekland, det är aldrig nån som gnäller där, tvärtom.
Europeiska centralbanken trycker inte upp några nya såna sedlar, utan samlar in dem allt eftersom. De har dock garanterat att de som fortfarande finns i omlopp aldrig ska förlora sitt värde.
Citera
2018-05-12, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Jag växlade en 500 Euro mot svenska kronor för någon månad sen hos Forex, det var inga problem. Däremot växlar de inte in den mot lägre Euro-valörer.

Annars brukar jag betala med 500€ på krogar när jag är i Spanien eller Grekland, det är aldrig nån som gnäller där, tvärtom.
Europeiska centralbanken trycker inte upp några nya såna sedlar, utan samlar in dem allt eftersom. De har dock garanterat att de som fortfarande finns i omlopp aldrig ska förlora sitt värde.

Dessutom diskuteras utgivandet av en ny 500€-serie, inom kanske ett par år. Så avskaffandet är inte säkert att det kommer att inträffa.

Men att du lyckas betala på krogar med 500€-sedel, tvivlar jag faktiskt på. Såvida inte notan uppgått till flera hundra €...
Citera
2018-05-12, 23:59
Medlem
Citat:

Tack för upplysningen. Blir ett besök till forex på måndag. Inte varje dag man får mer än 10kr för sina euros
Citera
2018-05-13, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad

Men att du lyckas betala på krogar med 500€-sedel, tvivlar jag faktiskt på. Såvida inte notan uppgått till flera hundra €...

Det har faktiskt inte varit några problem alls (det hade jag nästan förväntat mig), men de har väl en annan service-känsla där.
En krogägare tog sedeln och försvann till parkeringen nedanför, då undrade jag vad som var på gång... Men det visade sig att han hade en reservkassa i bilen, det var tidig lunch och han hade väl inte fått in tillräckligt med pengar ännu.
Citera
2018-05-13, 09:41
Medlem
Citat:
Det har faktiskt inte varit några problem alls (det hade jag nästan förväntat mig), men de har väl en annan service-känsla där.
En krogägare tog sedeln och försvann till parkeringen nedanför, då undrade jag vad som var på gång... Men det visade sig att han hade en reservkassa i bilen, det var tidig lunch och han hade väl inte fått in tillräckligt med pengar ännu.

Nja, det kan nog i och för sig vara möjligt. Men det är naturligtvis inget man ska förutsätta. Jag har själv gjort en del försök med 500€-sedel i Tyskland. De blir inte glada, när de ser sedeln, oavsett om det handlar om biljettförsäljaren på järnvägsstationen eller kassörskan i varuhuset - men i regel går det att handla med den där. Däremot tror jag att de flesta livsmedelsaffärer nekar den - liksom förstås caféer, konditorier, tidningskiosker och bensinmackar.
Citera
2018-05-13, 20:19
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olympius
Min bank har ingen lokal filial och givetvis har jag inte allt på mig, men oavsett. Hellre 10 sedlar än 50 i en hög på rummet.
Själv hatar jag när jag får ut stora valörer. Tar ofta ut 10% mindre än största valören när jag tar ut (vilket oftast är på resa, inte hemma).
"Har du ingen mindre/jag har ingen växel" är så jävla standard. Fått gå med på bra överpris eller nekad att köpa flertalet gånger - även i Sverige.

Fan tänk å komma med en €500-sedel till en taxi-chafför när resan väl ska betalas. Det blir garanterat en sinnessjuk dricks eller en längre och dyrare resa för ni måste åka till en ATM för att ta ut mindre valörer.

Nej låter mer som en "storage of value" än ett betalmedel - och inte ens det fungerar det som när Bryssel försöker blåsa folk med regeländringar.

Citat:
Ursprungligen postat av Begemot
Det beror helt på viljan att betala skatt.
€10.000 är väl ändå ganska efterblivet att ha i plånboken om man inte är på rak väg till en €10.000-affär?
Har man 100 miljoner så kanske det är lugnt, men även då känns det som en risk att folk kommer efter en för mer när de snott plånboken och det ligger €10.000 i den bredvid ens id-kort.
Senast redigerad av AnOldBeginning 2018-05-13 kl. 20:28.
Citera
2018-05-14, 00:59
Medlem
kontanter är en mänsklig rättighet, rättigheten till privatliv. rätten att inte få sina transaktioner sparade och spårbara av pisskapitalister som vill sälja dig mer skit du inte behöver. inför högre valörer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in